Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2013, 20:31   #61
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dat face soldier Bekijk bericht
Velen gebruikten schurkenstreken en vervalste stambomen om zichzelf te veredelen, kijk maar naar de hertogen Borgias en Looz-Corswarem, voormalig president Giscard d'Estaing, de graven Cottenjé de Dauphin
De graven Cottenjé de Dauphin? Nooit van gehoord.
Oud 28 januari 2013, 20:33   #62
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *Allah* Bekijk bericht
Wat zijn dan precies die andere horizonten?

Dat mensen die uit een "adellijke familie" komen recht hebben op bepaalde privileges waar de "gewone man" geen aanspraak mag op maken?
Met die privileges komen heel wat meer plichten.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 20:35   #63
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *Allah* Bekijk bericht
Wat zijn dan precies die andere horizonten?

Dat mensen die uit een "adellijke familie" komen recht hebben op bepaalde privileges waar de "gewone man" geen aanspraak mag op maken?
Waar heb ik dit ergens geschreven?
Oud 28 januari 2013, 20:37   #64
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Berzerk Bekijk bericht
zoals daar zijn? Handjes schudden? Scholen bezoeken?
Wat nog meer?
Beste Berzerk, je hoeft echt je hoofd niet te breken over het Koningshuis enz. Beter is daar gewoon geen mening over te vormen.

Beter geen mening dan een foute mening.
Oud 28 januari 2013, 20:37   #65
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Call me naïef MagNi maar ik vind dat een man, die goed voor zijn gezin zorgt, lief is voor zijn medemens en hard werkt, meer respect verdient dan de meeste "adele's".

Respect verdien je, dat erf je niet.
Nét hetgene waarin de koning én koningin schromelijk zijn tekort geschoten...

Hij zat méér bij zijn minnaressen in het buitenland,en zij liep er ook duchtig de kantjes af met haar minnaars...

En de kinderen werden door de gouvernantes grootgebracht.....

En dan komt zulk individu op een bepaald moment in zijn eindejaarsspeech orakelen van "het gezin is de hoeksteen van de samenleving"...

Zulks is om te kotsen....

Als er één is die op dat gebied zou moeten zwijgen ,is het de koning wel...

Maar schuinsmarcheerderij is nu eenmaal een genetische afwijking waar zowat alle mannelijke saxen coburgers mee te kampen hebben.....

En nog iets zij hebben de koninklijke titel in belgië gekregen als tweede keus, omdat de kandidaat die men het eerst op het oog had zich niet geïnteresseert toonde om hier koninkske te komen spelen....

Zeg maar ,eens tweede keus,altijd tweede keus...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 20:40   #66
stevensterk
Lokaal Raadslid

stevensterk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met die privileges komen heel wat meer plichten.
Voor een anderhalve miljoen/jaar neem ik die verplichtingen er graag bij.

Laatst gewijzigd door stevensterk : 28 januari 2013 om 20:41.
stevensterk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 20:41   #67
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

R. de Vere Stratham's schermafbeelding

Standaard

Ik zie dat velen hier fulmineren tegen de adelstand, vanuit een rechtvaardigheidsgevoel (misplaatst naar mijn mening) maar weinig begrip kunnen opbrengen en deze voorrechten als inherent slecht aanzien. De opvatting dat deugden als rechtvaardigheid en leiderschap aangeboren zouden zijn, werd gebruikt om de erfelijkheid van de hiërarchische verhoudingen te legitimeren, echter ook vandaag bevestigt de wetenschap dat veel eigenschappen van een mens genetisch bepaald zijn en dus erfelijk.

Vergelijk het met het veredelen van een rozestruik. Eerst en vooral moet men voor goed zaad zorgen, ook voor vruchtbare grond en geschikte weersomstandigheden. Vervolgens kunnen de mooie eigenschappen versterkt worden generatie na generatie.

De Almanach de Gotha, een zeer betrouwbare adelsalmanak, kan voor het volk die nog interesse toont voor zijn edelen (we verlagen de lat immers steeds meer in onze samenleving) dienen als richtsnoer en referentiekader.
R. de Vere Stratham is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 20:44   #68
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
zoals daar zijn? Handjes schudden? Scholen bezoeken?
Wat nog meer?
Je begint nu alle adel en de monarchie te verwarren. Weet je nog wel waarover je spreekt?

Zelfs na het wegvallen van de adellijke privileges werd er van de adel nog steeds een hogere morele standaard verwacht (noblesse oblige).
Oud 28 januari 2013, 20:46   #69
stevensterk
Lokaal Raadslid

Standaard

Genetische aanleg heeft bitter weinig effect als men de motivatie niet heeft om deze talenten te ontplooien. Uiteindelijk zullen het bijna altijd degene zijn met de grootste wilskracht die het verst zullen schoppen in hun leven.

Dit in tegenstelling tot de adel waar je geen kloten moet uitvoeren en een comfortabel leven kunt leiden met rentenieren
Oud 28 januari 2013, 20:48   #70
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. de Vere Stratham Bekijk bericht
Ik zie dat velen hier fulmineren tegen de adelstand, vanuit een rechtvaardigheidsgevoel (misplaatst naar mijn mening) maar weinig begrip kunnen opbrengen en deze voorrechten als inherent slecht aanzien. De opvatting dat deugden als rechtvaardigheid en leiderschap aangeboren zouden zijn, werd gebruikt om de erfelijkheid van de hiërarchische verhoudingen te legitimeren, echter ook vandaag bevestigt de wetenschap dat veel eigenschappen van een mens genetisch bepaald zijn en dus erfelijk.

Vergelijk het met het veredelen van een rozestruik. Eerst en vooral moet men voor goed zaad zorgen, ook voor vruchtbare grond en geschikte weersomstandigheden. Vervolgens kunnen de mooie eigenschappen versterkt worden generatie na generatie.

De Almanach de Gotha, een zeer betrouwbare adelsalmanak, kan voor het volk die nog interesse toont voor zijn edelen (we verlagen de lat immers steeds meer in onze samenleving) dienen als richtsnoer en referentiekader.
En dat is eigenlijk de reden waarom Edelen terecht trots mogen op zijn: het feit dat hun voorvaderen meerdere kwaliteiten hadden dan de anderen in het algemeen.

Dat men daar trots op is (omwille van de afkomst) is even menselijk en juist zoals iemand trots is op zijn eigen kenmerken, kwaliteiten en verworvenheden.
Oud 28 januari 2013, 20:49   #71
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Neen ik vind niets uit, er was altijd een begin aan de welstand en prestige van een familie. Generatie na generatie ging men een stapje omhoog, of soms meerdere stapjes omhoog. De latere generatie's kwamen doen in de 'juiste wieg' terecht, doch zij hadden een even grote verantwoordelijkheid als hun vader en verdere voorvaders: zij moesten de welstand en het prestige in stand houden. En dit is al even moeilijk als het verwerven, zeker indien er al erg veel is. Hoe meer men heeft, hoe meer men kan verliezen.

Vele familie's vielen weg en hebben in de loop van de jaren hun welstand en prestige verloren, of zijn gewoon uitgestorven, anderen hebben ze weten te behouden.
Zeer zeker, als ik het Père Lachaise kerkhof te Parijs bezoek treft mij soms wat triest de schralige grafstenen der verarmde, beter gezegd totaal verpauperde adellijken. Veelal waren gokschulden de oorzaak (zeker gedurende de 19de eeuw), maar minstens evenveel onfortuinlijke externe oorzaken die naar hun tragisch lot leidden.

Dichter bij vandaag zijn de onfortuinlijke families die alles kwijt geraakten door de revolutionaire bolsjewisten in Rusland, Polen en de rest van Oost-Europa. Ik heb veel respect voor die mensen die er alsnog in slaagden op de ruïnes van hun Huis opnieuw te bouwen.
Oud 28 januari 2013, 20:50   #72
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk Bekijk bericht
Genetische aanleg heeft bitter weinig effect als men de motivatie niet heeft om deze talenten te ontplooien. Uiteindelijk zullen het bijna altijd degene zijn met de grootste wilskracht die het verst zullen schoppen in hun leven.

Dit in tegenstelling tot de adel waar je geen kloten moet uitvoeren en een comfortabel leven kunt leiden met rentenieren
Om prestige en welstand te bereiken moest men zowel de kwaliteiten als de wilskracht hebben. Dat is toch vanzelfsprekend?

