![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik heb NERGENS gesteld dat het vrij onderwijs "het beste" is. NERGENS.... Wél dat het voor de gemeenschap het minste kost. (en daar zijn experten het over eens, en neen... niet de experten uit de koepel van het vrij onderwijs) DUS... als je het vrije net afschaft en alles wil verstaatsen, dan zal je bovenop de subsidies die het vrije net nu krijgt (en die dan vrijkomen), nog een pak euro's moeten toeschuiven om het niveau in het onderwijs te handhaven. <zucht> Ik heb het dus toch voorgekauwd, hopende dat het licht begint te schijnen, Filo... In deze redenering wordt er NERGENS gezegd dat het niveau van het ene net t.a.v. het andere "hoger" zou liggen. En ten vierde (of vijfde) male... het gaat daar zelfs niet om. Het gaat om de vraag of ouders nog keuze mogen hebben. Of een systeem waarin er nog enige concurrentie bestaat niet te prefereren is boven een volkomen verstaatst gegeven. Voil�*, da's nu m'n laatste poging... als je 't nu nog niet begrepen hebt...
|
|
|
|
#62 |
|
Banneling
|
Graag wou ik dit topic nog eens onder de aandacht brengen.
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat het voor de gemeenschap het minste kost?? Mogelijk, maar dat is dan enkel omwille van de hoge rekeningen die sommige scholen van het VO naar de ouders sturen (ik heb er genoeg gezien en collegas over horen klagen) Als je een deel van de onderwijskosten op de ouders afwentelt geraak je daar, maar wie heeft uiteindelijk baat bij beter onderwijs en betere opleiding? De leerlingen, natuurlijk, maar VOORAL de gemeenschap, het bedrijfsleven etc: AAN WIE moeten de kosten dan aangerekend worden? Kom niet af met zgn beter beheer" bij de Guymardstraat, die financieren er ook kloostergemeenschappen en missies mee, zoals Caritas het ook doet met gemeenschapsgeld. Niet direct een voorbeeld van goed beheer van gemeenschapsgeld bestemd voor onderwijs. Twee kleine voorbeeldjes, bij mijn vorig adres was er achter de hoek een basisschool vh VO: daar werd de voor- en nabewaking, (incl de woensdagnamiddag) gedaan door het onderhoudspersoneel: geen pedagogisch diploma uiteraard, en dus goedkoper... voor de school, maar... betalend voor de ouders. Waar ik nu woon ken ik een school vh VO waar men hetzelfde doet. Laatst gewijzigd door filosoof : 23 februari 2006 om 13:46. |
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Banneling
|
Overigens vind ik niet dat het altijd wenselijk is het vak godsdienst af te schaffen: dan wordt het privé-initiatief, dat ontsnapt aan elke pedagogische norm en leerplannen.
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik ben van mening dat het afschaffen van de levensbeschouwelijke vakken, negatieve gevolgen kan hebben op de ontwikkeling van kinderen. Tijdens die lessen leren kinderen o.a. hoe ze moeten omgaan met zichzelf en anderen. Omdat de lessen niet of veel minder prestatiegericht zijn, krijgen ze de kans om even op adem te komen.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 23 februari 2006 om 16:22. |
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Maar los daarvan: Waarom mag er op een school niet gewerkt worden rond sprookjes of verhalen? Wat is er mis met cultuur op school? |
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
Minister
|
Als die sprookjesboeken bijbel, koran,.... heten, dan hoeft het niet voor mij.
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Minister
|
Het zijn wel sprookjesboeken. Ze zijn geschreven door een aantal mensen met veel fantasie die vele jaren geleden leefden. Net zoals de gebroeders Grimm. Maar die zijn iets recenter. En ik heb er niks op tegen om eens stil te staan bij die boekjes, maar om daar een paar uur les per week aan te besteden is van het goeie te veel. De gebroeders Grimm hadden dat ook wel gewild denk ik, zo'n eigen vak elke week.
|
|
|
|
|
|
#71 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Dat gebeurt toch niet meer Jampie, ik heb alleszins hedentendaage nog niemand gehoord die op een Katholieke school zit en klaagt over pure godsdienstlessen, dat zijn meestal zoals aangegeven levensbeschouwelijke uurtjes, een heel verschil met het gewoon opzeggen van bijbelverzen.
Wel weet ik dat er na de school nog wel wat kinderen (van zelfs zeer jonge leeftijd) de Thora of de Koran van buiten zitten te blokken, omdat de papa dat nu eenmaal zo graag zit. 6u / week koranschool op 10-jarige leeftijd en al licht mentaal en dat na de gewone les dan nog natuurlijk, goe zot vind ik die ouders. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 23 februari 2006 om 18:47. |
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Minister
|
Citaat:
Trouwens, volgens het 'leerplan' moeten ze het daarover hebben. Die godsdienstleerkrachten worden zelfs aangesteld door het bisdom, een inspecteur heeft daar niet eens iets aan te zeggen. |
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Minister
|
Godsdienst en religie is privé. Wie dus godsdienstonderwijs wil mag dat altijd in zijn vrije tijd doen. Maar daarom dient dat toch niet gesubsidieerd te worden via het onderwijs. Ik vind vogelenpik ook wel interessant, maar om daar nu een paar uur per week aan te spenderen is toch een beetje overdreven, vind je niet ?
|
|
|
|
|
|
#75 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Hebt u het leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen al eens gelezen? Citaat:
Het zijn wel de inspecteurs van het godsdienstonderwijs die erop moeten toezien dat die hun werk naar behoren uitvoeren. Zo moet je, om als bijzondere leermeester r-k godsdienst vast benoemd te worden een positief verslag krijgen van de inspectie. Trouwens, het godsdienstonderwijs in Vlaanderen beperkt zich niet tot enkel lessen r-k godsdienst. |
||
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Dat eerste wil kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen identiteit. De lessen r-k godsdienst willen voor de kinderen een appèl zijn, om zelf te groeien naar een eigen en verantwoorde beslissing inzake geloven en leven. Dat is naar mijn mening zinvol genoeg om gesubsidieerd te worden. Dat tweede is een (verdere) inleiding in het geloof en de praktijk van de kerk binnen de geloofsgemeenschap. Maar dat gebeurt "binnenkerkelijk" en niet op school (en wordt bijgevolg ook niet gesubsidieerd). |
|
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Minister
|
Citaat:
|