Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2004, 23:36   #61
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

8) Laat ons kort zijn : den tijd van "meneer pastoor" is voorbij. Vroeger keek men op naar pastoors (en die genoten daar zichtbaar van), en dat is nu voltooid verleden tijd, en dat is maar goed ook 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 23:36   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Zelf kan ik dat verklaren natuurlijk anders zou het zinloos zijn om dat gevoel te blijven koesteren...ik wou gewoon een reactie lezen
Ik ondervind geen haat tegenover geloof of Kerk. Dat gevoel is me totaal vreemd, bijgevolg moet u aan mij niet verklaren waarhet dan vandaan komt. U daarentegen kan dat wel doen, en het maakt me trouwens nieuwsgierig wat de grondslag voor een dergelijke houding wel kan zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 23:37   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
8) Laat ons kort zijn : den tijd van "meneer pastoor" is voorbij. Vroeger keek men op naar pastoors (en die genoten daar zichtbaar van), en dat is nu voltooid verleden tijd, en dat is maar goed ook 8)
Daar draait het geloof ook niet rond. U verwart duidelijk de kerkelijke structuur met de Kerk als behoedster van de waarheid.
Oud 2 juli 2004, 23:39   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perotinus
Benieuwd te horen of u uw geloof kan verklaren of op z'n minst onderbouwen...zeer benieuwd of u kan waar theologen al 2000 jaar falen.
Het geloof is een openbaring: wat de godgeleerden slechts doen is de openbaring rationeel gaan ordenen. Geloof wordt in die zin niet "verklaard" en is ook op die manier nooit het voorwerp geweest van de theologie.
Oud 2 juli 2004, 23:42   #65
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Daar draait het geloof ook niet rond. U verwart duidelijk de kerkelijke structuur met de Kerk als behoedster van de waarheid.

T'is simpel, een geloof staat bol van dogma's, en de mensen "trappen" daar niet meer in . 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 23:50   #66
perotinus
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Benieuwd te horen of u uw geloof kan verklaren of op z'n minst onderbouwen...zeer benieuwd of u kan waar theologen al 2000 jaar falen.
Het geloof is een openbaring: wat de godgeleerden slechts doen is de openbaring rationeel gaan ordenen. Geloof wordt in die zin niet "verklaard" en is ook op die manier nooit het voorwerp geweest van de theologie.
Conclusie: gelovigen moeten niets verklaren want die hebben een persoonlijk berichtje van hierboven gekregen, anderen daarentegen:
Citaat:
Hopelijk kunt u dan ook uw houding verklaren of op z'n minst onderbouwen... anders heeft u wel een probleem, hoor. Dan handelt u immers onbezonnen.
Trouwens, theologen hebben zich eeuwen beziggehouden met theontologische 'bewijzen' en dat is nu net proberen de basis van geloof te verklaren of onderbouwen. Uw antwoord is dan IMHO ook weer het zoveelste voorbeeld van categorische rookgordijnspuiterij waar gelovigen zo sterk in zijn.
Oud 2 juli 2004, 23:52   #67
perotinus
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Kerk en kerkelijke structuur zijn identieke begrippen.
Oud 3 juli 2004, 07:22   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Kerk en kerkelijke structuur zijn identieke begrippen.
Merkwaardig toch dat hier mensen de zaken beter willen weten dan iemand die wel belijdend christen is. U vergist zich schromelijk in uw bewering.

De huidige kerkelijke structuur is onderscheiden van de Kerk als "mystiek Lichaam", dat is iets wat al altijd werd geleerd. De Kerk van Rome heeft een hoogste structuur opgebouwd met elementen als raden, officies, bisschoppenconferenties, kardinalen als persoonlijke medewerkers van de paus... Dit alles is een structuur die in de loop van de tijden kan veranderen (en ook veranderde), kan aangepast worden, kan afgeschaft worden. Ook op lagere niveaus vinden we structuren die aan de tijd onderhevig waren/zijn.

