![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ons ondertussen maar schofferen!
![]() http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...oistisch.dhtml Mijnheer de voorzitter van de spoorvakbond, Als treinreiziger kan ik u maar een antwoord geven, maar uit beleefdheid zal ik zwijgen. Het is onder andere dankzij mij en mijn belastingsgeld dat u werk heeft. Als klant heb IK dus het recht egoïstisch te zijn, en te eisen dat mijn trein rijdt volgens planning. Of gaat u, of uw vakbond, mijn dagabonnement terugbetalen? Indien u hier niet mee kan leven, stel ik u voor om MIJN belastingsgeld egoïstisch in andere diensten te steken dan in de NMBS. Wees gerust, mijn belastingsgeld zal ervoor zorgen dat u dopgeld kan krijgen, hoewel het waarschijnlijk zo is dat u als vakbondsbaas pakken meer geld verdien dan ik. Met onvriendelijke groeten. ![]()
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 29 september 2012 om 11:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom moet de overheid een bepaalde vorm van transport subsidieren ? Iets zegt mij eerder dat het spoor vooral een manier van de overheid is/was om volk aan het werk te hebben, en vooral eigen (rood) volk. Zelfbediening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Denk jij daadwerkelijk dat die private bedrijven GEEN overheidssubsidies krijgen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Zou er nog één beschaafd land zijn met zo'n waanzinnige vakbonden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Dat kan, maar ook daar moeten we vanaf. Het openbaar vervoer moet zelfbedruipend zijn. Het moet een waardig alternatief zijn voor prive vervoer. Geen vergeetput voor miljarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() Openbaar vervoer is nergens ter wereld zelfbedruipend, met als ik me niet vergis één enkele uitzondering (de metro van Hong Kong). De vraag die een overheid zich moet stellen is: wat kost het meeste, openbaar vervoer subsidiëren of het alternatief betalen? Ik heb zo'n vermoeden dat ik het antwoord ken...
Laatst gewijzigd door Scorpio : 29 september 2012 om 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn eerste locomotief is al besteld...... Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 september 2012 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Als je regelmatig naar de Duitse tv kijkt dan hoor je andere geluiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat hebben ze nu? Brussels Airlines? "Ook zou bevestigd zijn dat het operationeel verlies voor dit jaar in de lijn van 2011 ligt, toen Brussels Airlines voor 80 miljoen euro in het rood ging. " Die blijven toch verlies maken. Opdoeken die handel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Al deze vervoerswijzen worden het best aangeboden en uitgebaat door privé-ondernemingen in een vrije concurrentiële markt. Administraties veelal bemand door politici of hun zetbazen zijn hiertoe niet geschikt. Door het doorsluizen van belastinggelden worden deze veelal monopolie-overheidsondernemingen immuun voor de signalen uit de markt en stapelen de verliezen zich na een tijdje huizenhoog op. Genoeg voorbeelden hiervan bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als het zo'n briljant idee is, zou je denken dat het toch al ingevoerd zou zijn, niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een vuistregel is dat een product of dienst door de overheid geproduceerd en verhandeld 300 kost, hetzelfde door een privé-onderneming in een door de overheid gegarandeerde monopolie 200 kost en een gelijkaardig product of dienst in een vrije concurrentiële markt 100 kost. Economisch is het dus zaak om zoveel mogelijk te 'privatiseren'. Dat komt zowel de staat en de belastingbetalende burger als de klant en de gebruiker beter uit. Waarom dit niet altijd gebeurt is ook duidelijk. De 'ruimtelijke ordening' en de mogelijkheden tot onteigening, de financiële omvang van bepaalde vervoersprojecten (bvb tunnel onder het Kanaal) verschaffen de overheid zo'n enorm voordeel, dat het een klein kunstje is privé-deelnemers uit te sluiten of uit te kopen. Dat laatste gebeurt vooral wanneer de overheid vergunningsgewijs en prijsbepalend optreedt zodat kunstmatige economische situaties ontstaan, die de uitbating onmogelijk of onrendabel maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook daar waar bedrijven een concessie in de wacht wisten te slepen voor de uitbating van een bepaalde spoorlijn, kunnen ze rekenen op overheidssteun. Arriva dat ook een aantal lijnen beheert, ontvangt van diverse Nederlandse overheden allerlei subsidies. Dus, neen, zelfs al worden het private bedrijven, schijnbaar blijken ze ook niet winstgevend zonder overheidssubsidie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij zijn heel vaak in Keulen, waar er familie van m'n vrouw woont. Daarnaast gaan we ook regelmatig naar Zwitserland als Oostenrijk. Welnu, in die drie Duitstalige landen staat het spoor op een veel hoger niveau dan in België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U koppelt zaken aan elkaar die geen steek houden. Er is immers geen band tussen "zelfbedruipend" en "waardig alternatief". Kijk maar eens naar de Zwitserse bussen. Schitterend georganiseerd, van hoge kwaliteit, zowat overal, tot in de kleinste uithoeken van de bergen. Echt een alternatief voor de wagen en bijgevolg ook veel gebruikt door Zwitsers als toeristen. Alleen, de Zwitserse overheden subsidiëren zwaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |