Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: bent u gelovig
ja 27 38,57%
nee 47 67,14%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2004, 12:52   #61
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Het VHF staat oa. voor extreme milieubescherming, maar paganisme is milieubeschermend, mijn beste!
Paganisme staat dicht bij de natuur maar daarom pleit het niet voor extreem behoud van cultuur, volk, origine, .... zoals u daar zei. Het VHF stelt milieubescherming voor in zen statuten omdat het VHF namelijk een germaans fundamentalistische organisatie is en niet omwille van zijn paganistische origine. Paganisten wezen goden toe als aanspreekpunt met de natuur, heel typerend voor verscheidene stromingen in de heidense cultuur zoals wicca, druidisme, asatru, hekserij en sjamanisme. Maar aangezien paganisme geen eenduidig en behoudende overtuiging is kan van extreme milieubescherming geen sprake zijn.

Laatst gewijzigd door Cyperken : 5 augustus 2004 om 13:01.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 13:18   #62
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ja, ik ging wel ff uit vd klassieke defintie van god hé. Ik probeer trouwens niks te bewijzen, het is gewoon een feit dat het moeilijk is om in een moderne samenleving te blijven geloven in zo'n type god. Moeilijk omdat de godsdienst in vele gevallen niet langer relevant is voor ons leven. Dagelijkse leefwereld en godsdienstwereld liggen zo ver uiteen dat je haast shizofreen moet zijn om beiden te kunnen doen samensmelten tot een coherent wereldbeeld. Probeer maar eens te geloven wat er in de Bijbel of de Koran staat terwijl de hele buitenwereld in tegenspraak lijkt te zijn met wat die boeken zeggen. Probeer jezelf maar eens te overtuigen dat de aarde in 7 dagen geschapen is & dat slechte mensen naar de hel gaan. Dat lukt haast niet meer. Ik wil dus niet bewijzen dat er geen god bestaat: ik zeg gewoon dat het een haast onmogelijke opgave is om te blijven geloven in de god van de klassieke godsdiensten.

8)
Dat god zoals u daar typeerd geniet mijn interesse niet, nochtans zou je ervan verschieten hoevele er nog in zulke god geloven in deze moderne samenleving. Het ludieke hieraan is dat men van de katholieke kerk verwijt dat ze zich nie aanpassen aan de maatschappij en daarom zo veel aanhang verliezen terwijl fervente katholiekers beweren dat de kerk zich niet mag aanpassen aan de maatschappij en zelfde koers moet blijven varen, er zijn dus nog dergelijke mensen die een leven kunnen leiden als 'waardige christenen' maar het percentage ligt hoger bij de oudere generatie veronderstel ik.

Phrea|K

Het spijtige is dat de dag van vandaag alles persé moet bewezen worden, is er dan helemaal geen mysterie in het leven meer? Het feit dat je moet geloven dat een mens gewoon een stukje vlees is in de miljarden op een planeet die toevallig op juiste afstand van de zon staat zodat er leven kon ontstaan, dat je na je dood simpel wegrot en niets meer, wat is je zin in het leven als je gelooft dat liefde gewoon een stof is die vrijkomt net dezelfde wanneer je chocolade eet...vrij deprimerende gedachten waar ik mij niet kan bij neerleggen, jij wel dan?
Oud 5 augustus 2004, 13:22   #63
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Zoek eens op google naar 'Reconquista' of 'Matamoros'.

(De hoogdagen van het Middeleeuwse katholicisme! )
Aaah , een soort "slag van poitier" !!!
Oud 5 augustus 2004, 19:35   #64
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Het VHF stelt milieubescherming voor in zen statuten omdat het VHF namelijk een germaans fundamentalistische organisatie is en niet omwille van zijn paganistische origine.
Dan moet u eens wat meer doorspitten in de site van het VHF, ofwel begrijp ik deze zin niet volledig.

Citaat:
Paganisten wezen goden toe als aanspreekpunt met de natuur, heel typerend voor verscheidene stromingen in de heidense cultuur zoals wicca, druidisme, asatru, hekserij en sjamanisme.
Wicca en het tegenwoordige sjamanisme helt over naar het neo-paganisme wat niet veel meer heeft overgelaten van het paganisme. Vooral wicca pleit voor gelijkheid tussen iedereen, overal. Asatrù en odalisme hellen vooral over naar het échte paganisme (zoals het Heidendom vroeger).

