![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom is dialekt schabouwelijk Nederlands? Waarom ziet U dat niet zoals ik als een immaterieel kultureel erfgoed dat moet gekoesterd worden en aangemoedigd voor het algeheel verdwijnt ? Ontwaar ik hier enig pseudointekkeltueel snobisme? Ik schaamde me vroeger .... tot ik inzag dat dat o zo verkeerd is. Waarom zou ik mij moeten schamen over de taal die mijn moeder mij geleerd heeft? En het was niet gemakkelijk om enige schaamte te overwinnen, men moet daarvoor een gemotiveerde taalminnaar zijn en enige koppigheid hebben en terzake zefzekerheid aankweken. Ik schaam mij nu dat ik mij vroeger schaamde. Ik schaam mij nu als ik in Brabant geen Brabants spreek maar AN én in Brussel geen AN maar Frans. Dat laatste zult ge wellicht bijtreden. Maar mischien kunt ge inzien dat beide in principe op hetzelfde neerkomen: verloochening van de eigen roots.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 juni 2012 om 10:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eenheid in normering is zeker in onze tijd van heel groot belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Europees Commissaris
|
![]() Ge hebt daar natuurlijk een kei van een punt.
Maar denkt ge anderzijds nu écht dat een gebrek aan normering in het Iers nu beslissend is of een Engelstalige die taal al dan niet gaat leren? Denkt ge nu écht dat het Reto-Romaans sprekers verliest omdat het normering mist? Wie beslist van die talen te gaan studeren neemt dat normeringsprobleem er op de koop toe bij, want om zo een kleine taal te gaan studeren moet men reeds megagemotiveerd zijn. Dat zal dus wel niet het verschil uitmaken, denk ik zo. Het gebrek aan belangstelling voor die talen heeft natuurlijk in de eerste én wellicht ook de laatste plaats te maken met niets anders dan de praktische nuttigheidswaarde en dat die al dan al niet niet goed genormeerd zijn lijkt mij in dat opzicht slechts een detailkwestie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juni 2012 om 08:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iets met media en stedenbouw......?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juni 2012 om 08:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Europees Commissaris
|
![]() Interessant, maar wat is Uw bron?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
In Frankrijk gebeurt dat bij mijn weten niet en dus zijn alle minderheidstalen daar logischerwijze verdwenen of op sterven na dood. Indien de Franstalige gemeenschap het Platdiets zou erkennen met daadwerkelijke implikatie dan zou het daar onderwijs aanbieden in het Duits. (In mijn opinie eerder in het Nederlands maar, soit, dat is een andere diskussie.) M.a.w. Jan heeft dus gelijk. Het gaat om een erkenning die neerkomt op het begeleiden van het stervensproces. Dat U zich daarover 'verheugt' en uitpakt met die lege doos kan ik dan ook moeilijk anders zien dan in het licht van 'treiterij' van de Vlaamse volksnationalisten door de Belgische staatsnationalist. Op het vlak van het niet erkennen van het Limburgs door Vlaamderen hebt ge echter wel een punt, lijkt het mij. Inderdaad, als Nederland dat wel doet, waarom zou Vl. dat dan moeten weigeren....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juni 2012 om 09:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een van de verplichtingen bij erkenning is onderwijs in die taal. Dat houdt niet noodzakelijk gewoon dagonderwijs. Het betekent dat geïnteresseerden dan onderwijs moeten kunnen volgen (lees er moet subsidie gegeven worden) om het behoud van de kennis van die taal te kunnen verzekeren als cultureel erfgoed. Vandaar dat de universiteit Maastricht een leerstoel Limburgse taal werd opgericht. orden) Citaat:
De Franstalige gemeenschap erkent tenminste het bestaan, dat is al meer dan de Nederlandstalige gemeenschap doet. Indien ze dat zou willen kunnen ze geen minderheidstalen niet erkennen volgens de Europese regels omdat België (onder druk van Brabants-Flamingante broekschijters) het verdrag niet geratificeerd heeft (de gemeenschappen weigeren dat te doen) Citaat:
Citaat:
