Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2004, 00:12   #61
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Bruno, kun je nu eens heel even concreet zeggen wat je punt is? Want je bent uitzonderlij ijl aan het worden.
Mijn punt is doodeenvoudig dat er nauwelijks taalhomogene staten bestaan en dat het dus onmogelijk is om op basis van taalzones een soort "zelfbeschikkingsrecht" na te streven, tenzij je een Europa der 1000 wil
Doen wij dat of zo?
Oud 27 juni 2004, 00:13   #62
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wanneer dan in België de post haar website niet in het Duits heeft, en slechts 0.8% van de Belgen zijn Duitstalig, steigeren hier sommigen.
En niet alleen de Post, Bruno, ook het leger, de kamer en senaat,... En uw website van de BUB

Want in uw analyse vergeet u namelijk 1 dingetje: Duits is een erkende taal van België. Het is dan ook maar normaal dat de overheid er gebruik van maakt.
Het Fries is in Nederland ook een erkende taal. Voor wanneer Fries in het Nederlandse leger, 1e+2e Kamer, post?
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 00:14   #63
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:

Mijn punt is doodeenvoudig dat er nauwelijks taalhomogene staten bestaan en dat het dus onmogelijk is om op basis van taalzones een soort "zelfbeschikkingsrecht" na te streven, tenzij je een Europa der 1000 wil
Doen wij dat of zo?
Ja. Tenzij u zeer selectief bent en de Vlamingen (Walen) als enigen ziet die blijkbaar "waardig" zijn om een soevereine staat te stichten
[size=2]en dan wil je nog bij Nederland gaan... nou moe [/size]
Oud 27 juni 2004, 00:15   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer dan in België de post haar website niet in het Duits heeft, en slechts 0.8% van de Belgen zijn Duitstalig, steigeren hier sommigen. Welnu, waarom hebben die Duitstaligen en Franstaligen- die toch beiden een minderheid vormen in ons land- het recht om eigen politieke structuren gelinkt aan taal op poten te zetten?
Kent u dan de Belgische Grondwet niet?

Volgens die Grondwet is Duits in België een landstaal. Lees goed: niet zomaar een door de overheid erkende regionale taal, maar een LANDStaal.

Bijgevolg is de overheid en alle door de overheid uitgebate instellingen en bedrijven, en/of onder de bevoegdheid ervan vallend, in alle talen van het land functioneren, overeenkomstig het territoriaal beginsel zoals in de Grondwet is uiteengezet.

Dit betekent dan ook dat de algemene diensten die federaal gecoördineerd worden in de drie landstalen moeten worden aangeboden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 00:16   #65
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Wanneer dan in België de post haar website niet in het Duits heeft, en slechts 0.8% van de Belgen zijn Duitstalig, steigeren hier sommigen. Welnu, waarom hebben die Duitstaligen en Franstaligen- die toch beiden een minderheid vormen in ons land- het recht om eigen politieke structuren gelinkt aan taal op poten te zetten?
Kent u dan de Belgische Grondwet niet?

Volgens die Grondwet is Duits in België een landstaal. Lees goed: niet zomaar een door de overheid erkende regionale taal, maar een LANDStaal.

Bijgevolg is de overheid en alle door de overheid uitgebate instellingen en bedrijven, en/of onder de bevoegdheid ervan vallend, in alle talen van het land functioneren, overeenkomstig het territoriaal beginsel zoals in de Grondwet is uiteengezet.

Dit betekent dan ook dat de algemene diensten die federaal gecoördineerd worden in de drie landstalen moeten worden aangeboden.
Volgens Tantist geldt dit voor érkende talen, immers:
Citaat:
...Duits is een erkende taal van België...
Oud 27 juni 2004, 00:16   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

En niet alleen de Post, Bruno, ook het leger, de kamer en senaat,... En uw website van de BUB

Want in uw analyse vergeet u namelijk 1 dingetje: Duits is een erkende taal van België. Het is dan ook maar normaal dat de overheid er gebruik van maakt.
Het Fries is in Nederland ook een erkende taal. Voor wanneer Fries in het Nederlandse leger, 1e+2e Kamer, post?
Hallooo? Gaan we die discussie van maanden geleden nog eens overdoen?

In tegenstelling tot Duits is het Fries geen landstaal van Nederland; dat is enkel het Nederlands. Men kan dit betreuren, maar zo is het.

