Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2013, 09:05   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wat ging dat kosten om het schip helemaal op te kalefateren? Wat ging het onderhoud kosten jaarlijks? Hoeveel personeel diende hiervoor aangeworven? Hebt u hiervan gegevens?
Naar verluidt was het schip in een zeer slechte toestand. Het ging naar alle waarschijnlijkheid heel veel geld kosten. En als men reeds door de vroeger opgelopen schulden krap bij kas zit, moet men soms onwelkome beslissingen maken. Het schip had inderdaad bij Antwerpen gepast.
Ik heb hier de indruk dat men wel het verleden van Congo wil erkennen, maar niet het verleden van die schepen.

De bemanning werd behandeld als beesten en minderwaardige elementen uit onze samenlevening en dat zou men NOOIT hebben getoond.

De kosten om het te herstellen zouden hoger liggen dan een nieuw bouwen.
Onderhoud en personeel zouden goed meevallen, want een schip dat stilligt, vraagt vrij weinig onderhoud.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 12:19   #62
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Congo viel niets te plunderen. Het was een oerwoudland met een zeer kleine bevolking. Slechts door er in te investeren was er iets van te maken. De spoorweg van Matadi tot Leopoldville (Kinshasa) was de opener. Zonder deze geniale investering was alles in het hinterland niets waard en dat is nog steeds zo.

In tegenstelling tot Nederland, waar het BNP door Indië (Indonesië) sterk werd beïnvloed - van iedere gulden was een kwartje toe te schrijven aan de handel met Indië - was de invloed van Congo op de Belgische economie miniem. Begin XXste eeuw behoorde België tot de meest ontwikkelde industriële en welvarende naties. Dit maakte het mogelijk Brussel uit te bouwen tot een mooie stad. Daar zat Congo voor niets in.

De uitvinding van de opblaasbare rubberen band en de daarmee gepaard gaande opkomst en succesvolle verbreiding van de fiets deed wel een rubberkrapte ontstaan in Europa. En met de handel in rubber was er tussen 1890 en 1900 goud te verdienen. Toen de hevea-plantages in Zuid-Oost-Azië volop begonnen te produceren vanaf 1905 - 1910 was het afgelopen met de te dure wilde rubber uit Congo en Brazilië. Met die rubbergekte zijn wel enkele families, zoals de Coburgs, rijk geworden en die hebben dat laten zien.
Alsof er enkel rubber werd geoogst.......
Ik zou je toch aanraden de 'bilans' van de maatschappijen die in den Congo aanwezig waren in te kijken. Je zal versteld staan van de winsten die er uit gesleept werden......
Oud 11 november 2013, 12:21   #63
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Wat ging dat kosten om het schip helemaal op te kalefateren? Wat ging het onderhoud kosten jaarlijks? Hoeveel personeel diende hiervoor aangeworven? Hebt u hiervan gegevens?
Naar verluidt was het schip in een zeer slechte toestand. Het ging naar alle waarschijnlijkheid heel veel geld kosten. En als men reeds door de vroeger opgelopen schulden krap bij kas zit, moet men soms onwelkome beslissingen maken. Het schip had inderdaad bij Antwerpen gepast.
Ook benieuwd hoeveel de vernieuwing van het Afrikamuseum in Tervuren zal kosten ?
Oud 11 november 2013, 13:00   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Alsof er enkel rubber werd geoogst.......
Ik zou je toch aanraden de 'bilans' van de maatschappijen die in den Congo aanwezig waren in te kijken. Je zal versteld staan van de winsten die er uit gesleept werden......
Union Miniere, en de eerste radium-fabriek in Olen om maar een voorbeeld te geven. (en het geleverde Uranium aan de VS ten behoeve van het Manhattan Project, maar da's een pak later)
Oud 11 november 2013, 15:26   #65
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Union Miniere, en de eerste radium-fabriek in Olen om maar een voorbeeld te geven. (en het geleverde Uranium aan de VS ten behoeve van het Manhattan Project, maar da's een pak later)
Een 'aardig' niet al te bekend weetje omtrent dat uranium : de Belgen waren serieus aan het nadenken om in den Congo 'mini-atoombommetjes' te gebruiken bij grote openbare werken zoals havens en dergelijke......
Oud 11 november 2013, 15:54   #66
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb hier de indruk dat men wel het verleden van Congo wil erkennen, maar niet het verleden van die schepen.

De bemanning werd behandeld als beesten en minderwaardige elementen uit onze samenlevening en dat zou men NOOIT hebben getoond.

