![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor wat Oostende en omgeving betreft heeft men de Vuurtorenwijk, het Hazegras enz waar veel oude woningen staan te verkrotten of het scheelt niet veel en die natuurlijk dat soort mensen aantrekken omdat ze zich niets beters kunnen permitteren. In de uitgangswijk in Oostende hebben de portiers een bepaalde reputatie (Tsjetsjenen). Rond het havengebied is men al jaren bezig alles zo goed mogelijk af te schermen met rollen prikkeldraad bovenop de omheiningen om te beletten dat gelukzoekers (diegenen die in de parken slapen oa) te gemakkelijk in de buurt van camions en dergelijke zouden geraken die voor Engeland inschepen. In de parken liggen er haveloze gasten met hun weinige bezittingen in een plastieken zak tussen de struiken te slapen, en er zitten er uiteraard tussen waar niets goeds van te verwachten is als ze de kans krijgen je aan te randen. In straten rond het park was onlangs nog in een ganse reeks auto's de ruiten ingeslagen om te pikken wat er te pikken viel. Onlangs las ik nog ergens dat er soort klopjacht op gang was zoekende naar een gast die al meerdere vrouwen had aangerand, verkracht, whatever... Op de markt is het oppassen geblazen: ze werken er in kleine ploegen, één pikt je portefeuille, geeft die rap door aan een handlanger en nog een...en de dader als je die al gezien hebt heeft niets meer in zijn bezit, dus... Ook op de tram die de kust afbolt scheelt er wel één en ander! Via De Panne komen ook regelmatig Noordfranse verrijkers hier een handje helpen en dan vlug weer de grens over. Enfin, het is nog Brussel of Antwerpen niet maar het gaat er niet op vooruit! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ken in Gent ook andere wijken. Maar wat ik vooral wou zeggen: die buschauffeur die vandaag van zijn stokske geslagen is in het Waasland richting Antwerpen, die zijn mening moeten we niet meer vragen zeker? En al die vakbondsmilitanten die oproepen tot een staking, die effectief gevolgd wordt, die hebben ook nog nooit een echt probleem ondervonden zeker? Die staken om te staken ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht aan de volgende dingen, die inmiddels weer tegengesproken zijn: - goede mix (klopt niet, Maghrebijnen zijn groeiend door huwen met zgn "importbruiden" en "bruidegommen") - geen racisme van Maghrebijnen of Turken: klopt niet, weet van iemand van de Turkse gemeenschap dat ze racist zijn tov Belgen of andere groepen - geen separatisme: klopt niet, ze wonen net wel in heel afgescheiden wijken, allemaal zeer sterk gegroepeerd. Het verschil is volgens mij: ze wonen afscheiden, vermaken zich daar, hebben daar hun leefwereld en maken of zoeken geen boel met de rest van de wereld. Een buschauffeur in Genk kan evengoed ook een vreemdeling zijn, als een zwarte of noord-Afrikaan. In ieder geval spreekt zoals ik zei ècht iédereen dezelfde taal. Je hoort er minder Arabisch of andere talen dan ik bv in Leuven hoor. Het leeuwendeel van de migranten zijn er dan ook veel langer. Er zijn meerdere generaties. En de vroegere generaties hebben nog in de mijnen gewerkt of in de fabrieken. Ook de jongere generaties zijn eerder werkzaam: fabrieken, openbaar vervoer, taxi's, de doe-beroepen (electricien, ...). Als je kijkt naar de Limburgse hogescholen zie je ook dat een zeer frappant deel van de leerlingen, zeker in het 1e jaar (de nieuwe inschrijvingen) allochtoon zijn! In de latere jaren dunnen ze uit om soms de vreemdste redenen (ken er één die werd uitgehuwelijkt aan iemand in Engeland en verdween, een ander die beviel van een tweeling en verdween, ...). Het zijn vooral de vrouwelijke allochtonen die hogere studies aanvatten trouwens. Maar ik denk vooral dat het sterk meespeelt dat het ging om - oudere migrantengroepen, ook van voornamelijk Italiaanse, Griekse, Spaanse, Turkse en Marokkaanse origine, die respect en verdraagzaamheid zelf hoog in het vaandel dragen - die ooit zelf hebben moeten knokken voor een plaatsje in België - er zelf ooit gewerkt en dus bijgedragen hebben - allicht veel meer begrijpen hoe onze Belgische overheid werkt (want ze hebben zelf moeten belastingen betalen) Het gebeurt niet zelden dat je in HBVL reacties ziet van deze allochtonen die scha en schande spreken over "het schorem dat hier vandaag de dag binnen gelaten wordt, niks hoeft te doen, alles in de schoot geworpen krijgt en mee kan profiteren", "terwijl men noch talenkennis noch integratie verwacht" ... Dat is veelzeggend .... En daarin zit volgens mij ook het zeer grote verschil: de jongste generaties migranten die hier binnen zijn gelaten, kwamen hier zeker niet om te werken zoals de eerste migranten van toen. Ze kwamen zogenaamd naar hier gevlucht omdat het hier beter is, dan hun eigen land. Op welk vlak beter ... dat laat niet veel over aan de verbeelding denk ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Genk is bijzonder cultureel pluriform en zoals ik zei is Genk absoluut geen "no live-city". Integendeel! Genk bewijst heel goed dat het wèl mogelijk is! Ik heb me nooooit onveilig gevoeld in Genk ook al is ongeveer 1 op 3 allochtoon. Meer zelfs, Genk zou Genk niet meer zijn zonder die allochtonen. In Hasselt ben ik door een aantal wijken moeten rijden voor mijn rij-examen, maanden aan een stuk, dagelijks. Niet tijdens een zomervakantie ofzo. Wat ik daar zag waren toch heelder wijken waar ik nooit ook maar één autochtoon heb zien lopen... Tenzij die op twee maanden tijd allemaal zijn verhuisd ... In die wijk zou ik alvast niet willen wonen. En anno 2008 heb ik in Hasselt station al opmerkingen gekregen over kledij (ik had een wollen lang kleed aan tot over de knie met daaronder panty's!), werd ik omcirkeld door jongeren die in mijn richting of rond me spuugden, werd er aan mij gevraagd door een kerel van een makkelijk 5 jaar jonger of ik niet met hem mee wou naar achter het station ( ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Miijn eigen ervaringen. En die spreken de uwe tegen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Mag ik vragen hoe je eruit ziet? Dat kan wel degelijk een verschil maken.
Een vriend van me werd eens gevraagd om mee te feesten bij een Turks huwelijkfeest. Donker haar, donkere ogen, ... ze dachten dat hij ook Turks was. ![]()
![]() |
![]() |
#67 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Jongerenbende van 12-jarigen opgerold in Dendermonde, verantwoordelijk geacht voor een 1o0-tal misdrijven. http://www.nieuwsblad.be/article/det...20614_00184911 Marokkaans uitschot van 12 jaar bedreigt een klasgenote haar te verkrachten. Geen probleem. Het uitschot van Zele gaat zich te buiten aan schietpartijen in Dendermonde. http://www.nieuwsblad.be/article/det...20614_00183973 De burgemeester spreekt van een 'onveiligheidsgevoel'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet je wat het verschil is tussen jou en ik? Ik bekijk dat niet meer. Als ik naar Matonge ga, dan zie ik mezelf niet in Kinshasa River, maar gewoon in een Brusselse buurt. Want Matonge maakt nu eenmaal deel uit van Brussel, en van haar identiteit. Als ik naar Sainctelette of Ribaucourt ga, dan waan ik mij niet in Marrakesh Plage, maar gewoon in een Brusselse buurt. Want ondanks alles is ook dat, Brussel. Hetzelfde als ik naar pakweg de chique buurten van Bosvoorde ga. Brussel is nu eenmaal een multiculturele smeltkroes van alles en nog wat, met goede en slechte zaken, met fantastische en catastrofale dingen. Maar het is mijn stad, de omgeving waarin ik woon en mij dus thuis voel. Jij woon niet in Brussel, en ik verwacht dan ook niet dat er bij jou een "thuisgevoel" is in de stad. En als iemand in Brussel woont en er zich niet thuis voelt, tja, dan nodig ik hem/zij uit om zich aan te passen aan de nieuwe (hoewel) realiteit, of een plaats/stad te vinden waar hij/zij zich wel zal thuisvoelen. ps: dat je niet veel Nederlands hoor is normaal, hoor. ![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onlangs mocht ik weer mijn chef gaan afhalen, 's avonds laat, in het Zuidstation. Mijn vaststelling is dat Brussel niet meer multicul is. Het is monocul-'vreemd' geworden. En nog altijd even vuil. Ik weet niet hoe het kwam, toen ik er woonde/werkte, maar ik geraakte doorgaans vlugger in een vriendschappelijk contact met een Waal, dan met een Franstalige Brusselaar. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de stad zijn er natuurlijk veel meer dan 2 lagen.
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Of Gé zijt enkel op rabiate fdf'ers gevallen. ![]()
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogal herkenbaar, dit alles. Gisteren was ik in het Warande-park voor het openluchtconcert van "Biosphere" (nogal tamelijk fantastische 'ambient-techno' uit Noorwegen), en daar stond plots niet ver van mij een kaalgeschoren & bebaarde oudere jongere die duidelijke 'gene van langs hier' was - welhaast een 'prototype' van de 'fundamentalistische/integristische moslim' - eerst aandachtig naar de muziek te luisteren, daarna voorzichtig mee te wiegen en tenslotte compleet uit z'n bol te gaan op muziek die perfect in pakweg "Tomorrowland" of "Dour" zou passen. (Overigens was ook de rest van het publiek de moeite van het bestuderen waard. Spijtig eigenlijk dat de muziek zo veel van mijn aandacht opeiste ![]() Na het concert ben ik te voet naar huis gegaan, omdat ik voor afstanden onder de vijf kilometer zélden op andere transportmiddelen dan mijn eigen benen beroep wil doen. Om thuis te geraken moet ik langs de Chicago-wijk, Ribaucourt en Belgica passeren. Ik ben nu eenmaal geen meisje/vrouw, daarom zal ik maar voorzichtig blijven: het is duidelijk niet omdat mij zelden of nooit iets overkomt, dat dat voor iederéén opgaat, hé. Nog iets betreffende dat 'zich aanpassen aan de (nieuwe) realiteit': ik ga er nog altijd van uit dat ik - zoals elke Brusselaar, trouwens - ook wel het recht heb die (nieuwe) realiteit aan MIJ aan te passen. 'Samen-leven' is heus géén éénrichtingsverkeer, hoor. PS: op het concert waren alle aankondigingen in het Nederlands, en énkel in het Nederlands! Dat vond ik echt wel tof ![]() Het aanwezige publiek - véél 'hippe' Frans-taligen, maar ook allerlei weirdo's uit allerlei windstreken - had daar evenmin een probleem mee.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 30 augustus 2012 om 08:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Details aub.
Want nu klinken je posts eerder als een bericht-in-de-lijn-van-de-politieke-partij-waar-ik-mee-verbonden ben. Waar woon je? Wat zijn je ervaringen dan? Ontken je dat het centrum van Liedekerke veel vreemdelingen bevat? Het volstaat nochtans er eens rond te wandelen. Ontken je het hangjongeren-probleem van Ninove? Het volstaat nochtans te gaan kijken aan de ingangen van shopping complex Ninia, en in de overdekte parking van dit complex. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Metalhead.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Saigon / Ho Chi Minh City .Na Trang . Hong Kong . Manila . Davao . De dorpen ga ik niet vernoemen , k'moet geen pottenkijkers hebben . Maar gesluierde en onderdrukte vrouwen heb ik er nog niet gezien . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||
|
![]() Geraardsbergen en ik heb eigenlijk geen enkele slechte ervaring die ik kan vertellen, noch over Geraardsbergen, noch over de steden die jij vernoemde. Ik mag overal rondlopen ongeacht het uur en niemand valt me lastig en ik voel me niet onveilig. Meer dan dat kan ik niet zeggen eh.
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht even dat dit topic over steden en gemeenten ging gaan waar absoluut geen leven in de brouwerij is
![]() Wat oost-vlaanderen betreft: in het Meetjesland (alles ten noordwesten van gent) zit absoluut geen leven ![]() Als je iets te doen wil hebben, ga je er wel voor naar Gent moeten, maar behalve hier en daar een paar straten is het daar volgens mijn ervaring toch wel heel veilig.
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |