Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2004, 10:26   #61
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

De politiek heeft een sereuise evolutie ondergaan de laatste jaren. Meer bepaalde: vervrouwelijking. Op zich allemaal niks mis mee, maar het moest snel gaan. Er moesten overal op zijn minst 1/3 vrouw zijn of het kon er niet door. In schepencolleges, provinciebesturen, regering... Of dat die vrouwen nu veel stemmen halen en bekwaam zijn dat deed er niet toe. Als ze maar van het vrouwelijke geslacht waren. Zo is dat ook het geval met Freya Vanden Bosche en Fientje Moerman zijn minister/staatssecretaris vanwege hun vrouw-zijn. Eigenlijk is dat erg om te zeggen... Dat men kiest voor een vrouw, niet vanwege haar capaciteiten maar vanwege haar vrouw-zijn. ( nota: freya haalt wel veel stemmen, dat klopt... )

Dan heb je Els Van Weert, eigenlijk moest die eerst minister worden, of Anciaux vervangen of in Vlaamse regering. Maar men zag dat spirit het niet meer zo goed deed. Enkel Anciaux sloeg nog aan. Dus die mocht minister worden als Brussels afgevaardigde in de Vlaamse regering. ( Want in Brussel houdt spirit SP.a gedeeltelijk mee recht ) Maar in Vlaanderen is spirit maar een 1.2 procent meer waard. Een minister-post kon dus niet meer, maar spirit heeft wel nog 6 kamerzetels + er was Van Weert iets beloofd. Dan maken ze haar maar staatssecretaris van een of ander onozel themake: Sociale economie en duurzame ontwikkeling.

Bij welke minister is ze trouwens toegevoegd of heeft ze stemrecht in de ministerraad?
Oud 21 juli 2004, 10:50   #62
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
De politiek heeft een sereuise evolutie ondergaan de laatste jaren. Meer bepaalde: vervrouwelijking. Op zich allemaal niks mis mee, maar het moest snel gaan. Er moesten overal op zijn minst 1/3 vrouw zijn of het kon er niet door. In schepencolleges, provinciebesturen, regering... Of dat die vrouwen nu veel stemmen halen en bekwaam zijn dat deed er niet toe. Als ze maar van het vrouwelijke geslacht waren. Zo is dat ook het geval met Freya Vanden Bosche en Fientje Moerman zijn minister/staatssecretaris vanwege hun vrouw-zijn. Eigenlijk is dat erg om te zeggen... Dat men kiest voor een vrouw, niet vanwege haar capaciteiten maar vanwege haar vrouw-zijn. ( nota: freya haalt wel veel stemmen, dat klopt... )

Dan heb je Els Van Weert, eigenlijk moest die eerst minister worden, of Anciaux vervangen of in Vlaamse regering. Maar men zag dat spirit het niet meer zo goed deed. Enkel Anciaux sloeg nog aan. Dus die mocht minister worden als Brussels afgevaardigde in de Vlaamse regering. ( Want in Brussel houdt spirit SP.a gedeeltelijk mee recht ) Maar in Vlaanderen is spirit maar een 1.2 procent meer waard. Een minister-post kon dus niet meer, maar spirit heeft wel nog 6 kamerzetels + er was Van Weert iets beloofd. Dan maken ze haar maar staatssecretaris van een of ander onozel themake: Sociale economie en duurzame ontwikkeling.

Bij welke minister is ze trouwens toegevoegd of heeft ze stemrecht in de ministerraad?
Staatssecretarissen nemen niet deel aan de ministerraad en hebben dus logischerwijs geen stemrecht. Ze zijn enkel aanwezig op uitdrukkelijk verzoek van de premier of één der ministers of wanneer zijn/haar bevoegdheid de ministerraad aanbelangt.
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 11:03   #63
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG
Staatssecretarissen nemen niet deel aan de ministerraad en hebben dus logischerwijs geen stemrecht. Ze zijn enkel aanwezig op uitdrukkelijk verzoek van de premier of één der ministers of wanneer zijn/haar bevoegdheid de ministerraad aanbelangt.
hm, en die twee staatssecretarissen dan in de vorige paars-groene regering .

Alee, bij wie is de dan toegevoegd
Oud 21 juli 2004, 11:08   #64
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
hm, en die twee staatssecretarissen dan in de vorige paars-groene regering .

Alee, bij wie is de dan toegevoegd
Die staatssecretarissen in Verhofstadt I maakten ook geen deel uit van de ministerraad. Zo was er o.a. Annemie Neyts (VLD) als staatssecretaris van buitenlandse handel, toegevoegd aan minister van buitenlandse zaken Louis Michel en we hadden Staatssecretaris Olivier Deleuze (ECOLO) van Energie en Duurzame Ontwikkeling.

