Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2013, 08:51   #61
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20130422_065

Religieuze symbolen hebben geen plaats in een gemeenteraad
Says who? Waarom zou de verkozene van een religieus geinspireerde partij geen symbolen mogen dragen die verwijzen naar die religie? Slaat nergens op man.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 08:55   #62
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De afkeuring voor de beslissing van burgemeester Jeroen Baert (N-VA) en zijn coalitiepartners (CD&V en Open Vld) was algemeen, ook vanuit zijn eigen partij, maar de gemeente houdt voorlopig voet bij stuk. Aan de andere kant zegt het enige gesluierde raadslid van de gemeente, Nihad Taouil (Boom Eén), ook niet te zullen zwichten. “Tijdens het werk draag ik geen hoofddoek, in de gemeenteraad wel", zei ze in een reactie gisteren. "Ik zie niet in waarom ik mijn hoofddoek zou afdoen."
http://www.gva.be/regio-antwerpen-zu...eenteraad.aspx

"verplicht" religieus ritueel? Gewoon rondje pesten ja! Meer kan je niet verwachten van mensen met een mankement aan hun hersenen. Mohammed had dat goed bekeken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 09:42   #63
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De blinde haat van sommigen begint echt angstaanjagend te worden...
Begint?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 09:45   #64
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Het grappigste was wel dat Jeroen Baert in een interview op de radio niet kon uitleggen waarom het dragen van een speldje met de Vlaamse leeuw anders zou zijn dan een hoofddoek of een keppeltje. Maar het was wel anders volgens hem (dát moesten zou immers wel mogelijk blijven met de deontologische keuze). En die mens is advocaat. Geen goede reclame voor zijn kantoor in elk geval, lijkt mij.
Oud 23 april 2013, 11:09   #65
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Boom trekt belachelijke "deontologische code" alweer in. Het bestuur heeft daar zijn geloofwaardigheid nu wel totaal verloren.
Oud 23 april 2013, 11:37   #66
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Dom van de coalitie in Boom. Zeer dom.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 14:53   #67
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Boom trekt belachelijke "deontologische code" alweer in. Het bestuur heeft daar zijn geloofwaardigheid nu wel totaal verloren.
ze gaan volgende week allemaal met een hoofddeksel die hun partijpolitieke meningen weergeven naar de gemeenteraad. Behalve de CVP: die nemen allemaal nog een groot houten kruis mee op op de tafel te zetten en die beginnen met een kort gebedje om de vergadering te openen. Gedaan met die belachelijke gebruiken om ieders overtuiging niet te pas en te onpas te ventileren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 23 april 2013, 16:54   #68
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Kijk ik ben ook niet blij met hoofddoeken, het is naar mijn mening een symbool van verdrukking en religieuze waanzin.
Je zegt zelf dat een hoofddoek een symbool is van verdrukking en religieuze waanzin. Mij lijkt het bijgevolg niet onredelijk dat de overheid zoveel mogelijk het dragen van hoofddoeken tracht te ontmoedigen, en waar nodig, zelfs verbieden.

In de privésfeer is dat uiteraard quasi onmogelijk, maar werkgerelateerd zou een dergelijk verbod, of ontmoediging, toch geen probleem mogen zijn.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 17:05   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

In dit geval is het zuivere uitdaging: op haar werk draagt ze er geen, op de gemeenteraad begint ze elke zin met "in de naam van de vader en de zoon en de heiglige geest"... heu pardon nee, ze zit gewoon constant te zeggen "aseilum aleikum". Tijd voor een rondje stoelendans zou ik denken. Moest ik verkozen Vlaams Blokker zijn in Boom, ik droeg de vlaamse vlag gedrapeerd op de volgende gemeenteraad en begon elke interventie met een aanhef van de vlaamse leeuw.

Oud 23 april 2013, 17:11   #70
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Of anders een t-shirtje met deze afbeelding. Moet toch ook kunnen ?
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 23 april 2013, 17:25   #71
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Of anders een t-shirtje met deze afbeelding. Moet toch ook kunnen ?
héérlijk!

Oud 23 april 2013, 18:14   #72
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In dit geval is het zuivere uitdaging: op haar werk draagt ze er geen, op de gemeenteraad begint ze elke zin met "in de naam van de vader en de zoon en de heiglige geest"... heu pardon nee, ze zit gewoon constant te zeggen "aseilum aleikum". Tijd voor een rondje stoelendans zou ik denken. Moest ik verkozen Vlaams Blokker zijn in Boom, ik droeg de vlaamse vlag gedrapeerd op de volgende gemeenteraad en begon elke interventie met een aanhef van de vlaamse leeuw.
Waarop wachten zij?
Oud 23 april 2013, 18:27   #73
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Waarop wachten zij?
ik hoop dat ze het doen.

En dat ze dan ook massaal even mèt schoenen aan de moskee gaan bezoeken. Of zou het grondwettelijk toegestaan zijn om mensen te weigeren omdat die volgens hun religieuze rituelen hun schoenen niet mogen uitdoen?

