Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2012, 09:02   #61
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Je kan ex post altijd gelijk hebben.

Ex ante niet. Gelieve daarom niet te quoten met lui die er niks van kennen.

http://www.lapasserelle.com/billets/...valuation.html

http://blogs.wsj.com/eurocrisis/2012...nterest-rates/

En vooral: je kan de kapitaalmarkten niet kloppen.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 11:20   #62
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
DRIE PAGINAS voordat er ene écht de nagel op de kop heeft en vertaalt wat negatieve rente écht betekent.

Dat betekent twee dingen;
1) 't is erg gesteld met politics.be
2) 't is erg gesteld met België als ik het aantal mensen zie zie deze negatieve rente iets positief vinden.

Dat je deze investeerders moet lokken met negatieve rentes is hallucinant en zegt veel over dit land en zijn toekomst; niemand die erin wil investeren.

Wie dit een goede zaak vind is niet goed bij zijn hoofd.

Een negatieve rente betekent GELD TOESTOPPEN om investeerders te vinden. Waar denk je dat dat geld vandaan komt? l'Etat c'est nous hee, slimmeriken!

't is erg gesteld met vlaamse "nationalisten", gezien hun economische "wetenschap".
0/20.
Oud 18 juli 2012, 11:38   #63
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik stel voor dat je in de Corelio kranten blijft geloven.
We zullen wel zien wie er in de toekomst gelijk heeft.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 11:42   #64
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht

't is erg gesteld met vlaamse "nationalisten", gezien hun economische "wetenschap".
0/20.
En de negatieve rente is dan goed nieuws ? Dat is weer wat nieuw.
De economie zit op zijn gat.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 11:50   #65
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Het goed nieuws, in deze moeilijke tijden, is dat Belgïe bij de betrouwbare landen behoort samen met Duitsland en de glorieuze Frankrijk, gedeeltelijk dankzij Elio, en niet bij de PIGS landen zoals de Zever en zijn volgelingen liever zou hebben als ik het goed begrijp.
Oud 18 juli 2012, 11:53   #66
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik vrees dat het uitermate slecht gaat met je minimum aan economisch begrip.

Stel jij bent de Belgische Staat (BS).

Je ontleent aan zero-rente 100,00 €. Periode: 1 jaar.

Dat geld schuif je door in je eigen economie: je koopt een huis waarin winkeliers zich komen vestigen als huurders. Via de huur zal je de lening afbetalen.

Economisch gaat het plots bergaf, en de huurders betalen je einde jaar 90,00 €.
Je hebt een tekort van 10,00 €, en het enige wat je kan doen is 10,00 € bijlenen.

Samen met de 100,00 € die verlengd wordt voor een jaar stijgt je schuld naar 110,00 €. De rente is nog altijd nul.

Is die rente die nul is een bewijs dat het goed gaat, of eerder een uitdrukking dat het slechte verwacht wordt?

De markten plaatsen die 100,00 € bij de BS omdat ze zelf niet in dat huis willen investeren, ze verwachten namelijk een deflatiescenario.
Ze verwachten dat de waarde van dat huis gaat zakken naar bv 90,00 €.

Als dat scenario zich realiseert heeft de BS na één jaar een aktief dat 90,00 € waard is, en een schuld van 110,00 €.

De reële waarde van de schuldpositie is sterk toegenomen.

Dat is precies wat er aan het gebeuren is.

Doet het verwachte deflatiescenario zich niet voor, dan zal de rente bij de eerstvolgende verlenging terug stijgen.

De plaatsing van geld op die manier bij de BS geeft de kapitaalmarkten een bijkomende garantie. Hadden ze dat geld namelijk geïnvesteerd in dat huis, dan was hun garantie het huis plus de huurbetalingen.
Nu is hun garantie de volledige Belgische economie.

De globale schuldpositie van Belgie gaat sedert enkele jaren omhoog.
De looptijd van de uitstaande schuld wordt steeds korter.
Good luck als de pensioencrisis echt toeslaat.

By the way, 110/90 is gelijk aan 1,22.
In termen van opportuniteitskost is dit een rente van 22%. Niet van nul.
Je verhaal klopt grotendeels, er zijn gevaren van te lage rente. Pleit je echter om België terug op de Griekenland-route te zetten ?

De actualiteit is dat er in heel de Westerse wereld een groeivertraging is, ten bate van de opkomende landen. Je moet de rentes van België vergelijken met deze van de andere EU landen om een goed beeld te krijgen van onze solvabiliteit. Daar zitten we nog altijd niet in het kamp van Duitsland.

Het gevaar van te lage rente is iets dat enkel op EU schaal aangepakt kan worden. Momenteel stelt zich de vraag welke landen deel gaan uitmaken van dit verhaal.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 11:56   #67
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Je verhaal klopt grotendeels, er zijn gevaren van te lage rente. Pleit je echter om België terug op de Griekenland-route te zetten ?
We zitten momenteel met een verschil van 17,3 miljard Euro. Dat geld moet ergens gevonden worden willen we een begroting die voldoet aan de eisen van Europa.

Wat denk je dat er zal gebeuren eens de markten door hebben dat we dat nooit redden?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 11:59   #68
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
DRIE PAGINAS voordat er ene écht de nagel op de kop heeft en vertaalt wat negatieve rente écht betekent.

Dat betekent twee dingen;
1) 't is erg gesteld met politics.be
2) 't is erg gesteld met België als ik het aantal mensen zie zie deze negatieve rente iets positief vinden.

Dat je deze investeerders moet lokken met negatieve rentes is hallucinant en zegt veel over dit land en zijn toekomst; niemand die erin wil investeren.

Wie dit een goede zaak vind is niet goed bij zijn hoofd.

Een negatieve rente betekent GELD TOESTOPPEN om investeerders te vinden. Waar denk je dat dat geld vandaan komt? l'Etat c'est nous hee, slimmeriken!
De negatieve rente is juist het gevolg van een teveel aan investeerders. Een negatieve rente betekent dat met GELD CADEAU KRIJGT als men geld uitleent.

Hoewel Japan, Zwitserland, Duitsland, Finland, Frankrijk ons hebben voorgegaan was er bij weinige de verwachting dat de negatieve rente zich ook hier zou manifesteren. Dat verklaart het gebrek aan kennis en standpunten hier over. De meeste hebben zo iets van: "Tiens, wat gebeurt er nu ? Hoe kan dat nu ? Dat kan toch niet echt !".

BTW, ik heb het hier op dit forum de negatieve rente wel voorspelt in de "de Di Rupo spread"-draad.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 18 juli 2012, 12:01   #69
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illuminatus Bekijk bericht
Ziet ge de Vlaeminck al zitten in zijn zelfgegraven putteke, afgedekt met eternitplaten en de katapult binnen handbereik
Het staat hier nog vol in de Vlaamse akkers met bunkers gebouwd voor WO II. Die kunnen ook als schuiloord dienen.

Oud 18 juli 2012, 12:05   #70
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Denk dat bvb goud daar nog altijd toe behoord. Maar inderdaad, ken er ook niet veel. Tenzij ge uitwijkt naar deze dingen, die wel moeten aangegeven worden, maar waarvan het risico van niet aangifte quasi nihil is, zoals bvb Marokaans vastgoed...
Nu, als er nog iemand ideeen heeft.
Velen verwachten dat de handel in goud manu militari aan banden gelegd wordt als er een echte meltdown komt van de Westerse valuta ( van de euro, dollar, Zwitserse frank, Kronen, Ponden, ...).

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 18 juli 2012 om 12:06.
Oud 18 juli 2012, 12:09   #71
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
We zitten momenteel met een verschil van 17,3 miljard Euro. Dat geld moet ergens gevonden worden willen we een begroting die voldoet aan de eisen van Europa.

Wat denk je dat er zal gebeuren eens de markten door hebben dat we dat nooit redden?
De markten zijn beter geïnformeerd dan ik en jij samen en hebben er wél vertrouwen in, als is er voor bepaalde institutionele beleggers wel een deel TINA effect dat meespeelt. Niet het minst door de regulatie.

Oud 18 juli 2012, 12:13   #72
Amon_Re

Standaard

Citaat:
De markten zijn beter geïnformeerd dan ik en jij samen en hebben er wél vertrouwen in
De markten zijn vooral wispelturig en paniekerig. Of ze meer weten dan wij zou ik niet durven zeggen. Wat ik wél durf te zeggen is dat de federale regering enorm stil is over de financiële staat van België en gewoon ronduit liegt.

(78 miljoen vinden om de begroting terug in 'on track' te hebben? I call Bullshit)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 18 juli 2012, 12:23   #73
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De markten zijn vooral wispelturig en paniekerig. Of ze meer weten dan wij zou ik niet durven zeggen. Wat ik wél durf te zeggen is dat de federale regering enorm stil is over de financiële staat van België en gewoon ronduit liegt.

(78 miljoen vinden om de begroting terug in 'on track' te hebben? I call Bullshit)
De markten vertrouwen niet op de uitspraken van de federale regering. Zo lomp zijn ze niet. Ze hebben betere bronnen om de ware solvabiliteit van ons land te beoordelen.

