Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2004, 09:03   #61
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
leert lezen: ik reageer enkel op de tekst van de BBL uit GvA.
Dus de BBL geeft een aantal maatregelen tegen ozon vervuiling, en u geeft een aantal alternatieven. U kent echter de ballen af van ozon. Hoe kunt u nu in godsnaam serieuze alternatieven opstellen?

Citaat:
Zelfs al zou een auto goed zijn tegen ozon (?) dan nog kan een stevig openbaar vervoer goed zijn voor het fileleed. Dus altijd goed.
Dus het gaat al lang niet meer over ozon, maar over files... Nou ja. Zeg het dan ook hé.

Citaat:
Ga terug naar uw speeltuin hé
Wat is er? Is uwe lolly in het zand gevallen? Of vindt u dat het de bedoeling is dat iedereen luid applaudisseert voor uw genialiteit?
Oud 5 augustus 2004, 09:04   #62
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje

Auto's stoten immers NO uit: NO + O3 => NO2 + O2. Ozon wordt afgebroken door uitlaatgassen.
Uiteraard klopt deze uitspraak niet he.

er is ook nog de reactie van NOx (uitstoot van uw wagen) met VOC (van het zonlicht) wat samen voor de ozon zorgt.

Verder is er in uw reactie nog te melden:
NO + O3 = NO2 + O2 ==> NO + O2 = N + O3

etc
Oud 5 augustus 2004, 09:05   #63
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mag ik trouwens ook eens weten hoe u het fileleed gaat verzachten door vanuit elke uithoek van dit land op ongeveer elk uur busdiensten te gaan organiseren? Of is een bus met één passagier in misschien beter dan een auto met één passagier in? En hoeveel gaat dat allemaal wel niet kosten?
Oud 5 augustus 2004, 09:08   #64
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik trouwens ook eens weten hoe u het fileleed gaat verzachten door vanuit elke uithoek van dit land op ongeveer elk uur busdiensten te gaan organiseren? Of is een bus met één passagier in misschien beter dan een auto met één passagier in? En hoeveel gaat dat allemaal wel niet kosten?
Lees de posts hierboven eens...
Als je niet volwassen kunt discussie voeren, ga dan op een ander he...

er is in ons land meer als een uithoek (blijkbaar woon jij in een achtergesteld gat aan uw kerktorenmentaliteit te oordelen), maar er zijn ook nog steden in het land. Daar situeren zich de files, niet in bv Genoelselderen. Denk eens na, en als dat gelukt is, laat het dan weten.
Oud 5 augustus 2004, 09:12   #65
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteraard klopt deze uitspraak niet he.

er is ook nog de reactie van NOx (uitstoot van uw wagen) met VOC (van het zonlicht) wat samen voor de ozon zorgt.
Uiteraard klopt de uitspraak wel. Ik ga hier geen foefkes zitten verzinnen hé : uitlaatgassen van auto's breken ozon af volgens de reactie : NO + O3 => NO2 + O2

Wat is anders uw verklaring dat de ozonwaarden in Brussel lager liggen dan in Moerkerke (zie kaartje: dat ligt bij Damme, midden in het groen)

Citaat:
Verder is er in uw reactie nog te melden:
NO + O2 = N + O3
Als u ooit deze reactie kunt aantonen in de atmosfeer, dan ligt er een nobelprijs te wachten op u.

Citaat:
etc
Om iedereen te overtuigen van uw kennis van de chemie, mag u gerust nog een paar andere "reacties" geven hoor...
Oud 5 augustus 2004, 09:15   #66
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees de posts hierboven eens...
Als je niet volwassen kunt discussie voeren, ga dan op een ander he...
Zeg, als gij voorstelt om het openbaar vervoer uit te breiden (en ge geeft zelf het voorbeeld om van kweet-niet-waar naar Antwerpen te rijden), dan zijn dat toch gerechtvaardigde vragen. Het is niet omdat ge daar geen antwoord op weet, dat ge moet beginnen schelden hé.

Citaat:
er is in ons land meer als een uithoek (blijkbaar woon jij in een achtergesteld gat aan uw kerktorenmentaliteit te oordelen), maar er zijn ook nog steden in het land. Daar situeren zich de files, niet in bv Genoelselderen.
De files, mijn beste, worden wél veroorzaakt door al die mensen die met hun auto van alle uithoeken in dit land naar de steden rijden om te gaan werken. Of dacht u dat de ochtendfiles in Brussel (bvb.) zich manifesteerden doordat alle Brusselaars opeens in de wagen kruipen?
Oud 5 augustus 2004, 09:19   #67
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

neen, wat ik zei: de files zitten in de steden, niet in genoelselderen. Waar heb ik het mis??

Op uw gerechtvaardigde vragen is reeds lang geantwoord natuurlijk, waardoor ik het niet opnieuw ga doen.
Oud 5 augustus 2004, 09:27   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De files, mijn beste, worden wél veroorzaakt door al die mensen die met hun auto van alle uithoeken in dit land naar de steden rijden om te gaan werken. Of dacht u dat de ochtendfiles in Brussel (bvb.) zich manifesteerden doordat alle Brusselaars opeens in de wagen kruipen?
Zoiets kan eigenlijk opgelost worden door twee zaken die elkaar kunnen aanvullen:

(a) decentralisatie van de overheidsdiensten. Weg dus van de centralisatie van alles en nog wat in Brussel;

(b) werken met verzamelpunten van waaruit er op heel regelmatige tijdstippen treinen en/of bussen rijden. Op die verzamelpunten is er ruime parkeergelegenheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 09:30   #69
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
neen, wat ik zei: de files zitten in de steden, niet in genoelselderen. Waar heb ik het mis??
De files manifesteren zich vooral VAN EN OP WEG NAAR de steden. Luister maar eens naar de radio 's morgens en 's avonds: Sint-Job-In't-Goor, Sterrebeek, Wilsele, Ternat en co lijken me niet direct de grootste steden van België te zijn. Ik denk dus niet dat u de files naar Antwerpen en Brussel gaat oplossen door in Antwerpen en Brussel voor goed openbaar vervoer te zorgen.

Citaat:
Op uw gerechtvaardigde vragen is reeds lang geantwoord natuurlijk, waardoor ik het niet opnieuw ga doen.
Naar ik meen was de discussie daarover (tussen u en tomB) nog bezig ?
Oud 5 augustus 2004, 09:32   #70
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(b) werken met verzamelpunten van waaruit er op heel regelmatige tijdstippen treinen en/of bussen rijden. Op die verzamelpunten is er ruime parkeergelegenheid.
Ik denk dat ze dat voor de werken in Antwerpen al uitproberen (is dat niet "park and ride" of zoiets ?). Werkt dat goed?

Persoonlijk ben ik ook voor zoveel mogelijk ruime parkeergelegenheden buiten het centrum, en een openbaar vervoer vanaf die punten tot in het centrum.
Oud 5 augustus 2004, 09:35   #71
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Zoiets kan eigenlijk opgelost worden door twee zaken die elkaar kunnen aanvullen:

(a) decentralisatie van de overheidsdiensten. Weg dus van de centralisatie van alles en nog wat in Brussel;

