Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag een kind over zijn leven zelf beslissen , aangaande medisch ??
ja 7 63,64%
nee 3 27,27%
hangt ervan af 1 9,09%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2013, 01:24   #61
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Leonard is niet de minste, hij bekleedt een nogal hoge functie in die organisatie die zou moeten staan voor liefde, mededogen, en medeleven. Je zou daarvan een ietwat ander antwoord verwachten dan zoiets kortzichtig.
Leonard werwoordt gewoon de mening van Rome, niet meer of niet minder.
misschien wordt het eens tijd dat ook de gelovigen hier zich een keer verdiepen in de leer vd kerk.
kerk is nu eenmaal conservatief, bekrompen en kortzichtig.
Naar Vlaamse normen is het grootste deel vd katholieke visie omtrent ethiek simpelweg verwerpelijk

Leonard mag een mening hebben maar waarom moet je meer waarde hechten aan die mening dan aan de mening van mijn kuisvrouw?

de discussie bij minderjarigen gaat niet om leeftijd.
als je feitelijk weet dat je baby verschrikkelijk afziet dan mag je dat lijden stopzetten. en met stopzetten bedoel ik neit medicatie stoppen, sonde stilleggen etc. Verhongeren en aan de ergste pijnen laten creperen ( de mooie naam passieve euthanasie) is mi het ergste wat je iemand aan kunt doen.
dat lijkt me de evidentie zelve.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 01:34   #62
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

Leonard mag een mening hebben maar waarom moet je meer waarde hechten aan die mening dan aan de mening van mijn kuisvrouw?
In mijn geval is dat allicht omdat ik meer gehecht ben aan de christelijke waarden dan ik zou willen toegeven

De Kerk, daarentegen, is gewoon vervallen christendom. Het christendom verneukt, ontdaan van alle christelijke waarden. Een ijskoude mastodont die niet meer geeft om het individuele verhaal, zoals Jezus dat overigens wel deed (zie ook de reactie van Joris op een individueel verhaal), maar enkel bekommerd om rijkdom, dogma en het netjes proberen inpakken en wegmoffelen van perversiteiten. Mijn kanarie heeft een rijkere zingeving dan heel dat zootje samen.

Dus om op je vraag te antwoorden: teleurstelling
Ik hecht trouwens ook wel belang aan de mening van je kuisvrouw.
Oud 9 maart 2013, 01:36   #63
westdiep
Gouverneur

Standaard

Verander Léonard door Bart De Wever, Filip De Winter of om het even welke politicus en het kot was te klein.

Zijn uitspraken zijn kwetsend zoals die moeder aanhaalde in het artikel.
Dat hij voorzitter is van een wereldvreemde poppenkast doet weinig terzake. Soms mogen die mensen ook eens terechtgewezen worden over hun idiote meningen. Het is trouwens net dezelfde argumentatie die hier gebruikt wordt tijdens het eerste euthanasie debat, namelijk dat er ALTIJD een palliatief (bijna) pijnloos alternatief is, ondertussen is euthanasie bij wilsbekwame meerderjarigen vrij breed aanvaard als keuzemogelijkheid, het is nu zaak om dit op een correcte manier uit te breiden naar wilsbekwame minderjarigen en niet-wilsbekwame personen die ondraaglijk, uitzichtloos lijden.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 02:33   #64
giserke
Banneling

Standaard

Ik stel voor om in iedere gemeente een galg te installeren.
Iedereen die zich geroepen voelt mag die galg volkomen gratis gebruiken.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 02:35   #65
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou eens over jouw kind moeten gaan, misschien dat je dan wel zou inzien dat dat niet zo menslievend is.
Dan .... zullen ze er wel anders over gaan denken !!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Of bedoelde hij soms 'bidden, veel bidden' ????
Wie zoiets aanpraat of durft aanpraten:
dan is die persoon zelfs niet meer infantiel !!!!
Als met bidden alles op te lossen zou zijn , mmmm
mmmm , in de psychiatrie zijn zulke letterlijk onbehandelbaar !!!!

We will pray for you !!
Dat heeft ooit iemand ivm mijn handicap gezegd , dat was op de bus !!
Maar ook een keer op straat , ik moest blijven geloven & veel bidden ,
enneuh ....
ik ben dus nog steeds slechtziend & mijn rug om zeep , beide onomkeerbaar !!!!

