Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 2 augustus 2004, 11:59   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
zoals iedere linguist zal bevestigen is het Waals veel ouder als het Frans.
"Het" Waals bestaat niet. Er bestaan dialecten van de "langue d'oil" waarbij er in het huidige Wallonië weer een onderverdeling kan gemaakt worden. De grootste groep van de "langue d'oil" er gesproken behoren tot de Waalse groep. Van de "langue d'oil" is het Waals een van de meest archaïsche dialecten.

Vergeten we echter niet dat niet heel Wallonië Waals spreekt: niet alleen geven heel veel Walen hun dialect niet meer door (maar spreken soort verwaalst Frans), maar er zijn ook andere dialecten (het Picardisch in bijna heel Henegouwen, het Lorrain en het Champenois in Luxemburg).

Het Waals mist een eenheidstaal.

Met "Frans" bedoelt u ongetwijfeld de culturele, gestandardiseerde vorm van de Franse taal.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 2 augustus 2004, 12:01   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer onzin!

1. De Walen spreken Waals (denk maar aan de cijfers)
2. Mijn op en top West-Vlaamse grootmoeder zit in Tongeren in een serviceflat.
Ondanks onze mooie eenheidstaal verstaat zij hen niet en omgekeerd.

Wat is het nut van het AN als niemand het kent??
Dat ligt dan enkel en alleen aan het feit dat uw grootmoeder blijkbaar niet genoeg lessen nederlands heeft gehad. Feit is dat het AN best�*�*t en afgezien van enkele uitzonderingetjes die hier blijkbaar als regel worden opgevoerd verstaat de overgrote meerderheid van de vlamingen deze standaard.
Oud 2 augustus 2004, 12:01   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weer onzin!

2. Mijn op en top West-Vlaamse grootmoeder zit in Tongeren in een serviceflat.
Ondanks onze mooie eenheidstaal verstaat zij hen niet en omgekeerd.

Wat is het nut van het AN als niemand het kent??
Geen onzin.

Kent niemand AN? In welke taal schrijven we hier dan op dit forum? In het Swahili misschien?

Mijn grootmoeder begrijpt heel goed AN alhoewel ze het zelf niet spreekt. Dat kun je haar ook moeilijk ten kwade duiden: slechts tot haar twaalf is ze naar school gegaan. Juist genoeg om te kunnen lezen, schrijven en rekenen. Aan het aanleren van de standaardtaal werd niet echt zoveel aandacht gegeven in die tijd. Nu is dat wel anders.
Oud 2 augustus 2004, 12:03   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat ligt dan enkel en alleen aan het feit dat uw grootmoeder blijkbaar niet genoeg lessen nederlands heeft gehad. Feit is dat het AN best�*�*t en afgezien van enkele uitzonderingetjes die hier blijkbaar als regel worden opgevoerd verstaat de overgrote meerderheid van de vlamingen deze standaard.
Natuurlijk. Blijkbaar zitten de belgicisten op dit forum ergens nog gevangen in de 19e eeuw toen het onder francofielen ook gebruikelijk was te stellen dat "le flamand" geen eenheidstaal had en men dus maar beter op het Frans overschakelde.
Oud 2 augustus 2004, 12:44   #65
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk. Blijkbaar zitten de belgicisten op dit forum ergens nog gevangen in de 19e eeuw toen het onder francofielen ook gebruikelijk was te stellen dat "le flamand" geen eenheidstaal had en men dus maar beter op het Frans overschakelde.
en waar heb ik dát beweerd?

Ik beweer enkel dat er quasi niemand AN spreekt, dus hou uw idiote commentaren voor uzelf, waar het niveau navenant is.
Oud 2 augustus 2004, 12:46   #66
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen onzin.

Kent niemand AN? In welke taal schrijven we hier dan op dit forum? In het Swahili misschien?

Mijn grootmoeder begrijpt heel goed AN alhoewel ze het zelf niet spreekt. Dat kun je haar ook moeilijk ten kwade duiden: slechts tot haar twaalf is ze naar school gegaan. Juist genoeg om te kunnen lezen, schrijven en rekenen. Aan het aanleren van de standaardtaal werd niet echt zoveel aandacht gegeven in die tijd. Nu is dat wel anders.
Ik heb het forum nog nooit tegen mij horen spreken...
Ik neem niemand kwalijk dat ze geen AN spreekt, noch ik, noch jij spreken AN. Ik bedoel enkel dat vele mensen blijven hun eigen dialect te spreken, tot en met op en top Vlaamse politici zoals Filip Dewinter, die ik nog nooit 1 zin AN heb horen uitkramen. (niet dat het daarom zoveel zinniger zou worden uiteraard)
Oud 2 augustus 2004, 12:50   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en waar heb ik dát beweerd?

Ik beweer enkel dat er quasi niemand AN spreekt, dus hou uw idiote commentaren voor uzelf, waar het niveau navenant is.
Niettemin bestaat het en iedereen begrijpt het. Afgezien van enkele grootmoeders die verhuizen dan. Elke Vlaming die naar het tv nieuw kijkt begrijpt volkomen wat er gezegd wordt.
Oud 2 augustus 2004, 12:51   #68
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

