Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2012, 15:59   #61
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat betreft gepompte waterkrachtcentrales, het is rendabel. De installatie van Coo-Trois-Ponts bewijst dat.
Alleen lomp groot als we voldoende willen hebben. We kunnen niet zomaar een Aswanmeertje of 6 in België kwijt.
Ik vermoed dat water weer naar boven wordt gepompt 's nachts wanneer er weinig vraag is naar energie en met name kerncentrales goedkope stroom produceren. Heb ook ergens gelezen dat men er ongeveel evenveel energie moet insteken om dat water naar boven te pompen als het opbrengt. Die systemen lijken me dan ook enkel geschikt om tijdelijke tekorten op te vangen en tijdens de piekuren als vraag naar stroom het grootst is en dus duurst. Daarvoor wordt Coo in ons land ook concreet gebruikt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 17:44   #62
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Allemaal goed & wel maar hoe weten die computers, konkreet, dat moeder de vrouw op d�*t moment wil wassen ?
Concreet betekent dat dat je wasmachine samenwerkt met die slimme meter (dus ofwel een nieuwe wasmachine, ofwel een tussenstekker). Moeder de vrouw (of haar geëmancipeerde echtgenoot ) vult de machine, en zet die aan. Maar er gebeurt niets, aangezien de slimme meter of de tussenstekker ervoor zorgt dat je wasmachine geen stroom krijgt. Wanneer de stroom goedkoop genoeg is wordt de stroom aangezet, en je wasprogramma begint.

Dat is de theorie althans. Onze wasmachine heeft electronische tiptoetsen om het programma in te stellen. Ik zie niet hoe je die machine aan kunt zetten zonder stroom.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 17:48   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Concreet betekent dat dat je wasmachine samenwerkt met die slimme meter (dus ofwel een nieuwe wasmachine, ofwel een tussenstekker). Moeder de vrouw (of haar geëmancipeerde echtgenoot ) vult de machine, en zet die aan. Maar er gebeurt niets, aangezien de slimme meter of de tussenstekker ervoor zorgt dat je wasmachine geen stroom krijgt. Wanneer de stroom goedkoop genoeg is wordt de stroom aangezet, en je wasprogramma begint.

Dat is de theorie althans. Onze wasmachine heeft electronische tiptoetsen om het programma in te stellen. Ik zie niet hoe je die machine aan kunt zetten zonder stroom.
Opnieuw: allemaal goed & wel: zo'n slimme meter, tussenstekker & slimme wasmachine, w�*�*r koop ik die ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 17:54   #64
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waar ik op wou mikken, is wel iets verder in de toekomst;
en dan een intelligent systeem. Wat jij beschrijft is nog redelijk dom.
.
Je zou het vrij eenvoudig een stuk intelligenter kunnen doen. Als je bijvoorbeeld per wijk bij de transformator (waar de spanning van middenspanning (10kV) naar 220/380 V wordt gebracht) een ontvanger inbouwt. Dan stuurt je wasmachine een berichtje 'ik wil 3 uur lang zoveel energie gebruiken, en ik zou dat programma afgewerkt willen hebben voor 19:00 vanavond'. Samen met de weersvoorspelling en historische data kan dan het ideale inschakelmoment berekend worden om het net optimaal te gebruiken.
Oud 28 december 2012, 18:00   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Deze economische realiteit zou een modern land ertoe moeten brengen om het verbruik van elektriciteit meer te automatiseren.
Om te beginnen: intelligente tellers die "le juste prix" aanrekenen: goedkoper als de basisprijs goedkoop is, duurder als de basisprijs duurder is.
En vervolgens: vanaf zekere ogenblikken de gewone verwarming van gebouwen laten overnemen door de elektrische stroom. En andere toestellen of middelen inschakelen, waar dit mogelijk is. Batterijen van hybride auto's bijvoorbeeld.

Maar ... leven wij in een modern land ? En wat hindert ons daarbij ?

titel: Zachte kerst leidt tot gratis stroom

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...ORNING_COMMENT
En zeggen dat sommmige Vlaams-nationalistjes op dit forum een gigantische stroomonderbreking suggereerden wegens het zogzegde beleid van deze regering. Wie gelooft deze mensen nog? Nu, let wel, ik heb hen nooit geloofd. Vaneigens.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 18:04   #66
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Wie gaan een kernramp nooit economisch te boven komen en mogen gaan aansluiten bij de Grieken in Europa.
Ik denk dat dat inderdaad het ultieme argument tegen kernenergie in Vlaanderen is. Wereldwijd bekeken klopt het dat kernenergie schoon en vrij veilig is - ondanks enkele mediagenieke rampen vallen per geproduceerde TWh minder doden, en minder milieukosten, door kernenergie dan door steenkool (mijnbouw, fijn stof, CO2, ...) of stookolie of gas.