Oud 18 juli 2012, 13:04   #74
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Het goed nieuws, in deze moeilijke tijden, is dat Belgïe bij de betrouwbare landen behoort samen met Duitsland en de glorieuze Frankrijk, gedeeltelijk dankzij Elio, en niet bij de PIGS landen zoals de Zever en zijn volgelingen liever zou hebben als ik het goed begrijp.
Belgie hangt al lang in de Europese middenmoot (wel rekening houdende dat zowat heel de westerse wereld momenteel een zinkend schip is, en azie aan zet is). Elio zal nog veel werk hebben.
Maar daar los van. De momentele negatieve rente op kortlopende leningen, in meerdere Europese landen, is economisch gezien, allesbehalve goed nieuws.
Oud 18 juli 2012, 13:10   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De markten vertrouwen niet op de uitspraken van de federale regering. Zo lomp zijn ze niet. Ze hebben betere bronnen om de ware solvabiliteit van ons land te beoordelen.
Zoals het analyseren van waar de 78miljoen + 25 miljoen komt, die de regering weeral heeft gevonden ? Overschat de markten nu ook weer niet.
Ze houden zich momenteel gewoonweg niet bezig met Belgie.
Oud 18 juli 2012, 13:12   #76
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Velen verwachten dat de handel in goud manu militari aan banden gelegd wordt als er een echte meltdown komt van de Westerse valuta ( van de euro, dollar, Zwitserse frank, Kronen, Ponden, ...).
Als het ooit zover komt, dan zal dit toch gepaard gaan met een piek in de goudprijs, die we nog nooit gezien hebben. Komt daarbij dat men goud bij wijze van spreken in zijne hof kan begraven.
Oud 18 juli 2012, 13:44   #77
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De negatieve rente is juist het gevolg van een teveel aan investeerders. Een negatieve rente betekent dat met GELD CADEAU KRIJGT als men geld uitleent.
I stand corrected! Er zijn inderdaad teveel investeerders in België.

Daarnet nog; ik pak mijn vest, en blijkt dat er een investeerder in mijn zak zit. Op de trap naar beneden er ook nog twee tegengekomen. En onder mijn auto lag er ook ene. En op straat heb ik er drie omver gereden, want ze stonden in de weg. Maar da's niet erg, want er zijn er toch teveel.

pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 13:45   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120717_060
Arme Vlaamsnationalisten, het wil maar niet slecht gaan met België, he?
Gelukkig zijn de armen van geest.

Dat een land aan een negatieve interest kan lenen, lijkt een goede zaak, maar is eigenlijk een ramp voor haar economie.
Dit betekend immers dat er een berg bedrijven zijn waarvan men vermoed dat ze niets meer waard zijn en men zelfs liever zijn geld met verlies uitzet bij een overheid, dan te investeren in bedrijven.

Langst de andere kant betekend het ook dat men verwacht dat die rente op zeer korte tijd kan gaan stijgen en men winst kan maken door het doorverkopen van de waardepapieren.

Het gaat trouwens niet goed met Belgie, het aantal armen blijft stijgen, het aantal openstaande leningen blijft stijgen, het aantal bedrijfsluitingen blijft stijgen.

Ik zou dus niet te hard juigen over dit feit, het heeft immers ook negatieve kanten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 14:33   #79
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@Jantje

Ben je voorstander dat de regering opnieuw valt en dat alle politieke partijen voornemen om het wereldrecord regeringsformatiegesprekken opnieuw doorbreekt ?

Dat zal voldoende zijn om ons af te helpen van de negatieve rente, waar jij enkel wil kijken naar de negatieve aspecten er van. Je gaat trouwens ook voorbij een het feit dat de rente mede bepaald wordt door het monetair beleid, dat zich op het niveau van de ECB bevindt.

Oud 18 juli 2012, 14:40   #80
Amon_Re

Standaard

Citaat:
@Jantje

Ben je voorstander dat de regering opnieuw valt en dat alle politieke partijen voornemen om het wereldrecord regeringsformatiegesprekken opnieuw doorbreekt ?

Dat zal voldoende zijn om ons af te helpen van de negatieve rente, waar jij enkel wil kijken naar de negatieve aspecten er van. Je gaat trouwens ook voorbij een het feit dat de rente mede bepaald wordt door het monetair beleid, dat zich op het niveau van de ECB bevindt.
Wat Jantje betreft weet ik niet, maar ik ben voorstander van nieuwe verkiezingen. Komt er misschien eindelijk eens een regering die de zaken structureel aanpakt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be