Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2012, 00:45   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Ik vind inderdaad dat de West Europeanen wat méér zouden moeten kweken inplaats van tegen de sterren op te aborteren, de pil te pakken en al die andere voorbehoedsmiddelen, en dat Aziaten en Afrikanen wat MINDER zouden moeten kweken, want ze zijn reeds met veel te veel. Wij integendeel, zijn aan het vergrijzen. Er moeten dus in West Europa meer kindjes geproduceerd worden om dit alles in balans te krijgen.
Er is inderdaad nood aan een nieuwe Europese geboortegolf, zoniet dreigt dit werelddeel op termijn zichzelf ten dode op te schrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 01:19   #62
Vlanin
Banneling

Standaard

een geboortegolf van werkers
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 17:11   #63
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ieder koppel slechts twee kinderen heeft, daalt de bevolking. Immers, een deel van de mensen blijven alleen of zorgen voor geen nageslacht. Daarnaast sterven er ook, jammer genoeg, een aantal kinderen. Bij een geboortecijfer van twee per koppel zal er bijgevolg een daling optreden. Op lange termijn heeft dat zware gevolgen voor een maatschappij, een volk, een cultuurgemeenschap.
Zo'n maatschappij gaat zich economisch aanpassen en misschien uitblinken in steengoede handelsverdragen over de grenzen heen en tijdelijke tewerkstellings projecten scheppen waar de mensen aan de andere kant iets positiefs aan hebben.

Een daling van het geboortecijfer is geen tragedie. Maar aan u hebben ze het aangeleerd dat het een tragedie is. Denk gewoon verder en op eigen houtje.

Het zou de wereld heel goed doen moesten er gedurende enkele jaren geen kinderen meer geboren worden. En verder zou het de planeet en iedereen goed doen als een vrouw slechts om de drie jaar een kind zou baren ipv drie kinderen of meer na elkaar. Goed voor de gezondheid van de vrouw, goed voor het kind en goed voor de planeet.

Een kind kan verschillende jaren na elkaar gezoogd worden. Maar als dertien maanden na de geboorte van een kind, er een tweede kind komt, kan dat eerste kind bij wijze van spreken de tet voor bekeken houden.

Tuurljik zijn er multi-nationals zoals Nestlé die in de jaren zeventig in problemen waren; zodanig blijkbaar dat ze zich nestelden in elk afgelegen ziekenhuisbarakje in Afrika waar elke bevallende vrouw een pakketje melkpoeder meekreeg. Enfin, marketing stond blijkbaar nog in de kinderschoenen want ze hadden effe 'overlooked' dat die vrouwen geen middelen hadden om melkflessen en spenen te ontsmetten. Hoe romantisch! Of hoe horror! Die Nestlé gasten hebben tot nu nog nooit een baby zien creperen van buikloop en dehydratatie.

Ik heb de indruk dat jij een beetje redeneert zoals de Nestlé- ideologie: veel, veel en er valt een stukje van af maar dat is verwerkt in de boekhouding. En we houden een leefbare winst over.

Ik ga voor veel minder zodat alle factoren netjes gevolgd en opgevolgd kunnen worden. Zo dat grenzen van organisatie kunnen verlegd worden. Het menselijk denken zelf grenzen kan verleggen in constructieve zin.

We kunnen het nog eens hebben over drie maanden oude maagjes die fruitpapjes moeten gaan krijgen en de verhouding doktersbezoek. Als het aan mij lag , zou Den Haag een achterstand van twintig jaar mogen inhalen. Multi-nationals aleen al. Een baby van drie maanden oud geef je geen fruitpap of rodebietpap of ... Die heeft een druppelende tepel nodig en niks anders.

Op en al heb ik de indruk dat je heel weinig vertrouwen hebt in de creativiteit van de homo sapiens en dat je veiligheid denkt te vinden in wat er al is zoals het er is.

Ik heb een ander uitgangspunt.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 21:41   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht

Een daling van het geboortecijfer is geen tragedie. Maar aan u hebben ze het aangeleerd dat het een tragedie is. Denk gewoon verder en op eigen houtje.
Aangeleerd? Ik denk zelf na en kom tot die voor de hand liggende conclusie.
Oud 13 november 2012, 21:44   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou de wereld heel goed doen moesten er gedurende enkele jaren geen kinderen meer geboren worden. En verder zou het de planeet en iedereen goed doen als een vrouw slechts om de drie jaar een kind zou baren ipv drie kinderen of meer na elkaar. Goed voor de gezondheid van de vrouw, goed voor het kind en goed voor de planeet.

Een kind kan verschillende jaren na elkaar gezoogd worden. Maar als dertien maanden na de geboorte van een kind, er een tweede kind komt, kan dat eerste kind bij wijze van spreken de tet voor bekeken houden.
Wat u hier allemaal schrijft, behoort tot de wereld van uw verbeelding. Tussen onze opeenvolgende kinderen ligt er hoogstens twee jaar. Alle kinderen hebben borstvoeding gekregen, zonder enig probleem.
Oud 13 november 2012, 21:45   #66
Vlanin
Banneling

Standaard

men streeft op hysterische wijze naar een stijging
maar tegen welke kost

de bevraging die men hier nog steeds niet gemaakt heeft : wat wil een gezin uit kazachenistan later worden ?
Oud 13 november 2012, 22:30   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin Bekijk bericht
men streeft op hysterische wijze naar een stijging
maar tegen welke kost
Wat bedoelt u eigenlijk?
Oud 13 november 2012, 22:41   #68
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u eigenlijk?
Vragen wat Vlanin bedoelt

eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 00:11   #69
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is inderdaad nood aan een nieuwe Europese geboortegolf, zoniet dreigt dit werelddeel op termijn zichzelf ten dode op te schrijven.
Een soort die zichzelf niet voortplant sterft uit, dat is de simpelheid zelve.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 03:04   #70
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Een soort die zichzelf niet voortplant sterft uit, dat is de simpelheid zelve.
We zijn op dit ogenblik met z'n 7 miljard mensen. Dat "uitsterven" valt dus wel best mee.
Oud 14 november 2012, 03:23   #71
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangeleerd? Ik denk zelf na en kom tot die voor de hand liggende conclusie.
Een denkertje, hé? Allez vooruit. Mag je eens "nadenken" over het volgende :
Citaat:
Als je sommige populaties in sommige landen bekijkt waar het bevolksaandeel van jongeren onder de 25 explosief is. Hoe ga je daar dan mee om? Die mensen blijven niet eeuwig jong. Nog meer kinderen produceren en nog meer? Om die jongeren van nu ( zonder veel perspectieven en hoge werkloosheid) als bejaarden later op te kunnen vangen? Dat is een doodlopend straatje.
Oud 14 november 2012, 13:22   #72
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat u hier allemaal schrijft, behoort tot de wereld van uw verbeelding. Tussen onze opeenvolgende kinderen ligt er hoogstens twee jaar. Alle kinderen hebben borstvoeding gekregen, zonder enig probleem.
Ik spreek niet over uw exemplaire situatie. Ik spreek over het doen en laten van miljoenen mensen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.
Ik spreek over bv Ouganda waar een gevangenis is voor straatkinderen (de kleinste is drie jaar oud), behandeld als criminelen net zoals Engeland dat deed in de tijd van Dickens.

Er bestaan geen statistieken over hoeveel kinderen 'sneuvelen' in een kroostrijke en arm gezin. Wie zou dat gruwelijk onderzoek ook op zich willen nemen?
In sommige gezinnen wordt er een onuitgesproken selectie gemaakt. Mislukt de oogst dan krijgt meestal de laatst geborene geen of minder eten. En is de melkproductie van de moeder opgedroogd, dan gaat dat kind gewoon dood. Het is 'ziek' en wordt in een donker hoekje gelegd.
Als het veel geluk heeft, komt er hulp van buitenaf op tijd.