Mijn besluit daaruit is: 1 In het Vlaamse gewest vind men de wensen van een alsmaar slinkend aantal Nederlandstalige inwoners van dorpen rond Brussel veel hoger in dan het taalbelang van honderdduizenden Limburgers en hun eeuwenoude cultuur. 2 De Vlaamse democratische meerderheid waarmee men zo graag schermt is een kunstmatig geconstrueerde meerderheid. Ik ben bv verplicht op Vlaamse partijen te stemmen. 3 Flaminganten zijn broekschijters. Ze durven de taalconfrontatie niet aan in BHV en met uitbreiding Vlaams Brabant. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom? Wel, vooreerst hebt ge idd. gelijk maar énkel op het nivo van de dialekten. Het Platdiets is erkend, en het Limburgs niet. Van wezenlijk belang is dat echter niet. Als onze generatie ervan tussen is, is het gedaan met de dialekten en dat overal in België, tenzij ge U wilt vastklampen aan illusies. En dat, de erkenning door de F-gem. ten spijt. (Trouwens, wie spreekt in de Platdietse streek nog de streektaal?? Vijgen na Pasen dus, die erkenning.) Maar op het nivo vd. standaardtaal ziet het plaatje er natuurlijk gans anders uit. De Nederlandstalige gemeenschap bied in Limburg onderwijs aan in een standaardtaal die niet vreemd is aan het volkstaal. Idd het Limburgs is een dialekt van het Nederlands. In de Platdietse streek is de onderwijsvoertaal echter wel een volksvreemde standaardtaal. Het Platdiets is immers géén dialekt van het Frans maar volgens mij van het Nederlands en volgens U van het Duits. Hoedanook, in de Platdietse streek wordt men dus verfranst omdat men niet in kontakt komt met de standaardtaal waar het dialekt van die streek deel van uitmaakt. In Limburg echter wel! De imperialistische Franstalige gemeenschap boekt dus een mooie terreinwinst in de Platdietse streek. OOk daar! En d�*t imperialisme is de NL-gemeenschap vreemd. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ze de Limburgse streektaal zouden moeten erkennen. Maar ook het Westvlaams ed.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juni 2012 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ad1) Het aantal Nederlandstaligen rond Brussel slinkt snel. Het aantal mensen dat Limburgs dialect spreekt echter ook. De belangen van de Nederlandstaligen rond Brussel worden hoger ingeschat, zeker. Maar nog lang niet hoog genoeg. Anders zou deze groep niet slinken, nietwaar. Ad2) Jij kunt morgen nog een Limburgstalige, Franstalige of Turkstalige partij oprichten als je die moeite neemt. Als je partij aan de kieswetvoorwaarden voldoet kun je er gewoon op gaan stemmen. Ad3) Klopt. Flaminganten van nu zijn dan ook vooral begaan met het Vlaamsche ras ipv de Nederlandse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pajoske, wanneer komt er nu eens een antwoord op onderstaande vraag; U beschuldige mij ervan er niets van af te weten, maar ik lees tot nu toe geen enkel element dat erop wijst dat u iets afweet van de daadwerkelijke implicaties van die erkenning door de Franstalige Gemeenschap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn repliek was: dit is een holle doos. Uw repliek vervolgens aan mij gericht: "U kent er niets van." Mijn wederwoord: "Geef dan eens aan wat de daadwerkelijke implicaties zijn van die erkenning." Uw reactie: ... ... ... Grote stilte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die "vandaar" klopt niet. De leerstoel waarvan sprake heet "Taalcultuur in Limburg" en is dus niet een taalcursus Limburgs. http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...hYn3mzWJ6i-LOQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pajoske is in deze oneerlijk door dit niet te vermelden en eenzijdig de werkelijkheid voor te stellen alsof het gaat om eigengereid optreden van de Vlaamse overheid (waar trouwens, bij mijn weten, ook Limburgse politici deel van uitmaken). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat die scholen te verwaarlozen fenomenen zijn. Uitzonderingen dus, terwijl dat de regel zou horen te zijn om die talen levensvatbaar te houden op termijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2012 om 08:39. |
|
![]() |
![]() |