Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vind jij postnatale abortus aanvaardbaar?
Ja 8 21,62%
Nee 29 78,38%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2012, 22:58   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ook dat, zo'n kind vraagt natuurlijk veel tijd en aandacht, dan schieten de andere kinderen er al eens bij in...
Ik zou't mijn ergste vijand nooit toewensen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 22:59   #62
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zelfs voor economische en psychologische redenen.
Om economische redenen, wachten tot 't kind net geboren is, en dan...?

Waar gaan we heen, zijn dat onze nieuwe 'waarden en normen'?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 23:00   #63
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik zou't mijn ergste vijand nooit toewensen.
Tuurlijk wens je dat niemand toe, dat lijkt me evident.
Oud 2 maart 2012, 23:08   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om economische redenen, wachten tot 't kind net geboren is, en dan...?

Waar gaan we heen, zijn dat onze nieuwe 'waarden en normen'?
Ik begrijp wanneer de onderzoekers zeggen:

Citaat:
Dit is ook wat in het artikel zelf wordt aangehaald: "(...) we argue that, when circumstances occur after birth such that they would have justified abortion, what we call after-birth abortion should be permissible."
Het is bijzonder vreemd om iemand de mogelijkheid te bieden te kiezen om abortus op een ongeborene te laten plegen vanwege reden X (bijvoorbeeld: een ongeneeslijke, ernstig beperkende aandoening) en de "geboorte" als ogenblik te nemen waarop dit niet meer toegelaten zou zijn. Vermits nu eenmaal niet op alles getest wordt en ouders dus niet in staat zijn zich een volledig beeld te vormen van de "toestand" van hun kind, klinkt het in dat opzicht onlogisch of minstens als stof voor discussie dat ze plots dat recht niet meer zouden hebben.
Oud 2 maart 2012, 23:12   #65
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wanneer de onderzoekers zeggen:

Het is bijzonder vreemd om iemand de mogelijkheid te bieden te kiezen om abortus op een ongeborene te laten plegen vanwege reden X (bijvoorbeeld: een ongeneeslijke, ernstig beperkende aandoening) en de "geboorte" als ogenblik te nemen waarop dit niet meer toegelaten zou zijn. Vermits nu eenmaal niet op alles getest wordt en ouders dus niet in staat zijn zich een volledig beeld te vormen van de "toestand" van hun kind, klinkt het in dat opzicht onlogisch of minstens als stof voor discussie dat ze plots dat recht niet meer zouden hebben.
Van mij mogen ze dat 'recht' hebben hoor.

Ik vind 't op z'n minst gezegd 'bizar', maar zoals ik eerder al schreef, ik wil niet in hun schoenen staan.
Oud 2 maart 2012, 23:22   #66
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Oké, als we d�*t stadium voorbij zijn, gaan we dan selecteren op mooi, elke baby die niet mooi genoeg gevonden wordt, wèg ermee, laten inslapen, overdosis pijnstillers?
Oud 2 maart 2012, 23:25   #67
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, als we d�*t stadium voorbij zijn, gaan we dan selecteren op mooi, elke baby die niet mooi genoeg gevonden wordt, wèg ermee, laten inslapen, overdosis pijnstillers?
Ik denk dat dat in de toekomst niet meer nodig zal zijn, in diezelfde uitzending (denk ik?) toonden ze dat je ook al "baby's op bestelling" kan krijgen in Amerika, zelf het geslacht kiezen, de kleur van de ogen, de huidskleur, de haarkleur, ...

Enfin, het geslacht kiezen gebeurde al zeker (en blijkbaar werkt dat goed, ze hebben nog geen enkele baby gehad die niet het gewenste geslacht had), het andere konden ze doen maar wegens te veel protest *zouden ze er van afzien*.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 23:26   #68
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"We" gaan helemaal niets doen, veronderstel ik.

Oud 2 maart 2012, 23:28   #69
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik denk dat dat in de toekomst niet meer nodig zal zijn, in diezelfde uitzending (denk ik?) toonden ze dat je ook al "baby's op bestelling" kan krijgen in Amerika, zelf het geslacht kiezen, de kleur van de ogen, de huidskleur, de haarkleur, ...

Enfin, het geslacht kiezen gebeurde al zeker (en blijkbaar werkt dat goed, ze hebben nog geen enkele baby gehad die niet het gewenste geslacht had), het andere konden ze doen maar wegens te veel protest *zouden ze er van afzien*.
'k Heb de hele uitzending nog niet uitgekeken, ben nog bezig.
Oud 2 maart 2012, 23:29   #70
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"We" gaan helemaal niets doen, veronderstel ik.

"We" is niet letterlijk "we" èh!

Maar als 't ene kan, kan 't zo ver ook komen.
Oud 2 maart 2012, 23:41   #71
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het andere extreem is dat we baby's met ernstige afwijkingen aan allerlei machines koppelen die hen in 'leven' houden.... Verboden te 'doden' zolang we een mens in leven kunnen houden. Met de vorderingen van de medische wetenschap kunnen we daar steeds verder in gaan. Hoe ver willen we daar echter in gaan?

Feit is dat heel de discussie uiteindelijk over emotie gaat, nuchtere argumenten ontbreken.
Oud 3 maart 2012, 00:05   #72
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En het andere extreem is dat we baby's met ernstige afwijkingen aan allerlei machines koppelen die hen in 'leven' houden.... Verboden te 'doden' zolang we een mens in leven kunnen houden. Met de vorderingen van de medische wetenschap kunnen we daar steeds verder in gaan. Hoe ver willen we daar echter in gaan?

Feit is dat heel de discussie uiteindelijk over emotie gaat, nuchtere argumenten ontbreken.
Waarmee bewezen is dat 'extremen' nooit goed zijn, niet 't ene, noch 't andere, naar mijn mening dan.

En natuurlijk gaat 't over emoties, 't gaat tenslotte om 'n kind, als ik m'n kat of hond moet laten inslapen vanwege terminaal, is al enorm emotioneel, nuchtere argumenten kan ik helaas niet aanbrengen, dus onthou ik me verder van deze discussie.
Oud 3 maart 2012, 14:04   #73
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
eindelijk een goed idee. Die ouders die de rest van de maatschappij met een steeds groeiend aantal mensen blijven opzadelen mogen nu eindelijk hun verantwoordelijkheid opnemen zoals het hoort.
Mja, zelfs de kleine meerderheid op dit forum loopt niet helemaal warm voor het idee.

Ik kan het nog ergens begrijpen dat ouders een "post-natale abortus" wensen voor hun "gehandicapt" kind (vaak gebeurt dat niet, hoor), maar ben het er totaal niet mee eens dat zoiets door de maatschappij/overheid opgelegd kan worden.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 14:54   #74
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
ja, van mij moet dit kunnen als het zwaar gehandicapten zijn. Ik kom af en toe eens in een gehandicaptenschool met ook internen. je ziet daar zwaar gehandicapte kinderen die in de steek gelaten zijn door hun ouders. Sommigen kunnen niets, ze zijn enkel in staat oerkreten te uiten, moeten gevoederd worden, doen eigenlijk niets van de hele dag behalve pipi en kaka.
Vreselijk, die hebben geen greintje levenskwaliteit. Die kinderen had men beter meteen uit hun lijden verlost.
Ik heb het niet over kinderen met Down.
Mijn neef heeft een zoon die 20 jaar is. Die jongen doet een hele dag niks anders dan oerkreten brullen, pipi en kaka doen in zijn luier, hij moet gevoederd worden, en men moet constant de kwijl afvegen die uit zijn mond loopt...... maar geen haar op het hoofd van mijn neef dat er aan denkt om zijn zoon bewust te laten sterven. Integendeel.....

Bij de geboort was hun zoon een perfect normale baby. Pas rond de leeftijd van 6 maand viel het op dat er iets niet juist was. Welke normal eouder zou het ook maar in zijn hoofd halen om zijn kind te doden omdat na al die tijd plots blijkt dat hun zoon of dochter zware hersenschade heeft en nooit normaal zal functioneren ??? Voor een buitenstaander kan dit zielig en mensonwaardig overkomen..... voor een ouder met zo'n kind niet.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 14:56   #75
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Mja, zelfs de kleine meerderheid op dit forum loopt niet helemaal warm voor het idee.

Ik kan het nog ergens begrijpen dat ouders een "post-natale abortus" wensen voor hun "gehandicapt" kind (vaak gebeurt dat niet, hoor), maar ben het er totaal niet mee eens dat zoiets door de maatschappij/overheid opgelegd kan worden.
We wonen op een planeet met maatschappelijke modellen die wachten tot iemand meerderjarig is om te aborteren in slumps,gevangenissen..een hopeloos en kansloos rotleven.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 15:04   #76
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We wonen op een planeet met maatschappelijke modellen die wachten tot iemand meerderjarig is om te aborteren in slumps,gevangenissen..een hopeloos en kansloos rotleven.
Je kan bij de geboorte niet zien wat voor leven iemand zal leiden: sommigen die in "slumps" worden geboren, werken zich op; anderen geboren in de "upper-class" kunnen in de put belanden.
Hoe kun je dan direct na de geboorte een abortus willen opleggen?