In Europa komt het niet zover. Gelukkig. Maar in 2012 is het schrijnend gezinnen te zien aangroeien terwijl die ouders toch ook moeten weten dat die kinderen geen plaats hebben om hun schoolwerk te doen. Geen schoolwerk dan maar en de straat op!
Oud 14 november 2012, 13:47   #73
Vlanin
Banneling

Standaard urbanisatie

ik hoor net op tv
...we stevenen af op een bevolkingsexplosie en urbanisatie

zijn ze helemaal zot geworden ; gaan we allemaal in hokjes in blokken leven in grootsteden ???
Oud 14 november 2012, 13:50   #74
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreek niet over uw exemplaire situatie. Ik spreek over het doen en laten van miljoenen mensen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.
Ik spreek over bv Ouganda waar een gevangenis is voor straatkinderen (de kleinste is drie jaar oud), behandeld als criminelen net zoals Engeland dat deed in de tijd van Dickens.

Er bestaan geen statistieken over hoeveel kinderen 'sneuvelen' in een kroostrijke en arm gezin. Wie zou dat gruwelijk onderzoek ook op zich willen nemen?
In sommige gezinnen wordt er een onuitgesproken selectie gemaakt. Mislukt de oogst dan krijgt meestal de laatst geborene geen of minder eten. En is de melkproductie van de moeder opgedroogd, dan gaat dat kind gewoon dood. Het is 'ziek' en wordt in een donker hoekje gelegd.
Als het veel geluk heeft, komt er hulp van buitenaf op tijd.

In Europa komt het niet zover. Gelukkig. Maar in 2012 is het schrijnend gezinnen te zien aangroeien terwijl die ouders toch ook moeten weten dat die kinderen geen plaats hebben om hun schoolwerk te doen. Geen schoolwerk dan maar en de straat op!
parsprototem,

Deze en vele andere teksten van jou ervaar ik als licht in de duisternis die ook op dit forum nog teveel heerst.
Bedankt hiervoor.
satiper
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 16:06   #75
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedoel je hiermee dat als er geen Europese geboortegolf plaatsvindt, Europa 'overpowerd' wordt door een geboortegolf van elders?

Dus als duizenden mensen in een afgrond springen, ga jij ook springen?

In vrije val kan er indd nog een duwtje gegeven worden of een preek gehouden worden.

Ik volg eerder de route van 'klein en slim'.
Oud 14 november 2012, 21:24   #76
Vlanin
Banneling

Standaard

aan de geringe leegstand te zien zou ik zeggen dat we voor dit jaar volzet zijn
Oud 14 november 2012, 23:09   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oplossing ligt niet een geboortebeperking, maar wel in een beschavende werking van Kerk en overheid.
Oud 14 november 2012, 23:10   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedoel je hiermee dat als er geen Europese geboortegolf plaatsvindt, Europa 'overpowerd' wordt door een geboortegolf van elders?

In vrije val kan er indd nog een duwtje gegeven worden of een preek gehouden worden.

Wat houdt die route in? Nederig buigen voor het demografisch overwicht van een bevolkingsgroep met een heel andere cultuur en godsdienst?
Oud 15 november 2012, 00:40   #79
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
We zijn op dit ogenblik met z'n 7 miljard mensen. Dat "uitsterven" valt dus wel best mee.
Je begrijpt mij niet precies : met " mijn soort " bedoel ik de autochtone West Europeaan. Die maken tegenwoordig te weinig kinderen.
In Afrika, in de islamietische landen, in Azië, d�*�*r maken ze er te véél !
" Hun soort " moet wat minder kweken, " mijn soort " wat meer...
Begrepen, of moet er een cartoon bij ?
Oud 15 november 2012, 00:44   #80
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:

In je eigen land jezelf in de minderheid laten poeppen door vijandige barbaren die je liever dood dan levend zien is helemaal niet " slim ".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be