Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2012, 21:53   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Nederlandse regering heeft het Fries erkend als een regionale taal ingevolge het Europees Handvest voor de regionale talen of talen van minderheden.
Ging die erkenning niet vooraf aan al die Europese regeltjes?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 21:56   #62
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wanneer was de Belgische grondwet in het NEDERLANDS Soli?
sinds dan is het Nederlands erkent in Belziek.
Lager onderwijs en rechspraak (tot op bepaald niveau) is in ons land altijd in Nederlands kunnen verlopen. Tot voor een paar jaar konden rechters in Nederland verbieden om processen in het Fries te voeren in Friesland en tot in begin jaren 50 konden rechters verbieden om Fries te gebruiken in de rechtbank!
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 21:57   #63
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Begin van taalregels dateert dacht ik van jaren 50 maar een zeer groot deel van veel recentere datum. De Friezen hebben er geen trauma en complexen aan overgehouden naar het schijnt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:09   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Lager onderwijs en rechspraak (tot op bepaald niveau) is in ons land altijd in Nederlands kunnen verlopen. Tot voor een paar jaar konden rechters in Nederland verbieden om processen in het Fries te voeren in Friesland en tot in begin jaren 50 konden rechters verbieden om Fries te gebruiken in de rechtbank!
Neen, de rechtspraak verliep soms uitsluitend in het Frans. Dit is een van de punten waar de prille Vlaamse Beweging zich heeft tegen gekant.
Oud 11 november 2012, 22:21   #65
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hoofdstad: Leeuwarden, Groningen of Assen?
Groningen zullen de Friezen, als volk, zeer zeker niet accepteren, die gaan alleen akkoord met “hun hoofdstad”

De Friezen zijn een tamelijk eigengereid en trots volk, Men moet zich er niet in vergissen dat Groningers en Friezen liggen elkaar niet altijd even goed liggen.
Zo’n samengaan roept onherroepelijk problemen op. Friezen zullen vooral eerst voor Fryslân gaan, ofwel Fryslân Boppe.

Kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Fries het bestuur over Fryslân over zou willen laten aan een landsdeel, wat in hun ogen voor Hollands/Nederlands bestuur staat.
Mijns inziens dient men de Friezen, als een volk, erbuiten te houden en Fryslân als een landsdeel in te delen.

Voor degenen die er niet van op de hoogte zijn, de naam Friesland bestaat officieel niet. Wettelijk is vastgelegd Fryslân
Friezen die er niet meer wonen, of soms ook nazaten, zullen Fryslân vaak betitelen als "It Heitelân" (zoiets als Joden in de diaspora).

Ben benieuwd waar uit zou blijken dat de Friese bevolking een voorstander van samenvoeging zou zijn?

Discussie stuk Partij van het Noorden:

Inleiding
De Partij voor het Noorden streeft bestuurlijke samenvoeging na van de drie noordelijke provincies tot een landsdelig gewest met autonomie op het gebied van onder meer onderwijs en cultuur.

In het algemeen is de bevolking van de drie provincies echter niet zeer geporteerd voor zo’n samenvoeging. Men vreest dat dit tot verlies van de eigen identiteit en specifieke cultuur zal leiden.

Gedeeltelijk is dit gebaseerd op wederzijdse vooroordelen.
Een van de vragen is echter of er niet meer overeenkomsten dan verschillen tussen de genoemde drie provinciale culturen ten opzichte van de dominante Nederlandse identiteit en cultuur bestaan. Onder dat laatste rekenen we dan de aan het westen van het land toegeschreven cultuur. In werkelijkheid bestaat er echter geen eenduidige Nederlandse cultuur. Het blijkt althans voor de Nederlanders zelf moeilijk om zich een spiegel voor te houden en daaruit een kenmerkend cultuurbeeld op te maken. Wat prinses Maxima tot haar uitspraak bracht: ”De Nederlander bestaat niet.”

Mogelijk is er nergens in de wereld een klein land met zo veel interne cultuurverschillen als in ons land. Zo zijn de verschillen tussen Groninger en Limburgers waarschijnlijk groter dan die tussen de Groningers en de Skandinaviërs. Maar ook tussen Drenten en Groningers bestaan opvallende verschillen. En sterker nog, ook binnen de provincies afzonderlijk is zeker geen sprake van een uniforme eenduidige cultuur.

De vraag is nu of al die culturele verschillen de vorming van een noordelijk landsdeel niet in de weg staan. Immers het slechten van grenzen tussen Drenthe, Friesland en Groningen is pas haalbaar als eerste de hearts and the minds van de bevolkingen van die drie provincies daar voor gewonnen kunnen worden. .

Daarbij is de vraag of het streven naar een zekere autonomie van dat landsdeel een zekere basis heeft in een Noordelijke identiteit en cultuur die zich voldoende onderscheidt van de Nederlandse identiteit en cultuur of van het dominante Holland.

Hieronder worden met het oog daarop vier zaken aangeroerd.
1e Waaraan moeten we denken bij het begrip identiteit ?
2e Waaruit bestaan de Groninger, Drentse en Friese identiteit en cultuur dan wel en vooral waaruit bestaan hun onderlinge verschillen en hoe goed zijn die te benoemen?
3e Wat is de dominante cultuur van de Nederlander resp. die van de Hollander en waarin verschilt deze van de Noorderling?
4 Is het onder 3 genoemde cultuurverschil zodanig dat het mede een basis vormt voor meer autonomie voor het Noorden? En zo ja, wat betekent dat dan voor het te voeren cultuurbeleid?

Quote: "Ik voel mij geen Beneluxer”
De hier gesignaleerde trend van Fries naar Noordelijk geeft mij een onbehaaglijk gevoel. Het is net of word ik gedwongen een jas te dragen die mij niet past. Ik woon in het Noorden zoals ik ook in de Benelux woon. Het bestaat, maar ik word er warm noch koud van. Fryslân, Groningen en Drenthe zijn wat mij betreft als drie vrijstaande huizen, misschien wel in verwante bouwstijl, niet even oud, met een tuin eromheen en een heg met gaten erin waar de kinderen doorheen kruipen om met elkaar te spelen. Het komt mij voor dat er steeds meer mensen zijn die vinden dat we maar in een drie onder één kap woning moeten gaan wonen, dat is beter voor de energierekening en de gezamenlijke ‘strijd’ tegen de grote buitenwereld.

In ‘cultureel-territoriaal’ opzicht voel ik mij Leeuwarder-Fries-Nederlander-Europeaan-Wereldburger. Het is het herkenbare rijtje dat Nelleke Noordervliet ook gebruikte in haar aansprekende lezing bij het jubileumfeest van het Fries Genootschap in september 2002 (zie Fryslân 2002 nr. 4), die eindigde met de uitspraak ‘In mijn streek kan ik me bergen’. Als symbool van die sferen van identificatie kan men bij sommige feestelijke gelegenheden vier verschillende vlaggen zien op de hoekpunten van de Oldehove. Alleen die van De Wereld ontbreekt nog.

Leeuwarden is de stad waarvan ik een burger ben en waar ik mijn kinderen zie opgroeien; Fryslân is dêr’t de dyk it lân omklammet, het land waar ik van houd, de memmetaal, mijn thuis en mijn hiem;
Nederland geeft mij mijn paspoort – een kostbaar bezit! –, de zekerheid van sociale wetgeving, gezondheidszorg en onderwijs, rechercheurs en ingenieurs;
Europa is de basis van mijn cultuur, de antieken, christendom en atheïsme en het vermogen om die twee naast elkaar te laten bestaan; en de Wereld is internet, Engels, de universele verklaring van de mensenrechten, natuurwetenschap, literatuur en muziek – maar ook de Aarde, het kwetsbare ruimteschip waar ik met zes miljard medemensen op woon.
Hoe groter de schaal, hoe pathetischer het allemaal klinkt. Ik kan het ook niet helpen, het zijn ‘allegear rûnten dy’t ik mines neam’, om Obe Postma een beetje vrij te citeren.
Fryslân is voor mij daarin de meest vertrouwde sfeer, het kader waarin ik de wereld in zijn essentie heb leren kennen en nog altijd tegemoet treed – ontoereikend, maar onmisbaar.”
http://www.partijvoorhetnoorden.nl/c...n-cultuur.html
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:30   #66
Adrian M

Standaard

Als men o.a. Limburg, Holland, Brabant, Gelre aan wil houden en Fryslân af wil schaffen lijkt me toe dat men zondermeer aan het verkeerde adres is bij de Friezen.
Notabene een volk apart met een sterke eigen indentiteit en taal binnen de Nederlanden.
Oud 12 november 2012, 19:29   #67
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

Reeds in 1937 werd de Lageronderwijswet uit 1920 onder Friese druk gewijzigd: 'Daar waar naast de Nederlandse taal een streektaal in levend gebruik is, kan onder lezen en Nederlandse taal enige kennis van die streektaal begrepen zijn'. Hierdoor konden kinderen (Westerlauwers-)Fries leren, iets wat voordien verboden was. Sinds de invoering van de Wet op het basisonderwijs in 1985 wordt Fries als verplicht vak onderwezen en als voertaal in alle klassen toegestaan. Op tweetalige scholen wordt Fries in alle leerjaren als vak onderwezen en als voertaal gebruikt, maar hoofdzakelijk in de laagste groepen. Op de pedagogische academies moet daarom Fries gegeven worden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 19:36   #68
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Begin van taalregels dateert dacht ik van jaren 50 maar een zeer groot deel van veel recentere datum. De Friezen hebben er geen trauma en complexen aan overgehouden naar het schijnt.
Het is waar; de vrijheid om het Fries te mogen gebruiken, is niet zonder slag of stoot verkregen. Nationale trauma's zijn er niet, noch is er het door vele Friezen gedreven verlangen om zich af te scheiden.

In 1948 werden twee melktappers uit Oldeboorn (Fries: Aldeboarn) veroordeeld omdat zij op hun wagens de Friese namen van hun koopwaar hadden geschilderd - sûpenbrij in plaats van karnemelksepap. Toen de journalist en voorman van de Fryske Beweging (ook een Beweger ) Fedde Schurer over dit incident en andere gevallen van taaldiscriminatie een fel artikel schreef, werd hij wegens smaad voor de rechter gedaagd. Door de rake klappen die de politie uitdeelde tijdens de straatrel na afloop van de rechtszaak op 16 november 1951, ging die dag de geschiedenis in als Kneppelfreed ('Knuppelvrijdag')
Oud 12 november 2012, 19:56   #69
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Mijns inziens dient men de Friezen, als een volk, erbuiten te houden en Fryslân als een landsdeel in te delen.
Met alle respect, maar waarom de Friezen/Fryslân buiten schot houden en 'de rest' overleveren aan herindeling?

Fryslân valt net als de elf andere provincies onder Hoofdstuk 7 van de Grondwet:

Artikel 123.
  1. Bij de wet kunnen provincies en gemeenten worden opgeheven en nieuwe ingesteld.
  2. De wet regelt de wijziging van provinciale en gemeentelijke grenzen.
Oud 12 november 2012, 21:47   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen.

Reeds in 1937 werd de Lageronderwijswet uit 1920 onder Friese druk gewijzigd: 'Daar waar naast de Nederlandse taal een streektaal in levend gebruik is, kan onder lezen en Nederlandse taal enige kennis van die streektaal begrepen zijn'. Hierdoor konden kinderen (Westerlauwers-)Fries leren, iets wat voordien verboden was. Sinds de invoering van de Wet op het basisonderwijs in 1985 wordt Fries als verplicht vak onderwezen en als voertaal in alle klassen toegestaan. Op tweetalige scholen wordt Fries in alle leerjaren als vak onderwezen en als voertaal gebruikt, maar hoofdzakelijk in de laagste groepen. Op de pedagogische academies moet daarom Fries gegeven worden.
Kuch. Waar die 'neen' vandaan komt, is me echt niet duidelijk, hoor. Heel uw uitleg die volgt, wijst in de omgekeerde richting.
Oud 12 november 2012, 21:49   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is waar; de vrijheid om het Fries te mogen gebruiken, is niet zonder slag of stoot verkregen. Nationale trauma's zijn er niet, noch is er het door vele Friezen gedreven verlangen om zich af te scheiden.

In 1948 werden twee melktappers uit Oldeboorn (Fries: Aldeboarn) veroordeeld omdat zij op hun wagens de Friese namen van hun koopwaar hadden geschilderd - sûpenbrij in plaats van karnemelksepap. Toen de journalist en voorman van de Fryske Beweging (ook een Beweger ) Fedde Schurer over dit incident en andere gevallen van taaldiscriminatie een fel artikel schreef, werd hij wegens smaad voor de rechter gedaagd. Door de rake klappen die de politie uitdeelde tijdens de straatrel na afloop van de rechtszaak op 16 november 1951, ging die dag de geschiedenis in als Kneppelfreed ('Knuppelvrijdag')
In het licht van de zware strijd (met talrijke betogingen e.d.) van de Vlamingen in België, is die 'kneppelfreed' eigenlijk vrij onbetekenend. Ongetwijfeld wel een keerpunt, maar een gebeurtenis die op zich niet overroepen moet worden.
Oud 12 november 2012, 22:02   #72
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het licht van de zware strijd (met talrijke betogingen e.d.) van de Vlamingen in België, is die 'kneppelfreed' eigenlijk vrij onbetekenend. Ongetwijfeld wel een keerpunt, maar een gebeurtenis die op zich niet overroepen moet worden.
Elk volk heeft zijn mythologie. Wij hebben het als Vlamingen ook nooit meegemaakt dat je letterlijk kon doodgeschoten worden omdat je er op staat je eigen taal te gebruiken. Zoals wij 'kneppelfreed' maar een bagatel vinden, zo zal een Koerd of een Bask die nog onder Franco heeft geleefd zoiets als de Voerstrijd maar een bagatel vinden.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:07   #73
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar waarom de Friezen/Fryslân buiten schot houden en 'de rest' overleveren aan herindeling?