Fries is slechts een erkende regionale taal. Duits is volgens de Grondwet een landstaal. Juridisch is dat verschil heel belangrijk, en met belangrijke gevolgen.
Oud 27 juni 2004, 00:19   #67
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ai, pijnlijk Bruno!!!

Fries staat niet in de grondwet ingeschreven, Duits wel (afin, resp NL en B).
Oud 27 juni 2004, 00:20   #68
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hallooo? Gaan we die discussie van maanden geleden nog eens overdoen?

In tegenstelling tot Duits is het Fries geen landstaal van Nederland; dat is enkel het Nederlands. Men kan dit betreuren, maar zo is het.

Fries is slechts een erkende regionale taal. Duits is volgens de Grondwet een landstaal. Juridisch is dat verschil heel belangrijk, en met belangrijke gevolgen.
Juist ja...
Oud 27 juni 2004, 00:22   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja...
Hebben Bruno en diens narrenclub u de kratten bier ondertussen al bezorgd?
Oud 27 juni 2004, 00:24   #70
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Juist ja...
Neen, maar ik heb er mij nog niet mee bezig gehouden, heb nog 1 (makkelijk) examentje te gaan...
Oud 27 juni 2004, 00:24   #71
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ai, pijnlijk Bruno!!!

lees uw eigen epistels:
Citaat:
[size=6]Want in uw analyse vergeet u namelijk 1 dingetje: Duits is een erkende taal van België. Het is dan ook maar normaal dat de overheid er gebruik van maakt.[/size]
Oud 27 juni 2004, 00:25   #72
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:

Neen, maar ik heb er mij nog niet mee bezig gehouden, heb nog 1 (makkelijk) examentje te gaan...
Succes
Oud 27 juni 2004, 00:33   #73
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ai, pijnlijk Bruno!!!

lees uw eigen epistels:
Citaat:
[size=6]Want in uw analyse vergeet u namelijk 1 dingetje: Duits is een erkende taal van België. Het is dan ook maar normaal dat de overheid er gebruik van maakt.[/size]
En is Fries erkend als landstaal? Zo ja, kunt u dat even aantonen.

Zal ik het al even doen voor België met het Duits: artikel 2, vooral artikel 4, artikel 67,...

Dus wat is uw probleem buiten frustraties?
Oud 27 juni 2004, 00:35   #74
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Succes
Dank u wel
Oud 27 juni 2004, 00:36   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zal ik het al even doen voor België met het Duits: artikel 2, vooral artikel 4, artikel 67,...

Natuurlijk moet mr. Y. zich weer in allerlei bochten draaien om hier nog naar behoren uit te komen.

U stelt terecht dat een door de overheid erkende taal ook door die overheid moet gebruikt worden. Alleen kan die overheid ook bepalen in welke aspecten die erkende taal gebruikt moet worden.

In België heeft de overheid duidelijk gesteld dat Duits een landstaal is, bijgevolg door de federale overheden moet gebruikt worden. De Post moet bijgevolg haar webstek ook in het Duits aanbieden; tot nader order is ze in overtreding en bij een klacht van de Duitstalige Gemeente zal de Post zonder enige twijfel in het ongelijk worden gesteld. Overheid als diensten die onder de overheid ressorteren moeten zich houden aan de regels.

Nederland heeft er niet voor gekozen het Fries als landstaal in te schrijven. Ongetwijfeld kunnen we dit betreuren, maar daar gaat deze discussie niet over.
Oud 27 juni 2004, 00:41   #76
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

Natuurlijk moet mr. Y. zich weer in allerlei bochten draaien om hier nog naar behoren uit te komen.

U stelt terecht dat een door de overheid erkende taal ook door die overheid moet gebruikt worden. Alleen kan die overheid ook bepalen in welke aspecten die erkende taal gebruikt moet worden.

In België heeft de overheid duidelijk gesteld dat Duits een landstaal is, bijgevolg door de federale overheden moet gebruikt worden. De Post moet bijgevolg haar webstek ook in het Duits aanbieden; tot nader order is ze in overtreding en bij een klacht van de Duitstalige Gemeente zal de Post zonder enige twijfel in het ongelijk worden gesteld. Overheid als diensten die onder de overheid ressorteren moeten zich houden aan de regels.
En -ook al zal Bruno van niet beweren- de BUB deelt deze visie op landstalen. Met het onderwerp over het leger (zie http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=2842 ) stuurde ze een klacht naar het leger over het gebrek aan Duits op de website.

