Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2013, 12:27   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
In dergelijk scenario is er uiteraard niets dat in de richting wijst van een Vlaamse storm die wat zou geluwd zijn, integendeel.

Als de Vlaamse traditio's in zo'n scenario meestappen worden ze weggevaagd bij de regionale en Europese (!!) verkiezingen.

Wat doet jullie vermoeden dat de Vlaamse traditio's bereid zouden zijn zovele offers te brengen aan Di Rupo ? Waarmee zijn ze dan wel te chanteren ?
Er zit iets in je redenering maar de traditionele brengen die offers niet alleen voor Di Rupo. Vergeet niet dat GEEN ENKELE van die partijen bereid is om, zelfs na de kerstblunder van le roi, aan zijn ondemocratische macht te knabbelen. Zolnag zij le roi steunen zal le roi ervoor zorgen dat ZIJ benoemd worden tot "zijn" ministers. Of zijn we vergeten hoe Di RupoI tot stand kwam?
Oud 9 januari 2013, 12:30   #62
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en toch moet je het met dat volk doen hoor.

Je meent het?

Werd er dan nog niet genoeg bewezen dat 'dat volk' zelfs via de in België nog altijd bestaande kiesplicht niets in de pap te brokkelen heeft?
Oud 9 januari 2013, 12:34   #63
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Je moet de PS/Belgique niet onderschatten maar je moet ze ook niet overschatten. Op een mooie dag ontploft het zootje misschien in hun gezicht.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 12:38   #64
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het is geen toeval dat de N-VA nu al haar eerste programmapunt verloochent en een "onderhandeld" confederalisme (op zijn belgisch dus) suggereert.
Ik vraag mij al langer af of daar geen bewuste strategie achter steekt. De wantrouwige, moegetergde kiezer in mij vertrouwt geen enkele partij, dus ook niet de N-VA. Maar voor het confederalisme gaan zou wel eens een heel slimme zet kunnen zijn. Het francofone regime zal zoiets nooit aanvaarden, en ziet het als verdoken puur separatisme. En aan Vlaamse kant kunnen ze de N-VA op die manier niet afschilderen als separatisten (en voor velen dus extremisten). Ze proberen hen wel dat labeltje op te plakken, maar dat brengt de N-VA dan weer in een underdogpositie. Of de N-VA er nu bewust voor gekozen heeft of niet, het zou wel eens een heel interessante strategie kunnen zijn.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 12:44   #65
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Misschien"....

Weet je nog dat er voor LetermeI een regering kon gevormd worden zonder de PS? Ze werd er door Reynders (die notebene een staatshervorming tegenhield "tot aan de verkiezingen" ) toch bijgehaald "omdat er een 2/3de meerderheid nodig was voor een staatshervorming. Leterme kon echter evengoed fluiten naar een handvol borrrelnootjes. En Beke zit ook nog niet aan de nieuwe papatjes.

Het maakt geen zak uit of het de PS of de MR is die de francofone kar trekt. Punt is dat ze allebel dezelfde kar trekken als puntje bij paaltje komt. Bart De Wever ma keert die steun niet alleen aan "Vlaamse" kant, hij wijst de enige steun die hij wél kan krijgen bovendien af.
Oud 9 januari 2013, 12:46   #66
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De N-VA heeft in Antwerpen ook niet de absolute meerderheid.
en zonder Bart z'n wandeling en de perceptie die hij daarmee creëerde zou hij nu ook nooit die sjerp om hebben.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 12:46   #67
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
In dergelijk scenario is er uiteraard niets dat in de richting wijst van een Vlaamse storm die wat zou geluwd zijn, integendeel.

Als de Vlaamse traditio's in zo'n scenario meestappen worden ze weggevaagd bij de regionale en Europese (!!) verkiezingen.

Wat doet jullie vermoeden dat de Vlaamse traditio's bereid zouden zijn zovele offers te brengen aan Di Rupo ? Waarmee zijn ze dan wel te chanteren ?

Di Rupo gaat er van uit dat de N-VA reeds ongeveer aan zijn maximum zit.