Fryslân valt net als de elf andere provincies onder Hoofdstuk 7 van de Grondwet:

Artikel 123.
  1. Bij de wet kunnen provincies en gemeenten worden opgeheven en nieuwe ingesteld.
Juist! Zuid-Holland is een door God gegeven Provincie en daar dient niet aan de grenzen gemorreld te worden. Zeker niet met die vuige Noord-Hollanders, Utrechtse verraders of Brabanders aan de einder.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 00:11   #74
Adrian M

Standaard

Citaat:

Artikel 123.
Lijkt me nogal vrij simpel. Friezen zijn "een volk", met een "eigen taal" (binnen de Nederlanden) die ontneem je niet hun identiteit en daar hoort bovenal het bestuur bij van hun eigen Fryslân, alswel een eigen hoofdstad.

Wat moet een Fries aan met een Noordelijk landsdeel en ook nog eens Groningen als hoofdstad?
Hij heeft daar niets mee, als dan ook nog eens Groningen de hoofdstad zou worden van een Noordelijk landsdeel, gaat het meer lijken voor hem op een soort van Hollands of Haags bestuur over de Friezen en zijn Fryslân.

Groningen als hoofdstad voor de Friezen? Degenen die daar mogelijk aan denken voor de Friezen zijn zot.
Iedereen snapt toch op z'n minst dat een hoofdstad iets is dat voor elk volk van betekenis is.

Waar men o.a. Limburg, Brabant, Gelre, Holland als landsdelen houdt en geen Fryslân aantreft, Friezen zijn een volk op zich, lijkt het meer op elimeren als het tevens ook geen specifieke zeggenschap meer heeft over zichzelf en zelfs de naam Fryslân feitelijk verdwijnt.

Denk je nu echt dat waar ze al die jaren voor vechten en gevochten hebben, tot nu toe, zomaar weer op zullen geven!?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 november 2012 om 00:13.
Oud 13 november 2012, 00:30   #75
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Juist! Zuid-Holland is een door God gegeven Provincie en daar dient niet aan de grenzen gemorreld te worden. Zeker niet met die vuige Noord-Hollanders, Utrechtse verraders of Brabanders aan de einder.
Het is nog veel erger, een deel van de Hollanders op de geplaatste kaart blijkt Brabander te worden!!!!
Al die protestanten daar komen onder de katholieke knoet!!!
Wat een ellende ... wedden dat er op termijn weer een 8o jarige oorlog aan zit te komen
Oud 13 november 2012, 00:48   #76
Adrian M

Standaard

Citaat:
Het is waar; de vrijheid om het Fries te mogen gebruiken, is niet zonder slag of stoot verkregen
Zou dit eerder betitelen als dat een volk "het recht" heeft zijn taal te gebruiken.
Oud 13 november 2012, 21:11   #77
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist! Zuid-Holland is een door God gegeven Provincie en daar dient niet aan de grenzen gemorreld te worden.

Citaat:
Zeker niet met die vuige Noord-Hollanders, Utrechtse verraders of Brabanders aan de einder.
Hahaha..
Zei een inwoner uit het "Haagse" suburbia genaamd Leiden..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 21:16   #78
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Hahaha..
Zei een inwoner uit het "Haagse" suburbia genaamd Leiden..

Jeff
Oud 13 november 2012, 21:28   #79
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Licht geraakt vandaag?..
Of is "humor", net als gezelligheid een zeldzaamheid in 071?!?..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 21:30   #80
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Licht geraakt vandaag?..
Of is "humor", net als gezelligheid een zeldzaamheid in 071?!?..

Jeff
wacht maar, in 2314 zijn wij de grootste stad van de Lage Landen en zijn jullie een vergeten dorpje uit het verleden.

muwahahaha 071 ftw

amsterdam
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be