Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2012, 08:13   #61
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Hot_rod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik heb net gelezen dat de franstaligen slechts 1 op de 3 ambtenaren die op pensioen gaan vervangen.
Ik heb gelezen dat sedert dit jaar gedurende de volgende 20 jaar jaarlijks 50.000 vastbenoemde ambtenaren in het pensioenstelsel komen. Het gemiddeld pensioen voor ambtenaren bedraagt 2.300 Euro/maand dus tel maar uit.
De bron waar jij dit gelezen hebt zal het waarschijnlijk gehad hebben over een toploon die enkel bestemd is voor de gegadigden met een lange arm en 'universitaire' functie. Ik heb familie bij de brandweer, ook ambtenaren, die het met veel minder moeten doen en dat is niks horen zeggen of gelezen, dat is met mijn eigen ogen gezien op het weddestrookje. Als je mij eens weet te zeggen waar ze dit soort hoge pensioenen hebben, kan ik hem misschien even een tipje geven naar waar hij moet overstappen.
En we moeten daar niet flauw over doen. Zoals de schoof het hier al eerder opmerkte, er zijn prive ook sectoren en personen die dit en nog veel meer hebben, kijk maar naar wat CEO's verdienen bv.
De advocate die je opiniestuk, die je eerder citeerde, schreef heeft trouwens zelf een beroep waar ze het niet zo nauw nemen met het aangeven van hun werkelijk verdiende gelden (en waar ze trouwens alles op alles blijven zetten om daar zeker geen verdere regelgeving op te krijgen) en waar ze zeker niet zullen dood zijn van hun eerste leugentje in hun boekhoudingen. De journalist die het in de krant plaatste valt, ook sinds de pensioen aanpassing door Quick, nog steeds onder de meest gunstige pensioenregeling en mag vanaf 56 jaar op pensioen omdat hij een 'zwaar beroep' heeft. Kwestie van perceptie natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is een overaanbod aan leerkrachten in de provincies.

In antwerpen en brussel ist naar het schijnt gemakkellijker om aan de bak te komen, uit de prive, maar als er een dozijn pas afgestudeerde regenten en aggregaten soliciteren op een open positie, moet gij als ervaren rot uit de private sector nogal forse papieren hebben om de job te krijgen. Vaak ketsen ze af op dat idiote GPB.

En dit is dom want als ik bijvoorbeeld naar onderwijs overstap pak ik tonnen ervaring en kennis mee die een leerkracht nooit of te nimmer zal hebben. En ik ben er vrij zeker van dat mijn niveau wiskunde, fysica en scheikunde hoger is als dat van een aggregaat of regent wiskunde, fysica of scheikunde....
Ik ken er verschillende die de overstap gemaakt hebben en zij zijn idd eerst hun GPB moeten gaan halen. Maar als je die overstap echt ziet zitten, mag dat je zeker niet tegenhouden om die te gaan doen.
Je hebt trouwens in privé recht op studieverlof, een ambtenaar niet

Kijk mensen, laat ons eerlijk zijn, iedere zijde heeft zijn voor- en nadelen. Maar 25 �* 30 jaar geleden keek iedereen neer op ambtenaren en hadden zij geen goed loon. Om toen mensen aan te trekken kregen ze die gunstigere voorwaarden op hun pensioen, maar mensen verdienden goed in de privé, konden hun marktpositie goed uitspelen voor een hoger loon en niemand wilde ook nog maar met een tang naar zo'n kutjobke aan de overheid grijpen.
Zoveel jaar later is er een aanpassing in de weddeschalen van ambtenaren gebeurd en hebben ze de voordelen kunnen behouden. Ik kan daaruit enkel vaststellen dat ze goed onderhandeld hebben, hetgeen hun recht is.
Alleen, nu het in de privé slechter gaat, en ze geleefd worden door geldzuchtige wolven die enkel snel veel geld willen verdienen, zit iedereen die in de privé vast zit, te schieten op die 'kutambtenaren'. Ook niet heel eerlijk dus aangezien diezelfde ambtenaren er niks kunnen aan doen dat dit hier het minst gunstige economische regime is en alle bedrijven dus wegtrekken.
Wat ik bedoel is dus, schiet op de juiste mensen en doe er zelf iets aan ipv u te laten opfokken door artikels in een partijdige media, geschreven door mensen die in de meest gunstige stelsels van dit land zitten.

