![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vraag mij trouwens af, of D'Haene, buiten het feit dat hij met gekregen long options, enkel kon winnen, wel wist wat options waren. Om als Dexia bestuurder, oogluikend toe te zien, dat zijn hoofdaandeelhouder zich trachtte te redden door put options op Dexia te schrijven, geeft ge wel blijk van niet zoveel kennis van de gevaren van (short) opties. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Had je al door dat het hier niet over Dexia gaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
(en dat staat dan nog los van het feit dat voor hetzelfde geld, die opties niks waard meer kunnen zijn) Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel,zoals ieder jaar voor de grote lente-opkuis,vast dat de grachten stampvol blikjes liggen van een bepaalde (en overigens voortreffelijke-) pils...
Zolang mensen deze drank in onnoemelijke hoeveelheden zuipen zullen er van die bonussen zijn....zo simpel is het...De invloed van deze fabrikant vindt je tot in de lenteschoonmaak(veroorzaakt door onverschillige s*n-of-a-bitches,uitgevoerd door vrijwilligers,en waarvan de verwerking betaald wordt door de gemeenschap) Als iedereen,zoals ondergetekende die nochtans graag al eens een pintje drinkt,de produkten van InBev mijdt,dan worden EERST gewone werknemersn ontslagen en DAN bonussen niet meer uitbetaald.... Ze hebben ons goed bij onze kl*ten....en bovendien in een catch22 situatie ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 1 mei 2012 om 18:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij zijn enkele jaren geleden binnengehaald als "Pompiers" door de wanhopig wordende ,verpolitiseerde,beheerraad ,toen deze laatsten beseften wat ze aangericht hadden... In ruil voor een ruime (eigenlijk ZEER ruime-) vergoeding hebben zij de schuldposities van Dexia Holding ongeveer gehalveerd.......en toen kwam vorig jaar het plafond voor een tweede keer naar beneden toen binnen het jaar al hun leningen aan Zuid-Europese overheden feitelijk waardeloos werden voor de komende jaren....mogelijk definitief..... De echte veroorzakers van de Dexia-ondergang,alle toplui van de jaren negentig tot 2008,lopen nog vrij rond en komen niet zoveel in de pers.... Een paar jaar geleden deed ondergetekende schamper over die "uitgekotste pizza" die Fortis was,en dacht dat Dexia gewoon een moeilijk momentje had,zoals de meeste grote banken in die tijd....wist ik veel dat Dexia zelfs geen bank meer WAS op dat moment...maar een reusachtig hedge-fund... Laatst gewijzigd door kelt : 1 mei 2012 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar uiteraard is dat voor mijn eigen loon ook min of meer geldig. Alleen spreken we hier wel over bonussen. Of ze nu toegekend worden in cash, of onder vorm van opties, doet er al niet veel toe. Laat ons nu nog stellen dat D'Haene, bij verkrijging van zijn opties, deze een marktwaarde hadden van 1000000 euro, en dat hij in feite maar 1000000euro gekregen heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar heb toch den indruk dat Griekse obligaties (en misschien ook Spaanse, Italiaanse...) uiteindelijk de doodsteek hebben gegeven (tesamen met gefoefel zoals het schrijven van putopties door de aandeelhouder, het verlenen van leningen door Dexia aan de hoofdaandeelhouders, zodat deze konden intekenen op kapitaalsverhogingen, het beloven en beginnen uitkeren van dividenten van 13%...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kom. Laat ons dan spreken over een bonus in opties, met een martktwaarde van bvb 1000000euro, die hij indertijd ontvangen heeft. De waarde waarop hij ze gecasht heeft doet er inderdaad niet veel toe. Wel de marktwaarde bij ontvangst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(of - ben ik nu zo naief - zijn dat speciale opties waarop de prijs van het aandeel als 0 Euro staat ? Maar dan zijn het eigenlijk verdoken aandelen !) Er is een verschil tussen een optie (een papiertje dat je het recht geeft om een aandeel mogen te kopen) en het aandeel zelf he. Het kan zijn dat ik voor 2 Euro een optie koop om een aandeel dat nu aan 100 Euro staat, binnen een jaar voor 80 Euro mogen te kopen. Ik betaal nu 2 Euro voor die optie (of ik krijg ze gratis). Binnen een jaar mag ik ze uit mijn kast halen en mag ik 80 Euro neertellen voor een aandeel. Als dat aandeel op dat ogenblik nog altijd 100 Euro waard is op de markt, doet mijn optie mij dus 20 Euro winnen. Als dat aandeel ondertussen naar 60 Euro is gezakt, zou ik goed gek moeten zijn om mijn optie te gebruiken. Ik gooi ze beter in de vuilbak. Wil ik dat aandeel toch, dan betaal ik er 60 Euro voor (met mijn optie zou ik het "recht" hebben om er 80 Euro voor te betalen). Laatst gewijzigd door patrickve : 1 mei 2012 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, opties he. Inbev is daar altijd nogal royaal mee geweest naar de big top toe. Ik weet nog toen dat Inbev zakte onder de 5€ in 2008. Als je toen kocht en tot vandaag vasthield had je 10x je inzet. Als je dan opties kocht (of kreeg) ligt die multiple nog pakken hoger. Ik geloof dat Dehaene heel de tijd door opties toegewezen kreeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verwachtingswaarde speelt hier nogal een grote rol, en ook het verschil tussen de uitoefenprijs van de optie (strike) en de waarde van het aandeel, is essentieel. Verder speelt de marktrente en eventuele uitkering van dividenten een rol. Dit alles kenmerkt de optie dan door middel van de zogenaamde grieken (delta, gamma, vega, theta). Om bij onze drugleverancier te blijven (inbev, of voor de amerikanen bud) koers aandeel 72$ waarde optie, uit te oefenen op 21/12/2012, strike 65€ doet momenteel 11€ Als op 21/12/2012 het aandeel bvb 75€ doet, dan heeft de bezitter de mogelijkheid van ofwel de optie te verkopen voor 10€ (75-65), ofwel het aandeel aan 65€ te kopen. Als de koers 85€ moest doen, dan optie 20€... Als de koers 65€ of minder moest doen, dan alles kwijt. Maw om de waarde te weten, moeten we wel ne boel weten (looptijd optie, strike, koers onderliggende waarde, volatiliteit...). |
|
![]() |
![]() |