Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2013, 10:01   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Heeft men daarbij ook aan de verlofplanning gedacht in bedrijven? Om continuiteit te verzekeren is er een beurtrol voorzien waarbij ouders van kinderen voorkeur krijgen tijdens de zomermaanden. Die periode gaan inkorten met 1/3 betekent zelfs dat niet alle ouders verlof zullen kunnen krijgen tijdens het groot verlof van de kinderen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 10:01   #62
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Heeft men daarbij ook aan de verlofplanning gedacht in bedrijven? Om continuiteit te verzekeren is er een beurtrol voorzien waarbij ouders van kinderen voorkeur krijgen tijdens de zomermaanden. Die periode gaan inkorten met 1/3 betekent zelfs dat niet alle ouders verlof zullen kunnen krijgen tijdens het groot verlof van de kinderen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 mei 2013, 10:33   #63
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er wordt elders in het jaar een langere vakantie voorgesteld. De winterfanaten kunnen op dat moment gerust hun vakantie nemen.
Oud 3 mei 2013, 10:57   #64
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik ben voorstander. Heb ook pas op latere leeftijd in gezien dat ik beter vakantieschool of zoiets had gedaan om de dingen bij te houden ipv 2 maanden op straat te leven en dus na twee stappen vooruit telkens één terug achter uit te zetten en op de lange duur niet meer mee te kunnen.
Als sommige leerlingen blijkbaar al een leerachterstand oplopen omwille van het feit dat ze 8 weken niet meer op de schoolbanken hebben gezeten, dan vrees ik toch voor hun verdere studiecarriëre.

Hetzelfde met dat gedoe in de middelbare scholen, waar tegenwoordig om de haverklap een toets wordt gegeven. Eens die leerlingen in het hoger onderwijs terechtkomen weten ze niet wat ze moeten aanvangen met die grote hoeveelheden leerstof. Kloof tussen middelbaar en unief is dan ook heel groot.

Met dit beleid gaat men nog meer de leerlingen bij hun pollekes vasthouden (ongeacht of dit nodig is of niet). Voorzie gewoon extra studiebegeleiding voor leerlingen die niet mee kunnen maar laat de leerlingen die het wel aankunnen met rust en kloot hun dus niet met een inkorting van de zomervakantie omdat er paar dutsen niet meekunnen.
Oud 3 mei 2013, 16:22   #65
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je kan ze opvragen bij de universiteit van Antwerpen, dienst begaafdheidsonderzoek
Geen antwoord dus.

Ooit zelf voor een klas gestaan of op een andere manier in het onderwijs gewerkt? Je komt me namelijk vooral over als een 'stuurlui aan de wal' type, zo eentje die denkt dat je in het onderwijs een luilekkerleventje hebt.

Het voorstel op zich heeft nogal een hoog populistisch gehalte. Om de twee-drie jaar komt het wel eens langs, en telkens wordt het weer met stille trom afgevoerd. Ik verwacht deze keer niets anders.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 3 mei 2013 om 16:22.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 16:29   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er wordt elders in het jaar een langere vakantie voorgesteld. De winterfanaten kunnen op dat moment gerust hun vakantie nemen.
dus winterfanaten worden verplicht om te gaan skieën terwijl de anderen in putteke winter zulln verplicht worden om hun chauffage heel de dag te laten branden. En dat allemaal omdat sommige leerlingen na 9 weken zomerverlof een beetje losgeslagen zijn? Wat gaat men don met de heimweelandgangers? Zouden zes weken in het middeleeuwse anders-culturele land nog wel toegelaten zijn?

Oud 3 mei 2013, 20:14   #67
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus winterfanaten worden verplicht om te gaan skieën terwijl de anderen in putteke winter zulln verplicht worden om hun chauffage heel de dag te laten branden. En dat allemaal omdat sommige leerlingen na 9 weken zomerverlof een beetje losgeslagen zijn? Wat gaat men don met de heimweelandgangers? Zouden zes weken in het middeleeuwse anders-culturele land nog wel toegelaten zijn?
Je bent een grote gallofiel hé Circe. In doorsnee Noord-Europese landen ligt de vakantie veel meer gespreid - denk aan Duitsland (eind juli tot begin september), Nederland (tweede week juli tot half augustus), Groot-Britannië (half juli tot september), Denemarken (juli tot half augustus).

Als ik trouwens drie weken vakantie na elkaar wil op mijn werk, dan is dat zéér lastig. En ik werk dan nog bij zo'n gezellig knullige pseudo-overheidsbedrijf dat constant doorwerkt en geen zomerluwte kent.