Daarnaast is er de Kerk als "mystiek Lichaam", een uitdrukking die ongelovigen of mensen die niet met de christelijke leer vertrouwd zijn wat vreemd in de oren zal klinken. Jezus heeft aan Zijn Kerk eeuwige bijstand beloofd: hij maakt dat de Kerk als geheel en in het bijzonder paus en alle bisschoppen in vergadering steeds geleid worden door de H. Geest. Op dit vlak is de Kerk onveranderlijk en belijdt voor eeuwig dezelfde waarheid.
Oud 3 juli 2004, 07:25   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, theologen hebben zich eeuwen beziggehouden met theontologische 'bewijzen' en dat is nu net proberen de basis van geloof te verklaren of onderbouwen. Uw antwoord is dan IMHO ook weer het zoveelste voorbeeld van categorische rookgordijnspuiterij waar gelovigen zo sterk in zijn.
Ook hier gooit u er weer met de pet naar. De theologische bewijzen zoals we die in de scholastieke en neo-scholastieke theologie vinden waren en zijn geen verklaring van het geloof als dusdanig, maar juist een aantonen dat men op redelijke gronden kan komen tot het onderkennen van Gods bestaan. Die theologische bewijzen zijn dan ook gekend onder de naam "Godsbewijzen".
Oud 3 juli 2004, 08:04   #70
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Mag ook in het Nederlands, hoor.

Een christen weet dat homoseksualiteit een zonde is. Op geen enkele wijze kan een homoseksueel die zich overgeeft aan z'n zonde zich als een goed christen omschrijven.
"Heb uw naasten lief", en anders beweer je maar dat ze zondig zijn Een gebrek aan respect voor uw medemens, Jan.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 08:06   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
't Mag ook in het Nederlands, hoor.

Een christen weet dat homoseksualiteit een zonde is. Op geen enkele wijze kan een homoseksueel die zich overgeeft aan z'n zonde zich als een goed christen omschrijven.
"Heb uw naasten lief", en anders beweer je maar dat ze zondig zijn Een gebrek aan respect voor uw medemens, Jan.
Daar gaan we weer met uit de context rukken en gedeeltelijk citeren van Jezus' woorden. "Natuurlijk" vergeet u dat Jezus, toen hij over dat gebod sprak, het eerst heeft gehad over de liefde tot God en het onderhoud van Gods geboden. De naastenliefde hangt niet zomaar in de lucht, maar is gebaseerd op de liefde tot God. God dient men niet door Zijn geboden voortdurend te overtreden: dat doen homoseksuelen weldegelijk. Natuurlijk verdient de homoseksueel als persoon wel het nodige respect, maar niet diens zondige levenswandel.
Oud 3 juli 2004, 08:08   #72
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Euhm... We zijn een beetje van het onderwerp aant afdwalen...

Het Vaticaan en de rest van de té conservatieve Christelijke zooi moet k niet hebben... Het Christendom is een goede godsdienst, maar je moet niet je blijven blindstaren op ideeën als die volledig uit de tijd zijn...

Het Vaticaan, en andere hoge mensen binnen dat geloof prediken luidop TEGEN voorbehoedsmiddelen!!! Ook al vallen daar jaarlijks enorm veel doden door, blijkbaar komt het niet in hun op om die redenering te herzien! Nee, ze gaan in Afrika zelfs de mensen wijsmaken dat condooms niet helpen "omdat spermazoïden moeiteloos door dat condoom kunnen"... Wat een BULLSHIT!!!

Ik dacht trouwens dat het Vlaams Blok mensen die HIV verspreiden heel streng wil bestraffen?? Lijkt me niet erg Christelijk, als je t mij vraagt!!
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 08:09   #73
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Citaat:

Daar gaan we weer met uit de context rukken en gedeeltelijk citeren van Jezus' woorden. "Natuurlijk" vergeet u dat Jezus, toen hij over dat gebod sprak, het eerst heeft gehad over de liefde tot God en het onderhoud van Gods geboden. De naastenliefde hangt niet zomaar in de lucht, maar is gebaseerd op de liefde tot God. God dient men niet door Zijn geboden voortdurend te overtreden: dat doen homoseksuelen weldegelijk. Natuurlijk verdient de homoseksueel als persoon wel het nodige respect, maar niet diens zondige levenswandel.

