![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeten we echter niet dat niet heel Wallonië Waals spreekt: niet alleen geven heel veel Walen hun dialect niet meer door (maar spreken soort verwaalst Frans), maar er zijn ook andere dialecten (het Picardisch in bijna heel Henegouwen, het Lorrain en het Champenois in Luxemburg). Het Waals mist een eenheidstaal. Met "Frans" bedoelt u ongetwijfeld de culturele, gestandardiseerde vorm van de Franse taal. |
|
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kent niemand AN? In welke taal schrijven we hier dan op dit forum? In het Swahili misschien? Mijn grootmoeder begrijpt heel goed AN alhoewel ze het zelf niet spreekt. Dat kun je haar ook moeilijk ten kwade duiden: slechts tot haar twaalf is ze naar school gegaan. Juist genoeg om te kunnen lezen, schrijven en rekenen. Aan het aanleren van de standaardtaal werd niet echt zoveel aandacht gegeven in die tijd. Nu is dat wel anders. |
|
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#65 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik beweer enkel dat er quasi niemand AN spreekt, dus hou uw idiote commentaren voor uzelf, waar het niveau navenant is.
![]() |
#66 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik neem niemand kwalijk dat ze geen AN spreekt, noch ik, noch jij spreken AN. Ik bedoel enkel dat vele mensen blijven hun eigen dialect te spreken, tot en met op en top Vlaamse politici zoals Filip Dewinter, die ik nog nooit 1 zin AN heb horen uitkramen. (niet dat het daarom zoveel zinniger zou worden uiteraard)
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste Vlamingen begrijpen het Frans ook, zeker als het ondertiteld wordt. Wat is uw punt?
|
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dus je bevestigt dat niemand het perfect kan, en een taal die niemand kan spreken, kun je toch geen taal noemen? De taal is gans het volk, dan heeft Vlaanderen héél veel volkeren in haar grenzen. Zullen we gaan splitsen?
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nergens schrijf ik dat "niemand" de taal perfect kan. Nergens. Dat stelt u. Als onderwijzer ken ik genoeg mensen die het AN op een voortreffelijke manier spreken en schrijven. En misschien moet u ook eens naar de VRT eens kijken i.p.v. steeds naar Franse zenders, dan zult u merken dat er goed AN wordt gesproken. Graag ook eens antwoord hoeveel mensen er wel "perfect" Frans spreken onder de Franstaligen bijvoorbeeld. Of hoeveel % van de Engelsen hun taal beheersen zoals de standaard dat eist. |
|
![]() |
![]() |
#76 |
Staatssecretaris
|
![]() "in zekere mate" = niet helemaal, dus spreken ze geen AN, maar bijna AN.
Wat de fransen doen, kan mij geen barst schelen, we zitten in Belgë, niet in Frankrijk of Engeland
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Frankrijk worden er volgens u waarschijnlijk geen dialecten van de Franse taal gesproken, nietwaar. En ook Duitsland is dialectvrij? En in Italië spreken alle Italiaanse burgers steeds het genormeerde Italiaans (de norm van Lucca). Of niet? |
|
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, België. Alle Walen spreken zeker dag in dag uit allemaal genormeerd Frans zoals dat door de Académie Française is voorgeschreven? Of toch weer niet? |
|
![]() |
![]() |
#79 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Er is slechts 1 nieuwsanker die perfect AN spreekt, en dat is Stef Wauters. Dat zou jij als voortreffelijk leerkracht toch ook moeten horen?
![]() |
#80 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat: