![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Oké, vind je het moreel neutraal om iedereen de vrijheid te geven wapens te kopen? Is het moreel neutraal om abortus toe te laten? Laatst gewijzigd door respublica : 15 december 2012 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Als atheïsten altijd voor vrijheid pleiten, waarom zijn ze dan tegen het tonen van religieuze symbolen op scholen en openbare plaatsen? Waarom doen atheïsten in de VS zoveel moeite om elk godsdienstig symbool van overheidswege te verbieden (hun goed recht trouwens)? Waarom werd er recent nog gepleit tegen religieuze symbolen op begraafplaatsen? En als vrijheid altijd moreel neutraal is, wil dat dan zeggen dat het toelaten van wapenverkoop, drugs en dergelijke ook moreel neutraal is? Laatst gewijzigd door respublica : 15 december 2012 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar in de regels van de meeste geloven , daar worden vrouwen minderwaardig beschouwd !!!! Lees: http://filesforum.politics.be/showpo...9&postcount=54 En verklaar u nader , aub ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister
|
![]() Coockie monster, je moet het onderscheid maken tussen kerk en christendom en tussen christen en christendom. De katholieke kerk is niet de enige kerk in de wereld. Er zijn heel wat protestantse kerken die vrouwen toelaten als priesters, indien je dat werkelijk zo belangrijk vindt. Vergeet niet dat vrouwen ook in de katholieke kerk een belangrijke rol spelen; kijk naar de verering van Maria, kijk naar vrouwen in de kerk, nonnen en voorgangers in de vieringen. Weinig figuren zijn even belangrijk geweest als de middeleeuwse mystici, heel vaak vrouwen.
Er zijn natuurlijk veel christenen die haatdragend en onverdraagzaam zijn, maar is dat daarom typisch voor het christendom? Neen, Jezus zei overduidelijk dat je niemand anders mag veroordelen voor zijn zonde, dat iedereen altijd welkom moet blijven. Wie mensen veroordeelt, zal zelf veroordeelt worden. We zijn immers allemaal zondaars; ik ben misschien geen homoseksueel die een specifiek soort zonden begaat, maar ik bega ook zonden. Het zou hypocriet zijn moest ik die mensen als 'slecht' bestempelen en veroordelen. Fundamenteel zijn alle mensen in het christendom gelijk. En weeral, indien je vindt dat de katholieke kerk te hard is voor homoseksuelen (ook al zal ze nooit de personen aanvallen, alleen de zonde), kan je ook bij een andere kerk gaan. De Bijbel zegt er quasi niets over, je kan dus genoeg kerken en christenen vinden die er zelfs geen probleem mee hebben, laat staan haatdragend zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als jij mij nu vanuit jouw religieuze achtergrond het recht ontzegt om zélf beslissingen te nemen over ethische zaken die mij, en mij alleen, aanbelangen, dan ken ik je wél. Snap je het verschil?
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Leer eerst eens het verschil tussen atheisme as such versus een politieke doctrine. Idem dito opmerking wat betreft jouw insinuaties over "onverdraagzame" atheisten in ondermeer de VS. Verdiep je eerst eens in de voorafgaande geschiedenis en de huidige problematiek. Ik verwijs je graag naar de reactie aan jouw adres van een andere forummer : Hier idem dito. Maak eerst je huiswerk en daarna kunnen we misschien verder praten. Nu is het enkel een verspilling van mijn tijd.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 december 2012 om 06:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In afwachting hiervan kun je misschien eens reageren op het volgende : (niet dat ik er veel van verwacht, maar kom, hoop doet leven).
Citaat:
Iets wat mij trouwens niet echt verwondert.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 december 2012 om 06:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar verder een fraai staaltje apologetiek, hoor. Mijn complimenten.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 december 2012 om 06:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() Jezus is een historische figuur en er zijn nogal wat boekjes die beweren zijn uitspraken genoteerd te hebben
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het fundamenteel probleem van elk geloof is dat het gebaseerd is op niet verifieerbare dogma's en dat het dus aan de wetten van de logica ontsnapt. Daardoor ontstaan menigsverschillen die men nooit of te nimmer kan oplossen omdat elke argumentatie gebaseerd is op deze premissen die aan beide kanten verschillend zijn. Er is inderdaad een verschil in de bekeringsdrift van de ene godsdienst tov de andere. Het Zen Boedisme is bvb een minder agressieve godsdienst dan de Islam, maar het heeft ook te kampen met de algemene problemen die een godsdienst met zich meebrengt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik pretendeer niet te weten wat God precies op welk moment heeft gezegd. Wel haal ik aan wat de verschillende evangelies overduidelijk in de mond van Christus, die God was als mens op aarde, leggen. Het is quasi zeker dat Jezus in zijn predicatie de handeling van het veroordelen van anderen als personen veroordeelt heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af of je werkelijk denkt dat atheïsten zich NOOIT onverdraagzaam hebben getoond. Er zijn miljoenen godsdienstige mensen in de 20e eeuw gestorven onder autoritaire atheïstische regimes. Ik zeg niet dat alle atheïsten fascisten of marxisten zijn, of dat atheïsme daar sowieso toe leidt. Wel dat die marxisten ook atheïsten waren en dat je claim dat het geweld altijd van één kant komt, geheel incorrect is. Dat is geen boute stelling van mijnentwege. In het hedendaagse Westen krijgen christelijke gelovige mensen trouwens vaak hoon te verwerken van hun atheïsten medeburgers. Het omgekeerde is veel minder het geval. Laatst gewijzigd door respublica : 16 december 2012 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zeg gewoon dat het onverdraagzame gedrag al vaak van de twee kanten is gekomen, tegen hen in die beweren dat enkel de religieuzen in fout zijn gegaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men zou hetzelfde kunnen stellen van atheïsten maar ik denk dat wij de mogelijkheid van het bestaan van een god hebben overwogen en via reflectie tot de conlusie zijn gekomen dat dit niet het geval is. Deze reflectie hebben de gelovigen meestal niet ondergaan en weigeren ze ook te doen, vandaar onze frustratie op sommige momenten. Dit is voor een groot deel te wijten aan het feit dat de religies onze fundamentele rechten en de fundementele rechten van hun eigen geloofsgemeenschap probeert te beperken. Voor deze discussies verwijs ik graag naar andere draden over het homoseksueel huwelijk bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het bestaan van wapens is een feit dat we niet meer kunnen terugdraaien. Dus er zullen wapens zijn en er zijn zaken die pleiten voor en tegen een vrije beschikbaarheid. Indien je kijkt wat onlangs in de VS gebeurd is stelt de wapenlobby zelfs dat er minder slachtoffers zouden geweest zijn indien er meer wapens in de buurt van de school zouden geweest zijn, en misschien is dit niet onterecht, wetende dat iemand die absoluut een wapen wil, er toch wel een te pakken krijgt. Langs de andere kant heeft iemand overlaatst tijdens een ruzie met zijn zoon per ongeluk zijn vrouw doodgeschoten. Indien het wapen er niet zou geweest zijn leefde die vrouw nu nog. Het is dus een balans die bijzonder moeilijk te maken is maar het is eerder van praktische aard dan van ethische. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zal het dan maar iets anders stellen. Mocht je je meer op je gemak voelen wanneer ik 'katholiek' door 'moslim' vervang, geef maar een seintje. Geen probleem. Ik zal geen enkele katholiek het recht ontzeggen om te kiezen voor pallitatieve zorgen in plaats van een actieve euthanasie. Geen enkele. Kun jij hetzelfde zeggen mocht het omgekeerde zich voordoen? Ik zal geen enkele katholiek het recht ontzeggen om een abortus te ondergaan. Geen enkele. Kun jij hetzelfde zeggen mocht het omgekeerde zich voordoen? Ik zal geen enkele katholiek het recht ontzeggen om voorhuwelijkse betrekkingen te hebben, uit de echt te scheiden, om voorbehoedsmiddelen te gebruiken, om ongehuwd samen te wonen, om bi- en/of homosexuele betrekkingen te hebben. Kun jij hetzelfde zeggen mocht het omgekeerde zich voordoen? ---- Indien jij op deze vragen 'ja' antwoordt vraag ik mij af waarover we aan het discussiëren zijn. Indien jij "neen" antwoordt mag je bij jezelf te rade gaan wie van ons tweeën de "onverdraagzame" is.
![]() |
![]() |
#80 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @Respublica
Het is niet mijn gewoonte om op van de pot gerukte vergelijkingen in te gaan, maar in verband met jouw vragen inzake het dealen van drugs en al dan niet vrije wapenverkoop. Is dit soms een heikel twistpunt tussen de RKK en de seculiere samenleving? Wordt er vanuit het Vaticaan herhaaldelijk verwoede pogingen ondernomen om een louter burgerlijke wetgeving hierover te beïvloeden en/of te veroordelen? Worden bisschoppen en aanhangers herhaaldelijk aangespoord om, met het heilig boek in de hand, massaal op straat te gaan hiervoor? Ik dacht het niet. Derhalve is het irrelevant in deze discussie.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 december 2012 om 05:29. |
![]() |
![]() |