Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2004, 14:56   #61
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kistal

Nee, daar gaat dat binnenkort afgeschaft worden. Probeer cafe Marokko eens.
dat wordt nooit meer afgeschaft
SPA, Spirit en Groen waren actief PRO
CD&V was in principe ook PRO (hoewel ze natuurlijk het oppositie-spel speelden)
enkel de mestkevers en (god weet waarom) de vld waren tegen

en wat is het voordeel van de afschaffing ervan?
Awel, dat mensen die geen respect hebben voor onze taal, cultuur, wetten en nationaliteit niet mee kunnen beslissen welke soort stoelen er in ons cafe staan.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 14:59   #62
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

dat wordt nooit meer afgeschaft
SPA, Spirit en Groen waren actief PRO
CD&V was in principe ook PRO (hoewel ze natuurlijk het oppositie-spel speelden)
enkel de mestkevers en (god weet waarom) de vld waren tegen

en wat is het voordeel van de afschaffing ervan?
Awel, dat mensen die geen respect hebben voor onze taal, cultuur, wetten en nationaliteit niet mee kunnen beslissen welke soort stoelen er in ons cafe staan.
als ze de wet niet respecteren, worden ze gestraft, stemrecht of niet
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 15:17   #63
Fishie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raging Bile Duct

Dus jij betaalt geen belastingen in de VS ?
in het VK heb ik elk geval lokaal stemrecht
volgens mij is dat in de VS ook zo
Klopt, op lokaal vlak heb je stemrecht in de VS, VK, Duitsland, Nederland etcetera etcetera.
In die landen is dat al jaren zo, nu krijgen migranten hier gemeentelijk stemrecht leterlijk jaren nadat dat reeds het geval is/was in andere landen gestoeld op dezelfde waarden en plotseling is het huis te klein.

Gemeentelijk stemrecht een basisrecht die in bijna elke democratie reeds lang gegeven werd aan immigranten wordt eindelijk ingevoerd in Belgie en sommige idioten doen alsof dat het einde is van de westerse wereld.

Zielig, gewoonweg zielig.

Ander argument, wijken met een hoog migranten gehalte worden door de politici aan hun lot over gelaten aangezien er toch niet voldoende stemmen te ronselen zijn.
Door de mensen in die wijken stemrecht te geven worden de politiekers verplicht met die wijken rekening te houden en verplicht de omstandigheden in die wijken te verbeteren wat uiteindelijk ten goede komt van de allochtone EN de autochtone bevolking in die wijken.
Oud 23 juni 2004, 15:21   #64
Fishie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

jawel
als het meubilair je echt niet aanstaat, kan je naar een ander cafe gaan

maar je snapt het niet, denk ik
die 2 voorbeelden die je aangeeft zijn gebaseerd op VRIJWILLIGE betaling
je bent echter VERPLICHT om belastingen te betalen
het is dan ook maar rechtvaardig dat je je voorkeur of afkeur kan laten blijken van wat met dat geld gedaan werd
Ze kunnen toch ook naar een ander land gaan als het beleid ze hier niet aanstaat? net zoals ik naar een ander cafe kan gaan. Even veel vrije keus.
Je doet me denken aan de leuzes die de voorstanders van de Vietnam oorlog riepen tegen anti oorlog demonstranten.

USA love it or leave it.

Laten we uw belachelijke lijn van denken even doortrekken, het migranten stemrecht is er door gekomen, dit land heeft blijkbaar veel dingen waar u het niet mee eens bent, dus waarom volgt u uw eigen raad niet op en verlaat dit land dat duidelijk uw goedkeuring niet wegdraagt.

Klinkt redelijk belachelijk niet?
Oud 23 juni 2004, 15:43   #65
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fishie
Citaat:

Ze kunnen toch ook naar een ander land gaan als het beleid ze hier niet aanstaat? net zoals ik naar een ander cafe kan gaan. Even veel vrije keus.
Je doet me denken aan de leuzes die de voorstanders van de Vietnam oorlog riepen tegen anti oorlog demonstranten.

USA love it or leave it.

Laten we uw belachelijke lijn van denken even doortrekken, het migranten stemrecht is er door gekomen, dit land heeft blijkbaar veel dingen waar u het niet mee eens bent, dus waarom volgt u uw eigen raad niet op en verlaat dit land dat duidelijk uw goedkeuring niet wegdraagt.

toch wel een interessante gedachte
daar kan aan gewerkt worden
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 16:10   #66
Fishie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

USA love it or leave it.