Laatst gewijzigd door Hot_rod : 30 oktober 2012 om 08:16.
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 08:36   #62
tschoon verdiep
Burgemeester

tschoon verdiep's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
De bron waar jij dit gelezen hebt zal het waarschijnlijk gehad hebben over een toploon die enkel bestemd is voor de gegadigden met een lange arm en 'universitaire' functie. Ik heb familie bij de brandweer, ook ambtenaren, die het met veel minder moeten doen en dat is niks horen zeggen of gelezen, dat is met mijn eigen ogen gezien op het weddestrookje. Als je mij eens weet te zeggen waar ze dit soort hoge pensioenen hebben, kan ik hem misschien even een tipje geven naar waar hij moet overstappen.
En we moeten daar niet flauw over doen. Zoals de schoof het hier al eerder opmerkte, er zijn prive ook sectoren en personen die dit en nog veel meer hebben, kijk maar naar wat CEO's verdienen bv.
De advocate die je opiniestuk, die je eerder citeerde, schreef heeft trouwens zelf een beroep waar ze het niet zo nauw nemen met het aangeven van hun werkelijk verdiende gelden (en waar ze trouwens alles op alles blijven zetten om daar zeker geen verdere regelgeving op te krijgen) en waar ze zeker niet zullen dood zijn van hun eerste leugentje in hun boekhoudingen. De journalist die het in de krant plaatste valt, ook sinds de pensioen aanpassing door Quick, nog steeds onder de meest gunstige pensioenregeling en mag vanaf 56 jaar op pensioen omdat hij een 'zwaar beroep' heeft. Kwestie van perceptie natuurlijk.

Ik ken er verschillende die de overstap gemaakt hebben en zij zijn idd eerst hun GPB moeten gaan halen. Maar als je die overstap echt ziet zitten, mag dat je zeker niet tegenhouden om die te gaan doen.
Je hebt trouwens in privé recht op studieverlof, een ambtenaar niet

Kijk mensen, laat ons eerlijk zijn, iedere zijde heeft zijn voor- en nadelen. Maar 25 �* 30 jaar geleden keek iedereen neer op ambtenaren en hadden zij geen goed loon. Om toen mensen aan te trekken kregen ze die gunstigere voorwaarden op hun pensioen, maar mensen verdienden goed in de privé, konden hun marktpositie goed uitspelen voor een hoger loon en niemand wilde ook nog maar met een tang naar zo'n kutjobke aan de overheid grijpen.
Zoveel jaar later is er een aanpassing in de weddeschalen van ambtenaren gebeurd en hebben ze de voordelen kunnen behouden. Ik kan daaruit enkel vaststellen dat ze goed onderhandeld hebben, hetgeen hun recht is.
Alleen, nu het in de privé slechter gaat, en ze geleefd worden door geldzuchtige wolven die enkel snel veel geld willen verdienen, zit iedereen die in de privé vast zit, te schieten op die 'kutambtenaren'. Ook niet heel eerlijk dus aangezien diezelfde ambtenaren er niks kunnen aan doen dat dit hier het minst gunstige economische regime is en alle bedrijven dus wegtrekken.
Wat ik bedoel is dus, schiet op de juiste mensen en doe er zelf iets aan ipv u te laten opfokken door artikels in een partijdige media, geschreven door mensen die in de meest gunstige stelsels van dit land zitten.
Bedankt
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 09:35   #63
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja.

Maar wat zou er mis zijn dat ikzelf mijn eigen geld zou kunnen beleggen in bedrijven die ikzelf uitkies?

Dat zou veel efficiënter zijn dan het te doen via de overheid.

Ik ben voorstander om naast dat pensioensparen iets te voorzien dat gelijkaardig is aan destijds de wet Cooreman De Clercq.

.
Niets overheid, gewoon een overeenkomst waar het geld in Belgische bedrijven gestoken word, maar de winst word gebruikt om laten, we het een sociëteit noemen, de werkgelegenheid en pensioenen van alle leden en hun kinderen te verzekeren, een soort tweede pijler die je niet toevertrouwd aan de overheid enkel aan de Belgische bedrijven van je keuze.
Jij mag zelfs bestuurder zijn.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 09:50   #64
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Zij die afgeven op de voordelen van een job bij de overheid worden toch niet belemmerd om er ook te gaan solliciteren.
Lekker meehuilen met de wolven ...
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 10:10   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Niets overheid, gewoon een overeenkomst waar het geld in Belgische bedrijven gestoken word, maar de winst word gebruikt om laten, we het een sociëteit noemen, de werkgelegenheid en pensioenen van alle leden en hun kinderen te verzekeren, een soort tweede pijler die je niet toevertrouwd aan de overheid enkel aan de Belgische bedrijven van je keuze.
Jij mag zelfs bestuurder zijn.
In wezen beschrijf jij nu beleggingsfondsen met een bepaald profiel; bijna zoals de pensioenspaarfondsen van de derde pijler (die moeten wel, in het raam van eerlijke concurrentie, aandelen uit heel de EU toelaten).

Verder stoort het me enorm dat je voorstelt dat ik bestuurder zou mogen zijn. Dat blijft er toch inzitten bij de sossen en commies: het pistonneren van vriendjes, liefst op posten waar ze geen kaas van gegeten hebben.
Ik ben immers geen financieel expert.

Kortom, laat mij de vrijheid om met mijn zuurverdiende centen te doen waar ik goesting in heb;
wil de overheid de economie steunen, dan verwijs ik naar het recente voorstel om zoiets als destijds de Wet Cooreman De Clercq terug in te voeren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 10:12   #66
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep Bekijk bericht
Het is aan de regering omdat geld te zoeken.
Er is maar een plek waar ze dat kunnen halen...bij de werknemer uit de private sector.

Ze zijn stevig bezig de gans met de gouden eieren te slachten...en zich daarna afvragen waarom er geen eieren meer zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 10:15   #67
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja ja, ge moet forse papieren hebben.

Nu ben ik onvoldoende vertrouwd met het onderwijs, en weet dus niet wat dat GPB is.
Maar ik denk te weten dat je gelijk hebt.
In de manier waarop de politiek het onderwijs bepaalt, zou je om wiskunde, fysica of scheikunde te geven, eerst wat gezwans over zaken die er helemaal niets mee te maken hebben moeten ondergaan. Liefst gedurende een zo lange tijd, dat ge goed zot zoudt moeten zijn om er aan te beginnen.

.
Men heeft die barrieres opgegooid om er voor te zorgen dat onderwijs geen echte vrije markt wordt.

Dit is ten voordele van de opleidingen tot leerkracht. Ten nadele van al de rest.

Een doctor in de wetenschappen met 20 jaar ervaring in de R&D zal dus blijkbaar niet goed genoeg in staat zijn om Scheikunde te geven ivg met een pas afgestudeerde master met getuigschrift pedagogische bekwaamheid....

Volgens onze regering he ! (Let op: dat GPB is een lachertje, maar je bent er wel twee jaar in avondonderwijs aan kwijt....)

Laatst gewijzigd door Tavek : 30 oktober 2012 om 10:16.
Oud 30 oktober 2012, 10:21   #68
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is maar een plek waar ze dat kunnen halen...bij de werknemer uit de private sector.

Ze zijn stevig bezig de gans met de gouden eieren te slachten...en zich daarna afvragen waarom er geen eieren meer zijn.
²
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 10:37   #69
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Zij die afgeven op de voordelen van een job bij de overheid worden toch niet belemmerd om er ook te gaan solliciteren.
Tegenwoordig worden enkel nog contractuelen aangeworven ... die hetzelfde pensioen krijgen als in de privé!
Die met het dubbel pensioen, de statutairen of ook wel vastbenoemden genoemd, zijn allen via nepotisme aangeworven, meestal laag geschoold!
DE WERELD OP ZIJN KOP!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 10:50   #70
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Men heeft die barrieres opgegooid om er voor te zorgen dat onderwijs geen echte vrije markt wordt.

Dit is ten voordele van de opleidingen tot leerkracht. Ten nadele van al de rest.

Een doctor in de wetenschappen met 20 jaar ervaring in de R&D zal dus blijkbaar niet goed genoeg in staat zijn om Scheikunde te geven ivg met een pas afgestudeerde master met getuigschrift pedagogische bekwaamheid....

Volgens onze regering he ! (Let op: dat GPB is een lachertje, maar je bent er wel twee jaar in avondonderwijs aan kwijt....)
Een doctor in de wetenschappen met 20 jaar in de R&D die naar het onderwijs komt, zal serieus verschieten als hij zijn loon ziet en weglopen!
Gegarandeerd.

De GPB is inderdaad een lachertje.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 10:51   #71
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Noch hebben ze een bedrijfswagen, maaltijdcheques, i pod/pad van het werk en al helemaal geen tankkaart.
Toch de gemiddelde niet.

