Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2012, 00:17   #61
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mooi gezegd.
Het noorden stond er bij en keek ernaar.
Vanuit het noorden was er toen onvoldoende besef van de consequenties van het niet tijdig ingrijpen!

Niet 1830 was naar mijn idee het werkelijke afscheid tussen noord en zuid maar 1585.

Sorry edwin2, maar dit klopt niet.

Er zijn wel degelijk pogingen geweest vanuit het "Noorden" om de militaire grens steeds meer en meer naar het zuiden te trekken.
Maar goed oorlog voeren kost geld en zoveel geld had de republiek niet in het begin, daarom was men ergens ook wel blij met het "twaalfjarig bestand".

Het kost overigens deze man zijn kop;

Johan van Oldenbarnevelt

Voor mij is dan ook de Vrede van Münster in 1648 het jaar waarin "Noord" & "Zuid" echt gescheiden werden van elkaar.
Omdat het "Noorden" vanaf toen de scheiding ook erkende, en daarvoor niet.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 21:44   #62
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Sorry edwin2, maar dit klopt niet.

Er zijn wel degelijk pogingen geweest vanuit het "Noorden" om de militaire grens steeds meer en meer naar het zuiden te trekken.
Maar goed oorlog voeren kost geld en zoveel geld had de republiek niet in het begin, daarom was men ergens ook wel blij met het "twaalfjarig bestand".

Voor mij is dan ook de Vrede van Münster in 1648 het jaar waarin "Noord" & "Zuid" echt gescheiden werden van elkaar.
Omdat het "Noorden" vanaf toen de scheiding ook erkende, en daarvoor niet en te laat.

Jeff
Hoi Jeff,

Klopt wel, Marnix van Sint Aldegonde heeft geprobeerd steun te vinden bij de noordelijke staten en in Engeland, maar kreeg deze niet.
De toenmalige koningin van Engeland speelde trouwens spelletjes met Marnix.
Er was in die dagen ook nog niet sprake van een hechte eenheid van de noordelijke staten, het was toendertijd meer een verbond van min of meer zelfstandige staten.
Marnix was eigenlijk ook meer een geleerde dan een politiek strateeg.
Jammergenoeg was toen net Willem van Oranje vermoord.
Willem wist wel de boel te verenigen, maar hij is vermoord door waarschijnlijk een Franstalig iemand.
En ja, de Franstaligen zijn nu de baas in België....

citaat:

Mede door zijn toedoen sluiten de gewesten zich (kortstondig) aaneen in de Pacificatie van Gent (1576). Hij is nauw betrokken bij de voorbereidingen en het tot stand komen van de Unie van Utrecht (1579) en verdedigt als burgemeester van Antwerpen destad tegen de hertog van Parma. Door gebrek aan proviandering, onderlinge verdeeldheid van de diverse groeperingen binnen de stad en het uitblijven van hulp van buitenaf, moet hij de stad - de belangrijkste in de Nederlanden - overgeven aan de Spanjaarden (1585).

bron: http://www.genealogieonline.nl/stamb...emse/I4130.php

Laatst gewijzigd door edwin2 : 23 februari 2012 om 21:53.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2012, 00:38   #63
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi Jeff,

Klopt wel, Marnix van Sint Aldegonde heeft geprobeerd steun te vinden bij de noordelijke staten en in Engeland, maar kreeg deze niet.
De toenmalige koningin van Engeland speelde trouwens spelletjes met Marnix.
Er was in die dagen ook nog niet sprake van een hechte eenheid van de noordelijke staten, het was toendertijd meer een verbond van min of meer zelfstandige staten.
Marnix was eigenlijk ook meer een geleerde dan een politiek strateeg.
Jammergenoeg was toen net Willem van Oranje vermoord.
Willem wist wel de boel te verenigen, maar hij is vermoord door waarschijnlijk een Franstalig iemand.
En ja, de Franstaligen zijn nu de baas in België....

citaat:

Mede door zijn toedoen sluiten de gewesten zich (kortstondig) aaneen in de Pacificatie van Gent (1576). Hij is nauw betrokken bij de voorbereidingen en het tot stand komen van de Unie van Utrecht (1579) en verdedigt als burgemeester van Antwerpen destad tegen de hertog van Parma. Door gebrek aan proviandering, onderlinge verdeeldheid van de diverse groeperingen binnen de stad en het uitblijven van hulp van buitenaf, moet hij de stad - de belangrijkste in de Nederlanden - overgeven aan de Spanjaarden (1585).
Hoi edwin2.