Het leger veegde hun toen goed de pan uit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mil.be
Beste

Ik ben persoonlijk eens op jullie website gaan kijken.
Mijn persoonlijke mening hierover (maar goed dat wij spreekrecht hebben).
Waarom ons verwijten van geen Duits te gebruiken als U deze groep zelf
uitsluit op uw website.
In de bijbel staat over zulks een gedrag een mooie anekdote.

"Hoe kun je tegen een ander zeggen: 'Vriend, laat me de splinter weghalen die
in je oog zit', terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet? Schijnheilige,
haal eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zie je scherp genoeg om de
splinter weg te halen die in het oog van de ander zit." (Lucas, 6:42)

Ik benadruk hier nogmaals , dit is MIJN mening niet die van Defensie

Vriendelijke groeten

Seutens Johan
Blijkbaar probeert Bruno nu -na een BUB bocht van 180°- het Duits onderuit te halen, of heb ik het mis?
Oud 27 juni 2004, 00:46   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar probeert Bruno nu -na een BUB bocht van 180°- het Duits onderuit te halen, of heb ik het mis?
Ook andere Blubbers hebben zich al laagdunkend over de huidige status van het Duits uitgelaten.

En natuurlijk is hun eigen stek nog steeds niet in het Duits... Wie herinnert zich niet de grote beloften? Het zou nog maar een zaak van weken zijn: eerst werkte een zekere Kevin aan de tekst, later iemand uit de Duitstalige gemeenten... Resultaat echter tot op heden: nul.
Oud 27 juni 2004, 01:41   #78
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:

lees uw eigen epistels:

Daar ging het niet over.
U sprak over erkende talen, niet over landstalen.
Oud 27 juni 2004, 01:43   #79
België04
Schepen

Standaard

Wat een ongelooflijke onzin

Citaat:
U stelt terecht dat een door de overheid erkende taal ook door die overheid moet gebruikt worden.
mooi...
Citaat:
Alleen kan die overheid ook bepalen in welke aspecten die erkende taal gebruikt moet worden.
[/i]
Oud 27 juni 2004, 01:55   #80
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Art. 2

België omvat drie gemeenschappen : de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap.
Citaat:
Art. 4

België omvat vier taalgebieden : het Nederlandse taalgebied, het Franse taalgebied, het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied.

Elke gemeente van het Rijk maakt deel uit van een van deze taalgebieden.

De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.
Citaat:
Art. 67

§ 1. Onverminderd artikel 72, telt de Senaat eenenzeventig senatoren, van wie :
1° vijfentwintig senatoren, overeenkomstig artikel 61 gekozen door het Nederlandse kiescollege;
2° vijftien senatoren, overeenkomstig artikel 61 gekozen door het Franse kiescollege;
3° tien senatoren, aangewezen door en uit de Raad van de Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Raad genoemd;
4° tien senatoren, aangewezen door en uit de Raad van de Franse Gemeenschap;
5° een senator, aangewezen door en uit de Raad van de Duitstalige Gemeenschap;
6° zes senatoren, aangewezen door de senatoren bedoeld in 1° en 3°;
7° vier senatoren, aangewezen door de senatoren bedoeld in 2° en 4°.

Bij de algehele vernieuwing van hun Raad die niet samenvalt met de vernieuwing van de Senaat, behouden de senatoren bedoeld in het eerste lid, 3º tot 5º, die geen zitting meer hebben in hun Raad, het mandaat van senator tot de opening van de eerste zitting na de vernieuwing van hun Raad.

§ 2. Ten minste een van de senatoren bedoeld in § 1, 1°, 3° en 6°, heeft op de dag van zijn verkiezing zijn woonplaats in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad.

Ten minste zes van de senatoren bedoeld in § 1, 2°, 4° en 7°, hebben op de dag van hun verkiezing hun woonplaats in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. Indien niet ten minste vier van de senatoren bedoeld in § 1, 2°, op de dag van hun verkiezing hun woonplaats hebben in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, moeten ten minste twee van de senatoren bedoeld in § 1, 4°, op de dag van hun verkiezing hun woonplaats hebben in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad.
De door Tantist geciteerde artikels bepalen nergens dat de federale overheid Duits moet gebruiken voor zaken als de Post, het Leger enz. Ze leggen slechts de taalgebieden op.
Tot nog toe heb ik nog geen weet van signalen uit de Duitstalige gemeenschap dat hier een probleem mee zou zijn; u kan die natuurlijk altijd even uitschrijven, ik zal er aandachtig akte van nemen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be