De kosten om het te herstellen zouden hoger liggen dan een nieuw bouwen.
Onderhoud en personeel zouden goed meevallen, want een schip dat stilligt, vraagt vrij weinig onderhoud.
"De bemanning werd behandeld als beesten en minderwaardige elementen uit onze samenlevening en dat zou men NOOIT hebben getoond."
En toch als je hun wedervaren leest beschouwen ze het allemaal als "het" moment van hun leven, zowel qua ervaring als inhoud.
Oud 11 november 2013, 15:59   #67
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit kon je desnoods door gevangenen of stempelaars laten doen. Hun bijdrage aan hun kosten plaatje?
De Mercator in Oostende werd jarenlang door vrijwilligers onderhouden en dat ging prima.
Nu gaat het Vlaamse Gewest erover en moet het stukken van mensen kosten.
Toch ligt hij er qua onderhoud niet beter bij.
Oud 11 november 2013, 16:18   #68
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
"De bemanning werd behandeld als beesten en minderwaardige elementen uit onze samenlevening en dat zou men NOOIT hebben getoond."
En toch als je hun wedervaren leest beschouwen ze het allemaal als "het" moment van hun leven, zowel qua ervaring als inhoud.
Ik denk, maar 'k kan mis zijn natuurlijk, dat die 'bemanning' moet gelezen worden als 'bemanning van Congolese origine'.
Oud 12 november 2013, 09:05   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit kon je desnoods door gevangenen of stempelaars laten doen. Hun bijdrage aan hun kosten plaatje?
De Mercator in Oostende werd jarenlang door vrijwilligers onderhouden en dat ging prima.
Nu gaat het Vlaamse Gewest erover en moet het stukken van mensen kosten.
Toch ligt hij er qua onderhoud niet beter bij.
Ongeveer hetzelfde voor het het lichtschip & de duikboot in Zeebrugge.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 09:32   #70
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk, maar 'k kan mis zijn natuurlijk, dat die 'bemanning' moet gelezen worden als 'bemanning van Congolese origine'.
Tja, dat zal zeker wat verschil gemaakt hebben maar ook een oom van mij heeft jarenlang op die boten gevaren. Niettegenstaande er zeker tekorten waren, hij was er tot voor zijn dood blij over het te hebben meegemaakt.
Is wat zoals de legerdienst destijds zeker?
Je verloor er je tijd, het eten was slecht maar je hebt het meegemaakt en het sterkte je. Persoonlijk mogen ze van mij de legerdienst terug invoeren voor jongeren die niet aan het werk zijn.
Veel beter dan ze langs straat te laten lopen met niets om handen.
Oud 12 november 2013, 09:53   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een 'aardig' niet al te bekend weetje omtrent dat uranium : de Belgen waren serieus aan het nadenken om in den Congo 'mini-atoombommetjes' te gebruiken bij grote openbare werken zoals havens en dergelijke......
Atoms for Peace. Uiteindelijk waren het de Sovjets die het meeste werk op dit vlak hebben gedaan. Vooral de micronuke in de steenkoolmijn om de gevaarlijke dampen er uit te blazen was een geniaal idee. Het was wel de vraag waarom de mijnwerkers nadien rare kwaaltjes kregen.
Oud 12 november 2013, 10:00   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ongeveer hetzelfde voor het het lichtschip & de duikboot in Zeebrugge.
U bedoeld die Sovjet Foxtrot.

De vraag is, hoeveel leeflonen slorpt dat stuk Sovjet schroot niet op?
Oud 12 november 2013, 14:49   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dat zal zeker wat verschil gemaakt hebben maar ook een oom van mij heeft jarenlang op die boten gevaren. Niettegenstaande er zeker tekorten waren, hij was er tot voor zijn dood blij over het te hebben meegemaakt.
Je verloor er je tijd, het eten was slecht maar je hebt het meegemaakt en het sterkte je. Persoonlijk mogen ze van mij de legerdienst terug invoeren voor jongeren die niet aan het werk zijn.
Zoals ik reeds in het verleden heb gepost en tegen de jongeren uit mijn omgeving steeds herhaal, als oudere over de goeie oude tijd beginnen, bestaan er voor elke leuke en goede ervaring en herinnering 10 slechte, maar die vergeet men het liefste direct en verzwijgt men voor hen die het niet hebben meegemaakt.

Ik kan je verzekeren dat als je aan iemand uit mijn omgeving vraagt of ik de zee mis, die je direct en zonder twijfel ja zal antwoorden en je zal verzekeren dat als ik de kans krijg ik terug vertrek.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen slechte ervaringen heb opgedaan.