Ik snap niet waarom je de nadruk legt op Marnix van Sint Aldegonde en de val van Antwerpen.
Dat Antwerpen viel was zeer zeker tragisch voor de Nederlanden, maar ondanks dat ging de strijd gewoon door (80 jarige oorlog)

Ik zou graag wel eens willen weten waar voor jou het "noorden" eindigt en het "zuiden" begint?.
Is dat bij de 3 rivieren, of is dat bij de grens zoals hij er vandaag de dag bij ligt?.

In beide gevallen zit je er dan naast wanneer je zegt; "het noorden stond erbij en keek erna".
En dat komt door deze heren;

Maurits van Oranje Nassau

Frederik Hendrik van Oranje Nassau

Ik neem aan dat je bekend bent met deze heren edwin2.
Beide hebben vele veldslagen op hun naam staan die toch echt in de Zuidelijke Nederlanden plaats vonden.
De laatste man (Frederik) heeft zelfs nog in 1638 (slag bij Kallo) een poging ondernomen om met het staats leger Antwerpen te heroveren op de Spanjaarden, helaas mislukt.

Dus nogmaals, ik mij niet vinden in jouw stelling dat "het noorden erbij stond en niks deed".
Z'n uitspraak doet de geschiedenis onrecht aan, ik had zoiets weliswaar van system/Het Oosten of Henri1 verwacht.
Maar niet van jou, beetje jammer..

Jeff
Oud 24 februari 2012, 12:17   #64
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoi edwin2.

Ik snap niet waarom je de nadruk legt op Marnix van Sint Aldegonde en de val van Antwerpen.
Dat Antwerpen viel was zeer zeker tragisch voor de Nederlanden, maar ondanks dat ging de strijd gewoon door (80 jarige oorlog)

Ik zou graag wel eens willen weten waar voor jou het "noorden" eindigt en het "zuiden" begint?.
Is dat bij de 3 rivieren, of is dat bij de grens zoals hij er vandaag de dag bij ligt?.

In beide gevallen zit je er dan naast wanneer je zegt; "het noorden stond erbij en keek erna".

Beide hebben vele veldslagen op hun naam staan die toch echt in de Zuidelijke Nederlanden plaats vonden.
De laatste man (Frederik) heeft zelfs nog in 1638 (slag bij Kallo) een poging ondernomen om met het staats leger Antwerpen te heroveren op de Spanjaarden, helaas mislukt.

Dus nogmaals, ik mij niet vinden in jouw stelling dat "het noorden erbij stond en niks deed".
Z'n uitspraak doet de geschiedenis onrecht aan, ik had zoiets weliswaar van system/Het Oosten of Henri1 verwacht.

Jeff
Hoi Jeff,

Ik bedoelde eigenlijk met "het noorden erbij stond en niks deed"
op dat moment (1585).
Je hebt gelijk met dat men wel geprobeerd het zuiden te herwinnen.
Maar een échte grote vuist te maken richting de Spanjaarden is uiteindelijk niet gebeurd en dat is een feit!
Anders hadden de Nederlanden wel hun land terug gekregen.

Voor wat betreft system etc., de vergelijking met hun is niet echt aangenaam te noemen...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 februari 2012 om 12:19.
Oud 24 februari 2012, 23:58   #65
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi Jeff,

Ik bedoelde eigenlijk met "het noorden erbij stond en niks deed"
op dat moment (1585).

Je hebt gelijk met dat men wel geprobeerd het zuiden te herwinnen.
Maar een échte grote vuist te maken richting de Spanjaarden is uiteindelijk niet gebeurd en dat is een feit!
Anders hadden de Nederlanden wel hun land terug gekregen.
Tja had dat dan gezegd!..
Daar had ik minder moeite mee gehad.

En dat over die grote vuist maken..
Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe je het bekijkt.
De Nederlanden waren zeker nog in 1585 een ongeregeld zooitje, waarvan "de leider" 1 jaar eerder werd dood geschoten.