Oud 23 april 2013, 18:35   #74
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Circe: vertel eens concreet hoe je het wil, dat hoofddoekenverbod. En hoe dat in de praktijk moet worden nageleefd. Middelen, controleorganen, ...
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 18:47   #75
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
ze gaan volgende week allemaal met een hoofddeksel die hun partijpolitieke meningen weergeven naar de gemeenteraad. Behalve de CVP: die nemen allemaal nog een groot houten kruis mee op op de tafel te zetten en die beginnen met een kort gebedje om de vergadering te openen. Gedaan met die belachelijke gebruiken om ieders overtuiging niet te pas en te onpas te ventileren.
Toch was het initiatief in Boom geen verstandige zet, het vormt koren op de molen van fundamentalistische antiracisten.
In tegenstelling tot van het verbod aan een loket ben ik het er ook niet mee eens.
Het aandachtspunt zou moeten liggen op het gedachtengoed achter het hoofddoekje, de wereld van harde en meetbare feiten.
Sean is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 18:47   #76
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik hoop dat ze het doen.

En dat ze dan ook massaal even mèt schoenen aan de moskee gaan bezoeken. Of zou het grondwettelijk toegestaan zijn om mensen te weigeren omdat die volgens hun religieuze rituelen hun schoenen niet mogen uitdoen?
Als niet-Moslim heb ik in een moskee absoluut niks te zoeken, dus stelt dat probleem zich niet.
Behalve misschien volgens Circe-God (of haar varkens, dan kan ook), ken ik geen religies die verbieden om de schoenen uit te doen, en gelukkig maar...

Je zijt trouwens weer eens pattatten met citroenen aan het vergelijken.
Oud 23 april 2013, 20:40   #77
Boyke
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel Circe ! Wel !
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 21:22   #78
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het grappigste was wel dat Jeroen Baert in een interview op de radio niet kon uitleggen waarom het dragen van een speldje met de Vlaamse leeuw anders zou zijn dan een hoofddoek of een keppeltje. Maar het was wel anders volgens hem (dát moesten zou immers wel mogelijk blijven met de deontologische keuze). En die mens is advocaat. Geen goede reclame voor zijn kantoor in elk geval, lijkt mij.
Dragen die mensen dat speldje om zich te onderscheiden van niet speldjesdragers,en komt er hevig protest wanneer dat speldje even uitmoet? Eisen zij een dokter die ook een speldje draagt en weigeren zij een behandeling wanneer dit niet het geval is, weigert de speldjesdragende verpleger om niet speldjesdragers te verplegen en eisen zij met speldje in het zwembad te mogen? Leggen zij hun vrouwen/ dochters op om zonder speldje vooral niet in het openbaar gezien te worden?Weigeren zij een hand te geven omdat iemand geen speldje draagt?

Dan heeft u gelijk, u signaleert een probleem!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2013, 21:25   #79
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Toen Daens verkozen was, ging die dan ook in zijn bloten naar het parlement?
Zijn die dames met hoofddoeken dan vertegenwoordigsters van een religieuze orde?
Denk het niet, het zijn net zoals u en ik gewoon burgers en geen religieuzen die om die reden een bepaalde kledij moeten dragen, u weet toch wel hoelang de periode van Daens trouwens geleden is?
Oud 23 april 2013, 21:31   #80
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Wij hebben hier inderdaad een andere cultuur. Zolang mensen die een andere cultuur hebben, anders dan de Westerse cultuur, en mij dat niet komen opleggen, doen ze wat ze willen. Met: 'ze doen wat ze willen' bedoel ik natuurlijk dat ik geen overlast moet hebben of beperking van mijn vrijheid door bepaalde cultuurgerelateerde handelingen uitgaande van die groep.

Soms vraag ik mij af: als een groep hier in onze samenleving een andere groep kan dwingen om een bepaalde klederdracht te dragen of bepaalde zaken niet te dragen, waar zal het eindigen? Dan kan er ook geëist worden dat vb. tattoos niet meer in het straatbeeld mogen opduiken. Want voor bepaalde personen is het aanstootgevend. Anderen gaan dan weer zagen over te frivole kledij van dames. Inderdaad: dat laatst wordt soms wel geopperd door de extremere strekkingen binnen de islam. Ook hier in België. Hoewel het maar enkelingen zijn.

Zoals ik ook al heb aangegeven in andere draden die telkens gaan over probleempjes met immigranten: er zijn weldegelijk andere problemen die van een andere orde zijn dan hoofddoekjes enz...
Maar enkelingen die storend reageren omdat zij de kleding van vrouwen " aanstootgevend" vinden?
Denk het niet, wanneer ik me baseer op eigen ervaring en deze van vrouwen die vriendin, dochters of collega zijn.

Wij dwingen helemaal niet, zijn zelf erg tolerant, je kunt gerust een hoofddoek dragen, ookal staat dit voor opvattingen over vrouwen die niet stroken met de wettelijke rechten van vrouwen hier, de dwang begint pas, wanneer groepen eisen dat hun opvattingen, weergegeven in hun kleding, moeten, steeds en overal.

Het gaat niet om " andere cultuur". Je hebt hier veel vrijheid om een subcultuur te beleven, of dit nu Gotic, Punk, of religieuze opvattingen zijn.
Maar los daarvan zijn er spelregels die voor iedereen gelden, ongeacht de subcultuur waartoe je jezelf rekent en daar staat Allah niet boven, zo eenvoudig is dat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be