Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2012, 10:32   #61
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In Nederland zijn er nochtans behoorlijk wat private transportbedrijven die openbaar vervoer organiseren.

Veolia Transport, Connexxion (als u de bus hebt genomen in Nederland kent u deze zeker)....

Ook op bepaalde spoorlijnen worden de treinverbindingen uitgebaat door Veolia.

Het kan, maar dan moet men als burger het er ook voor over hebben om de werkelijke prijs te betalen voor hun vervoer. Nu wordt het openbaar vervoer gesponsord met miljarden staatssteun.

Een verliespot dus....
LOL! Denk jij daadwerkelijk dat die private transportbedrijven zonder overheidssubsidies werken?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 11:23   #62
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

En ons ondertussen maar schofferen!
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...oistisch.dhtml

Mijnheer de voorzitter van de spoorvakbond,

Als treinreiziger kan ik u maar een antwoord geven, maar uit beleefdheid zal ik zwijgen. Het is onder andere dankzij mij en mijn belastingsgeld dat u werk heeft.
Als klant heb IK dus het recht egoïstisch te zijn, en te eisen dat mijn trein rijdt volgens planning. Of gaat u, of uw vakbond, mijn dagabonnement terugbetalen?

Indien u hier niet mee kan leven, stel ik u voor om MIJN belastingsgeld egoïstisch in andere diensten te steken dan in de NMBS. Wees gerust, mijn belastingsgeld zal ervoor zorgen dat u dopgeld kan krijgen, hoewel het waarschijnlijk zo is dat u als vakbondsbaas pakken meer geld verdien dan ik.

Met onvriendelijke groeten.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 29 september 2012 om 11:24.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 11:24   #63
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
LOL! Denk jij daadwerkelijk dat die private transportbedrijven zonder overheidssubsidies werken?
Als ze niet werken, horen ze niet te bestaan. Indien jij niet de prijs wilt betalen van het ticket, dan blijf je thuis. Overigens wil ik ook heel simpel dat via de wegentax het gebruik van wegen wordt doorgerekend naar de automobilisten en via een wegenvignet naar buitenlanders. Maargoed, via de accijnzen op diesel betaalt de automobilist al een gigantische hoeveelheid....

Waarom moet de overheid een bepaalde vorm van transport subsidieren ?

Iets zegt mij eerder dat het spoor vooral een manier van de overheid is/was om volk aan het werk te hebben, en vooral eigen (rood) volk. Zelfbediening.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 11:43   #64
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ze niet werken, horen ze niet te bestaan. Indien jij niet de prijs wilt betalen van het ticket, dan blijf je thuis. Overigens wil ik ook heel simpel dat via de wegentax het gebruik van wegen wordt doorgerekend naar de automobilisten en via een wegenvignet naar buitenlanders. Maargoed, via de accijnzen op diesel betaalt de automobilist al een gigantische hoeveelheid....

Iets zegt mij eerder dat het spoor vooral een manier van de overheid is/was om volk aan het werk te hebben, en vooral eigen (rood) volk. Zelfbediening.
Buiten de complete waanzin van die laatste redenering, antwoord je ook niet op de vraag:

Denk jij daadwerkelijk dat die private bedrijven GEEN overheidssubsidies krijgen?
Oud 29 september 2012, 11:45   #65
het vingertje
Banneling

Standaard

Zou er nog één beschaafd land zijn met zo'n waanzinnige vakbonden?
het vingertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 13:18   #66
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door het vingertje Bekijk bericht
Zou er nog één beschaafd land zijn met zo'n waanzinnige vakbonden?
Ja, maar op dat gebied zit België wel in hoe kopgroep.
Oud 29 september 2012, 13:36   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Buiten de complete waanzin van die laatste redenering, antwoord je ook niet op de vraag:

Denk jij daadwerkelijk dat die private bedrijven GEEN overheidssubsidies krijgen?
Dat kan, maar ook daar moeten we vanaf. Het openbaar vervoer moet zelfbedruipend zijn. Het moet een waardig alternatief zijn voor prive vervoer. Geen vergeetput voor miljarden.
Oud 29 september 2012, 13:50   #68
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat kan, maar ook daar moeten we vanaf. Het openbaar vervoer moet zelfbedruipend zijn. Het moet een waardig alternatief zijn voor prive vervoer. Geen vergeetput voor miljarden.
Openbaar vervoer is nergens ter wereld zelfbedruipend, met als ik me niet vergis één enkele uitzondering (de metro van Hong Kong). De vraag die een overheid zich moet stellen is: wat kost het meeste, openbaar vervoer subsidiëren of het alternatief betalen? Ik heb zo'n vermoeden dat ik het antwoord ken...