Wel, hij zij ZELF dat hij naar een ander cafe kan gaan als het hem niet aanstaat.

Laat hem zijn eigen raad dan opvolgen.

Geen woorden maar daden.
Oud 23 juni 2004, 16:59   #67
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wel, hij zij ZELF dat hij naar een ander cafe kan gaan als het hem niet aanstaat.

Laat hem zijn eigen raad dan opvolgen.

Geen woorden maar daden.
Neenee, uit mijn stamcafe laat ik mij zo makkelijk niet buitenpesten door wat toeristen
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 17:43   #68
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Dan is het maatschapij-criterium verdwenen en moeten we op zoek gaan naar moeilijkere criteria. Dan moeten we het cultureel of zo doen.
Of niet natuurlijk en geen samenleving meer...
Dat hoor ik nu altijd van mensen die tegen het stemrechtzijn: dit criterium, dat criterium/ Leg nu eens uit waarom iemand ineens aan allerhande criteria moet voldoen om een basisrecht als stemmen, de grondslag van de democratie, te MOGEN uitoefenen, gewoon omdat hij niet hier geboren is, maar hier is komen wonen? Iedereen gelijk voor de wet toch? Iedereen mag meekiezen wie er de baas wordt, toch? Of zoals TomB al aanhaalde: zullen we het toelaten dat meerderheden minderheden uit het democratich stelsel kunnen gooien/weigeren? Zoiets als het Cordon Sanitaire dus?
Die persoon is niet gelijk voor de wet want hij staat er naast, het is geen staatsburger, dus er gelden andere wetten.
Trouwens, het is niet een minderheid buiten gooien. Ze kunnen zeer simpel binnen. Als ze dat niet willen is dat HUN keuze, daarvoor moeten wij niet veranderen.
Oud 23 juni 2004, 17:49   #69
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Citaat:
belasting heeft er niks mee te maken.

Als er iemand den baas is, dan mogen diegene die er naar moeten luisteren beslissen wie er baas is. DAT is democratie. Ni meer ni minder.

Ik wacht nog altijd op een reply voor mijn 'Antweren-turmhout' voorbeeld.
democratie is allesbehalve dat
Leg dat dan maar eens uit.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 18:03   #70
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat hoor ik nu altijd van mensen die tegen het stemrechtzijn: dit criterium, dat criterium/ Leg nu eens uit waarom iemand ineens aan allerhande criteria moet voldoen om een basisrecht als stemmen, de grondslag van de democratie, te MOGEN uitoefenen, gewoon omdat hij niet hier geboren is, maar hier is komen wonen? Iedereen gelijk voor de wet toch? Iedereen mag meekiezen wie er de baas wordt, toch? Of zoals TomB al aanhaalde: zullen we het toelaten dat meerderheden minderheden uit het democratich stelsel kunnen gooien/weigeren? Zoiets als het Cordon Sanitaire dus?
Die persoon is niet gelijk voor de wet want hij staat er naast, het is geen staatsburger, dus er gelden andere wetten.
Trouwens, het is niet een minderheid buiten gooien. Ze kunnen zeer simpel binnen. Als ze dat niet willen is dat HUN keuze, daarvoor moeten wij niet veranderen.
Dat er niet dezelfde wetten gelden is wel zo, maar het is een fundamenteel oneerlijk en ondemocratisch gegeven. "iedereen gelijk voor de wet" zou het ideaal moeten zijn, ik hoop toch dat jij dat ook vindt?
Oud 23 juni 2004, 18:15   #71
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus mensen zouden enkel stemrecht mogen hebben wanneer ze 'respect' hebben voor 'onze' nationaliteit, taal etc.? Ik heb geen enkel respect voor datgene dat men nationaliteit noemt en voor een ganse rits aan wetten heb ik nog veel minder respect, verlies ik daardoor plots mijn recht op inspraak?! Uw redenatie is zo krom als maar kan zijn, ze impliceert namelijk dat iedereen die naar een andere maatschappij dan de huidige streeft eigenlijk geen stemrecht zou mogen hebben.