Die decentralisatie van overheidsdiensten zal uiteraard niet alle leed wegnemen. Uw puntje B is veel interessanter vind ik persoonlijk.
Oud 5 augustus 2004, 09:37   #72
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De files manifesteren zich vooral VAN EN OP WEG NAAR de steden. Luister maar eens naar de radio 's morgens en 's avonds: Sint-Job-In't-Goor, Sterrebeek, Wilsele, Ternat en co lijken me niet direct de grootste steden van België te zijn. Ik denk dus niet dat u de files naar Antwerpen en Brussel gaat oplossen door in Antwerpen en Brussel voor goed openbaar vervoer te zorgen.
Daarom dat ik zei: openbaar vervoer met goede dekking over het hele land!
Oud 5 augustus 2004, 09:39   #73
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En daarom dat ik vroeg: vanuit elke uithoek van dit land? Of meer zoals Jan VDB voorstelt: vertrekkende vanuit ruime randparkings buiten de steden?
Oud 5 augustus 2004, 09:41   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die decentralisatie van overheidsdiensten zal uiteraard niet alle leed wegnemen.
Niet alles, maar dat betekent wel zoveel duizend ambtenaren die niet meer naar Brussel moeten.

De Vlaamse Gemeenschap doet al, zij het toch wel beperkt, aan dergelijke verplaatsing. De dienst milieuheffingen is bijvoorbeeld in Aalst en niet in Brussel gevestigd.
Oud 5 augustus 2004, 09:41   #75
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

De gezonde gevolgen van het autorijden

Ozon (O3) ontstaat als stikstofoxiden (NOx) en vluchtige organische stoffen (VOS) onder invloed van zonlicht chemisch reageren. Dit leidt tot zomersmog, een vorm van luchtverontreiniging. Omdat stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen vrij langzaam met elkaar reageren, zijn ozonconcentraties het hoogst tussen 12.00 en 20.00 uur. Dit soort ozon wordt wel ozon op leefniveau genoemd.
Ozon bevindt zich in de troposfeer, de luchtlaag die het dichtst bij het aardoppervlak ligt (0-20 km). Dit wordt wel ‘ozon op leefniveau’ genoemd. Ozon zit ook in de volgende luchtlaag, de stratosfeer, op zo'n 10 tot 50 km boven het aardoppervlak. De ozon in deze laag beschermt de aarde tegen schadelijk ultraviolette straling van de zon. Teveel van deze straling kan tot huidkanker leiden. Deze ozonlaag wordt juist bedreigd door onder andere cfk's en hcfk's.
Ozon kan acute klachten veroorzaken: geïrriteerde luchtwegen, hoesten, keelirritatie, onaangenaam gevoel op de borst, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, onbehaaglijk gevoel en verergering van astmatische klachten. Maar ook tot chronische klachten: kortademigheid, longontsteking(en), grotere gevoeligheid voor luchtweginfecties en vaker en ernstiger klachten bij bestaande hart- en longaandoeningen. Bij ongeveer 1700 sterfgevallen per jaar speelt het inademen van ozon een rol. Ozon op leefniveau is schadelijk voor landbouwgewassen en planten, wat kan leiden tot slechte oogsten en het verdwijnen van plantensoorten.

Zwaveldioxide (SO2) ontstaat bij de verbranding van fossiele brandstoffen (onder andere aardolie, diesel en steenkolen bevatten zwavel) en bij een aantal chemische processen. Kolen- en oliegestookte elektriciteitscentrales, verkeer (met name scheepvaart en verkeer dat op diesel rijdt), raffinaderijen en de industrie zijn de voornaamste producenten van zwaveldioxide. Een deel van de zwaveldioxide slaat rechtstreeks neer op de aarde. Een ander deel lost op in de wolken en komt met regen, mist of sneeuw naar beneden. Zwaveldioxide dat zich bindt met water (grondwater of water van meren en rivieren) wordt omgezet in zwavelzuur (H2SO4).

