Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2004, 12:32   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
De kringloop winkel in Kortrijk is eigendom (VZW) van het OCMW. Wij hebben vanuit de OCMW raad opdracht gegeven om alles te verwijderen. Omdat vanuit de overheid geen partijgebonden acties kunnen geduld worden. Die VZW heeft dit geweigerd. Daarom hebben we de politie ingeschakeld om hen te dwingen.
Goed dit te weten. Blijkbaar komen de klachten niet uitsluitend van het Vlaams Blok!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 12:33   #62
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dat interesseert me niet. Het punt was dat de algemene directie van Colruyt daar ZELF over beslist en dat ze JOU daar helemaal niet bij nodig hebben om dat voor hen te doen.
Oja, ze hebben weldegelijk mij en de vele andere klanten nodig. Daarom zal de directie van de Colruyt niet aan politieke beïnvloeding of politieke stellingnames in het openbaar doen. Men weet maar al te goed, dat dit wel eens heel slecht bij de klanten kan aankomen. En de Colruyt heeft haar klanten nodig...
Je draait zodanig rond de pot dat ik er duizelig van word... De beslissing blijft uiteindelijk aan de directie van Colruyt, Jan. Welke overwegingen ze in haar beslissing laat meespelen, doet hier niet terzake.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 12:34   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

U verwart duidelijk bepaalde zaken. De gemeentelijke administratie is niet politiek, maar de gemeenteraad wel. Het OCMW zelf is dat ook niet, wel de OCMW-raad. Het administratief hoofd van hetOCMW mag niet aan politiek doen (het is immers een ambtenaar), terwijl de politieke verantwoordelijken van het OCMW dat wel mogen (dat zijn immers door het volk verkozenen). Als dusdanig mag de OCMW op geen enkele manier politieke standpunten innemen, maar wel de OCMW-raad (en dan nog enkel over de bevoegdheid waarover ze beschikt).
Een duidelijke afbakening tussen "sociaal" en "politiek" zowaar...
Is daar iets mis mee?

De administratie van de Vlaamse overheid doet ook niet aan politiek. Dat doet de Vlaamse Regering en Vlaams Parlement echter wel. U moet duidelijk het onderscheid weten te maken tussen de openbare administratie van een overheidsdienst en de politieke inspraakorganen. Blijkbaar kunt u dat niet. Nochtans is dat een wezenlijk onderscheid in onze rechtsstaat.
Oud 27 juni 2004, 12:36   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je draait zodanig rond de pot dat ik er duizelig van word... De beslissing blijft uiteindelijk aan de directie van Colruyt, Jan. Welke overwegingen ze in haar beslissing laat meespelen, doet hier niet terzake.
Toch, die overwegingen doen weldegelijk ter zake. In grote mate zelfs. Middenstanders en andere vrije beroepen zal men maar zelden tot politieke stellingnames weten over te halen.

Maar in tegenstelling tot de Colruyt is de kringloopwinkel geen louter private onderneming. Zoals hier iemand hier al eerder stelde, valt het onder de bevoegdheid van het OCMW (in Kortrijk toch). Gefinancieerd door overheidsgeld, ook dus van de belastingen van de VB'kiezer.
Oud 27 juni 2004, 12:48   #65
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de wereldwinkels, maar over de kringloopwinkels. De eerste groep ontvangt trouwens geen subsidies van de Vlaamse overheid, in tegenstelling tot de kringloopwinkels.
Uit de openingspost:

"In het voorbije weekend verplichtte de politie de Wereldwinkel een aanklacht tegen de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok te verwijderen"

nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 12:53   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Citaat:
Het gaat niet over de wereldwinkels, maar over de kringloopwinkels. De eerste groep ontvangt trouwens geen subsidies van de Vlaamse overheid, in tegenstelling tot de kringloopwinkels.
Uit de openingspost:

"In het voorbije weekend verplichtte de politie de Wereldwinkel een aanklacht tegen de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok te verwijderen"

Uit de titel:

Citaat:
Kortrijkse Kringloopwinkel zorgt voor controverse
Kringloopwinkel, beste vriend, kringloopwinkel.
Oud 27 juni 2004, 12:55   #67
nou nou
Europees Commissaris

nou nou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uit de titel:

Citaat:
Kringloopwinkel, beste vriend, kringloopwinkel.
Ja ik zie het. Zie je die wereldwinkel ook staan? Maf eh? Ik leg alleen maar uit waarom ik daarover begon. Allee 't is al goed.
nou nou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 12:57   #68
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

Rond de pot? In de pot bedoelt u zeker...

Ik leg gewoon de vinger op de tere wonde: een directeur van een organisatie die dan nog een bepaalde maatschappelijke opdracht heeft (nl. het ophalen, herstellen en verkopen van tweedehands materiaal) en daartoe nog eens gemeenschapsgeld ontvangt, heeft niet het recht om zijn eigen politieke mening te ventileren via het uitstalraam van de winkels van die organisatie.

Ook een verantwoordelijke van het OCMW mag dat niet doen. Dat zijn nu eenmaal deontologische regels.

