Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2012, 22:07   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb het over individueel onderricht in een muziekles.
Uit ervaring - ik heb zelf als kind en jongvolwassene de verschillende graden in het muziekonderwijs gevolgd - weet ik dat de meeste muziekleraren liever AN gebruiken, daar de terminologie die ze nodig hebben nu eenmaal niet of nauwelijks in het dialect voorkomt. Voor het overige werd er af en toe wel eens een woordje dialect gebruikt, maar ik zie niet in waar het probleem zit.

Nergens is trouwens ook gesteld dat bij zo'n individueel onderricht er niet een zekere plaats voor een lossere omgangstaal mogelijk is. Of heeft u aanwijzingen die het tegendeel aangeven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2012, 15:30   #62
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Uitzonderingen bevestigen de regel zekers. Maar in Tervuren spreken ze je in elke zaak zonder problemen in het Frans of Engels aan.
Toch een mooi voornemen bij onze zuiderburen om voortoon ook in elke zaak 2-3-talig te zijn? Maarja eer het zo ver is het al het jaar 3012.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2012, 15:41   #63
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
http://www.taalaktiekomitee.org/hoofd.htm

Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om nederlands te spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven. Of om de brave vlaming dom te blijven houden...
Stem voor tweetaligheid, dus stem B.U.B.. Wat moet ik u anders zeggen?
Oud 26 april 2012, 15:50   #64
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nergens is trouwens ook gesteld dat bij zo'n individueel onderricht er niet een zekere plaats voor een lossere omgangstaal mogelijk is. Of heeft u aanwijzingen die het tegendeel aangeven?
Een leerkracht vertelde mij dat het verboden is de streektaal te gebruiken. Hij mocht zelfs niet 'pak uw boek' zeggen maar moest 'neem uw boek' zeggen.
Zonder extern toezicht is dat natuurlijk moeilijk te bewijzen/sanctioneren. Maar het gaat mij om het principe. Omdat ik dat moeilijk kon geloven heb ik de vraag gesteld of ik dat wel goed begrepen had. Dat werd me klaar en duidelijk bevestigd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2012, 20:50   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een leerkracht vertelde mij dat het verboden is de streektaal te gebruiken. Hij mocht zelfs niet 'pak uw boek' zeggen maar moest 'neem uw boek' zeggen.
Zonder extern toezicht is dat natuurlijk moeilijk te bewijzen/sanctioneren. Maar het gaat mij om het principe. Omdat ik dat moeilijk kon geloven heb ik de vraag gesteld of ik dat wel goed begrepen had. Dat werd me klaar en duidelijk bevestigd.
"Een leerkracht..." "... verboden."

Mag ik u dan vragen dat u die leraar eens interpelleert naar de op schrift gestelde verbodsbepaling. Ik ben nu al vele jaren onderwijzer en ik heb hoegenaamd geen weet van een dergelijk verbod. Wel werd en wordt ons nog steeds voorgehouden - als een soort gedragscode - dat wij in het onderricht AN horen te gebruiken. In het klassikaal als in het individueel onderricht (bij dat laatste, bijvoorbeeld in bijlessen op school).

"Pak uw boek" is geen AN, maar tussentaal. "Neem uw boek" is dan weer AN.

Dus neen, ik geloof niet in wat u schrijft daar ik het onderwijs nu eenmaal van binnen en van buiten ken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be