Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2012, 14:30   #61
Undoneedal
Vreemdeling

Standaard Een vraag ...

Bedankt voor het advies (via PM: ))
Undoneedal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 18:35   #62
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat moet toch ook geen gezicht geweest zijn, zo'n tank naast je huis.
Die kerel z'n huis was als een schuin doorgesneden kubusvorm en die tank stak halfweg in de gevel.
De schuine (achter-)zijde was één grote glaspartij, die aan de binnenzijde desgewenst met doeken kon worden afgeschermd, mocht Laura iets te veel schijnen.
Al bij al viel de esthetiek ervan nog best wel mee.

Het zal idd wel geen zicht zijn, om zo'n tank aan een reeds bestaand huis te plaatsen, maar als je daar ettelijke duizenden euro's per jaar mee kan besparen, is die 'lelijkheid' toch maar bijzaak, me dunkt.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 18:43   #63
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Als je de tank in een ondergrondse kelder opslaat zal die veel minder afkoelen in de winter en efficienter zijn .
Die watertank waarover ik het had, stond pal op het zuiden en had dus de maximale positie om de hele dag rechtstreeks de zonnewarmte op te slorpen.
In de midzomer kwam de inhoud soms tot tegen het kookpunt aan, maar in de winter was dat nog goed voor een 40-50 graden, als ik me het artikel goed herinner.

Ik ben echter niet zo'n techneut op dat vlak en aan je posts te lezen, heb je wellicht ervaring op dat gebied.
Je hebt wel gelijk met je stelling dat die warmte in de winter dan minder afkoelt, maar hoe wordt de zonnewarmte dan efficient opgevangen in een afgesloten kelder ?
Oud 2 februari 2012, 14:47   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Die watertank waarover ik het had, stond pal op het zuiden en had dus de maximale positie om de hele dag rechtstreeks de zonnewarmte op te slorpen.
In de midzomer kwam de inhoud soms tot tegen het kookpunt aan, maar in de winter was dat nog goed voor een 40-50 graden, als ik me het artikel goed herinner.

Ik ben echter niet zo'n techneut op dat vlak en aan je posts te lezen, heb je wellicht ervaring op dat gebied.
Je hebt wel gelijk met je stelling dat die warmte in de winter dan minder afkoelt, maar hoe wordt de zonnewarmte dan efficient opgevangen in een afgesloten kelder ?
De zonnewarmte word niet opgevangen in de kelder, maar op het dak met een warmtewisselaar.
De grond dient als isolatie om warmte verlies tegen te gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2012, 15:35   #65
SuperTrol
Banneling

Standaard

SuperTrol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 18:42   #66
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:

Het zou eigenlijk wel leuk zijn mocht ge zo'n tank in de winter , of wanneer het afkoeld met een automatische isolatie kapsule mocht kunnen sluiten .

Vandaar dat wij werken met een serpantain en circulatiepomp die pas aangaat wanneer het themperatuurverschil tussen in en buiten de tank + 5° bekomt . dan werm je efficienter op en koeld het minder snel af of verlies je minder .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 18:43   #67
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De zonnewarmte word niet opgevangen in de kelder, maar op het dak met een warmtewisselaar.
Alleen een voldoende grote tank bouwen is een beetje omvangrijk en kostelijk . Maar het werkt perfect met heel weinig onderhoud en technologie.
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 20:53   #68
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ah, ok.
Maar is het opwarmingsrendement hiervan dan even groot, als wanneer die tank buiten rechtstreeks opwarmt ?
En ik denk dan ook aan de investering van die uitvoering.
Een kelder uitgraven, een warmtewisselaar…, terwijl een ‘openluchttank’ slechts een betonnen sokkel en wat structurele bevestiging nodig heeft.

Enfin, ik weet er te weinig van, om me daar een kostenplaatje over te kunnen vormen.
Oud 3 februari 2012, 20:56   #69
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Het zou eigenlijk wel leuk zijn mocht ge zo'n tank in de winter , of wanneer het afkoeld met een automatische isolatie kapsule mocht kunnen sluiten .
Awel ja, zo’n geisoleerde mantel in 2 helften die op een buitenframe rond die tank open en toe kan geschoven worden, zou warmteverlies extra kunnen beperken.
Citaat:
Vandaar dat wij werken met een serpantain en circulatiepomp die pas aangaat wanneer het themperatuurverschil tussen in en buiten de tank + 5° bekomt . dan werm je efficienter op en koeld het minder snel af of verlies je minder .
Ik veronderstel dat een circulatiepomp ook met succes toegepast kan worden op zo’n rechtstaande watertank, want daar zal bovenaan het water het warmst zijn, terwijl het onderaan in de verbindingsleiding het huis moet worden binnengepompt voor verwarming én voor badkamer-keukengebruik.

Enfin, zoals ik reeds aangaf ken ik er de ballen van en laat gewoon m'n verbeelding daarover de vrije loop.
Oud 4 februari 2012, 14:44   #70
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, ok.
Maar is het opwarmingsrendement hiervan dan even groot, als wanneer die tank buiten rechtstreeks opwarmt ?
En ik denk dan ook aan de investering van die uitvoering.
Een kelder uitgraven, een warmtewisselaar…, terwijl een ‘openluchttank’ slechts een betonnen sokkel en wat structurele bevestiging nodig heeft.

Enfin, ik weet er te weinig van, om me daar een kostenplaatje over te kunnen vormen.
Een tank die buiten staat in open lucht, krijg je moeilijker opgewarmd en verliest sneller haar warmte.
Daarnaast heeft water een spreiding van opwarming nodig of een beweging van het water, om het geheel op te warmen naar een gelijke temperatuur.
Oud 20 februari 2012, 10:26   #71
Stingray
Banneling

Standaard

Nog effekes en het is goedkoper om in het zuidelijk deel van de wereld te gaan wonen gedurende de winter, dan hier je huis te verwarmen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2012, 10:37   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Nog effekes en het is goedkoper om in het zuidelijk deel van de wereld te gaan wonen gedurende de winter, dan hier je huis te verwarmen.
Ik denk dat het nu al zo is. Wat kost een vliegtuigticketje Marokko?
Oud 20 februari 2012, 11:02   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het is goedkoper om in de warmere gebieden te gaan wonen dan hier je woning te verwarmen. Veel bejaarden doen dit dan ook. Voor 700€ per persoon vlieg je reeds naar Kaapstad en terug. Voor 170€ per persoon vlieg je naar Athene en terug. Landen zoals Italie en Spanje kan je gemakkelijk en goedkoop bereiken met de auto. Dus als je met meerdere mensen de verplaatsing moet maken, kom je dan goedkoper uit en ben je voor de verplaatsing van 5 personen slecht een kleine 300€ kwijt of 60€ per persoon.

Als je dus eigenaar bent van een tweede verblijfplaats in het zuiden, komt het je dus inderdaad veel goedkoper uit om daar te gaan wonen.
Dit niet enkel in de winter, maar het hele jaar door, gewoon al omdat veel zaken buiten Europa veel goedkoper zijn dan hier.

Buiten de westerse industrielanden kom je vaak met minder dan 500$ per maand toe om te leven als een koning.
Oud 20 februari 2012, 11:42   #74
Stingray
Banneling

Standaard

Tis alleen nogal moeilijk als je hier fulltime werkt. En als je niet fulltime werkt, kom je hier niet meer rond.
Oud 24 februari 2012, 16:46   #75
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Je kan toch nooit gewoon de verwarming afzetten als je op reis gaat. Tenzij je allemaal gesprongen leidingen wil als je terug komt.
Oud 24 februari 2012, 16:59   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Je kan toch nooit gewoon de verwarming afzetten als je op reis gaat. Tenzij je allemaal gesprongen leidingen wil als je terug komt.
Thermostaat op 5°C, probleem opgelost.
Indien U echt langer van huis bent, piepschuim is Uw beste vriend.
Oud 24 februari 2012, 23:35   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan je leidingen ook volledig ledigen. Is zelfs niet eens moeilijk daar de watermaatschappij zelf altijd een afsluitkraan en aflaat kraan plaats aan de meter.
Oud 26 februari 2012, 20:03   #78
Stingray
Banneling

Standaard

Ik heb een oude kolenketel staan. De kolen kosten momenteel € 350 per ton. Een besparing van 50 % t.o.v. stookolie of gas.

Ga hem dus installeren. To hell with the CO2 normen.
Oud 27 februari 2012, 08:26   #79
Zwitser

Standaard

Citaat:
Een goed geïsoleerd huis gaat niet meer dan een halve graad per dag afkoelen, zelfs al vriest het buiten dat het kraakt.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 13:11   #80
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een goed geïsoleerd huis gaat niet meer dan een halve graad per dag afkoelen, zelfs al vriest het buiten dat het kraakt.
Zoiets als heel goed isoleren en dan moeten ventileren. Ah ja.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be