Voor de rest mag die persoon zijn mening hebben over de politieke ontwikkelingen, maar mag hij de organisatie "kringloopwinkel" noch de winkel waarover hij waakt daarbij betrekken. Dat lijkt me heel logisch.
Bullshit! Een kringloopwinkel is geen overheidsinstelling omdat zij toelagen ontvangt van de overheid. Je vergelijking met het OCMW slaat dus NERGENS op. Een kringloopwinkel is een onafhankelijke organisatie en als zij het opportuun acht om een politiek standpunt in te nemen, is dat haar goed recht.
whoisy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 12:58   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nou nou
Ja ik zie het. Zie je die wereldwinkel ook staan? Maf eh? Ik leg alleen maar uit waarom ik daarover begon. Allee 't is al goed.
Nog even opgezocht op de webstek van de KRINGLOOPwinkel van Kortrijk. Daar staat dhr. Vandenbussche weldegelijk als bedrijfsleider.
Oud 27 juni 2004, 12:59   #70
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flemish_patriot

Neen, maar we hanteren gewoon "onschuldig tot tegendeel bewezen", dus dan ben jij het die bewijzen moet zoeken...
Nee, dank je feestelijk! Aan dat idiote VB-spelletje doe ik niet mee.

Jij bent ni meer of minder dan een fascist...
Oud 27 juni 2004, 13:07   #71
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
nuja iedereen weet dat ik in de verste verten geen Blokker ben of wil zijn.
Ik weet wat daar gebeurt is. Dit kon uiteraard niet door de beugel. In die etalage waren nasi achtige voorwerpen geplaatst. Dit kan niet! De kringloop winkel in Kortrijk is eigendom (VZW) van het OCMW. Wij hebben vanuit de OCMW raad opdracht gegeven om alles te verwijderen. Omdat vanuit de overheid geen partijgebonden acties kunnen geduld worden. Die VZW heeft dit geweigerd. Daarom hebben we de politie ingeschakeld om hen te dwingen.
Wij hebben dit vorige keer ook gedaan toen ze een tentoonstelling hebben gehouden over de linkse Neruda die ook duidelijk politiek (AGALEV) getint was . Dit is niet de taak van een kringloopwinkel!
Nog even quoten, just in case het Vlaams Geweten, aka Raf, erover zou hebben gelezen...

Ziet er ni echt goed uit, dat het VB nu ook al de OCMW-raad van betreffende gemeente/stad overgenomen heeft.
Oud 27 juni 2004, 14:34   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bewijst helemaal niets, Jan. Het roept hoogstens vraagtekens op omtrent de neutraliteit van de Kortrijkse politie.
Dan leg je gewoon klacht neer bij het comité P.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 14:54   #73
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Het personeel van de Kringloopwinkel in het West-Vlaamse Kortrijk voelt zich geraakt in zijn recht op vrije meningsuiting. Dat melden Het Laatste Nieuws en en de VUM-kranten.

In het voorbije weekend verplichtte de politie de Wereldwinkel een aanklacht tegen de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok te verwijderen. Aan de Kringloopwinkel in de Kortrijkse Magdalenastraat waren twee zwarte vlaggen uitgehangen. Een deel van de etalage was dichtgemaakt met een zwart doek. In het doek was een gat, waarachter men enkele poppen kon zien die militairen uitbeeldden. Op het raam stond geschreven dat een aantal personen was afgevoerd omdat ze allochtoon, vakbondsmilitant, holebi of andersdenkend waren, in opdracht van de fictieve 'VNO', de Vlaamse Nieuwe Overheid. Volgens Bart Vandenbussche van de Kringloopwinkel is het Blok tegen steuntrekkers en sociale economie, iets waarmee de Kringloopwinkel precies wel bezig is.

De politie kwam ter plaatse omdat er klachten waren binnengelopen over het tafereel. Alles moest onmiddellijk worden verwijderd.

Het Vlaams Blok ijvert voor vrije meningsuiting, maar wel enkel voor zichzelf...
Er is nog altijd een verschil tussen vrije meningsuiting en laster en eerroof Rafke.
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 15:23   #74
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kringloop winkel in Kortrijk is eigendom (VZW) van het OCMW. Wij hebben vanuit de OCMW raad opdracht gegeven om alles te verwijderen.
Wat komt gij hier allemaal voor leugens verkondigen?

Het OCMW heeft niks te koeken in de kringloopwinkel om de zeer eenvoudige reden dat de kringloopwinkel een ONAFHANKELIJKE vzw is. De enige link die er tussen de OCMW's en de kringloopwinkels bestaat, is dat de OCMW's voor personeel zorgen in het kader van tewerkstellingsprojecten (vaak als gevolg van artikel 60 § 7). "Wij vanuit de OCMW-raad"? Ammehoela! Jij zit hier gewoon flagrant te liegen!
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 15:25   #75
La Vache qui rit
Banneling

La Vache qui rit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het personeel van de Kringloopwinkel in het West-Vlaamse Kortrijk voelt zich geraakt in zijn recht op vrije meningsuiting. Dat melden Het Laatste Nieuws en en de VUM-kranten.