Laatst gewijzigd door Scorpio : 29 september 2012 om 13:50.
Oud 29 september 2012, 13:52   #69
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Openbaar vervoer is nergens ter wereld zelfbedruipend, met als ik me niet vergis één enkele uitzondering (de metro van Hong Kong). De vraag die een overheid zich moet stellen is: wat kost het meeste, openbaar vervoer subsidiëren of het alternatief betalen? Ik heb zo'n vermoeden dat ik het antwoord ken...
Ships, net nu ik van plan ben een eigen openbaar vervoer op poten te zetten.

Mijn eerste locomotief is al besteld......

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 september 2012 om 14:00.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 13:59   #70
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De overheid moet niks betalen. De overheid kan beter eens aan fatsoenlijke ruimtelijke ordening beginnen en haar eigen diensten decentraliseren. Er is geen goede reden waarom een ministerie niet naar een andere stad zou kunnen verhuizen. Hierdoor verlicht je de pendellast.
Oud 29 september 2012, 15:05   #71
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neem de stiptheid van de Duitse spoorwegen als voorbeeld en je komt tot de conclusie dat privatisering niet noodzakelijk hoeft. Wel een goede structuur, gedreven leiding en gemotiveerd personeel.
En goed materiaal Jan?

Als je regelmatig naar de Duitse tv kijkt dan hoor je andere geluiden.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 15:11   #72
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals wat ze gedaan hebben met Sabena?
Wat hebben ze nu?
Brussels Airlines?
"Ook zou bevestigd zijn dat het operationeel verlies voor dit jaar in de lijn van 2011 ligt, toen Brussels Airlines voor 80 miljoen euro in het rood ging. "
Die blijven toch verlies maken.
Opdoeken die handel?
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 15:44   #73
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is openbaar vervoer? Spoor, tram, stadsbus, belbus, voorstadsbus of -trein, metro, vliegtuig, veerboot, dolmus, jeepney, taxi, vracht- en reizigersvervoer en/of combinaties hehiervan ... ?
Al deze vervoerswijzen worden het best aangeboden en uitgebaat door privé-ondernemingen in een vrije concurrentiële markt. Administraties veelal bemand door politici of hun zetbazen zijn hiertoe niet geschikt. Door het doorsluizen van belastinggelden worden deze veelal monopolie-overheidsondernemingen immuun voor de signalen uit de markt en stapelen de verliezen zich na een tijdje huizenhoog op.
Genoeg voorbeelden hiervan bestaan.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 17:42   #74
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Al deze vervoerswijzen worden het best aangeboden en uitgebaat door privé-ondernemingen in een vrije concurrentiële markt. Administraties veelal bemand door politici of hun zetbazen zijn hiertoe niet geschikt. Door het doorsluizen van belastinggelden worden deze veelal monopolie-overheidsondernemingen immuun voor de signalen uit de markt en stapelen de verliezen zich na een tijdje huizenhoog op.
Verklaar dan eens waarom bij mijn weten letterlijk geen enkel min of meer ontwikkeld land het openbaar vervoer volledig geprivatiseerd heeft, zonder subsidies.

Als het zo'n briljant idee is, zou je denken dat het toch al ingevoerd zou zijn, niet?
Oud 29 september 2012, 21:32   #75
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Verklaar dan eens waarom bij mijn weten letterlijk geen enkel min of meer ontwikkeld land het openbaar vervoer volledig geprivatiseerd heeft, zonder subsidies.
Als het zo'n briljant idee is, zou je denken dat het toch al ingevoerd zou zijn, niet?
Uw weten lijkt me tamelijk beperkt. In veel landen behoren grote gedeelten van het zogenaamde openbare vervoer tot de privé-sector en er is een tendens om dit steeds meer te doen, ook voor deze vervoersondernemingen die door de aard van het bedrijf op de vroegere door de overheid onteigende gronden en aangelegde infrastructuur hun vervoer afhandelen.