Maar goed dat is een andere discussie, ik ben al blij met het feit dat het "Wilhelmus" in ere is hersteld door het officieel ons volkslied te maken sinds 1932.

Nu de vlag nog!...

Citaat:
Voor wat betreft system etc., de vergelijking met hun is niet echt aangenaam te noemen...
Sorry daarvoor, het was niet beledigend bedoeld maar meer als een soort van uitroepteken.

Jeff
Oud 26 februari 2012, 18:13   #66
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja had dat dan gezegd!..
Daar had ik minder moeite mee gehad.

En dat over die grote vuist maken..
Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe je het bekijkt.
De Nederlanden waren zeker nog in 1585 een ongeregeld zooitje, waarvan "de leider" 1 jaar eerder werd dood geschoten.

Maar goed dat is een andere discussie, ik ben al blij met het feit dat het "Wilhelmus" in ere is hersteld door het officieel ons volkslied te maken sinds 1932.

Nu de vlag nog!...

Sorry daarvoor, het was niet beledigend bedoeld maar meer als een soort van uitroepteken.

Jeff
We zijn het uiteindelijk toch wel grotendeels met elkaar eens....
Oud 26 februari 2012, 18:34   #67
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn het uiteindelijk toch wel grotendeels met elkaar eens....
Mooi daar ben ik blij om!..

Jeff
Oud 11 maart 2012, 01:22   #68
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1585 (val Antwerpen) en 1830 zijn dramatische jaartallen.....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
1830 misschien niet, maar de val van Antwerpen was toch echt niet zo goed voor de Zuidelijke Nederlanden.
Oud 11 maart 2012, 01:42   #69
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi edwin2.

En dat komt door deze heren;

Maurits van Oranje Nassau

Frederik Hendrik van Oranje Nassau

Jeff
De val van Antwerpen niet tragisch? In retroperspectief is het een teken voor het lot van de Zuidelijke Nederlanden en de Generaliteitslanden (Brabant had bijvoorbeeld een Gouden Eeuw tot de Opstand). Kortom voor die gebieden is het heel wat triester, dan voor Amsterdam die er het meeste profijt van heeft gehad.
Waar het Noorden en het Zuiden eindigt is in wezen nog een vraag in het zuiden van Nederland, voor sommigen van boven de rivieren zijn we Bourgondische ( en terecht) halve Belgen, maar in Vlaanderen/België zijn we wel hele 'ollanders.
Verder stond het Noorden er niet bij, maar uiteindelijk telde het zijn knopen en kwam er een wapenstilstand, die hun wel, maar hun (oorspronkelijke) zuidelijke wapenbroeders minder uitkwam. Je kan bijna zeggen dat de Noordelijke Gouden Eeuw een dieptepunt voor het zuiden (inclusief generaliteitslanden) was. Verder heeft de Noordelijke Republiek der 7 Verenigde* Nederlanden (*= 17 was pas echt verenigd geweest) zich wel nog beziggehouden met het Zuiden, Antwerpen bleef dicht en tegen de Oostende Compagnie.
Oud 11 maart 2012, 03:43   #70
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
1830 misschien niet, maar de val van Antwerpen was toch echt niet zo goed voor de Zuidelijke Nederlanden.
Ik kan er eigenlijk ook niet bijkomen hoe iemand tot de conclusie kan komen dat 1830 positief was voor ons terwijl de 'helden' van de Belgische Revolutie als expliciet doel hadden de Zuid-Nederlandse taal en cultuur volledig weg te vagen. Toppunt van ruggengraatloos masochisme; welkom in Vlaanderen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 12:17   #71
Elegast
Vreemdeling