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

Of wat met deze zaak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Terri_Schiavo_case
Of kinderen die dodelijk ziek zijn , en nog in staat zijn zelfmoord te plegen ??
Hoe zou men daar op reageren ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 02:38   #66
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik stel voor om in iedere gemeente een galg te installeren.
Iedereen die zich geroepen voelt mag die galg volkomen gratis gebruiken.
Sarcasme
Maar ok , stel je voor dat ....

breedbandwurger 1967

Oud 9 maart 2013, 11:40   #67
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Sarcasme
Maar ok , stel je voor dat ....
leven een recht is en elke wilsbekwame mens op elk moment in zijn leven de keuze mag hebben om er uit te stappen.

zo zou het eigenlijk moeten zijn denk ik dan
Oud 9 maart 2013, 12:26   #68
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, het punt is dat Leonard ook na het zien van dat filmpje doodleuk oordeelt dat er andere manieren waren om een kind dat lijden te besparen. Zonder enige kennis van het dossier.
Maar ze wouden wél dat Mgr. Léonard na het zien van een filmpje, zonder kennis van het dossier, zijn mening zou aanpassen?

Een irrelevant filmpje, nota bene. Anekdotische emotionele dooddoeners. Begrijpe wie begrijpen kan...
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 12:29   #69
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
leven een recht is en elke wilsbekwame mens op elk moment in zijn leven de keuze mag hebben om er uit te stappen.

En Mgr. Léonard hier beweert dat minderjarigen niet wilsbekwaam zijn, en ikzelf ben er vrij zeker van dat een baby niet wilsbekwaam is.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 14:23   #70
westdiep
Gouverneur

Standaard

Ik ben echt benieuwd naar de mening van de tegenstanders, of de waarschuwingen voor misbruik.

Ik denk dat iedereen die voor het recht op euthanasie is, ook vindt dat het recht moet uitgebreid worden naar minderjarigen die wilsbekwaam zijn.

Maar hoe zit dat dan met niet-wilsbekwamen?
Voor volwassenen zou je dit kunnen oplossen door met een testament te werken dat opgesteld moet worden terwijl men nog wilsbekwaam is.

Voor kinderen/babies is dat een pak moeilijker.
Maar dan denk ik zo dat geval per geval toch objectief kan vastgesteld worden dat de ouderliefde oprecht is?

mvg,
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 14:42   #71
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Maar ze wouden wél dat Mgr. Léonard na het zien van een filmpje, zonder kennis van het dossier, zijn mening zou aanpassen?

Een irrelevant filmpje, nota bene. Anekdotische emotionele dooddoeners. Begrijpe wie begrijpen kan...
Voor een ouder is zoiets niet meteen "anekdotisch" natuurlijk.

Die woordkeuze op zich is overigens niet uitgelezen gepast...
Oud 9 maart 2013, 15:13   #72
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Geassisteerde zelfdoding en euthanasie kunnen niet genoeg worden uitgebreid, net als abortus.
Absoluut en daarbij ook nog een goed alternatief ter vervanging van de enkelband en het moeizaam uitwijzen van ongewenste gasten!

Graaizieke manager's, oplichtende politici en bankiers die onze goede brave Vlaamse bevolking in het verderf storten!.
Oud 9 maart 2013, 16:40   #73
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Geen idee. Misschien heeft hij een ander filmpje gezien dat inderdaad andere mogelijkheden toonde? Of misschien kent hij een soortgelijk geval waarin andere methoden met succes werden toegepast? Misschien heeft hij wel degelijk medische kennis.
Punt hier is dat er met grof geschoten wordt omdat de auteur hier Leonard heet...
En zelfs al is hij geen deskundige, mag hij daarom geen mening hebben?
Ik ben bvb geen psychiater of psycholoog maar ben wel van mening dat Dutroux en co nooit meer zouden mogen vrijkomen ongeacht hoe goed ze zich gedragen in gevangenschap. Moet je mij nu niet komen doodschieten of zo? Of doe je dat enkel bij mensen die Leonard noemen en de kerk vertegenwoordigen...?
Gaan we wat zeveren ? Hij weet van dit specifiek geval nul de botten af, dus moet hij zijn mond hierover houden, en dan zeker niet vertellen dat er VOOR DIT SPECIFIEK GEVAL andere mogelijkheden zijn zonder te zeggen welke...... Bij deze ziekte is heel goed geweten wat het eindresultaat is en dat is ALTIJD pijnlijk en onvermijdelijk. Dan wat zeveren over 'andere mogelijkheden' om zo'n "leven" verdraaglijker te maken....

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 9 maart 2013 om 16:45.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 16:53   #74
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Mijn allergrootste sympathie met het lijden van je moeder en hen die om haar geven maar haar als excuus naar voor schuiven om je gebrek aan inhoud te camoufleren... bah...
gebrek aan inhoud ? Dit is een voorbeeld van wat elke dag gebeurt. Dit keer gaat het over een volwassene, maar in wezen is het hetzelfde als het onderwerp van deze topic : is het moreel verantwoord om iemand die niet meer in staat is om zelf nog te beslissen, verder te laten lijden als de pijn niet meer te harden is en/of effectief kan worden bestreden ?
Voor de voorvechters van de 'verheven moraliteit' : ja......maar ik noem dat martelen toelaten....
Oud 9 maart 2013, 16:59   #75
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Iemand die zo'n hoge functie heeft en nog altijd niet weet dat op alles uitzonderingen zijn... Voor hem is het dus zwart-wit, grijs bestaat niet, zijn doctrine is absoluut....behalve......(vul hier gelijk welk 'kerkschandaal' van de afgelopen 10 jaar in)
Oud 9 maart 2013, 17:48   #76
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Iemand die zo'n hoge functie heeft en nog altijd niet weet dat op alles uitzonderingen zijn... Voor hem is het dus zwart-wit, grijs bestaat niet, zijn doctrine is absoluut....behalve......(vul hier gelijk welk 'kerkschandaal' van de afgelopen 10 jaar in)
Ik zou me daar allemaal niet teveel zorgen rond maken. In feite is zijn onverzettelijkheid voor dit thema juist goed want het illustreert dat het compleet dogmatisch geïnspireerd is en dat we er dus eigenlijk geen rekening mee moeten houden.

In andere discussies probeerden de katholieken aan te voeren dat hun argumenten niet religieus geïnspireerd zijn en dat maakt het dan weer wat lastiger.

Er is nog wat werk aan de winkel rond euthanasie vooral voor dergelijke gevallen. Het moet zeker mogelijk zijn maar er moeten verschillende controle mechanismen ingebouwd worden om de belangen van het kind te vrijwaren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 20:19   #77
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En Mgr. Léonard hier beweert dat minderjarigen niet wilsbekwaam zijn, en ikzelf ben er vrij zeker van dat een baby niet wilsbekwaam is.
bij wilsonbekwamenligt de verantwoordelijkheid bij ouders (baby's) of bij familie.

Prins Friso is ook niet meer wilsbekwaam maar volgens de gangbare logica is hij nog steeds in "leven" en is dat "leven" beëindigen moord.
tsja, en binnen een jaar of 10 ligt hij er nog en kunnen de kinderen nog steeds zeggen dat hun papa "leeft"
Oud 9 maart 2013, 20:44   #78
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zou me daar allemaal niet teveel zorgen rond maken. In feite is zijn onverzettelijkheid voor dit thema juist goed want het illustreert dat het compleet dogmatisch geïnspireerd is en dat we er dus eigenlijk geen rekening mee moeten houden
In andere discussies probeerden de katholieken aan te voeren dat hun argumenten niet religieus geïnspireerd zijn en dat maakt het dan weer wat lastiger.
Er is nog wat werk aan de winkel rond euthanasie vooral voor dergelijke gevallen. Het moet zeker mogelijk zijn maar er moeten verschillende controle mechanismen ingebouwd worden om de belangen van het kind te vrijwaren.
Natuurlijk is dat dogmatisch geïnspireerd, 't is tenslotte een chief van de katholieken. Maar die heeft wel invloed op een bepaalde partij.....en daarom ook op de Belgische wetgeving. Voor mij niet gelaten in kwesties die mij totaal niet kunnen verdommen, maar dit.....
Oud 10 maart 2013, 10:10   #79
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Echter .... zolang die persoon ....
geen andere LETTERLIJK (& doelbewust) mee de dood insleurt ,
dan is't inderdaad zijn wil/keuze om te leven of sterven !!!!

breedbandwurger 1967

Laatst gewijzigd door cookie monster : 10 maart 2013 om 10:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be