Laatst gewijzigd door Mam : 3 maart 2012 om 15:04.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 15:13   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

We zijn hier wel een aantal dingen door elkaar aan het halen he. Postnatale abortus is natuurlijk gewoon kindermoord. Daarentegen, euthanasie bij babies is misschien iets om in uitzonderlijke gevallen te overwegen.

Even uitleggen: abortus is een keuze van de moeder, voor haar eigen voordeel. Zo lang die foetus van haar lichaam afhankelijk is, vind ik dat die zwangere vrouw uiteraard het recht heeft om te beslissen van dat parasitaire levende wezen af te stoten. Ik neem hier het "baas in eigen buik" idee heel letterlijk. Uiteraard ben je baas in eigen buik, en kan je daarmee doen wat je wil. Infeite vind ik dat die aanstaande moeder niet het recht heeft om te eisen dat die foetus gedood wordt, maar wel het recht heeft om te eisen dat die foetus uit haar lichaam verwijderd wordt. Maw, het is voor mij een fundamenteel recht om te beslissen of je aanvaardt dat er een parasitaire levensvorm van je lichaam afhankelijk is of niet. Die beslissing hangt enkel af van de eigenaar van het lichaam, en moet hierbij geen rekening houden met "de parasiet". Of het nu "voor zijn goed" is of niet, of het nu "afziet" of niet, allemaal geen belang. Abortus is de vrijheid om over UW lichaam te beschikken, en pech voor het levende wezen dat daarvan afhangt.

Maar een pasgeborene is niet meer lichamelijk afhankelijk, dus dat argument gaat niet meer op. Nu is dat een onafhankelijk levend wezen, en geen lichamelijke parasiet meer. Daarentegen kan men nog altijd overwegen om een "misbaksel uit zijn lijden te verlossen", maar dat mag geen confort beslissing meer zijn van de moeder, of van de ouders. Dat is een moeilijke beslissing, waarbij natuurlijk ook de ouders hun inspraak kunnen hebben, maar grotendeels, als dat er moet zijn, een medische beslissing moet zijn.

Ik ben volledig voor het recht op euthanasie, maar enkel maar op vraag van de patient zelf. Om voor anderen "euthanasie" te beslissen, dat is moeilijk, gevaarlijk,.... tenzij het lijden en de hopeloosheid evident zijn.

Ik vind wel dat de ouders het recht moeten hebben om hun kleine "af te staan" ; daarbij verliezen ze natuurlijk wel alle ouderschap rechten. Maar dat is iets anders dan die kleine te vermoorden he. Er zijn adoptiekandidaten genoeg.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 15:23   #78
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan bij de geboorte niet zien wat voor leven iemand zal leiden: sommigen die in "slumps" worden geboren, werken zich op; anderen geboren in de "upper-class" kunnen in de put belanden.
Hoe kun je dan direct na de geboorte een abortus willen opleggen?
eventjes niet opgelet mam? ik had nee gestemd hoor

Ik probeer eigenlijk te begrijpen HOE men,zelfs in wetenschappelijke milieus, uiteindelijk tot zulke "ideetjes" komt...

Laatst gewijzigd door kelt : 3 maart 2012 om 15:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 18:40   #79
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar gaat het over opleggen?

Oud 3 maart 2012, 19:38   #80
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Deze discussie gaat toch maar gewoon over de grens van toelaatbare abortus?
In feite wel
Alleen vind ik het nogal gek dat men met post-natale komt afdraven... terwijl de uiterste grens voor abortus ( tenzij ... ) 'slechts' 12 weken is.
Het lijkt erop om zo controversieel mogelijk over te komen ( inzake beweegredenen ) om de huidige regeling ivm abortus weer es op de helling te gaan zetten.

Citaat:
Emotioneel gesproken is de geboorte een zware grens om te nemen. Maar in principe is er geen verschil tussen een abortus de dag voor of de dag na de geboorte.
En wettelijk kan dat dus in Belgie, de dag voor de geboorte.
????
Je refereert dan naar de uitzonderingsmaatregelindien vaststaat dat het zou gaan om een zeer zware en ongeneeslijke aandoening ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be