Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wil u graag de monarchie afgeschaft zien ?
Ja 89 88,12%
Neen 12 11,88%
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2013, 14:20   #61
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het is inderdaad wat hypocriet verontwaardigd te zijn over koningshuizen en niet tegen erfenissen in het algemeen te zijn.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:21   #62
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
OK, mijn ouders en velen hier denk ik, hun ouders zijn Belg.
We blijven dus allemaal Belg in het onafhankelijke Vlaanderen.
Van mij mag jij je Belgische nationaliteit dan houden. Maar ik kan het ook niet helpen als er dan geen staat meer is die met die nationaliteit overeenstemt.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:22   #63
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Een gelijkheidsbeginsel met uitzonderingen is een oxymoron.
Consequent kan het gelijkheidsbeginsel dan ook nooit doorgevoerd worden.

Citaat:
Vroeger was slavernij ook wettelijk. Wetten kunnen veranderd worden en uiteraard pleit iemand die voor de afschaffing is van het koningshuis voor verandering.
En het gelijkheidsbeginsel is dan ook slechts een wet.

Citaat:
Het Belgische gelijkheidsbeginsel is in strijd met het gelijkheidsprincipe.
Erfrecht is evenzeer in strijd met het gelijkheidsprincipe. Iedereen dient volgens dat principe gelijke kansen en mogelijkheden te hebben, en zulks is enkel mogelijk in een perfect communistische maatschappij die naar alle waarschijnlijkheid niet bestaan kan.

Het koningshuis is op die weg nog één van de kleinste obstakels, véél van die andere obstakels worden in stand gehouden door ideologieën, waaronder die van N-VA.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:22   #64
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit heeft absoluut niets te maken met nationalisme.
Mijn vraag was, met wat dan wel?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:24   #65
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Van mij mag jij je Belgische nationaliteit dan houden. Maar ik kan het ook niet helpen als er dan geen staat meer is die met die nationaliteit overeenstemt.
Welke nationaliteit hebben jouw ouders dan?
Oud 2 januari 2013, 14:24   #66
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Edit: Dit is sarcasme want blijkbaar zijn er hier enkelen die weinig intelligentie geërfd hebben.....
En al op de man spelen ook.

Bon, als die façade van vriendelijkheid wegsmelt kan ik ook direct zijn. Stop met zeveren en geef gewoon toe dat je als N-VA'er geen sikkepit geeft om gelijkheidsprincipes.
Oud 2 januari 2013, 14:24   #67
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is dit de reden waarom een afstammeling van deze moordenaar nooit dit land zou mogen leiden:

Leopold wordt vooral herinnerd als de stichter en enige bezitter van de Kongo-Vrijstaat, een privé-project van de koning. Hij gebruikte Henry Morton Stanley om hem te helpen aanspraak te maken op Congo, een gebied nu bekend als Congo-Kinshasa. De Machten bij de Koloniale Conferentie van Berlijn gingen akkoord om de Vrijstaat op te richten in 1885, op de voorwaarde dat de inwoners in de moderne wereld moesten worden gebracht en dat alle naties toegestaan werd vrij te handelen. Vanaf het begin af aan negeerde Leopold in wezen deze voorwaarden en bestuurde Congo brutaal, door volmacht door een huurlingenleger, voor zijn eigen persoonlijk gewin. Hij won een persoonlijk fortuin van Congo, in eerste instantie door het verzamelen van ivoor, en na een stijging van de rubberprijs in de jaren 1890, door het dwingen van de inheemse bevolking sap te verzamelen van rubberplanten. Zijn harde regime was direct of indirect verantwoordelijk voor de dood van miljoenen mensen. Congo werd een van de meest beruchte internationale schandalen van de vroege 20e eeuw en Leopold werd uiteindelijk gedwongen om de controle van het land op te geven en over te dragen aan de regering van België.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_van_België

In andere woorden: het was zo gortig dat de toenmalige Belgische regering hem de vrijstaat afnam en zich gedwongen zag er een kolonie van te maken.

Het fortuin dat deze klootzak heeft verdiend heeft ie doorgegeven aan zijn afstammelingen, die van vader op zoon het koningschap hebben doorgekregen.
Hij mag gerust zijn bloedgeld houden, maar zo iemand zou ons land nooit mogen vertegenwoordigen.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:24   #68
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In plaats van onnozele plaatjes te posten, kan je ook uitleggen wat er dan wel zo onnozel aan is.