Er waren in die vroegere tijden ook andere mensen met goede kwaliteiten, maar ze waren dan niet ambitieus.
Anderen hadden graag wat bereikt maar hadden dan niet de kwaliteiten, met als gevolg dat ze niet vooruit gingen.
Oud 28 januari 2013, 20:51   #73
stevensterk
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Anderen hadden graag wat bereikt maar hadden dan niet de kwaliteiten, met als gevolg dat ze niet vooruit gingen.
Behalve als je gehandicapt bent of volledig achterlijk zie ik geen reden waarom uw genetische capaciteiten u kunnen belemmeren. Hooguit zal het wellicht meer moeite kosten dan een ander om je doel te bereiken.

Laatst gewijzigd door stevensterk : 28 januari 2013 om 20:54.
Oud 28 januari 2013, 20:52   #74
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Fail, total fail.
Bij plantenveredeling worden de 'ongewenste' vernietigd en kweekt men enkel verder met planten die gewenste eigenschappen bezitten.

Het volledig tegenoveregestelde bij inteelt adellijke families dus.
Daar werden gehandicapten verplicht met elkaar te trouwen om hogere adelijke posities te versterken of behouden.

Je bent toch zeker dat je zélf niet uit zo'n "inteelt adellijke familie" komt, hé?
Oud 28 januari 2013, 20:55   #75
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Nu nog een vergelijking met Stalin en de kous is af.
Oud 28 januari 2013, 20:55   #76
R. de Vere Stratham
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Een echte ridder in hart en ziel. Verdediger der zwakkeren, dienaar van het volk.

Kijk, voor zo iemand wil ik mijn hoed af doen.
Ik wil u er even op wijzen dat niet zo lang geleden het Belgisch vorstenpaar een man in de adelstand hebben verheven omdat hij een weldoener voor de armen was en het grootste deel van zijn vermogen weggaf.

Maar dit heeft natuurlijk allemaal weinig te maken met het feit dat een adellijk huis gebouwd is op uitblinkende eigenschappen, die zich geworteld hebben over vele generaties heen. Dit laatste is vooral belangrijk.

Laatst gewijzigd door R. de Vere Stratham : 28 januari 2013 om 20:55.
Oud 28 januari 2013, 20:56   #77
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ad hominem bij gebrek aan argumenten?
Dixit Berzerk: "Fail, total fail. "
Oud 28 januari 2013, 20:57   #78
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. de Vere Stratham Bekijk bericht
Zeer zeker, als ik het Père Lachaise kerkhof te Parijs bezoek treft mij soms wat triest de schralige grafstenen der verarmde, beter gezegd totaal verpauperde adellijken. Veelal waren gokschulden de oorzaak (zeker gedurende de 19de eeuw), maar minstens evenveel onfortuinlijke externe oorzaken die naar hun tragisch lot leidden.

Dichter bij vandaag zijn de onfortuinlijke families die alles kwijt geraakten door de revolutionaire bolsjewisten in Rusland, Polen en de rest van Oost-Europa. Ik heb veel respect voor die mensen die er alsnog in slaagden op de ruïnes van hun Huis opnieuw te bouwen.
Het is inderdaad erg schrijnend voor al die mensen wiens voorvaderen destijds zoveel hebben weten op te bouwen, en in stand te houden. Vaak vele generatie's en eeuwen lang.
En dan, door een gril van de tijd en de mensheid, werd hen alles ontnomen: nevens hun aardse bezit hun heden, verleden, toekomst en in vele gevallen zelfs hun leven en dat van hun dierbaren.
Voor vele van die personen is het gewoon niet mogelijk alles terug op te bouwen. In vele gevallen zijn hun gronden (en immobiliën) nog steeds geconfisceerd.
Oud 28 januari 2013, 20:59   #79
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Mag je dan ook trots zijn als je vader Dzjengis Khan was of Hitler?
SHitler had geen goede kwaliteiten. Maar laten we aub dit sujet uit de discussie houden.
Oud 28 januari 2013, 21:00   #80
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Bon, Magnificat, verspil verder geen tijd aan de zoveelste dubbelnick.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be