Ik geef het op...
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 08:11   #74
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet uitsluitend, maar het speelt natuurlijk wel een rol. Als men weet dat er duizenden abortussen per jaar gebeuren. ...
In 2001 werden in België 16.178 abortussen geregistreerd. Daarmee komt België aan een abortuscijfer van 7 per duizend vrouwen in de vruchtbare leeftijd (15-44 jaar). In vergelijking met Nederland (8), Engeland en Wales (15) en de Verenigde Staten (22) ligt het Belgische abortuscijfer laag. Het zijn de zeer jonge meisjes(< 20 j.) en de oudere vrouwen (> 40j.) die het vaakst voor abortus kiezen wanneer zij zwanger zijn.
Gemiddeld eindigt 12% van alle zwangerschappen in België in een abortus.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 3 juli 2004, 08:17   #75
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... Natuurlijk verdient de homoseksueel als persoon wel het nodige respect, maar niet diens zondige levenswandel.
Jaja, zo kun je alles uitleggen eh Jan

Het respecteren van hoe mensen met hun leven omgaan is een heel belangrijke norm om met elkaar te kunnen samenleven.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 3 juli 2004, 08:22   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Niet uitsluitend, maar het speelt natuurlijk wel een rol. Als men weet dat er duizenden abortussen per jaar gebeuren. ...
In 2001 werden in België 16.178 abortussen geregistreerd. Daarmee komt België aan een abortuscijfer van 7 per duizend vrouwen in de vruchtbare leeftijd (15-44 jaar). In vergelijking met Nederland (8), Engeland en Wales (15) en de Verenigde Staten (22) ligt het Belgische abortuscijfer laag. Het zijn de zeer jonge meisjes(< 20 j.) en de oudere vrouwen (> 40j.) die het vaakst voor abortus kiezen wanneer zij zwanger zijn.
Gemiddeld eindigt 12% van alle zwangerschappen in België in een abortus.
Deze officiële spreken inderdaad over duizenden abortussen. En het gaat hier dan nog om wat geregistreerd werd...
Oud 3 juli 2004, 08:27   #77
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Het is de Rooms Katholieke Kerk die homoseksualiteit verafschuwd. Ik weet niet of Jezus Christus dat ook deed...

Alleen waant Jan Van Den Berghe zich soms Jezus Christus
Oud 3 juli 2004, 08:27   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Nee, ze gaan in Afrika zelfs de mensen wijsmaken dat condooms niet helpen "omdat spermazoïden moeiteloos door dat condoom kunnen"... Wat een BULLSHIT!!!
Wat u schrijft is inderdaad de reinste b*** en niemand in de Kerk heeft dat ooit beweerd. Wel hebben een aantal studies aangetoond dat een condoom helemaal geen garantie is tegen de verspreiding van het hiv-virus. Welnu, dat hebben een aantal kerkelijke leiders terecht verklaard.
Oud 3 juli 2004, 08:27   #79
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Deze officiële spreken inderdaad over duizenden abortussen. En het gaat hier dan nog om wat geregistreerd werd...
Sinds de legalisering wordt volgens mij 99% van de abortussen geregistreerd. Terwijl de abortuscijfers van voor 1990 gewoon onbekend zijn, wat dus ook helemaal niet wil zeggen dat er toen geen abortussen gebeurden.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 3 juli 2004, 08:29   #80
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Nee, ze gaan in Afrika zelfs de mensen wijsmaken dat condooms niet helpen "omdat spermazoïden moeiteloos door dat condoom kunnen"... Wat een BULLSHIT!!!
Wat u schrijft is inderdaad de reinste b*** en niemand in de Kerk heeft dat ooit beweerd. Wel hebben een aantal studies aangetoond dat een condoom helemaal geen garantie is tegen de verspreiding van het hiv-virus. Welnu, dat hebben een aantal kerkelijke leiders terecht verklaard.
Christus heeft dan ook altijd verkondigt dat het doel van te leven is: zorgen voor je nakomelingen en zorgen voor de wereld.

De "strijd" tegen de condoom door de Kerk is niet zozeer voor het HIV-virus, maar eerder een strijd tegen seks voor de lust.

Thomas

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be