Stikstofoxiden (NOx) is de verzamelnaam voor verbindingen tussen zuurstof en stikstof. De voornaamste zijn stikstofmonoxide en stikstofdioxide. Stikstofoxiden ontstaan net als zwaveldioxide bij de verbranding van fossiele brandstoffen. Stikstof zit ook voor een deel in de brandstof (zoals zwavel). Het grootste deel van de stikstofoxiden ontstaat echter als gevolg van de verbranding van de stikstof in de bij de verbranding gebruikte lucht. Lucht bestaat voornamelijk uit stikstof (N2) en zuurstof (O2). Bij ieder verbrandingsproces - van lucifer tot vuilverbrandingsinstallatie - verbinden ze zich tot stikstofoxiden. Hoe hoger de temperatuur, hoe makkelijker die verbindingen ontstaan. Stikstofoxiden zijn zeer schadelijk voor het milieu, zeker als ze zich binden met water. Dan ontstaat salpeterzuur (HNO3).

Vluchtige organische stoffen (VOS) komen vrij bij verdamping van aardolieproducten en andere organische stoffen en bij onvolledige verbranding. Voorbeelden zijn benzine, verf, oplos- en schoonmaakmiddelen, boenwas, cosmetica en nagellakremover. Belangrijke 'producenten' van VOS zijn de aardolie-industrie, benzinestations, metaalindustrie, verkeer, schildersbedrijven en huishoudens. Ook uitlaatgassen van verkeer bevatten vluchtige organische stoffen.
Benzeen is een van de beruchtste VOS. Het is een vluchtig bestanddeel van benzine en diesel en kan leiden tot leukemie. Bij de huidige concentraties van benzeen in de buitenlucht is het risico op kanker zeer klein. VOS reageren onder invloed van zonlicht met onder andere stikstofoxiden. Daarbij komt het voor mens, plant en dier zeer schadelijke ozon (O3) vrij. Bij zonnig en windstil weer leidt dit tot smog.
Oud 5 augustus 2004, 09:42   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit wordt wel heel moeilijk en trouwens enorm duur. In landelijke gebieden is het veel moeilijker bepaalde verkeersstromen te onderkennen en daarop in te spelen met openbaar vervoer.
Oud 5 augustus 2004, 09:44   #77
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom dat ik vroeg: vanuit elke uithoek van dit land? Of meer zoals Jan VDB voorstelt: vertrekkende vanuit ruime randparkings buiten de steden?
Ik zeg net tegen Jan: dat verzamelpunt lijkt mij niet zo een slecht idee, in tegendeel zelfs. Het is uiteraard niet de moeite om dit vlak voor een stad te plaatsen, maar het zou idd beter zijn als een bus door ieder dorp te laten rijden.
Er blijft wel het probleem: wat met mensen die moeilijk te been zijn en geen wagen hebben? In dorpen wonen heel veel oude mensen...
Oud 5 augustus 2004, 09:48   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ze dat voor de werken in Antwerpen al uitproberen (is dat niet "park and ride" of zoiets ?). Werkt dat goed?
De NMBS laat toch weten dat haar reizigersaantal flink de hoogte is ingegaan.

In Kortrijk is er ook zoiets, maar dat is daar niet echt een succes. Het is alleen voor mensen die langs de autosnelweg komen en die naar de binnenstad willen. Dan moeten ze aan Kinepolis hun auto parkeren, een parkeerticket nemen, wachten op de bus, op de bus, weer af de bus aan het station en dan is het nog een eindje wandelen... Ik heb het zelf ook al uitgeprobeerd, maar met de wagen ben je er veel vlugger.
Oud 5 augustus 2004, 09:50   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er blijft wel het probleem: wat met mensen die moeilijk te been zijn en geen wagen hebben? In dorpen wonen heel veel oude mensen...
Uit ervaring weet ik dat oudere mensen in die kleine dorpen ook niet veel weggaan. De dorpsmentaliteit is zo dat ze met de buren in de straat praten en maar weinig behoefte hebben hun ontspanning elders te gaan zoeken. Het probleem situeert zich eerder in behoeften als iemand van de leeftijdsgenoten gaan bezoeken in een ziekenhuis bijvoorbeeld.
Oud 5 augustus 2004, 09:53   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gezonde gevolgen van het autorijden
Gezond kan je het in ieder geval niet noemen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be