Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2012, 14:16   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het is nog erger dan Mitgard beweert. Ik was in een restaurant in de Brusselse rand (géén faciliteiten gemeente). De kaart konden we in het Nederlands krijgen (we moesten er wel om vragen) maar antwoorden in het Nederlands kon de eigenaar niet. Hij kon echter wel begrijpen wat we bestelden in het Nederlands. En "dank U" kwam er ook nog uit.
Waarom vond je dit zo erg ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 24 september 2012 om 14:17.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2012, 14:47   #62
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waarom vond je dit zo erg ?
Wat ik erg vond was dat de Vlamingen zeiden dat die kerel "toch zo hard zijn best deed".
Heel zijn leven woont hij in Vlaanderen. Hij vertikt het van Nederlands te leren en de Vlamingen prijzen hem daarvoor. DAT vond ik erg.
Oud 24 september 2012, 18:44   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Wat ik erg vond was dat de Vlamingen zeiden dat die kerel "toch zo hard zijn best deed".
Heel zijn leven woont hij in Vlaanderen. Hij vertikt het van Nederlands te leren en de Vlamingen prijzen hem daarvoor. DAT vond ik erg.
Onder ons gezegd en gezwegen. Een Brusslse uitbater die geen Nederlands kent kan binnen het jaar de boeken neerleggen. Zo is dat.
Een zaak in Brussel waar ze geen woord Nederlands kennen is achterlijk, verpauperd. Een Brusselse commercant kent Nederlands. Al was het maar dat de Nederlandse bankier of ceo met z'n vriendin zich thuis voelt.
Bruselse horecauitbaters weten dat ze een centje kunnen verdienen als ze iets anders kunnen praten dan Frans.
Oud 25 september 2012, 17:12   #64
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Correct, behalve misschien uw stelling dat degenen die de moeite niet doen binnen het jaar kunnen sluiten. Er zijn genoeg zaken waar men enkel de beleefde begroeting kent en het verder niet echt aandurft om ook in het nederlands te converseren. Het helpt ook als hun broodjes de lekkerste zijn natuurlijk
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 20:08   #65
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Bij mijn zonen wordt er vanaf de 3de kleuterklas al spelenderwijs Frans aangeleerd. Liedjes, gedichtjes, simpele conversaties, bepaalde woorden zoals hond, kat etc... Zo'n kleine kinderen zuigen die dingen op alsof het niks is nog.

Niet slecht, voor mijn part mogen ze daar gerust Duits en Engels ook aan toevoegen. Talen kan je nooit genoeg kennen, en kennis weegt nog altijd niks om mee te dragen.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 20:32   #66
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Bij mijn zonen wordt er vanaf de 3de kleuterklas al spelenderwijs Frans aangeleerd. Liedjes, gedichtjes, simpele conversaties, bepaalde woorden zoals hond, kat etc... Zo'n kleine kinderen zuigen die dingen op alsof het niks is nog.

Niet slecht, voor mijn part mogen ze daar gerust Duits en Engels ook aan toevoegen. Talen kan je nooit genoeg kennen, en kennis weegt nog altijd niks om mee te dragen.
Alhoewel ik niet alles hier gelezen heb, vind ik dit een heel wijze en verstandige reactie. Echt!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 21:53   #67
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:

sommige van de leden zullen je waarschijnlijk verwijten voor kindermishandeling nu
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 09:11   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Akkoord; spelenderwijs, en in een derde kleuterklas kan dit nog. Woordjes volstaan. Kwestie van kennismaking. De kleuterjuf hoeft zelfs geen jota van de taal te begrijpen.
In het derde leerjaar liggen de verwachtingen iets hoger, er wordt onderwezen, de leerling krijgt al een rapport mee naar huis dat door de ouder(s) moet worden ondertekend, en van de leerkracht wordt verwacht dat hij of zij het vak onder de knie hebben.
Oud 26 september 2012, 09:12   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
sommige van de leden zullen je waarschijnlijk verwijten voor kindermishandeling nu
Maar neen. Hoe kom je daarbij. Het hoogste verwijt dat je kan maken is dat iemand alles op een hoopje gooit.
Oud 26 september 2012, 09:31   #70
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Uiteraard, maar ik denk dat het doel van zo vroeg mogelijk met Franse lessen voor Vlaamse kinderen te beginnen niet is om hen 'zoveel mogelijk' vreemde talen aan te leren. Dat men ook vroeger zal beginnen met onderricht van Engels of Duits - of om het even welke andere taal - daar hoef je volgens mij in dit opzicht dan ook niet op te rekenen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 10:52   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Correct, behalve misschien uw stelling dat degenen die de moeite niet doen binnen het jaar kunnen sluiten. Er zijn genoeg zaken waar men enkel de beleefde begroeting kent en het verder niet echt aandurft om ook in het nederlands te converseren. Het helpt ook als hun broodjes de lekkerste zijn natuurlijk
Ook juist.
Uiteraard, de belangrijkste competentie van een broodjeszaak is lekkere broodjes maken. Net zoals de Chinese frietkotuitbater van echte Vlaamse frietjes. De taal is ondergeschikt in dergelijke sectoren. Aanwijzen op de menukaart volstaat, de prijs staat ernaast vermeld.
Ik denk dat we elkaar wel begrijpen waar het uiteindelijk om gaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be