Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2012, 13:24   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Great Dictator Bekijk bericht
Je hebt verschillende opleidingen voor verzorgkundigen. De meeste worden aangeboden om het vak te leren. CVO en de VDAB bieden een deeltijdse en voltijdse opleiding aan voor werklozen met behoud van hun uitkering. De link die ik gaf is een bijkomende opleiding voor niet-erkende verzorgkundigen zodat ze wel erkend worden.
dan veronderstel ik dat heel de heisa kan opgelost worden door de link te volgen die jij gaf, en dat men daarvoor dus geen heel jaar onbetaald moet nemen om een ervaren persoon, die zijn job op de werkvloer heeft geleerd, vol te stoppen met leuke theoretische blabla terwijl de ouderlingen in hunne vuile pamper blijven liggen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2012, 13:28   #62
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
tsja
en denk je echt dat ongeschoolde bejaardenverzorgsters weten hoe ze met pakweg gepensioneerde rheumapatienten moeten omgaan, waar ze moeten op letten etc?
neen, want daar heb je scholing voor nodig
en wil jij de gepensioneerde zijn als je weet dat jouw verzorgster alles via trial en error gaat leren?
Neen hoor, daar heb je ervaring voor nodig.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2012, 13:30   #63
The Great Dictator
Vreemdeling

The Great Dictator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dan veronderstel ik dat heel de heisa kan opgelost worden door de link te volgen die jij gaf, en dat men daarvoor dus geen heel jaar onbetaald moet nemen om een ervaren persoon, die zijn job op de werkvloer heeft geleerd, vol te stoppen met leuke theoretische blabla terwijl de ouderlingen in hunne vuile pamper blijven liggen.
Inderdaad. De werkgever ontvangt zelfs vergoedingen indien het personeel deze opleiding volgt. Heel die heisa draait in feite om niets.
The Great Dictator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2012, 13:51   #64
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
ervaring die, wegens gebrek aan kennis, hoofdzakelijk door trial en error werd opgebouwd.
jankt de patient dan weet je dat je iets verkeerd deed.

tsja, zo is de dementerende een soort van proefkonijn om ervaring te kunnen opdoen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2012, 13:56   #65
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ervaring die, wegens gebrek aan kennis, hoofdzakelijk door trial en error werd opgebouwd.
jankt de patient dan weet je dat je iets verkeerd deed.

tsja, zo is de dementerende een soort van proefkonijn om ervaring te kunnen opdoen
enig idee hoeveel jaar opleiding je moet krijgen om je eigen baby te verzorgen?
Want volgens jantje zijn de huidige producten niet meer dezelfde als deze van vijftig jaar geleden, dus moet je cursus volgen om te weten welke babyolie je moet gebruiken denk ik.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 29 augustus 2012, 14:29   #66
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarin krijg je maximale ondersteuning van talloze diensten gaande van ziekenhuizen, kind en gezin of ziekenkassen en familie/vrienden.

onvergelijkbaar met een ongeschoolde in een rusthuis zetten die nooit op dezelfde manier begeleid kan worden.

domme analogie
Oud 29 augustus 2012, 16:06   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want volgens jantje zijn de huidige producten niet meer dezelfde als deze van vijftig jaar geleden, dus moet je cursus volgen om te weten welke babyolie je moet gebruiken denk ik.
Twee zaken kort meedelen:
- mijn chef hier thuis is verpleegster en vrijwilligster bij Kind en Gezin;

- mijn dochter woont in het buitenland (in de EU) en is er tweemaal bevallen. Heel apart, eigenaardig, bijna confronterend hoe je dan vaststelt dat er toch verschillen zijn, niet alleen in ziekenkas, organisatie van ziekenhuizen, maar op alles en nog wat, tot vaak in de kleinste details. (behalve: van de borst drinken ze allemaal ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2012, 16:16   #68
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Twee zaken kort meedelen:
- mijn chef hier thuis is verpleegster en vrijwilligster bij Kind en Gezin;

- mijn dochter woont in het buitenland (in de EU) en is er tweemaal bevallen. Heel apart, eigenaardig, bijna confronterend hoe je dan vaststelt dat er toch verschillen zijn, niet alleen in ziekenkas, organisatie van ziekenhuizen, maar op alles en nog wat, tot vaak in de kleinste details. (behalve: van de borst drinken ze allemaal ...)