Iemand die erft, krijgt geld zonder er iets voor te moeten doen, net zoals de koninklijke familie.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:26   #69
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK, mijn ouders en velen hier denk ik, hun ouders hebben de Belgische nationaliteit.
We blijven dus allemaal Belg in het onafhankelijke Vlaanderen?
Alleen als het Vlaams Parlement zo zot zou zijn om aan dergelijk onafhankelijk Vlaanderen de naam "België" te geven.

Maar als het de andere optie wordt, een confederaal hertekend België, dan blijft natuurlijk op onze identiteitskaart de term "Belg" vermeld ...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:27   #70
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Voor mij is dit de reden waarom een afstammeling van deze moordenaar nooit dit land zou mogen leiden:

Leopold wordt vooral herinnerd als de stichter en enige bezitter van de Kongo-Vrijstaat, een privé-project van de koning. Hij gebruikte Henry Morton Stanley om hem te helpen aanspraak te maken op Congo, een gebied nu bekend als Congo-Kinshasa. De Machten bij de Koloniale Conferentie van Berlijn gingen akkoord om de Vrijstaat op te richten in 1885, op de voorwaarde dat de inwoners in de moderne wereld moesten worden gebracht en dat alle naties toegestaan werd vrij te handelen. Vanaf het begin af aan negeerde Leopold in wezen deze voorwaarden en bestuurde Congo brutaal, door volmacht door een huurlingenleger, voor zijn eigen persoonlijk gewin. Hij won een persoonlijk fortuin van Congo, in eerste instantie door het verzamelen van ivoor, en na een stijging van de rubberprijs in de jaren 1890, door het dwingen van de inheemse bevolking sap te verzamelen van rubberplanten. Zijn harde regime was direct of indirect verantwoordelijk voor de dood van miljoenen mensen. Congo werd een van de meest beruchte internationale schandalen van de vroege 20e eeuw en Leopold werd uiteindelijk gedwongen om de controle van het land op te geven en over te dragen aan de regering van België.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_van_België

In andere woorden: het was zo gortig dat de toenmalige Belgische regering hem de vrijstaat afnam en zich gedwongen zag er een kolonie van te maken.

Het fortuin dat deze klootzak heeft verdiend heeft ie doorgegeven aan zijn afstammelingen, die van vader op zoon het koningschap hebben doorgekregen.
Hij mag gerust zijn bloedgeld houden, maar zo iemand zou ons land nooit mogen vertegenwoordigen.
Was er iemand over Hitler begonnen?
Oud 2 januari 2013, 14:27   #71
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Voor mij mag het koningshuis verdwijnen als we eindelijk opgaan in een groter geheel, maar het in dit klein landje afschaffen is gewoon een zinloos dure affaire om te gaan van "het koninkrijk België" naar de "Republiek België". Liever meteen naar de République d'Europe, zodat we maar één keer een naamswijziging moeten doorvoeren. Adel afschaffen lijkt me veel haalbaarder binnen dit België.
Oud 2 januari 2013, 14:28   #72
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Gelukkig is de spreekwoordelijke God goed geweest, en heeft die Leopold II geen afstammelingen die op de troon zitten.
Oud 2 januari 2013, 14:29   #73
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Alleen als het Vlaams Parlement zo zot zou zijn om aan dergelijk onafhankelijk Vlaanderen de naam "België" te geven.

Maar als het de andere optie wordt, een confederaal hertekend België, dan blijft natuurlijk op onze identiteitskaart de term "Belg" vermeld ...
Op basis waarvan wordt dan de Vlaamse identiteit verleend?
Oud 2 januari 2013, 14:29   #74
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Erfrecht is evenzeer in strijd met het gelijkheidsprincipe.
Hebben wij dezelfde erfrechten? JA OF NEE?
Hebben wij dezelfde erfrechten als Albert II? JA OF NEE?

Het gelijkheidsprincipe gaat enkel en alleen over gelijke rechten (en plichten). Dat uw erfenis groter of kleiner is dan de mijne staat dat buiten.

Citaat:
Iedereen dient volgens dat principe gelijke kansen en mogelijkheden te hebben
Iedereen heeft dezelfde rechten dat heeft verders absoluut niets te zien met gelijke kansen en mogelijkheden. Gebruik ik te moeilijke woorden? Moet ik het uitleggen in een andere taal? Tekeningske bij maken?

Citaat:
Het koningshuis is op die weg nog één van de kleinste obstakels, véél van die andere obstakels worden in stand gehouden door ideologieën, waaronder die van N-VA.
Het gelijkheidsbeginsel zoals ingeschreven in de Belgische wetgeving is in strijd met het gelijkheidsprincipe. Al de rest die jij er probeert bij te sleuren hebben daar absoluut niets mee te maken en zijn niets meer dan een poging om de discussie te doen ontsporen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 2 januari 2013, 14:30   #75
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
In plaats van onnozele plaatjes te posten, kan je ook uitleggen wat er dan wel zo onnozel aan is.

Iemand die erft, krijgt geld zonder er iets voor te moeten doen, net zoals de koninklijke familie.
Plaatjes zijn een goed teken. Het wijst op hysterie of onmacht.
Oud 2 januari 2013, 14:30   #76
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erfrecht is evenzeer in strijd met het gelijkheidsprincipe. Iedereen dient volgens dat principe gelijke kansen en mogelijkheden te hebben, en zulks is enkel mogelijk in een perfect communistische maatschappij die naar alle waarschijnlijkheid niet bestaan kan.
Juist. Maar jij spreekt over het soort van ongelijkheid waarvoor dus alleen een totalitair/onmogelijk regime een uitzondering kan zijn. Het gaat niet over de ongelijkheid door erfenis, maar de ongelijkheid door het principe zelf van eigendomsrecht.

Trouwens: niemand - denk ik toch - bepleit absolute gelijkheid in de feiten, maar gelijkheid voor het recht.

Zoals hoger gesteld: erfrecht heeft niets te maken met mandaten of beroepen. Dat is een uniek gegeven voor het koningshuis. De titel van koning is uniek omdat hij:

1. Niet democratisch gelegitimeerd is (itt alle andere politieke mandaten)

2. Levenslang is

3. Erfelijk is
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:31   #77
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was, met wat dan wel?
De vraag pro/contra heeft absoluut niets te maken met nationalisme. Volg de originele discussie godverdomme
Oud 2 januari 2013, 14:32   #78
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor mij mag het koningshuis verdwijnen als we eindelijk opgaan in een groter geheel, maar het in dit klein landje afschaffen is gewoon een zinloos dure affaire om te gaan van "het koninkrijk België" naar de "Republiek België". Liever meteen naar de République d'Europe.
Helemaal mee eens.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 14:33   #79
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De vraag pro/contra heeft absoluut niets te maken met nationalisme. Volg de originele discussie godverdomme
Het is echt een vervelende vraag, hè?
Oud 2 januari 2013, 14:34   #80
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hebben wij dezelfde erfrechten? JA OF NEE?
Hebben wij dezelfde erfrechten als Albert II? JA OF NEE?
Hadden homo's hetzelfde huwelijksrecht als hetero's vóór het homohuwelijk?

Citaat:
Het gelijkheidsprincipe gaat enkel en alleen over gelijke rechten (en plichten). Dat uw erfenis groter of kleiner is dan de mijne staat dat buiten.
Nonsens, dat is slechts het deeltje dat tot nu toe wettelijk geregeld is.

Citaat:
Iedereen heeft dezelfde rechten dat heeft verders absoluut niets te zien met gelijke kansen en mogelijkheden. Gebruik ik te moeilijke woorden? Moet ik het uitleggen in een andere taal? Tekeningske bij maken?
Je weet zelf niet waar je het over hebt.

Doe Engels maar, dan vind je meteen méér bij "social equity".

Citaat:
Het gelijkheidsbeginsel zoals ingeschreven in de Belgische wetgeving is in strijd met het gelijkheidsprincipe.
Zoals ook jouw incorrecte visie op dat principe.

Citaat:
Al de rest die jij er probeert bij te sleuren hebben daar absoluut niets mee te maken en zijn niets meer dan een poging om de discussie te doen ontsporen.

Moet het forum dan enkel bestaan uit troglodytisch jaknikken? Uit aartsconservatieve kapitalistische kleinburgers die menen progressief te zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be