Doorgaans ligt het loon gemiddeld, heel de loopbaan lager dan dat van een bediende.
En welke werknemer uit de privé heeft dat wel?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 10:57   #72
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een doctor in de wetenschappen met 20 jaar in de R&D die naar het onderwijs komt, zal serieus verschieten als hij zijn loon ziet en weglopen!
Gegarandeerd.

De GPB is inderdaad een lachertje.
Misschien is die doctor zijn huis afbetaald en wilt hij a) een rustigere baan en b) iets doen voor de maatschappij.

Niet alles draait rond geld. Ik ken behoorlijk wat collegas die graag de overstap zouden maken naar het onderwijs op hun 50ste. En geld ook niet als een struikelblok zien. Maar de manier van solliciteren, de papierwinkel, de regulering van het beroep...wel.

Ik ken persoonlijk iemand die na 6 jaar postdoccen leerkracht is geworden. De enigste reden waarom hij dat is kunnen worden omdat hij het heeft gewaagd om een niet witte school te kiezen waar men niet met massas cv's zit voor iedere functie.

En nu geeft hij les. Met veel plezier. En de studenten kunnen er maar beter bij worden. Ze krijgen eindelijk eens les van iemand die top is in wat hij doet.
Oud 30 oktober 2012, 10:59   #73
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En welke werknemer uit de privé heeft dat wel?
Ik vraag mij dat ook af.

Hij vergelijkt de mens die stempels zet op de burgelijke stand alweer met de manager die 12 uur per dag werkt en de tijd niet heeft om zijn verlof op te pakken....
Oud 30 oktober 2012, 11:04   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien is die doctor zijn huis afbetaald en wilt hij a) een rustigere baan en b) iets doen voor de maatschappij.

Niet alles draait rond geld. Ik ken behoorlijk wat collegas die graag de overstap zouden maken naar het onderwijs op hun 50ste. En geld ook niet als een struikelblok zien. Maar de manier van solliciteren, de papierwinkel, de regulering van het beroep...wel.

Ik ken persoonlijk iemand die na 6 jaar postdoccen leerkracht is geworden. De enigste reden waarom hij dat is kunnen worden omdat hij het heeft gewaagd om een niet witte school te kiezen waar men niet met massas cv's zit voor iedere functie.

En nu geeft hij les. Met veel plezier. En de studenten kunnen er maar beter bij worden. Ze krijgen eindelijk eens les van iemand die top is in wat hij doet.
Wetenschappen geven aan pubers een rustige baan?
Nu goed, ik heb persoonlijk geen weet van doctors die de stap naar het secundair hebben gezet, dat zal wel een reden hebben, zeker?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 11:39   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Nogal goedkoop. Uiteindelijk, of men er nu gaat solliciteren of niet, betalen moet men er toch voor. Dus mag men minstens verwachten dat men waar voor zijn geld krijgt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 11:55   #76
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij dat ook af.

Hij vergelijkt de mens die stempels zet op de burgelijke stand alweer met de manager die 12 uur per dag werkt en de tijd niet heeft om zijn verlof op te pakken....
Da's het typische verweer dat je ziet bij ambtenaren idd.
Als ze zich vergelijken,dandoen ze dat met midden/hoger kader, in zeldzame gevallen met lager kader, maar nooit met arbeiders/bedienden, terwijl ze functioneel wel degelijk op dat niveau of lager zitten.

Doorsnee ambtenaren-functies zijn trouwens functies die, zeker bij multinationals uit de privé, al ergens in service centres in EMEA zitten.
Oud 30 oktober 2012, 11:58   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het word eens tijd dat men een heruitzending van De Collega's doet, ipv de 37ste van De Kampioenen.
Oud 30 oktober 2012, 12:01   #78
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep Bekijk bericht
Het is aan de regering omdat geld te zoeken.
En als de regering het geld voor het verhogen van de andere pensioenen zoekt door de pensioenen van de ambtenaren te verlagen?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 12:12   #79
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Wat van een vlakpensioen? Hetzelfde voor iedereen.
Oud 30 oktober 2012, 12:27   #80
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat van een vlakpensioen? Hetzelfde voor iedereen.
Dat zou an sich aan serieuze verbetering zijn ten opzichte van de huidige,compleet scheef getrokken situatie, maar dat behoudt wel het inherent onrechtvaardige van het huidige systeem waarbij je kan blijven bijdragen zonder enige bovengrens, maar waarbij alles boven een bepaald bedrag sowieso niet meer aan je eigen rechten bijdraagt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be