Laatst gewijzigd door Kluizenaar : 5 augustus 2004 om 19:38.
Kluizenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 21:14   #65
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dan moet u eens wat meer doorspitten in de site van het VHF, ofwel begrijp ik deze zin niet volledig.
Het VHF is in de eerste plaats een organisatie die pleit voor terugkeer naar germaanse grondbeginselen vandaar fundamentalisme. U claimde enkele reply's terug dat het paganisme staat voor extreme milieubescherming zoals behoud van 'cultuur en volk' - FOUT - paganisme staat voor 'respect, in harmonie met de natuur' - behoud van 'cultuur en volk' is een conservatief begrip (zie politieke rechtse strekking) en niet een heidens begrip.
Oud 5 augustus 2004, 21:17   #66
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het VHF is in de eerste plaats een organisatie die pleit voor terugkeer naar germaanse grondbeginselen vandaar fundamentalisme. U claimde enkele reply's terug dat het paganisme staat voor extreme milieubescherming zoals behoud van 'cultuur en volk' - FOUT - paganisme staat voor 'respect, in harmonie met de natuur' - behoud van 'cultuur en volk' is een conservatief begrip (zie politieke rechtse strekking) en niet een heidens begrip.
Dat ik dat ergens heb gepost lijkt me een beetje vreemd, u zal me verkeerd hebben begrepen. Ik heb gesproken over Heidendom dat staat voor behoud van cultuur en volk, maar voor mij zijn paganisme en Heidendom twee verschillende termen. Paganisme is algemener, Heidendom is waar ik over praat.
Oud 5 augustus 2004, 21:20   #67
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

We kunnen evengoed strijden met theorieën over het ontstaan van de aarde .
Oud 5 augustus 2004, 21:20   #68
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat ik dat ergens heb gepost lijkt me een beetje vreemd, u zal me verkeerd hebben begrepen. Ik heb gesproken over Heidendom dat staat voor behoud van cultuur en volk, maar voor mij zijn paganisme en Heidendom twee verschillende termen. Paganisme is algemener, Heidendom is waar ik over praat.
Lol, paganisme is een synomien voor heidendom...tenzij u een andere woordenboek heeft.
Oud 5 augustus 2004, 21:27   #69
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Lol, paganisme is een synomien voor heidendom...tenzij u een andere woordenboek heeft.
Tzal daar ook aan liggen
Oud 5 augustus 2004, 22:04   #70
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Ik heb zojuist wat rondgesmurft op die site van de HVF.
Het lijkt me een beetje een mix van het klassieke anti-establishment-concept (kapitalisme, globalisering, Amerikanisering, individualisme... zijn slecht) met een grote portie milieu-fundamentalisme, dit alles overgoten met een 'Blut & Boden' sausje & gekruid met wat religieuze elementen (sprookjes).

Eigenlijk bewijst dit gewoon dat het kapitalisme werkt. Some people got too much free f*ckin' time at their hands. In elk ander systeem zouden mensen niet de vrije tijd hebben om zich in te laten met zulke frivoliteiten.

Heidenen zijn trouwens de objectieve bondgenoten van extreem-links in hun strijd tegen de 'neo-liberale globalisering'.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 22:19   #71
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Vreemd als je bekijkt dat het vlaams nationalisme van deze verening er gewoon afdruipt!

Enkele citaten:

"Samensmelting van verscheidene culturen leidt immers tot onomkeerbaar verval" - dus tegen de multiculturele maatschappij

"Het Vlaams Heidens Front kan wat ons betreft zeker als een Vlaams-nationalistische beweging bestempeld worden. Vlaanderen en Dietsland liggen ons nauwer aan het hart dan het verrotte, artificiële België. België berust niet op een etnische, culturele of linguïstische basis en zal daardoor, ten bate van alle partijen, uiteindelijk ten onder gaan." - bewijs geleverd! Maar het feit dat men geloofsovertuiging met politieke standpunten koppelt in een germaans fundamentalistisch tintje zint me niet echt...maar we zullen dat even door de vingers zien.