In het voorbije weekend verplichtte de politie de Wereldwinkel een aanklacht tegen de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok te verwijderen. Aan de Kringloopwinkel in de Kortrijkse Magdalenastraat waren twee zwarte vlaggen uitgehangen. Een deel van de etalage was dichtgemaakt met een zwart doek. In het doek was een gat, waarachter men enkele poppen kon zien die militairen uitbeeldden. Op het raam stond geschreven dat een aantal personen was afgevoerd omdat ze allochtoon, vakbondsmilitant, holebi of andersdenkend waren, in opdracht van de fictieve 'VNO', de Vlaamse Nieuwe Overheid. Volgens Bart Vandenbussche van de Kringloopwinkel is het Blok tegen steuntrekkers en sociale economie, iets waarmee de Kringloopwinkel precies wel bezig is.

De politie kwam ter plaatse omdat er klachten waren binnengelopen over het tafereel. Alles moest onmiddellijk worden verwijderd.

Het Vlaams Blok ijvert voor vrije meningsuiting, maar wel enkel voor zichzelf...
Straffe toebak!
La Vache qui rit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 15:25   #76
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Een duidelijke afbakening tussen "sociaal" en "politiek" zowaar...
Is daar iets mis mee?

De administratie van de Vlaamse overheid doet ook niet aan politiek. Dat doet de Vlaamse Regering en Vlaams Parlement echter wel. U moet duidelijk het onderscheid weten te maken tussen de openbare administratie van een overheidsdienst en de politieke inspraakorganen. Blijkbaar kunt u dat niet. Nochtans is dat een wezenlijk onderscheid in onze rechtsstaat.
Aangezien ik zelf voor een gemeentebestuur (en voordien voor een OCMW) werk, beste Jan, kan ik je uit eerste hand vertellen dat dat "duidelijke onderscheid" enkel in theorie bestaat. In de praktijk vloeien beiden voortdurend in elkaar over.

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 15:27   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien ik zelf voor een gemeentebestuur (en voordien voor een OCMW) werk, beste Jan, kan ik je uit eerste hand vertellen dat dat "duidelijke onderscheid" enkel in theorie bestaat. In de praktijk vloeien beiden voortdurend in elkaar over.
Mocht een ambtenaar van het OCMW een politieke uitspraak doen, dan zal hij daar over aangesproken worden. Na herhaalde klacht kan zelfs de hogere overheid (sedert de Vlaamse overheid) hierin tussenkomen.
Oud 27 juni 2004, 15:29   #78
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch, die overwegingen doen weldegelijk ter zake. In grote mate zelfs. Middenstanders en andere vrije beroepen zal men maar zelden tot politieke stellingnames weten over te halen.

Maar in tegenstelling tot de Colruyt is de kringloopwinkel geen louter private onderneming. Zoals hier iemand hier al eerder stelde, valt het onder de bevoegdheid van het OCMW (in Kortrijk toch). Gefinancieerd door overheidsgeld, ook dus van de belastingen van de VB'kiezer.
Dat is dus NIET het geval. Het OCMW heeft - zoals bij alle kringloopwinkels - niet meer dan samenwerkingsverbanden met de kringloopwinkel. Het OCMW heeft daar verder geen enkele inspraak. De persoon die dat hier kwam verkondigen, lult uit zijn nek. Je kan een en ander trouwens zelf nakijken om de websites van de kringloopwinkel èn op die vn het OCMW van Kortrijk.

De kringloopwinkel is dus een private onderneming en beslist derhalve ZELF over de opportuniteit van haar acties.

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 15:30   #79
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door whoisy
Citaat:

Nee, dank je feestelijk! Aan dat idiote VB-spelletje doe ik niet mee.

Jij bent ni meer of minder dan een fascist...
Pardon?

Citaat:
Oud 27 juni 2004, 15:32   #80
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door whoisy
Citaat:
nuja iedereen weet dat ik in de verste verten geen Blokker ben of wil zijn.
Ik weet wat daar gebeurt is. Dit kon uiteraard niet door de beugel. In die etalage waren nasi achtige voorwerpen geplaatst. Dit kan niet! De kringloop winkel in Kortrijk is eigendom (VZW) van het OCMW. Wij hebben vanuit de OCMW raad opdracht gegeven om alles te verwijderen. Omdat vanuit de overheid geen partijgebonden acties kunnen geduld worden. Die VZW heeft dit geweigerd. Daarom hebben we de politie ingeschakeld om hen te dwingen.
Wij hebben dit vorige keer ook gedaan toen ze een tentoonstelling hebben gehouden over de linkse Neruda die ook duidelijk politiek (AGALEV) getint was . Dit is niet de taak van een kringloopwinkel!
Nog even quoten, just in case het Vlaams Geweten, aka Raf, erover zou hebben gelezen...

Ziet er ni echt goed uit, dat het VB nu ook al de OCMW-raad van betreffende gemeente/stad overgenomen heeft.
Niet zomaar voetstoots alles voor waarheid slikken wat je op een forum leest, liefje, je kan je daar lelijk in vergissen.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be