Citaat:
Dat klopt, alleen kunnen we dan nog maar moeilijk van een democratie spreken. Ik heb er geen enkel probleem mee dat mensen anti-democratische gevoelens koesteren, maar wees dan niet hypocriet en beweer niet het tegendeel.

Citaat:
Die persoon is niet gelijk voor de wet want hij staat er naast, het is geen staatsburger, dus er gelden andere wetten
En welke andere wetten mogen er op gemeentelijk niveau dan wel gelden voor niet-staatsburgers?!

Citaat:
Maar tegelijk zit ge wel te roepen dat het bekomen van de nationaliteit niet zo eenvoudig mag zijn, dat de "snel-Belg-wet" een schande is, ... een beetje hypocriet niet?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 18:34   #72
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Citaat:

Vergelijk de overheid met jouw gezin.

Zou jij het op prijs stellen wanneer je buurman het recht zou krijgen om mee te beslissen welk behang jij in jouw huis moet ophangen.
De analogie is fout, het gaat in dat geval immers om mensen die in uw huis wonen en een deel van de huur betalen. Ik vind het normaal dat die inspraak zouden krijgen in het kleur van het behang.
Oud 23 juni 2004, 18:35   #73
C uit W

Standaard

Citaat:
"iedereen gelijk voor de wet" zou het ideaal moeten zijn, ik hoop toch dat jij dat ook vindt?
Inderdaad: bij dezelfde plichten horen de zelfde rechten...
Oud 23 juni 2004, 18:37   #74
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

ze betalen wel belastingen, dus hebben ze tenminste inzeg in hoe dat geld mag besteed worden, toch in elk geval lokaal

NO TAXATION WITHOUT REPRESENTATION
Allee, we zullen NOG maar eens met dat clubvoorbeeld afkomen dan.

't is niet omdat gij lidgeld betaalt voor de KLJ, het jeugdhuis, club "de duivenmelkers" of wat dan ook, dat gij automatisch moogt meebeslissen in die club.

't is niet omdat ik in een cafe gewoon betaal voor een pint dat ik mee mag beslissen over de keuze van het meubilair.
Het is uw vrije keuze om in dat cafe een pint te gaan drinken of niet. Als ik echter alle dagen in dat cafe ga een pint drinken, en we zijn met een klant of twee drie die dat doen, ben ik er zeker van dat de eigenaar van dat cafe rekening gaat houden met onze mening over de keuze van het meubilair als die voor ons belangrijk is.
Oud 23 juni 2004, 18:37   #75
C uit W

Standaard

Citaat:
Maar tegelijk zit ge wel te roepen dat het bekomen van de nationaliteit niet zo eenvoudig mag zijn, dat de "snel-Belg-wet" een schande is, ... een beetje hypocriet niet?
Een gewone inburgeringscursus en wat taallessen, meer moet dat niet zijn.
Voor mensen van goeie wil (dus terroristen en zo zou ik weigeren), zou dit doenbaar moeten zijn.
Oud 23 juni 2004, 18:39   #76
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
No taxation without representation....
Ik betaal wel belastingen, ik betaal zelfs meer belastingen als 95% van de Amerikanen. Ik vind het zeer onlogisch dat ik geen inspraak heb. In Belgie daarentegen, waar ik al jaren geen belastingen meer betaal, heb ik inspraak in het beleid.
Oud 23 juni 2004, 18:40   #77
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Neen.
Oud 23 juni 2004, 18:42   #78
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Klopt, op lokaal vlak heb je stemrecht in de VS.
Neen.
Oud 23 juni 2004, 20:10   #79
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
"iedereen gelijk voor de wet" zou het ideaal moeten zijn, ik hoop toch dat jij dat ook vindt?
Inderdaad: bij dezelfde plichten horen de zelfde rechten...
Awel, laten we dan alle rechten en plichten voor de inwoners van België zoveel mogelijk gelijk maken, inclusief een fundamenteel recht als stemrecht (allez, stemplicht eigenlijk). Straffer: Als we ze stemrecht geven, dan kan dat een zet in de rug zijn voor het gelijktrekken van andere rechten en plichten, want nu gaan de politiekers wel rekening houden met deze bevolking.
Oud 23 juni 2004, 23:16   #80
Fishie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Klopt, op lokaal vlak heb je stemrecht in de VS.
Neen.
Welke staat verblijft u?

Maakt in de VS een groot verschil.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be