Maar lokaal ligt de situatie iets anders. Bedenk eventjes een klein ongelukje. Een zone van 2 kilometer rond Doel moet gedurende 10 jaar ontruimd worden. Geen doden, geen stad te ontruimen, wereldwijd bekeken eigenlijk een akkefietje, dat alleen de media haalt omwille van het woord 'nucleair' ... Maar het betekent wel dat 10 jaar lang de volledige Antwerpse haven onbereikbaar is (en die van Brussel, en die van Luik) ... Iemand enig idee hoe onze economie het gaat doen?
Oud 28 december 2012, 18:05   #67
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat inderdaad het ultieme argument tegen kernenergie in Vlaanderen is. Wereldwijd bekeken klopt het dat kernenergie schoon en vrij veilig is - ondanks enkele mediagenieke rampen vallen per geproduceerde TWh minder doden, en minder milieukosten, door kernenergie dan door steenkool (mijnbouw, fijn stof, CO2, ...) of stookolie of gas.

Maar lokaal ligt de situatie iets anders. Bedenk eventjes een klein ongelukje. Een zone van 2 kilometer rond Doel moet gedurende 10 jaar ontruimd worden. Geen doden, geen stad te ontruimen, wereldwijd bekeken eigenlijk een akkefietje, dat alleen de media haalt omwille van het woord 'nucleair' ... Maar het betekent wel dat 10 jaar lang de volledige Antwerpse haven onbereikbaar is (en die van Brussel, en die van Luik) ... Iemand enig idee hoe onze economie het gaat doen?
We moeten kernenergie kost wat kost afbouwen. Wie daar nog aan twijfelt, is een oen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 18:07   #68
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Opnieuw: allemaal goed & wel: zo'n slimme meter, tussenstekker & slimme wasmachine, w�*�*r koop ik die ?
Er lopen in Vlaanderen momenteel een paar proefprojecten. Ik vermoed dat Electrabel daar voor de nodige aanpassingen gezorgd heeft, en dat de nodige toestellen in de gewone winkels te vinden zullen zijn wanneer die slimme meter algemeen wordt ingevoerd. Op dit moment: geen idee.
Oud 28 december 2012, 18:16   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er lopen in Vlaanderen momenteel een paar proefprojecten. Ik vermoed dat Electrabel daar voor de nodige aanpassingen gezorgd heeft, en dat de nodige toestellen in de gewone winkels te vinden zullen zijn wanneer die slimme meter algemeen wordt ingevoerd. Op dit moment: geen idee.
Dankjewel voor de info.
Oud 28 december 2012, 18:20   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vermoed dat water weer naar boven wordt gepompt 's nachts wanneer er weinig vraag is naar energie en met name kerncentrales goedkope stroom produceren. Heb ook ergens gelezen dat men er ongeveel evenveel energie moet insteken om dat water naar boven te pompen als het opbrengt. Die systemen lijken me dan ook enkel geschikt om tijdelijke tekorten op te vangen en tijdens de piekuren als vraag naar stroom het grootst is en dus duurst. Daarvoor wordt Coo in ons land ook concreet gebruikt.
Dat is niet vermoedelijk. Dat is de reden waar in de jaren 60 en 70 Coo-Trois-Ponts is gebouwd, om de redelijke stugheid van de Belgische kerncentrales op te vangen. Stroom op nachttarief is goedkoper dan de 80% efficientie die het systeem heeft.

De installatie is ook bij uitstek geschikt om wind/zonneenergie die we "nu" teveel oogsten "straks" af te geven als er niet genoeg van is.

Helaas, is het geen klein systeem. Daarom dat Nederlandse ingenieurs het Omgekeerd Plan Lievens hebben bedacht. Dat duikt in zeen en da's ruimte die we hebben.
Oud 28 december 2012, 18:22   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wacht nog maar een paar jaar, dan schakelt de netbeheerder jouw installatie uit van op afstand als het net overbelast is en word je zo toch verplicht weer normaal stroom af te nemen voor de tijdsduur van de afschakeling.
Ze krijgen dat wel onder controle op jouw kosten.
Ze doen maar, me afschakelen, dan ontkoppel in van het net en zet ik lekker mijn generator aan.
Oud 28 december 2012, 18:24   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Man, men zou dat hier eens moeten invoeren, ik zie de relnichten al allemaal op hun achterste poten staan...
Moet wel tof zijn, U bent net een lekker gebraadje aan't klaarmaken, gooit de intelligente meter uw oven uit zeker.

Of gaan we mogen kiezen welk apparaat zo'n slimme aansluiting mag krijgen?
Oud 28 december 2012, 18:26   #73
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En zeggen dat sommmige Vlaams-nationalistjes op dit forum een gigantische stroomonderbreking suggereerden wegens het zogzegde beleid van deze regering. Wie gelooft deze mensen nog? Nu, let wel, ik heb hen nooit geloofd. Vaneigens.
Niet alleen Vlaams-nationalistjes hoor.
We wachten nu maar af wat er gebeurt bij de traditionele koudegolf in Januari. Als dat samengaat met windstilte dan is één defect in het netwerk genoeg om rampspoed te brengen. Een onverwachte scram van een kerncentrale, een hoogspanninslijn die breekt onder de koude.

Ik zou zeggen: blijven blazen, dan blijven de molentjes draaien.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 18:28   #74
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Er is trouwens eerst onderzocht of ze iedereen die zonnepanelen heeft zo een slimme meter kunnen laten zetten, maar dat was niet haalbaar, dat beestje verbruikt ook electriciteit, gaat niet lang genoeg mee en de aantallen waren van die ordegrootte dat ze waarscchijnlijk in china nog een jaarke of 2 werk hadden.

Dat is trouwens de oplossing voor de discussie injectietarief, GSC enz. Diegenen die zonnepanelen hebben zullen hun gedrag moeten aanpassen om zo hun opgewekt vermogen onmiddellijk te benutten en eventueel investeren in een beperkte buffercapaciteit.

Waar we eigenlijk naartoe moeten is een zogenaamd slim netwerk dat meer gericht is op kleinere meer verspreide producenten, maar in Duitsland alleen rekent men dat dit 50 miljard euro kost. Bovendien hebben we nog steeds geen vervanger van kernenergie, dus het spanningsverld in dat slim netwerk dat voor misschien 20 jaar ook nog eens moet goed zijn voor een paar kerncentrales blijft bestaan.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 22:41   #75
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De moderne Machiavelli in Duitsland, Merkelavelli, steunt de de alternatieve energie 100 %. (Sedert Fukushima)
Dankzij haar is er in een dorp in N. Duitsland een soort coöperatieve die windmolens + zonnepanelen bouwde & uitbaat. Er sluiten zich steeds meer mensen aan. Gevolg: méér windmolens. Met de opbrengst steunt die vereniging kindercrèches, een schooltje, een soort CAW, enz...
Hard werken & sparen is daar de leuze.
Small is beautiful.
Oud 28 december 2012, 22:49   #76
westdiep
Gouverneur

Standaard

Inderdaad, een beetje ecopower zoals bij ons.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 02:56   #77
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Niet alleen Vlaams-nationalistjes hoor.
We wachten nu maar af wat er gebeurt bij de traditionele koudegolf in Januari. Als dat samengaat met windstilte dan is één defect in het netwerk genoeg om rampspoed te brengen. Een onverwachte scram van een kerncentrale, een hoogspanninslijn die breekt onder de koude.

Ik zou zeggen: blijven blazen, dan blijven de molentjes draaien.
Het beleid van deze regering heeft zowieso niets te maken met mogelijke risico's op stroomonderbrekingen. Regering is niet verantwoordelijk voor mogelijke technische defecten aan kerncentrales die wellicht decennia geleden door een Nederlandse firma werden veroorzaakt. Probleem is dat ons land (maar tal van andere landen afhankelijk zijn van relatief beperkt aantal centrales. Als daar problemen mee ontstaan dan loopt men meteen risico's.) In die zin vind ik Wathelet wel zeer zelfzeker. Enfin er is uiteraard ook de semantische discussie wat een "black out" is. Een aantal gemeenten zonder stroom zetten valt daar technisch niet onder.

In die zin blijft er uiteraard een reëel risico. Marges zijn zeer nipt en men is afhankelijk van import (met name uit Nederland) bij lage temperaturen. In begin december toen het wat kouder was dan normaal op bepaalde momenten al iets meer verbruik dan totaal beschikbaar energiecapaciteit in ons land. Evident dat bij kabelbreuken of mogelijke pannes bij andere centrales dat het dan problematisch kan worden. Niemand die ook tegendeel zal beweren. Beetje onzinnige discussie.

Nu er zijn een dozijn landen die in vergelijkbare situatie verkeren als ons land. Ook landen als Duitsland en Frankrijk hebben weinig marge in extreme scenario's. In landen als Duitsland en Frankrijk kan men beleidsmakers veel meer verwijten. Hun beperkte marges zijn niet te wijten aan technische problemen zoals in ons land maar aan beleidsbeslissingen.