"Als men dit vergelijkt met de heidense religies en vooral in de voor- christelijke religies van Skandinavië, dan ziet men dat mannen en vrouwen gelijke exspressies van goddelijkheid vertoonden. De man was een weerspiegeling van de mannelijke godheid, de vrouw van de grote en heilige godin." - dit vind ik mooi citaat, man en vrouw gelijk.
Oud 5 augustus 2004, 23:16   #72
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Leuk dat ze man en vrouw in theorie als gelijk beschouwen, maar zin voor realiteit is meestal ver te zoeken in hun ideeën:

Citaat:
Het antwoord op dit alles is moeilijk en makkelijk op hetzelfde moment. In theorie werkt elk sociologisch systeem. In theorie werkt communisme. In theorie is iedereen gelukkig in een kapitalistische samenleving. Het alternatieve systeem dat we zullen aanbieden zal ook in theorie werken; maar we kunnen niet zeggen of het zal werken of niet voordat het in praktijk wordt omgezet. Maar het heeft meer kans om te werken – en te blijven duren – dan het huidige systeem. Onze ‘utopische’ samenleving mag een droom zijn, maar het is tenminste een realistische droom [ii] .
Citaat:
Iedere verstandige geest zal beseffen dat de samenleving op een zelfmoordmissie is. En alsof dit nog niet genoeg was, is het kapitalisme erop uit om nog meer mensen te bekeren. Zij zijn diegene die Africa willen beschaafd maken, door Coca-Cola promotieteams te zenden naar mensen die niet eens elektriciteit nodig hebben omdat ze in harmonie leven met hun natuurlijke omgeving. Hun systeem van handel is aanzien als barbaars, daarom worden ze verlicht door de machtige dollar. Maakt dit de Afrikanen gelukkiger? Natuurlijk niet. Maar het vult de zakken van de kapitalisten en dit is het enige dat van belang is voor hen, niets meer, niets minder. Het is dankzij het kapitalisme en hun kolonisatie van de Afrikaanse landen dat wij nu momenteel met een massale toestroom vluchtelingen uit Afrika te maken krijgen. We mogen dan geen ‘boom aanbidders’ zijn die zichzelf aan een boom ketenen in de hoop dat ze zullen gered worden; maar wanneer ieder jaar een volgroeide boom wordt neergehaald om iedere persoon zijn brievenbus te vullen met reclameblaadjes, dan weten we dat er iets mis is met de samenleving.

We moeten realiseren dat ons Germaanse volk en alle andere Europeanen primitieve stamleden als voorvaders hebben; mensen die in harmonie leefden met de natuur net zoals de ‘onbeschaafde’ Afrikaanse bosjesmannen die we hierboven als voorbeeld aanhaalden. Onze voorouders beschouwden het kapitalistisch systeem, tot hetwelk de decadente Romeinse imperialisten ons probeerden te bekeren, als on-Germaans. We weten van sommige Germaanse stammen dat ze handelaars weigerden hun dorp te betreden omdat ze bang waren ‘geïnfecteerd’ te raken door deze materiële zwakheid en ‘luxueuze’ decadentie. En we weten allen hoe het Romeinse rijk viel door zijn eigen zieke decadentie…

Sommige zullen alreeds het besluit willen trekken dat we willen terugkeren tot prehistorisch sociologische situatie; waar we in grotten leven, gekleed in dierenhuiden en stenen bijlen hanteerden. Dit is allesbehalve de waarheid. Het VHF vecht voor een samenleving gebaseerd op de oud-Germaanse manier van leven, met een meer beperkte incorporatie van de moderne technologie dan we vandaag zien.
Citaat:
Dus het platteland moet opnieuw gedijen als we onszelf en het milieu willen redden, m.a.w. het is op het platteland dat de meeste mensen moeten wonen, het is op het platteland dat het hart van onze samenleving moet wonen – waar we kunnen bloeien en groeien, dus niet in de drukke grote steden. Grote steden moeten natuurlijk niet ophouden met bestaan, maar ze moeten niet groter worden dan ze al zijn en er moet heel wat veranderen aan de infrastructuur om het tolerabel te maken en plezanter en gezonder om te leven.

