![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Het beteugelen van het calimerocomplex vindt onder meer plaats op politics.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En al veel succes geboekt vriend?.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe zou dat komen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En niet zoals het Fries een erkende tweede landstaal. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hollander zei: "al honderden jaren." Dat is dus onder andere een verwijzing naar de grote trek van Zuid naar Noord. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nederland krijgt steun vanuit de Bondsrepubliek Duitsland, aangezien beide landen in EU-verband niet gebaat zijn met een volgende crisis. De EU heeft zich als supranationale organisatie eenvoudig niet te moeien met wat er tussen staten onderling gebeurt. De EU kan de Belgische ineenstorting niet voorkomen, ten hoogste vertragen. Ik zie het toch niet gebeuren dat een Barroso of een Van Rompuy naar Den Haag komt om te zeggen: Handen af van België. Zij moesten het eens proberen! Alleen al uit oogpunt van de massale verontwaardiging die zich meester maakt van de Nederlandse bevolking - die toch al niets meer moet hebben van de bemoeizuchtige en spilzieke EU - zou zo een 'bezoek' een publicitaire en politieke ramp zijn. Het Fries kent bescherming en wordt als rijkstaal erkend. Nederland heeft inzake het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden het Fries, Nedersaksisch, Limburgs (regionale talen), Jiddisch en Romani (talen van minderheden) erkend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik dacht dat jij het Limburgs wou erkennen als Landstaal net als het Fries... daar heb ik echter wel moeite mee. Bovendien ik dacht dat er in BE Limburg eerder een Brabants dialect gesproken werd dan een Limburgs dialect, laat staan als streektaal. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Republikeins of koningsgezind daargelaten, wat te denken van Vlaanderen en een Oranje koningshuis?
Kan me daar moeilijk een voorstelling bij maken wat Vlaanderen betreft? In het koninkrijk, zowel in Nederland als wel op de Antiliaanse eilanden, heeft men daar iets mee (meerendeel van de bevolking). Zolang de bevolking het Oranje koningshuis ziet zitten zit een republiek er bij lange na nog niet in. Zie niet goed in wat de gemiddelde Vlaming daarmee aan moet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
soms zelfs binnen de gemeenten zelf. in Brabant en Antwerpen heb je ook enkele gemeenten waar men Limburgs praat langs de provinciegrens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
er zijn zelfs zeer bekende orangisten. ik hoor niemand zagen voor een republiek te zijn behalve de èchte flaminganten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk namelijk zelf dat de gemiddelde Vlaming positiever zou staan, tegenover de Oranje-Nassau's dan de Coburgsjes. al was het maar omwille van de taal. Bovendien is er in Nederland ook een beweging gaande die de rol van het koningshuis wil gaan veranderen, naar een meer ceremoniële rol binnen het Staatsbestel. Misschien dat de Vlamingen daar wel mee content zullen zijn?.. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Das mooi Shadowke..
![]() Tja als het aan mij lag, schaffen ze die hele gekroonde poppenkast maar af. Maar goed, dat ben ik.. ![]() Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het orangisme is dus een factor van betekenis, ook al doen neo-flaminganten nogal schamperig daarover. Zij huldigen clichématige, bijna rituele anti-monarchistische mantra's, die echter meer betrekking hebben op hun perceptie over de familie Saksen-Coburg dan over de familie Van Oranje-Nassau. Maar dan nog. Nederland is een republiek met een Oranje vernislaagje. Dat is de mening van historicus Cees Fasseur. De Koning(in) wordt, in tegenstelling tot landen als het VK, ingehuldigd (dus niet gekroond). Dit is een wezenlijk onderscheid en het is van belang voor een goed begrip. Praktisch gezien is Beatrix (en straks Willem-Alexander) een stadhouder. En wie goed oplet bij de formatie van het kabinet, ziet dat er voor Beatrix geen rol is weggelegd. Dus waarover hebben wij het dan nog? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Kun je mij uitleggen waarom de US (wikileaks), slechts een aantal jaren geleden, Nederland daarin als z'n belangrijkste bondgenoot zag? Duitsland (en -/of Frankrijk) Nederland (en Vlaanderen) daarin steunen? Een economisch en "politiek" belangrijkere regio is zondermeer geen voordeel, maar een nadeel voor deze landen. Als Duits of Frans politicus zou ik er absoluut op tegen zijn dat Nederland en Vlaanderen samen zouden gaan. Hiermee krijgt een dergelijke samenvoeging een grotere invloed wat zich ook tegen hen kan keren (Verdeel en heers!) Waarom bespreken en bepalen de Atlantische gerichte landen onderling hun tactieken dan met elkaar wat betreft Europa (inclusief de Scandinavische landen) Als Duitsland en Frankrijk druk op Nederkand uit zouden voeren gaat dat zeer zeker niet via een Barroso of een Van Rompuy. Dat regelen deze landen politiek zelf wel, zoveel mogelijk buiten de EU om. Waarom zouden Nederlanders er wat over moeten horen? Er wordt vaak genoeg grote druk op een land uitgeoefend in het diplomatiek verkeer zonder dat men daar weet van heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Inhuldigen wil zeggen: Staatshoofd en Staten-Generaal beloven elkaar trouw en gehoorzaamheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Frankrijk zal er alles aan doen om Wallonië binnen te rijven! wel dan? dan mag Vlaanderen gerust aansluiten bij Nederland en Duitsland zal dat heus niet tegenhouden, net als het VK. Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 oktober 2012 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |