![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bemanning werd behandeld als beesten en minderwaardige elementen uit onze samenlevening en dat zou men NOOIT hebben getoond. De kosten om het te herstellen zouden hoger liggen dan een nieuw bouwen. Onderhoud en personeel zouden goed meevallen, want een schip dat stilligt, vraagt vrij weinig onderhoud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik zou je toch aanraden de 'bilans' van de maatschappijen die in den Congo aanwezig waren in te kijken. Je zal versteld staan van de winsten die er uit gesleept werden......
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Union Miniere, en de eerste radium-fabriek in Olen om maar een voorbeeld te geven. (en het geleverde Uranium aan de VS ten behoeve van het Manhattan Project, maar da's een pak later)
![]() |
#65 |
|
![]() Een 'aardig' niet al te bekend weetje omtrent dat uranium : de Belgen waren serieus aan het nadenken om in den Congo 'mini-atoombommetjes' te gebruiken bij grote openbare werken zoals havens en dergelijke......
![]() |
#66 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En toch als je hun wedervaren leest beschouwen ze het allemaal als "het" moment van hun leven, zowel qua ervaring als inhoud.
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Mercator in Oostende werd jarenlang door vrijwilligers onderhouden en dat ging prima. Nu gaat het Vlaamse Gewest erover en moet het stukken van mensen kosten. Toch ligt hij er qua onderhoud niet beter bij.
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Is wat zoals de legerdienst destijds zeker? Je verloor er je tijd, het eten was slecht maar je hebt het meegemaakt en het sterkte je. Persoonlijk mogen ze van mij de legerdienst terug invoeren voor jongeren die niet aan het werk zijn. Veel beter dan ze langs straat te laten lopen met niets om handen.
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is, hoeveel leeflonen slorpt dat stuk Sovjet schroot niet op?
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan je verzekeren dat als je aan iemand uit mijn omgeving vraagt of ik de zee mis, die je direct en zonder twijfel ja zal antwoorden en je zal verzekeren dat als ik de kans krijg ik terug vertrek. Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen slechte ervaringen heb opgedaan. Op de vrachtschepen werd de bemanning ook beter behandeld dan op de Congoboten. Dit gewoon omdat iedereen daar was om zijn kost te verdienen, terwijl je op de Congoboten rijke passagiers had, die iedereen als vuil behandelde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Historisch erfgoed ja maar wat de bevolking er destijds van dacht? Die lagen nog meer onder de knoet. Was de CMB destijds niet "DE" Belgische (Antwerpse) rederij? De Congo boten ongeacht het leven erop zijn eveneens zo een stuk geschiedenis ook al vanuit het standpunt van onze know how die destijds op de Belgische zeescheepswerven aanwezig was. Ook die zijn verdwenen nadat de vakbonden het voor het zeggen kregen. De mensen op die werven hadden nu ook niet direct een luilekkerleven maar toch ben ik zeker dat ze met tranen in de ogen terug denken aan wat ze hebben gepresteerd op die werven. En daar zijn we terug bij onze Congo boot die in Antwerpen had moeten gekloesterd worden in herinnering aan zoveel.
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volledig mee eens. Afschaffing dienstplicht, enorme flater. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb er, in mijn vak, véél bijgeleerd in 14 maanden tijd.(+ 1 maand opleiding). En gratis ! Slecht eten ??? Zelden of nooit ! Als we eens de zondag van dienst waren kregen we bij het middagmaal WIJN !!! Ok: het heeft ook mij gesterkt en het heeft me leren VOLHOUDEN. Toen ik afzwaaide zegde onze (Waalse) luitenant: U was een koet soldaat. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U bent wel heel zker van uw stuk.
Dat museum vraagt €9 inkom... Hoeveel bezoekers per jaar en hoeveel personeel is er? Citaat:
Het is een stuk recentelijk geverfd Sovjet schroot dat in zeewater dobberd. Een niet zo vriendelijke substantie voor staal.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 12 november 2013 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waren die rijke passagiers niet hoofdzakelijk koloniale ambtenaren? Veel kolonisten waren er niet in Congo. Dat werd actief ontmoedigd. Ja en hoe bepaalde ambtenaren neerkijken op hen, die dat statuut niet hebben, ervaart men dikwijls ook in België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag was: hebt u die duikboot al eens bezocht ? |
|
![]() |
![]() |