Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2012, 14:58   #61
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
een rij voordelen:
1) zo'n centrale moet geprimed worden. Dat wil zeggen: als je de priez van de centrale uittrekt, valt ze sowieso stil. Geen tsjernobyl of fukushimatoestanden dus waar de boel uit de hand kan lopen
2) Geen verrijking van grondstof nodig
3) Grondstof kan geen kernwapen worden
4) Grondstof is veel meer aanwezig dan uranium
5) Centrales zijn kleiner en efficienter
6) Afval heeft een veel kortere halfwaardetijd
7) Afval is minder radioactief
8) Een deel van ons huidig kernafval kan als brandstof dienen in deze nieuwe centrales

enzovoort enzovoort
Van PatrickVE leer ik dat de boel toch wat minder rooskleurig is dan wat jij voorstelt. Van die grondstof kan je bijvoorbeeld nog gemakkelijker een kernwapen maken als van plutonium en het afval is helemaal niet minder radiactief de eerste paar honderd jaar.

Maar het belangrijkste van al. Hoeveel thoriumcentrales staan er al wereldwijd? En waarom?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 15:09   #62
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Van PatrickVE leer ik dat de boel toch wat minder rooskleurig is dan wat jij voorstelt. Van die grondstof kan je bijvoorbeeld nog gemakkelijker een kernwapen maken als van plutonium en het afval is helemaal niet minder radiactief de eerste paar honderd jaar.

Maar het belangrijkste van al. Hoeveel thoriumcentrales staan er al wereldwijd? En waarom?

Some benefits of thorium fuel when compared with uranium were summarized as follows:[26]

Weapons-grade fissionable material (233U) is harder to retrieve safely and clandestinely from a thorium reactor;
Thorium produces 10 to 10,000 times less long-lived radioactive waste;
The fissionable thorium cycle uses 100% of the isotope as coming out of the ground, which does not require enrichment, whereas the fissile uranium cycle depends on only the 0.7% fissile U-235 of the natural uranium. The same cycle could also use the fissionable U-238 component of the natural uranium, and also contained in the depleted reactor fuel;
Thorium cannot sustain a nuclear chain reaction without priming[27] so fission stops by default.

quote wiki over thorium.

De reden waarom we nu in hoofdzaak met uranium/plutonium centrales zitten, is nét de koude oorlog en de wapenwedloop. Men kon al die centrales beginnen gebruiken desnoods als kweekreactoren of de brandstof om wapens te maken.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 15:25   #63
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Some benefits of thorium fuel when compared with uranium were summarized as follows:[26]

Weapons-grade fissionable material (233U) is harder to retrieve safely and clandestinely from a thorium reactor;
Thorium produces 10 to 10,000 times less long-lived radioactive waste;
The fissionable thorium cycle uses 100% of the isotope as coming out of the ground, which does not require enrichment, whereas the fissile uranium cycle depends on only the 0.7% fissile U-235 of the natural uranium. The same cycle could also use the fissionable U-238 component of the natural uranium, and also contained in the depleted reactor fuel;
Thorium cannot sustain a nuclear chain reaction without priming[27] so fission stops by default.

quote wiki over thorium.

De reden waarom we nu in hoofdzaak met uranium/plutonium centrales zitten, is nét de koude oorlog en de wapenwedloop. Men kon al die centrales beginnen gebruiken desnoods als kweekreactoren of de brandstof om wapens te maken.
Dat had ik ook gelezen hoor, maar ik heb toch meer vertrouwen in PatrickVE als het daarop aankomt en die nuanceert alles toch wel hoor.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=152842
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 15:31   #64
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat had ik ook gelezen hoor, maar ik heb toch meer vertrouwen in PatrickVE als het daarop aankomt en die nuanceert alles toch wel hoor.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=152842
als ik dat lees, zie ik weinig dat mij tegenspreekt. Ja, ik zeg het in één zin en hij nuanceert wat, maar in de grond zeggen we grotendeels hetzelfde.

Behalve één punt: dat men uit thoriumcyclussen gemakkelijk splijtstof kan halen voor wapens. Maar ook daar zegt Patrick onmiddelijk bij dat "je er dan niet mee moet inzitten om bestraalt te worden"
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 17:20   #65
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
a.u.b niet, iets dat zo essentieel is voor onze economie moeten we in staatshanden houden, mag kosten wat het wil tenzij de private inbreng minder dan de blokkeringsminderheid is.

Allez komt er eens iemand die voorstelt wat we tien jaar geleden gedaan hadden moeten hebben, zitten we weer met de shit dat het van de NVA moet komen.

Die verkopen hem waarschijnlijk al voor een appel en een ei, nog voor hij gebouwd is
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 17:43   #66
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Tja, het is eens wat anders dan de anderen die zeggen dat ze iets doen maar geen beleid (al meer dan 50 jaar) hebben!
Ze hebben wel een beleid, het land de afgrond in duwen zodat er nog meer mensen afhankelijk zijn van de overheid.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 17:49   #67
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Indie is een serie dergelijke reactoren aan het opstarten, dus zo dwaas vind ik dat niet, want zij hebben grote thorium reservers, en zijn van plan om 30% van hun energiebehoefte met THoriumcentrales te voorzien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be