Elegast's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen zullen helemaal niets vieren aangezien ze in hun grote meerderheid voor België zijn en ze helemaal niet laten beïnvloeden door uw Vlaams-Nationalistisch brol. De Waalse jonge generatie weet trouwens amper of zelfs helemaal niet wie Jules Destrée is, wat al genoeg zegt.
Het is toch best beschamend dat je als volk zo aan een infuus moet hangen.
Als mensen vertellen dat België behouden moet blijven omdat de rollen ooit omgedraaid zullen zijn, dan vraag ik me toch af of ik dat al zou willen.
Elegast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 20:16   #72
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elegast Bekijk bericht
Het is toch best beschamend dat je als volk zo aan een infuus moet hangen.
Als mensen vertellen dat België behouden moet blijven omdat de rollen ooit omgedraaid zullen zijn, dan vraag ik me toch af of ik dat al zou willen.
Echte Walen zoals ik hangen niet aan een infuus. De belastingen die mijn verschillende bedrijven betalen zijn daar een duidelijk antwoord op. Walen zoals ik willen scheiden omdat steeds meer mensen in Vlaanderen Walen beschouwen als uitroeibare mensen en liefst zoveel mogelijk. Met zo'n mensen is niets meer mogelijk.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 20:55   #73
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Echte Walen zoals ik hangen niet aan een infuus. De belastingen die mijn verschillende bedrijven betalen zijn daar een duidelijk antwoord op. Walen zoals ik willen scheiden omdat steeds meer mensen in Vlaanderen Walen beschouwen als uitroeibare mensen en liefst zoveel mogelijk. Met zo'n mensen is niets meer mogelijk.
De mensen in Vlaanderen bouwen nochtans geen boten die ze - nadat ze die met andersdenkende anderstalige landgenoten hebben gevuld - in het midden van de oceaan tot zinken willen brengen.

Meer nog: ze maken daar zelfs geen 'grappen' over.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 21:45   #74
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Troost je, een groot deel van de Vlamingen hebben altijd al problemen gehad om een sterke (sociale) federale overheid te accepteren.
In dat kader moet je ook de opmerkingen van veel Vlamingen zien.
Maar er zijn genoeg Vlamingen om België overeind te houden.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 maart 2012 om 21:48.
Oud 14 maart 2012, 17:08   #75
Elegast
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Met mensen die een gemeenschap niet kunnen accepteren valt ook niet samen te leven. Leer Nederlands/Duits of rot op. Als een Franstalige de rechter bv. niet verstaat en hij woont er al een aantal jaar, dan is dat zijn probleem.
Aanpassen of opkrassen. Neen tegen imperialisme.

Laatst gewijzigd door Elegast : 14 maart 2012 om 17:08.
Oud 14 maart 2012, 19:48   #76
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Met mensen die een gemeenschap niet kunnen accepteren valt ook niet samen te leven. Leer Nederlands/Duits of rot op. Als een Franstalige de rechter bv. niet verstaat en hij woont er al een aantal jaar, dan is dat zijn probleem.
Aanpassen of opkrassen. Neen tegen imperialisme.
Jij zal oprotten uit Wallonië samen met alles wat uit Vlaanderen komt. Geen samenwerking met mensen die ons willen uitroeien.
Oud 14 maart 2012, 20:17   #77
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij zal oprotten uit Wallonië samen met alles wat uit Vlaanderen komt. Geen samenwerking met mensen die ons willen uitroeien.
In 'jullie' plaats zou ik die kandidaat-génocideurs écht niet bij 'de Vlamingen' gaan zoeken.

(Het is evenwel altijd mogelijk dat 'jullie' tijd te véél hebben, en die het liefst van al met nonsens verspillen.)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 20:19   #78
Elegast
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Nee nee, jullie willen ons (of onze cultuur uitroeien).
Wij, of ik, wil jullie niet uitroeien.
En ik mag gerust in Wallonië komen, en jij ook in Vlaanderen.
Maar vestig je je, dan pas je je aan.
Dat zal ik ook doen, als ik me al daar zou vestigen.
Normaalste zaak ter wereld.
Oud 14 maart 2012, 20:23   #79
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Nee nee, jullie willen ons (of onze cultuur uitroeien).
Wij, of ik, wil jullie niet uitroeien.
En ik mag gerust in Wallonië komen, en jij ook in Vlaanderen.
Maar vestig je je, dan pas je je aan.
Dat zal ik ook doen, als ik me al daar zou vestigen.
Normaalste zaak ter wereld.
In Vlaanderen komen wonen? Waarvan de inwoners Franstaligen als untermenschen beschouwen, waar ze onze vrouwen willen verkrachten, waar ze ons fysisch willen uitroeien? No way.
Oud 14 maart 2012, 20:33   #80
Elegast
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen komen wonen? Waarvan de inwoners Franstaligen als untermenschen beschouwen, waar ze onze vrouwen willen verkrachten, waar ze ons fysisch willen uitroeien? No way.
Pilletjes vergeten?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be