Nu weersverwachtingen komende 14dagen blijft het relatief zacht voor het jaar. Meest problematisch periode zijn echter de 2de en 3de week van januari. Het zou uiteraard lullig zijn mocht het weer dan net omslaan. Neem echter wel aan dat de relatief zachte winter tot dan meer marges zal geven dan voorzien in negatieve scenario.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 29 december 2012 om 03:07.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 03:20   #78
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het beleid van deze regering heeft zowieso niets te maken met mogelijke risico's op stroomonderbrekingen.
Neuh, het overvloedig subsidieren van quasie onstuurbare, variabele energielevernaciertjes en het tot in den treure pesten van grootschalige electriciteitsproducenten is helemaal geen staats-zaak.

Citaat:
De regering is niet verantwoordelijk voor mogelijke technische defecten aan kerncentrales die wellicht decennia geleden door een Nederlandse firma werden veroorzaakt.
Deze technische defecten zijn helemaal geen defecten, noch risico's. Gelukkig dat de doorgedreven veiligheidsnormen gehandhaafd worden en dat deze normen vanuit internationale regels gevolgd worden.
Citaat:
Probleem is dat ons land (maar tal van andere landen afhankelijk zijn van relatief beperkt aantal centrales. Als daar problemen mee ontstaan dan loopt men meteen risico's.) In die zin vind ik Wathelet wel zeer zelfzeker. Enfin er is uiteraard ook de semantische discussie wat een "black out" is. Een aantal gemeenten zonder stroom zetten valt daar technisch niet onder.
Het zal maar Uw gemeente zijn die effe zonder stroom gezet wordt.
Citaat:
In die zin blijft er uiteraard een reëel risico. Marges zijn zeer nipt en men is afhankelijk van import (met name uit Nederland) bij lage temperaturen. In begin december toen het wat kouder was dan normaal op bepaalde momenten al iets meer verbruik dan totaal beschikbaar energiecapaciteit in ons land.
Peut, Nederland leverd zeer weinig electriciteit aan België. Het is Frankrijk met de overvloed aan kernenergie.
En momenteel is het zo dat Frankrijk permanent electriciteit is aan't bijleveren, aan een hoofdprijs. Kassa kassa voor Suez. Het stilleggen van de 2 grote reactoren is geen enorme streep door hun rekening. maar het zijn vele megawatt-uur die niet belast gaan worden door de Belgische overheid. Reken maar uit wat het verlies daar is.
Citaat:
Evident dat bij kabelbreuken of mogelijke pannes bij andere centrales dat het dan problematisch kan worden. Niemand die ook tegendeel zal beweren. Beetje onzinnige discussie.
Tot de electriciteit uitvalt, dan is de hele discutie weer volop gaande. Ik zal mijn generator wel starten.
Citaat:
Nu er zijn een dozijn landen die in vergelijkbare situatie verkeren als ons land. Ook landen als Duitsland en Frankrijk hebben weinig marge in extreme scenario's.
Een aardbeving en tsunamie a la Fukushima is een verdomd extreem scenario.
Citaat:
In landen als Duitsland en Frankrijk kan men beleidsmakers veel meer verwijten. Hun beperkte marges zijn niet te wijten aan technische problemen zoals in ons land maar aan beleidsbeslissingen.
Grappig, de beperkte marge van Frankrijk is zo beperkt dat hun kerncentrales een deel van de Duitse kernstroom permanent vervangen. Natuurlijk geraakt de rek er zo wel uit nietwaar.
Citaat:
Nu weersverwachtingen komende 14dagen blijft het relatief zacht voor het jaar. Meest problematisch periode zijn echter de 2de en 3de week van januari. Het zou uiteraard lullig zijn mocht het weer dan net omslaan. Neem echter wel aan dat de relatief zachte winter tot dan meer marges zal geven dan voorzien in negatieve scenario.
Maar niet getreurd, bij het minste beetje slecht weer gaat er weer een "paar" kubieke meter Russisch aardgas en een "paar" ton meer Duits bruinkool de ketels in.
Oud 28 januari 2013, 20:46   #79
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard Ternauwernood ontsnapt.

Vandaag (!) in HLN:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PGL
België nipt ontsnapt aan stroomtekort.

Tussen 11 en 14 Januari is België ternauwernood ontsnapt aan een stroomtekort ontsnapt.
...
Als de centrale [Tihange-3] op maandag niet opnieuw gedraaid had, hadden we ons knipperlicht op oranje moeten zetten ... Dat betekent dat Elia alle burgers en bedrijven had moeten oproepen om op piekmomenten verbruik te beperken, door bijvoorbeeld niet te strijken tussen 18 en 20 uur.
...
Daardoor is België de hele winter aangewezen op de invoer van stroom. Doordat ook Tihange-3 uitviel op een moment dat heel West-Europa kreunde onder een koudegolf, dreigde België onvoldoende te kunnen invoeren.
Eén klein probleempje met de hoogspanningsleidingen, en België had plat gelegen dus.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be