.
ik heb het over de verzorging van de baby Schoof, niet over de verschillende systemen ziekenkas of bevallingsmogelijkheden.

Oud 29 augustus 2012, 16:22   #69
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb het over de verzorging van de baby Schoof, niet over de verschillende systemen ziekenkas of bevallingsmogelijkheden.
Mijn twee korte mededelingen gingen wel degelijk over het verzorgen (en de hulp daarrond) van de kleine ! (maar ik wou toch het een en het ander situeren niewaar)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 augustus 2012 om 16:22.
Oud 30 augustus 2012, 05:04   #70
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Omtrent het onderwerp van dit draadje.

Er was een overgangsperiode van zes jaar voorzien om de sector de tijd te geven ervoor te zorgen dat iedereen die een verzorgende functie heeft in rusthuizen een of andere cyclus van opleiding doorlopen heeft en een diploma of certificaat verworven heeft.

Het is nu wel duidelijk dat een deel van de sector daar......niks...mee gedaan heeft,en nu heet de regelgever weer de boter opgegeten en krijgt kritiek over zich heen.

Aanleiding van gans dat verhaal waren,vergeten we niet,de aanhoudende problemen doorheen de jaren zeventig en tachtig met rusthuizen die onbekwaam en onverschillig personeel inzetten.We vergeten soms dat er zelfs rusthuizen (oa in het Brusselse-) gesloten werden omdat dit gewoon plaatsen waren waar men de oudjes hun geld aftroggelde en af en toe wat voederde(en zelfs dat zeer betrekkelijk )

De grootste verantwoordelijke van een eventueel tekort aan gecertificeerd personeel is de sector zelf!

Ook de werknemers zelf mogen al eens de verantwoordelijkheid nemen om zichzelf via studie op te werken...er zijn in Belgie heus wel mogelijkheden genoeg.Ik vrees dat daar een beetje een probleem ligt.Niemand heeft zogezegd "tijd" en blijkbaar beweegt men pas als het niet ander kan en de staat subsidieert...

Laatst gewijzigd door kelt : 30 augustus 2012 om 05:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 10:54   #71
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die ervaring kan best opgedaan worden met een grond van theoretische opleiding en praktische begeleiding.

Ik ben best wel akkoord dat een hele rits aan opleidingen nogal wereldvreemd zijn, en een andere nog grotere rits aan opleiding veel te lang is.
Maar toch het kind niet weggooien met het badwater.

Ge wordt geen verpleegster door van je grootje te leren hoe je je geschaafde knie moet ontsmetten ...
Ge wordt geen kinderverzorgster of bejaardenhelpster zonder basiskennis van een aantal zaken, waaronder hygiëne en vele andere dingen ...

.

Oud 30 augustus 2012, 13:28   #72
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Was het eigenlijk mogelijk om gewoon deel te nemen aan een examen (zonder eerst de opleiding te moeten volgen)?
Oud 30 augustus 2012, 13:50   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Freespirit. Wat is volgens u de reden waarom de overheid een upgrade wilt van het verzorgingspersoneel ?
Om een ganse machinerie van lesgevers, controleurs en nog ander totaal inefficiente maar leuke staatsjobkes kunnen op te zetten en daar invloed en macht te hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 16:50   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om een ganse machinerie van lesgevers, controleurs en nog ander totaal inefficiente maar leuke staatsjobkes kunnen op te zetten en daar invloed en macht te hebben.
Wat betreft kwaliteitsbewaking en -verbetering in toestanden van ziekenhuizen, bejaardenhuizen, kinderopvangplaatsen ... ben ik niet zo humoristisch ingesteld als jij; eer bloedserieus.

.

Oud 30 augustus 2012, 20:37   #75
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die ervaring kan best opgedaan worden met een grond van theoretische opleiding en praktische begeleiding.

Ik ben best wel akkoord dat een hele rits aan opleidingen nogal wereldvreemd zijn, en een andere nog grotere rits aan opleiding veel te lang is.
Maar toch het kind niet weggooien met het badwater.

Ge wordt geen verpleegster door van je grootje te leren hoe je je geschaafde knie moet ontsmetten ...
Ge wordt geen kinderverzorgster of bejaardenhelpster zonder basiskennis van een aantal zaken, waaronder hygiëne en vele andere dingen ...