Deleuze was niet toegevoegd aan één of ander kabinet. Els Van Weert ook niet! Een Staatssecretaris KAN maar moet niet noodzakelijk aan een kabinet toegevoegd worden, dat is afhankelijk van de verbondenheid tussen bevoegdheden.
Oud 21 juli 2004, 11:11   #65
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Volgens mij had Deleuze wel een sereuise inbreng in de regering en zat hij ook in de ministerraad ( maar ik kan verkeerd zijn ) men zij duidelijk dat men ging van 17 naar 15 stemmen in de ministerraad bij het begin van Verhofstad1.
Oud 21 juli 2004, 11:22   #66
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*Freya tikt Electrabel op de vingers. Electrabel maakte een facturatiefout waardoor veel klanten teveel betaalde. Freya pikt dit niet en dreigt met sancties!
Citaat:
U
Vergeet ook niet dat Freya nog maar amper 12 maanden minister was, dus niet mis voor die tijd, al is negatief doen en afbreken natuurlijk leuker.
[font=Arial]Ik was één van de gelukkigen die meer moesten betalen. Sorry hé maar iedereen kan fouten maken. Electrabel heeft dit in de kortste keren bij mij rechtgezet. Hier heeft ze volgens mij, net zoals al haar partijgenoten, willen kappen op Electrabel. Ik heb nog geen enkel maar dan ook geen enkel negatieve reactie gehoord, van de kant van SPA , over gelijkaardige fouten bij de zuivere intercommunales of beter gezegd hun partners,( Luminus).[/font]
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 11:42   #67
Henry
Burgemeester

Standaard

Gisteren stond er trouwens over Van Weert in De Standaard dat ze " enkel wordt geduld door Stevaert en Anciaux" en dat het feit dat zij een staatssecretariaat krijgt ipv de ministerpost die Anciaux had, getuigt "van weinig vertrouwen in haar capaciteiten".

Als de eigen partij al twijfelt aan de capaciteiten van Van Weert, dan moet het er toch wel heel slecht mee gesteld zijn. Het bedroevend lage politieke peil is trouwens een constante bij Spirit. Enkel Paul Van Grembergen overstijgt het banale. Misschien ook Geert Lambert.
Oud 21 juli 2004, 11:43   #68
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Gisteren stond er trouwens over Van Weert in De Standaard dat ze " enkel wordt geduld door Stevaert en Anciaux" en dat het feit dat zij een staatssecretariaat krijgt ipv de ministerpost die Anciaux had, getuigt "van weinig vertrouwen in haar capaciteiten".

Als de eigen partij al twijfelt aan de capaciteiten van Van Weert, dan moet het er toch wel heel slecht mee gesteld zijn. Het bedroevend lage politieke peil is trouwens een constante bij Spirit. Enkel Paul Van Grembergen overstijgt het banale. Misschien ook Geert Lambert.
Inderdaad.. Spijtig dat Paul Van Grembergen weg is. Werkelijk een groots man, in mijn ogen.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 11:55   #69
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
[font=Arial]Ik was één van de gelukkigen die meer moesten betalen. Sorry hé maar iedereen kan fouten maken. Electrabel heeft dit in de kortste keren bij mij rechtgezet. Hier heeft ze volgens mij, net zoals al haar partijgenoten, willen kappen op Electrabel. Ik heb nog geen enkel maar dan ook geen enkel negatieve reactie gehoord, van de kant van SPA , over gelijkaardige fouten bij de zuivere intercommunales of beter gezegd hun partners,( Luminus).[/font]
U vergeet wel dat die sneller rechtzetting er gekomen is op aandringen van minister Vandenbossche. Electrabel maakte zo drie fouten (van megaomvang) in minder dan twee maanden tijd. Doordat ze eerst hadden aangekondigd het op de derde volgende factuur na de fout te herstellen leek het alsof ze op die manier een tijdelijk kastekort wilden overbruggen op kap van de consument. Door het onderhoud met de minister werden ze verplicht om het zo snel mogelijk recht te zetten. Moest zoiets gebeuren bij Luminus,...zou net zo gereageerd worden, dat is de taak van een minister van consumentenzaken.