De Vlaamse traditionele partijen zijn al 30 jaar lang bereid om alle mogelijke offers te brengen. Het belgicisme is voor hun veel heiliger dan je denkt, niet uit ideologische overwegingen, wel omwille van de macht die het hen verschaft. Die macht is zo groot dat je die niet zomaar kan uitschakelen: de vertegenwoordigers van de traditionele partijen kunnen, als ze al zouden willen, nauwelijks iets veranderen. Hun partij is een machine die enkel en alleen uit is op het bestendigen en vergroten van het eigenbelang. En in België is het voortbestaan van het land daar een noodzakelijke factor voor.

De econoom Marc Faber zei reeds dat de Westerse politieke systemen systemen zijn geworden die alles zullen doen om zichzelf in stand te houden. België is daarvan een zeer mooi voorbeeld: dingen die 10 jaar geleden absoluut ondenkbaar leken (bvb regeren met een Vlaamse minderheid), worden nu met de glimlach uitgevoerd teneinde het politieke systeem in stand te houden. Zo een politiek systeem, zo zei Faber, houdt zichzelf in stand tot het implodeert. Ik vrees dat niet de N-VA maar wel financiële moeilijkheden daarvoor zal zorgen.

Laatst gewijzigd door The Bold Revenger : 9 januari 2013 om 12:47.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 12:48   #68
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en toch moet je het met dat volk doen hoor.
net daarom heb ik de illusie een volk te hebben al lang opgegeven.
Oud 9 januari 2013, 12:50   #69
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, analist. je weet evengoed als ik dat de N-VA geen poot heeft om op te staan zolang de traditionele partijen aan het francofone zeel blijven trekken. Zelfs al haalt de partij in Vlaanderen een absolute meerderheid, eventueel met de steun van het VB, dan nog zullen de trado's hen op federaal niveau uitsluiten. De traditionelen schamen zich evenmin omdat ze een minderheid zijn in de federale regering als een immens kleine minderheid.

Vlaanderen kan wel eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen mochten de Vlaams-nationalisten de absolute meerderheid halen, maar dan krijgen we gegarandeerd een door de franstaligen en belgicisten uitgelokte burgeroorlog. Een burgeroorlog die de separatisten in de schoenen zullen geschoven krijgen.

Wat jammer toch dat Di Rupo zo vlug weer zijn keutel introk toen hij op het PS-congres in 2005 een referendum voorstelde over, hou je vast, "het VOORTBESTAAN van België". Waarom was het Vlaams Belang toen de enige partij die zo'n referendum NIET vreesde en meteen werk maakte van Di Rupo's voorstel?
als de conclusie van de NVA hierover is om hun doel aan te passen ipv bvb voor dat referendum te ijveren ... dan verwijt ik dit 100% aan de NVA

ik heb geen nood aan politieke partijen die achter de burger lopen, ik wil kunnen kiezen tussen verschillende maatschappelijke projecten ... maw ik wil voor onafhankelijkheid kunnen kiezen.
Oud 9 januari 2013, 12:50   #70
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bart De Wever ma keert die steun niet alleen aan "Vlaamse" kant, hij wijst de enige steun die hij wél kan krijgen bovendien af.
Ik vermoed dat je het over het VB hebt. Het zou mij ten zeerste verbazen mocht een (nauwe) samenwerking de gewenste resultaten opleveren. Hoe hard ik ook tegen het cordon ben, de pragmaticus in mij ziet in een samenwerking met het VB enkel stemmenverlies voor de N-VA, en wellicht meer dan ze er van het VB bijkrijgen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 12:50   #71
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het maakt geen zak uit of het de PS of de MR is die de francofone kar trekt. Punt is dat ze allebel dezelfde kar trekken als puntje bij paaltje komt. Bart De Wever ma keert die steun niet alleen aan "Vlaamse" kant, hij wijst de enige steun die hij wél kan krijgen bovendien af.
Je doelt op het VB met die steun? Dat moet hij wel afwijzen want anders steken de traditionelen hem in hetzelfde hoekje als het VB.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 12:51   #72
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
De vraag is vooral of VLD de ondernemers nog zand in de ogen kan strooien. Mocht VLD in 1 of 2 provincies onder de kiesdrempel zakken, dan is het over en out voor Di Rupo II. Bij de volgende begrotingscontrole MOET VLD een rist bezuinigingen kunnen voorleggen en de illusie dat er geen extra belastingen komen. Enkel dan maken ze kans op een terugkeer.