Al dit betekent niet dat we zullen stoppen met het bouwen van straten, dat we de elektriciteit en telefoonkabels zullen wegnemen of dat we het recht op lopend water en toiletten gaan verbieden. Aan de andere kant, moeten we snappen dat we al de ‘gunsten’ van de moderne maatschappij niet als logisch moeten beschouwen, de huidige toestand kan gewoon NIET behouden blijven. Onze hele bestaan kan niet in gevaar gebracht worden voor een beetje irrelevant comfort. Heeft ieder familie twee auto’s nodig? We kunnen ook stappen, met de fiets of met paard en kar (op het platteland) rijden. We zullen natuurlijk ook de prijs om met de trein, boot en (ecologische) bussen te rijden goedkoper maken.
What more can i say ...
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 23:45   #73
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Heeft ieder familie twee auto’s nodig? We kunnen ook stappen, met de fiets of met paard en kar (op het platteland) rijden. We zullen natuurlijk ook de prijs om met de trein, boot en (ecologische) bussen te rijden goedkoper maken.
Ze zullen wel enige sympathie van Groen! genieten.
Oud 6 augustus 2004, 00:05   #74
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

(Pagan Front Logo)

De standpunten zijn wat gelijkend en ook heeft VHF banden met VJM.
Als deze organisatie zijn ideologieën zou willen waarmaken in een onafhankelijk vlaanderen lijkt dit een beetje contradictisch met het huidige Europa, dat betekent niet alleen dat men België (vlaanderen) moet opblazen als EU-lid om maar te zwijgen over Brussel. Over die landbouw dan, een centralisatie naar de steden toe wat betreft massa-bevolking, dus men propt alles in Brussel, Gent, Brugge of Antwerpen en overigens wordt Vlaanderen een groen landschap opgevrolijkt met hier en daar een boerderijtje. Als men 6.000.000 mensen wil onderhouden zullen dat véél boederijen moeten zijn of men moet importeren maar waar haalt men dat geld dan? een centraal stedelijk-economisch beleid? toerisme? - Flandern Über Alles - daar zal volk op afkomen...aanhangers van VJM op dit forum verklaarden zich onverschillig naar het Vlaams Blok toe, gelukkig maar! hoewel men soms ook strekkingen vertoond die er contacten mee hebben. VHF is echter een radicaal en extreem-rechtse organisatie waar ik geen sympathie voor heb, germaans fundamentalisme verkoopt echter niet al te goed...ik vraag me af hoeveel leden ze hebben?

Laatst gewijzigd door Cyperken : 6 augustus 2004 om 00:07.
Oud 6 augustus 2004, 16:37   #75
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Toch wel, godsdienst is wel onverenigbaar met wetenschap. Het is juist de kritische houding die nodig is om wetenschap te bedrijven die totaal overboord gesmeten wordt door de gelovige. Het zijn niet de atheïsten die 'niet verder kijken dan hun neus lang is', het zijn de gelovigen die uit gemakzucht kiezen voor 'kant en klaar' antwoorden.
Giordani Bruno, de Griekse natuurfilosofen, de Babylonische sterrenkundigen enz. hadden nochtans allemaal een heidense wereldbeschouwing. Het is onlogisch dat het plaatsen van God buiten de wereld de wetenschappen heeft mogelijk gemaakt zoals de bijbelse godsdiensten het nu verkondigen. Pantheïsme zet aan tot natuurstudie. De bijbelstaarders hebben genoeg aan een God die het Totaal Andere is en aan zijn geopenbaarde Woord.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 6 augustus 2004 om 16:40.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 17:04   #76
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Cyperken,

Ik lees in uw berichten steeds over 'Germaanse fundamentalisme', maar op grond waarvan zouden heidenen - die geen Boek, Wetten of Messias kennen - fundamentalistisch zijn? Of hebt u iets tegen de ('extreme') liefde voor het eigen volk, land, erfgoed, werelddeel enz. ? Als nationalist zou dat nochtans niet mogen!

Het heidendom is niet restauratief, want dat ligt niet in zijn aard. Het is een ingesteldheid zoals verwoord in de volgende liedjestekst van Fraction:

Citaat:
L'esprit des forêts

Près de cette source où tu te recueilles
Le vent furieux agite les feuilles
La forêt reste �* tes yeux
Le refuge sacré des dieux
La " vallée de larmes " n'est qu'ineptie
Et le péché originel aussi
Ecarter ces funestes chimères
Venues tout droit du désert
Pour exalter le monde la beauté
Le corps, la force et la santé

Il ne s'agît pas d'un retour au passé
Tu comptes simplement t'y rattacher
Le dualisme est une utopie
La contradiction est moteur de la vie
Le cosmos ne forme qu'un
Etre en harmonie, avec lui, reste un vaste dessein
Le divin, du monde, n'est pas dissocié
Il se déploie en lui et par lui
Fait �* son image, l'homme est né
Pour se transcender en héros de jadis

Ne maîtrisant pas le temps par la durée
Tes actes peuvent l'accomplir par leur intensité
C'est en te faisant un nom redouté
Que tu gagneras ta part d'éternité
L'histoire est loin d'être terminée
Présent, futur et passé sont étroitement associés
Affronte les défis de l'existence
Pour donner aux choses leur véritable sens
Guidé par les mythes européens
L'idéal de lutte, pour toi, n'est pas vain

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 6 augustus 2004 om 17:09.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 17:35   #77
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Cyperken,

Ik lees in uw berichten steeds over 'Germaanse fundamentalisme', maar op grond waarvan zouden heidenen - die geen Boek, Wetten of Messias kennen - fundamentalistisch zijn? Of hebt u iets tegen de ('extreme') liefde voor het eigen volk, land, erfgoed, werelddeel enz. ? Als nationalist zou dat nochtans niet mogen!

Het heidendom is niet restauratief, want dat ligt niet in zijn aard. Het is een ingesteldheid zoals verwoord in de volgende liedjestekst van Fraction:
Ik had me al een beetje verwacht aan zulke reply, het heeft lang geduurt maar hier is ie dan toch.
Ik heb helemaal niets tegen liefde voor het eigen volk, land of erfgoed - extreem valt te bekijken in welke context - maar ik vind wel dat men realistisch moet blijven en zeker als men politieke ideologieën predikt, dat is nu net waar het VHF ietswat te ver in gaat.
Ik ben van het idee dat een 'volk, cultuur of samenleving' steeds in evolutie is dus het zijn termen die te relativeren zijn, hoewel is het aangewezen dat we zoveel mogelijk van onze oude cultuur bewaren in die zin dat het mogelijk is en niet in tegenstrijd is met de huidige samenleving.

even een citaat erbij halen:
Citaat:
Dus het platteland moet opnieuw gedijen als we onszelf en het milieu willen redden, m.a.w. het is op het platteland dat de meeste mensen moeten wonen, het is op het platteland dat het hart van onze samenleving moet wonen – waar we kunnen bloeien en groeien, dus niet in de drukke grote steden. Grote steden moeten natuurlijk niet ophouden met bestaan, maar ze moeten niet groter worden dan ze al zijn en er moet heel wat veranderen aan de infrastructuur om het tolerabel te maken en plezanter en gezonder om te leven
Ik hou van het platteland maar dit is een utopia die niet verwezelijkt kan worden. En het is zoals ze zelf zeggen 'in theorie werkt alles...' maarja.

Ik ga het VHF niet helemaal slecht praten, er zijn vele zaken die nuttig zijn en waar we ideeën kunnen van plukken maar over de globale visie staan ze één brug te ver naar mijn opinie.

Dus om even te rekapituleren, behoud van vlaamse cultuur is een vereiste maar enkel in realiseerbare vorm.
Oud 7 augustus 2004, 23:43   #78
senator
Partijlid

senator's schermafbeelding

Standaard

Is niet geloven geen geloof op zich?

ik geloof dat er niets is op zich even ongefundeerd als zeggen ik geloof dat een pipo met een lange baard het universum geschapen heeft.

Laatst gewijzigd door senator : 7 augustus 2004 om 23:46.
senator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2004, 00:01   #79
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door senator
Is niet geloven geen geloof op zich?

ik geloof dat er niets is op zich even ongefundeerd als zeggen ik geloof dat een pipo met een lange baard het universum geschapen heeft.
Natuurlijk ja, dat is een kinderfabeltje...voor kinderen is het namelijk niet zo makkelijk om een beeld te vormen van 'god' dus geeft men ze een beschrijving waar ze goed mee kunnen omspringen in hun verbeelding.

De term 'niets' is ook zo bizar hé...kan je alles bij voorstellen.
Oud 8 augustus 2004, 09:15   #80
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het beste geloof komt uit India.
Al die monotheistische troep is ronduit simplistisch en bespottelijk.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be