.
Er zou geen probleem zijn moest men dat personeel een jaar opleiding geven tijdens de 'normale' kantooruren met 100 % loonsbehoud en alle arbeidsvoordelen. Dan denk ik niet dat ze er bezwaar tegen zouden hebben. Als de overheid een papierke dan toch zo belangrijk vindt voor het algemeen belang moeten ze deze kost er maar voor over hebben ! Ik herhaal: wat met een alleenstaande met kinderen die een jaar onbetaald verlof moet nemen om 'les' te volgen op vaak ook gezinsonvriendelijke uren? Dat lijkt me nogal een asociale verplichting.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 22:00   #76
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tsja
en denk je echt dat ongeschoolde bejaardenverzorgsters weten hoe ze met pakweg gepensioneerde rheumapatienten moeten omgaan, waar ze moeten op letten etc?
neen, want daar heb je scholing voor nodig

en wil jij de gepensioneerde zijn als je weet dat jouw verzorgster alles via trial en error gaat leren?
Wie zou dat beter weten, iemand met jarenlange ondervinding op de werkvloer of iemand met een opleidinkje ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 22:09   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Great Dictator Bekijk bericht
De opleiding is er juist om de juiste technieken aan te leren. Het is meer dan alleen maar hulp bij aan-en uitkleden, hulp van incontinentiemateriaal en hulp bij de maaltijden.

Om jullie een idee te geven:

Persoonsverzorging

Hulp bij toilet: aan lavabo/in bad/gedeeltelijk in het bed/volledig in het bed

Hulp bij aan-en uitkleden

aanbrengen van steunkousen en zwachtels

hulp bij haarwassing

hulp bij voetbad

hulp bij baarverzorging

hulp bij oogverzorging: bril schoonmaken

hulp bij oorverzorging: oorapparaat schoonmaken

hulp bij neusverzorging

hulp bij mondverzorging: tanden poetsen/kunstgebit/mondtoilet

hulp bij nagelverzorging: handen/voeten

hulp bij toiletbezoek

aanbrengen van incontinentiemateriaal

geven van een bedpan: urinezakje ledigen

geven van een aangepaste houding aan de zorgvrager

hulp bieden bij mobiliteit zorgvrager

gebruik van een: stalen verpleegster/badlift

Medische verzorging

Hulp bij verzorging

opname en aantekenen van: temperatuur/polsslag/gewicht/vochtbalans/faecescontrole

toedienen van geneesmiddelen: via de mond/via de huid/via het rectum/in de ogen/in de oren/in de neus

mondelinge rapportage

schriftelijke rapportage

bron: http://www.tpunt.be/page54101648.aspx
Wat ga je doen met iemand die thuis zijn eigen ouders verzorgt ?
Oud 30 augustus 2012, 22:17   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verder nog een voorbeeld:
kijk aub eens een paar keer op televisie naar het programma "de smaakpolitie".
Er zijn daar driedubbelgedraaide kiekens die zeggen dat ze al decennia lang koken in hun restaurant, dat ze nog nooit een klant hadden die kloeg, dat ze perfect weten hoe lang ongelabelde producten in hun diepvries ligt enz. enz. ....
Die hebben nochtans wel een opleiding gevolgd nietwaar.
Oud 30 augustus 2012, 22:27   #79
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarin krijg je maximale ondersteuning van talloze diensten gaande van ziekenhuizen, kind en gezin of ziekenkassen en familie/vrienden.

onvergelijkbaar met een ongeschoolde in een rusthuis zetten die nooit op dezelfde manier begeleid kan worden.

domme analogie
Volgens u krijgen de werknemers in een bedrijf dus geen begeleiding van dat bedrijf?
Oud 31 augustus 2012, 12:24   #80
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Volgens u krijgen de werknemers in een bedrijf dus geen begeleiding van dat bedrijf?
Neem ik een vertaler in dienst ga ik hem tijden s het vertalen niet begeleiden neen.
dan ga ik af op het juiste papierke.

en wie tegen opgeleid personeel is verwijs ik naar de filmpjes in oa gehandicaptensector in het oostblok zo'n 20j geleden.
allemaal heel ervaren mensen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be