VLD is een dodelijk gewond dier, en dat kan rare sprongen maken. Ofwel schiet VLD plots in een sterke liberale kramp, ofwel gaat het met doodsverachting zijn laatste regering in. Dit is volledig onvoorspelbaar, maar vergeet niet, een dode VLD betekent ook een dode De Gught en Verhofstadt in Europa. Zij gaan zeker druk uitoefenen om de VLD kost wat kost te laten overleven.

Naja koffiedikkijken is het.
dat zal dan toch allemaal na de staatsbegrafenis van Herman moeten zijn (waarop de hele royale familie aanwezig zal zijn trouwens)
Oud 9 januari 2013, 12:52   #73
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"Misschien"....
Weet je nog dat er voor LetermeI een regering kon gevormd worden zonder de PS? Ze werd er door Reynders (die notebene een staatshervorming tegenhield "tot aan de verkiezingen" ) toch bijgehaald "omdat er een 2/3de meerderheid nodig was voor een staatshervorming. Leterme kon echter evengoed fluiten naar een handvol borrrelnootjes. En Beke zit ook nog niet aan de nieuwe papatjes.
De PS werd de regeringsvorming van Leterme1 binnengeloodst door de CDH (Madame NON) en niet door de MR. De MR vond een regering zonder PS reeds een staatshervorming. Het ACW was uiteraard de PS niet ongenegen.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 12:54   #74
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
De transfers komen de MR en Ecolo slechts minimaal ten voordele, daar waar ze een essentieel onderdeel vormen tot het overleven van het PS-ambtenarenapparaat en PS-cliënteel. Het terugdringen van de afhankelijkheid van de transfers kan alleen maar positief uitwerken voor de MR. Alles zal afhangen van de politieke verdeling van de macht in Wallonië en daar ziet men nu toch enige relevante verschuivingen, die negatief uitpakken voor de PS. Invloed van de nieuwe communicatiemiddelen?

Voor de N-VA is er slechts één uitbraakmogelijkheid en dat is het Senelle-scenario d.w.z het Vlaams Parlement verklaart Vlaanderen eenzijdig tot confederale deelstaat binnen het Koninkrijk België en dit in haar huidige grenzen met behoud van haar bezittingen, rechten en belangen in de gemeenschappelijke confederale hoofdstad en andere tweetalige gebieden. Vlaanderen neemt alle taken over van de huidige nog centrale administraties, int zelf alle belastingen en komt de haar toevallende federale verplichtingen. Hierdoor wordt de confederale gemeenschappelijke regering herleid tot een hoofdzakelijk protocolaire functie (BuZa) en defensie.

Uw derde optie is zelfmoord.
die derde optie is een observatie van wat elke Vlaams nationalistische partij in het verleden reeds deed ... en waarvoor ik bij de NVA gevaarlijke indicaties zie ... (onafhankelijkheid wegmoffelen, confederalisme sui generis gaan definieren ... het zijn allemaal proefballonetjes , maar wel steeds in dezelfde richting...)
Oud 9 januari 2013, 12:58   #75
Anna List
Banneling

Standaard

k vind dat iedereen er hier nogal gemakkelijk overgaat dat :

wie macht bezit; deze behoudt tot ze afgenomen kan worden ... opnieuw : ik heb geen enkele indicatie dat er momenteel iets of iemand is die de machtspositie PS-Hof in het nauw kan brengen.
Oud 9 januari 2013, 13:07   #76
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die derde optie is een observatie van wat elke Vlaams nationalistische partij in het verleden reeds deed ... en waarvoor ik bij de NVA gevaarlijke indicaties zie ... (onafhankelijkheid wegmoffelen, confederalisme sui generis gaan definieren ... het zijn allemaal proefballonetjes , maar wel steeds in dezelfde richting...)
"Paris vaut bien une messe" zei een protestantse koning in spe en hij werd het ook. Daarom lijkt het me realistischer voor een leep Senelle-scenario te gaan en uiteindelijk het doel te bereiken: ofwel een quasi onafhankelijk Vlaanderen binnen België (�* la Zwitsers) ofwel van franstalige weeromstuit onafhankelijkheid op onze termen. Met België als het kan, zonder als het moet. Bijgevolg vandaag luidt de boodschap: "Leve het confederalisme".
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 13:12   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik vraag mij al langer af of daar geen bewuste strategie achter steekt. De wantrouwige, moegetergde kiezer in mij vertrouwt geen enkele partij, dus ook niet de N-VA. Maar voor het confederalisme gaan zou wel eens een heel slimme zet kunnen zijn. Het francofone regime zal zoiets nooit aanvaarden, en ziet het als verdoken puur separatisme. En aan Vlaamse kant kunnen ze de N-VA op die manier niet afschilderen als separatisten (en voor velen dus extremisten). Ze proberen hen wel dat labeltje op te plakken, maar dat brengt de N-VA dan weer in een underdogpositie. Of de N-VA er nu bewust voor gekozen heeft of niet, het zou wel eens een heel interessante strategie kunnen zijn.