De meeste Vlamingen begrijpen het Frans ook, zeker als het ondertiteld wordt. Wat is uw punt?
Patriot! is offline  
Oud 2 augustus 2004, 13:08   #69
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De meeste Vlamingen begrijpen het Frans ook, zeker als het ondertiteld wordt. Wat is uw punt?
Dat Frans hebben ze eerst wel jaren intensief moeten aanleren.
Oud 2 augustus 2004, 14:51   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw bewering is de grootste larie die ik ooit heb gelezen. Denkt u trouwens dat men in Nederland overal en altijd AN spreekt? Ooit al eens in Nederlands-Limburg geweest? De dagdagelijkse omgangstaal is daar dialect, geen AN. Ook in het hoge Noorden is dat het geval (Gronings...). Ook in Vlaanderen wordt in de dagdagelijkse omgang dialect gesproken, maar dan beweren dat er "quasi niemand AN spreekt" is grote larie. Iedereen die hogere studies heeft gedaan beheerst het AN in een zekere mate.
Oud 2 augustus 2004, 14:53   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ik begrijp ook Russisch als het ondertiteld wordt
Oud 2 augustus 2004, 15:01   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp ook Russisch als het ondertiteld wordt
En als't nu eens in 't chinees ondertiteld wordt?
Oud 2 augustus 2004, 15:51   #73
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw bewering is de grootste larie die ik ooit heb gelezen. Denkt u trouwens dat men in Nederland overal en altijd AN spreekt? Ooit al eens in Nederlands-Limburg geweest? De dagdagelijkse omgangstaal is daar dialect, geen AN. Ook in het hoge Noorden is dat het geval (Gronings...). Ook in Vlaanderen wordt in de dagdagelijkse omgang dialect gesproken, maar dan beweren dat er "quasi niemand AN spreekt" is grote larie. Iedereen die hogere studies heeft gedaan beheerst het AN in een zekere mate.
net mijn punt, "in zekere mate"

Dus je bevestigt dat niemand het perfect kan, en een taal die niemand kan spreken, kun je toch geen taal noemen?

De taal is gans het volk, dan heeft Vlaanderen héél veel volkeren in haar grenzen. Zullen we gaan splitsen?
Oud 2 augustus 2004, 16:28   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
net mijn punt, "in zekere mate"
Neen, dat stelde u eerder niet. U beweerde echter wel dat "quasi niemand AN spreekt". Heel wat anders dan de stelling dat niet iedereen het AN op een kreukvrije manier beheerst. Ik zou trouwens eens willen weten hoeveel % van de Fransen hun eigen standaardtaal op die manier beheersen. Of hoeveel % van de Engelsen Oxford English spreken zoals het genormeerd is.
Oud 2 augustus 2004, 16:31   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je bevestigt dat niemand het perfect kan, en een taal die niemand kan spreken, kun je toch geen taal noemen?
Eens te meer doet u uw slechte reputatie van de belgicisten op dit forum eer aan: u verdraait de woorden zoals u dat dunkt.

Nergens schrijf ik dat "niemand" de taal perfect kan. Nergens. Dat stelt u. Als onderwijzer ken ik genoeg mensen die het AN op een voortreffelijke manier spreken en schrijven. En misschien moet u ook eens naar de VRT eens kijken i.p.v. steeds naar Franse zenders, dan zult u merken dat er goed AN wordt gesproken.

Graag ook eens antwoord hoeveel mensen er wel "perfect" Frans spreken onder de Franstaligen bijvoorbeeld. Of hoeveel % van de Engelsen hun taal beheersen zoals de standaard dat eist.
Oud 2 augustus 2004, 16:31   #76
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

"in zekere mate" = niet helemaal, dus spreken ze geen AN, maar bijna AN.

Wat de fransen doen, kan mij geen barst schelen, we zitten in Belgë, niet in Frankrijk of Engeland
Oud 2 augustus 2004, 16:33   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taal is gans het volk, dan heeft Vlaanderen héél veel volkeren in haar grenzen. Zullen we gaan splitsen?
U bedoelt?

In Frankrijk worden er volgens u waarschijnlijk geen dialecten van de Franse taal gesproken, nietwaar. En ook Duitsland is dialectvrij? En in Italië spreken alle Italiaanse burgers steeds het genormeerde Italiaans (de norm van Lucca). Of niet?
Oud 2 augustus 2004, 16:34   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat de fransen doen, kan mij geen barst schelen, we zitten in Belgë, niet in Frankrijk of Engeland
Wat zijn de belgicisten toch mensen met oogkleppen op. Wat in het buitenland gebeurt, kan hen "geen barst schelen".

Maar goed, België. Alle Walen spreken zeker dag in dag uit allemaal genormeerd Frans zoals dat door de Académie Française is voorgeschreven? Of toch weer niet?
Oud 2 augustus 2004, 16:35   #79
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens te meer doet u uw slechte reputatie van de belgicisten op dit forum eer aan: u verdraait de woorden zoals u dat dunkt.

Nergens schrijf ik dat "niemand" de taal perfect kan. Nergens. Dat stelt u. Als onderwijzer ken ik genoeg mensen die het AN op een voortreffelijke manier spreken en schrijven. En misschien moet u ook eens naar de VRT eens kijken i.p.v. steeds naar Franse zenders, dan zult u merken dat er goed AN wordt gesproken.

Graag ook eens antwoord hoeveel mensen er wel "perfect" Frans spreken onder de Franstaligen bijvoorbeeld. Of hoeveel % van de Engelsen hun taal beheersen zoals de standaard dat eist.
Wel, mijn beste Jan, ik kijk niet eens naar het franse journaal, maar wel naar het VRT en VTMjournaal.

Er is slechts 1 nieuwsanker die perfect AN spreekt, en dat is Stef Wauters.
Dat zou jij als voortreffelijk leerkracht toch ook moeten horen?
Oud 2 augustus 2004, 16:36   #80
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zijn de belgicisten toch mensen met oogkleppen op. Wat in het buitenland gebeurt, kan hen "geen barst schelen".

Maar goed, België. Alle Walen spreken zeker dag in dag uit allemaal genormeerd Frans zoals dat door de Académie Française is voorgeschreven? Of toch weer niet?
Bij mijn weten is het niet de BUB die vindt dat lands- en taalgrenzen gelijk moeten lopen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be