Een vuistregel is dat een product of dienst door de overheid geproduceerd en verhandeld 300 kost, hetzelfde door een privé-onderneming in een door de overheid gegarandeerde monopolie 200 kost en een gelijkaardig product of dienst in een vrije concurrentiële markt 100 kost. Economisch is het dus zaak om zoveel mogelijk te 'privatiseren'. Dat komt zowel de staat en de belastingbetalende burger als de klant en de gebruiker beter uit.

Waarom dit niet altijd gebeurt is ook duidelijk. De 'ruimtelijke ordening' en de mogelijkheden tot onteigening, de financiële omvang van bepaalde vervoersprojecten (bvb tunnel onder het Kanaal) verschaffen de overheid zo'n enorm voordeel, dat het een klein kunstje is privé-deelnemers uit te sluiten of uit te kopen. Dat laatste gebeurt vooral wanneer de overheid vergunningsgewijs en prijsbepalend optreedt zodat kunstmatige economische situaties ontstaan, die de uitbating onmogelijk of onrendabel maken.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 23:25   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland zijn er nochtans behoorlijk wat private transportbedrijven die openbaar vervoer organiseren.

Veolia Transport, Connexxion (als u de bus hebt genomen in Nederland kent u deze zeker)....

Ook op bepaalde spoorlijnen worden de treinverbindingen uitgebaat door Veolia.

Het kan, maar dan moet men als burger het er ook voor over hebben om de werkelijke prijs te betalen voor hun vervoer. Nu wordt het openbaar vervoer gesponsord met miljarden staatssteun.

Een verliespot dus....
Connexxion is van oorsprong een overheidsbedrijf. Nu heeft de overheid nog altijd een ferme voet tussen de deur. En ook Connexxion mag rekenen op een niet onaardig subsidiebedrag. Voor de regio Amsterdam bijvoorbeeld gaat het om 34 miljoen euro.

Ook daar waar bedrijven een concessie in de wacht wisten te slepen voor de uitbating van een bepaalde spoorlijn, kunnen ze rekenen op overheidssteun. Arriva dat ook een aantal lijnen beheert, ontvangt van diverse Nederlandse overheden allerlei subsidies.

Dus, neen, zelfs al worden het private bedrijven, schijnbaar blijken ze ook niet winstgevend zonder overheidssubsidie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 23:26   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
En goed materiaal Jan?

Als je regelmatig naar de Duitse tv kijkt dan hoor je andere geluiden.
Wij zijn heel vaak in Keulen, waar er familie van m'n vrouw woont. Daarnaast gaan we ook regelmatig naar Zwitserland als Oostenrijk. Welnu, in die drie Duitstalige landen staat het spoor op een veel hoger niveau dan in België.
Oud 29 september 2012, 23:28   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom mag de overheid volgens u geen bepaalde vormen van transport een zekere voorrang geven? Is er buiten uw misnoegdheid ook misschien nog een reden die we ernstig kunnen nemen?
Oud 29 september 2012, 23:30   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U koppelt zaken aan elkaar die geen steek houden. Er is immers geen band tussen "zelfbedruipend" en "waardig alternatief". Kijk maar eens naar de Zwitserse bussen. Schitterend georganiseerd, van hoge kwaliteit, zowat overal, tot in de kleinste uithoeken van de bergen. Echt een alternatief voor de wagen en bijgevolg ook veel gebruikt door Zwitsers als toeristen. Alleen, de Zwitserse overheden subsidiëren zwaar.
Oud 29 september 2012, 23:31   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid moet niks betalen. De overheid kan beter eens aan fatsoenlijke ruimtelijke ordening beginnen en haar eigen diensten decentraliseren. Er is geen goede reden waarom een ministerie niet naar een andere stad zou kunnen verhuizen. Hierdoor verlicht je de pendellast.
Dat is een heel andere discussie. De Vlaamse overheid decentraliseert haar diensten trouwens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be