Kijk Distel, ik heb vorige keer N-VA gestemd. Er wordt ons geen andere keuze gelaten. Dat wil echter NIET zeggen dat de N-VA mijn onvoorwaardelijk vertrouwen geniet.

We wéten waarom de N-VA haar eerste programmapunt inruilde voor een belgisch koekoeksei dat géén enkele belgische partij bereid is om uit te broeden: omdat de N-VA er zélf van overtuigd is dat er geen meerderheid bestaat voor een vrij Vlaanderen. Ik heb blijkbaar het referendum gemist dat Di Rupo in 2005 voorstelde. Ik ben trouwens ook nog niet vergeten dat DE WEVER tegen referenda is.

In alle geval twijfel IK er niet aan dat de N-VA BEWUST gekozen heeft voor een strategie waartegen ze minder weerstand (vanwege de belgicistische partijen) verwacht dan tegen Vlaamse onafhankelijkheid. Vergeefs. Eénder welke 'strategie' de N-VA kiest, ze zullen onveranderlijk als separatisten gezien én behandeld worden. En niet alleen de franstaligen zullen het beroemde lied van Edith Piaf uit volle borst blijven zingen. "NON, rien de rien. NON, je ne regrette rien".

Het ergste is echter dat ik de N-VA NOOIT iets zie doen waar ze de belgische grondwet, al was het maar voor even, voor aan de kant moeten schuiven. Iets wat de belgicisten zélf nochtans tijdens ELKE staatsmisvorming hebben gedaan. En niet voor even.

Als de Wever zich opnieuw tot onderhandelen laat verleiden met de franstaligen zal hij niet méér bereiken dan confederale borrelnootjes.Meer nog. Op elk borrelnootje zal een B gebrand zijn.
Oud 9 januari 2013, 13:14   #78
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Er moet eerst nog iets gebeuren dat shockerend genoeg is om de mensen achter één doel te krijgen. Iets onverwachts, pardoes. Dan pas nieuwe verkiezingen.

Mja, een soort koningskwestie of zo. En dan kan er een "witte ridder" opstaan.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 9 januari 2013 om 13:15.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 13:16   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De PS werd de regeringsvorming van Leterme1 binnengeloodst door de CDH (Madame NON) en niet door de MR. De MR vond een regering zonder PS reeds een staatshervorming. Het ACW was uiteraard de PS niet ongenegen.
Het punt is dat Reynders de PS niet nodig had én geen staatshervorming genegen was. Toch liet hij toe dat de PS er bij bijgesleurd.
Oud 9 januari 2013, 13:18   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
"Paris vaut bien une messe" zei een protestantse koning in spe en hij werd het ook. Daarom lijkt het me realistischer voor een leep Senelle-scenario te gaan en uiteindelijk het doel te bereiken: ofwel een quasi onafhankelijk Vlaanderen binnen België (�* la Zwitsers) ofwel van franstalige weeromstuit onafhankelijkheid op onze termen. Met België als het kan, zonder als het moet. Bijgevolg vandaag luidt de boodschap: "Leve het confederalisme".
dit is een scenario dat mss plausibel is voor CDNV maar niet voor een autonomistische partij.

onafhankelijkheid schrappen uit de partijstatuten is een stap te ver, daar zal dan toch een congres over gehouden dienen te worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be