Op de vrachtschepen werd de bemanning ook beter behandeld dan op de Congoboten. Dit gewoon omdat iedereen daar was om zijn kost te verdienen, terwijl je op de Congoboten rijke passagiers had, die iedereen als vuil behandelde.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 15:18   #74
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zoals ik reeds in het verleden heb gepost en tegen de jongeren uit mijn omgeving steeds herhaal, als oudere over de goeie oude tijd beginnen, bestaan er voor elke leuke en goede ervaring en herinnering 10 slechte, maar die vergeet men het liefste direct en verzwijgt men voor hen die het niet hebben meegemaakt.

Ik kan je verzekeren dat als je aan iemand uit mijn omgeving vraagt of ik de zee mis, die je direct en zonder twijfel ja zal antwoorden en je zal verzekeren dat als ik de kans krijg ik terug vertrek.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen slechte ervaringen heb opgedaan.

Op de vrachtschepen werd de bemanning ook beter behandeld dan op de Congoboten. Dit gewoon omdat iedereen daar was om zijn kost te verdienen, terwijl je op de Congoboten rijke passagiers had, die iedereen als vuil behandelde.
Ik volg je wel hoor maar moeten we dan het Gravensteen in Gent behouden?
Historisch erfgoed ja maar wat de bevolking er destijds van dacht?
Die lagen nog meer onder de knoet.
Was de CMB destijds niet "DE" Belgische (Antwerpse) rederij?
De Congo boten ongeacht het leven erop zijn eveneens zo een stuk geschiedenis ook al vanuit het standpunt van onze know how die destijds op de Belgische zeescheepswerven aanwezig was.
Ook die zijn verdwenen nadat de vakbonden het voor het zeggen kregen.
De mensen op die werven hadden nu ook niet direct een luilekkerleven maar toch ben ik zeker dat ze met tranen in de ogen terug denken aan wat ze hebben gepresteerd op die werven.
En daar zijn we terug bij onze Congo boot die in Antwerpen had moeten gekloesterd worden in herinnering aan zoveel.
Oud 12 november 2013, 17:21   #75
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bedoeld die Sovjet Foxtrot.

De vraag is, hoeveel leeflonen slorpt dat stuk Sovjet schroot niet op?
Geen enkel.
Al eens bezocht ???

Oud 12 november 2013, 17:50   #76
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:

Volledig mee eens. Afschaffing dienstplicht, enorme flater.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 17:59   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
...
In ieder geval, ik heb mijn tijd NIET verloren.
Ik heb er, in mijn vak, véél bijgeleerd in 14 maanden tijd.(+ 1 maand opleiding). En gratis !
Slecht eten ??? Zelden of nooit ! Als we eens de zondag van dienst waren kregen we bij het middagmaal WIJN !!!
Ok: het heeft ook mij gesterkt en het heeft me leren VOLHOUDEN.
Toen ik afzwaaide zegde onze (Waalse) luitenant: U was een koet soldaat.

Oud 12 november 2013, 18:21   #78
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Geen enkel.
U bent wel heel zker van uw stuk.
Dat museum vraagt €9 inkom... Hoeveel bezoekers per jaar en hoeveel personeel is er?

Citaat:
Al eens bezocht ???
Wat denkt U zelf?

Het is een stuk recentelijk geverfd Sovjet schroot dat in zeewater dobberd. Een niet zo vriendelijke substantie voor staal.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 november 2013 om 18:25.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 19:42   #79
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... Op de vrachtschepen werd de bemanning ook beter behandeld dan op de Congoboten. Dit gewoon omdat iedereen daar was om zijn kost te verdienen, terwijl je op de Congoboten rijke passagiers had, die iedereen als vuil behandelde.
Waren die rijke passagiers niet hoofdzakelijk koloniale ambtenaren? Veel kolonisten waren er niet in Congo. Dat werd actief ontmoedigd. Ja en hoe bepaalde ambtenaren neerkijken op hen, die dat statuut niet hebben, ervaart men dikwijls ook in België.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 20:07   #80
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent wel heel zker van uw stuk.
Dat museum vraagt €9 inkom... Hoeveel bezoekers per jaar en hoeveel personeel is er?

Wat denkt U zelf?

Het is een stuk recentelijk geverfd Sovjet schroot dat in zeewater dobberd. Een niet zo vriendelijke substantie voor staal.
Als u exacte cijfers wil: het stadsbestuur van Brugge.
De vraag was: hebt u die duikboot al eens bezocht ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be