Laatst gewijzigd door NVG : 21 juli 2004 om 11:56.
Oud 21 juli 2004, 11:56   #70
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Ja, ik werkte toen op die moment bij Electrabel... Was wel serieuze paniek daar...
Oud 21 juli 2004, 11:56   #71
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Inderdaad.. Spijtig dat Paul Van Grembergen weg is. Werkelijk een groots man, in mijn ogen.
Vind ik ook. Jammer dat hij uit de actieve politiek stapt.
Oud 21 juli 2004, 12:01   #72
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Spirit is aan het uitdofen in Vlaanderen, 1.2 procent is gene vetten. Is minder als een VIVANT-score.
Oud 21 juli 2004, 12:02   #73
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Spirit is aan het uitdofen in Vlaanderen, 1.2 procent is gene vetten. Is minder als een VIVANT-score.
Inderdaad, net zoals ik al in de andere topic aanhaalde, krijgt spirit meer dan het verdient.
Oud 21 juli 2004, 12:04   #74
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet zo in die 1,2% hoor. Bij een kartel kan je dat nooit zeker weten.
Oud 21 juli 2004, 12:06   #75
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet zo in die 1,2% hoor. Bij een kartel kan je dat nooit zeker weten.
Je hebt inderdaad gedeeltelijk gelijk. Toch als men de voorkeursstemmen optelt.... Maar het zou inderdaad kunnen dat er nog wat spirit-lijststemmen zijn. Maar zullen dat er dan zoveel zijn volgens u?
Oud 21 juli 2004, 12:08   #76
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Volgens mij had Deleuze wel een sereuise inbreng in de regering en zat hij ook in de ministerraad ( maar ik kan verkeerd zijn ) men zij duidelijk dat men ging van 17 naar 15 stemmen in de ministerraad bij het begin van Verhofstad1.
Speciaal voor Thomas H.

Artikel 99 van de Grondwet bepaalt dat de Ministerraad ten hoogste 15 leden telt en dat de Ministerraad, de Eerste Minister eventueel uitgezonderd, evenveel Nederlandstalige als Franstalige Ministers telt.

Artikel 104 van de Grondwet bepaalt daarnaast uitdrukkelijk dat de Staatssecretarissen geen deel uitmaken van de Ministerraad. Strikt formeel worden de Staatssecretarissen dus geacht enkel de Ministerraad bij te wonen voor de bespreking van de dossiers waarvoor zij bevoegd zijn of die hen in het bijzonder aanbelangen. Worden alle Staatssecretarissen uitgenodigd dan spreekt men van "Regeringsraad".
Oud 21 juli 2004, 12:08   #77
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Slechtste politcus wordt staatssecretaris.
Ik dacht dat de slechtste politicus tijdelijk voorzitter is geworden van de VLD...

Hier Bart Somers tijdens een communicatietraining, samen met Noël Slangen

Laatst gewijzigd door Chipie : 21 juli 2004 om 12:11.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 12:09   #78
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Je hebt inderdaad gedeeltelijk gelijk. Toch als men de voorkeursstemmen optelt.... Maar het zou inderdaad kunnen dat er nog wat spirit-lijststemmen zijn. Maar zullen dat er dan zoveel zijn volgens u?
Ik denk idd. dat Spirit idd. méér zich zal moeten profileren. Ze zijn een beetje stil aan het vallen. Ze zullen ook nieuw talent moeten lanceren. Maar ze hebben nu een nieuwe voorzitter en we zien wel. Een kartel is ook geen "eeuwigdurend verbond", dat wordt elke verkiezing geëvalueerd en besproken. Net zoals bij CD1V en N-VA.
Oud 21 juli 2004, 12:10   #79
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Speciaal voor Thomas H.

Artikel 99 van de Grondwet bepaalt dat de Ministerraad ten hoogste 15 leden telt en dat de Ministerraad, de Eerste Minister eventueel uitgezonderd, evenveel Nederlandstalige als Franstalige Ministers telt.

Artikel 104 van de Grondwet bepaalt daarnaast uitdrukkelijk dat de Staatssecretarissen geen deel uitmaken van de Ministerraad. Strikt formeel worden de Staatssecretarissen dus geacht enkel de Ministerraad bij te wonen voor de bespreking van de dossiers waarvoor zij bevoegd zijn of die hen in het bijzonder aanbelangen. Worden alle Staatssecretarissen uitgenodigd dan spreekt men van "Regeringsraad".
Ik leer bij.

Dus Van Weert heeft niks te zeggen
Oud 21 juli 2004, 12:12   #80
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk idd. dat Spirit idd. méér zich zal moeten profileren. Ze zijn een beetje stil aan het vallen. Ze zullen ook nieuw talent moeten lanceren. Maar ze hebben nu een nieuwe voorzitter en we zien wel. Een kartel is ook geen "eeuwigdurend verbond", dat wordt elke verkiezing geëvalueerd en besproken. Net zoals bij CD1V en N-VA.
Uiteraard, maar het feit is dat Spirit zich niet bezig houdt met de zaken die de mensen bezig houdt. Cultuur is mooi, maar zorg en werk is zeer belangrijk. Spirit is niet meer als een alternatief progessief partijtje voor de cultuur mens en jeugdige persoon die in zijn protestperiode zit.

Zit Bert daar ook ng altijd in?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be