Maar uiteraard moeten onze kinderen lekker op z'n Frans weinig school gaan. Misschien kunnen we ze iets sneller van school sturen met dezelfde kennis - pakweg op hun 16, waarna minstens 2 jaar beroepsvorming of meteen hogere studies volgen. Voor de kinderen met achterstand kunnen die 2 jaar volop geïnvesteerd worden in taal, enz.

En hoeven universiteitsstudenten die drie maanden vakantie ook niet...

School zou wel eens een uitdaging kunnen worden in plaats van het equivalent van het dagelijkse dopgeld te gaan halen!

Laatst gewijzigd door lombas : 3 mei 2013 om 20:15.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 20:30   #68
Boyke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je bent een grote gallofiel hé Circe. In doorsnee Noord-Europese landen ligt de vakantie veel meer gespreid - denk aan Duitsland (eind juli tot begin september), Nederland (tweede week juli tot half augustus), Groot-Britannië (half juli tot september), Denemarken (juli tot half augustus).

Als ik trouwens drie weken vakantie na elkaar wil op mijn werk, dan is dat zéér lastig. En ik werk dan nog bij zo'n gezellig knullige pseudo-overheidsbedrijf dat constant doorwerkt en geen zomerluwte kent.

Maar uiteraard moeten onze kinderen lekker op z'n Frans weinig school gaan. Misschien kunnen we ze iets sneller van school sturen met dezelfde kennis - pakweg op hun 16, waarna minstens 2 jaar beroepsvorming of meteen hogere studies volgen. Voor de kinderen met achterstand kunnen die 2 jaar volop geïnvesteerd worden in taal, enz.

En hoeven universiteitsstudenten die drie maanden vakantie ook niet...

School zou wel eens een uitdaging kunnen worden in plaats van het equivalent van het dagelijkse dopgeld te gaan halen!
Dan zijn de Nederlandse kinderen te beklagen hoor !
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 21:40   #69
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Dan zijn de Nederlandse kinderen te beklagen hoor !
Niet alleen de Nederlandse. Twee maand zomervakantie is vrij uitzonderlijk. Dat bestaat niet in veel landen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 22:10   #70
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Waanzinnig Voorstel:
Vakanties & weekends en ook woensdagnamiddag afschaffen ,
kinderen in ploegen naar school sturen , vanaf de kleuterschool:
2 ploegendienst , 3 ploegendienst , full continusysteem , enz ....
Wie niet kan volgen , ontslaan , of overuren kloppen op school !!!!
Willen ze een dag vrij , moeten ze aan de directeur grondig uitleggen waarom !!
Die beslist of het kan of niet ; onwettig afwezig , ontslaan !!!!
Ziekteverlof , nadien schoolinhaaldagen !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 3 mei 2013 om 22:13.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2013, 22:38   #71
Boyke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Niet alleen de Nederlandse. Twee maand zomervakantie is vrij uitzonderlijk. Dat bestaat niet in veel landen.
Dan zijn wij bij de goeden!
Me zen boa de goei!
Oud 3 mei 2013, 22:40   #72
Boyke
Banneling

Standaard

Liever in een unitair België met twee maanden grote vakantie, dan in een Vlaanderen met zes weken grote vakantie!
Oud 4 mei 2013, 09:03   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uiteraard zitten de kinderen minstens een maand bij de grootouders.
't is zo een beetje co ouderschap tegenwoordig.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 09:49   #74
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Op zich is het goed om na te denken over manieren waarop kinderen die opgroeien in een milieu zonder veel culturele en intellectuele prikkels kunnen worden 'opgelapt'. Prutsen aan schoolvakanties is misschien een hulpmiddel, maar het heeft ook maar zin als die ingreep kadert in een ruimer beleidsplan. Ik ben niet erg optimistisch.

Ik kom zelf uit zo'n 'cultuurarm' milieu. Mijn ouders zijn tot hun zestiende naar school geweest, lazen geen boeken, hadden beperkte interesses, telden geen hooggeschoolden in hun vriendenkring, verkozen strandvakanties boven cultuurtrips, etc. De enige krant die in huis kwam was De Frut op zaterdag. Toen VTM op de buis kwam, werd dat het nieuwe "huis van vertrouwen". En kindje Duikboot werd in die setting als het ware "geculturaliseerd". Terwijl andere leerlingen op hun 18de half Europa hadden gezien, was ik niet verder gekomen dan een paar Costa's en de taaie Ardense hellingen.

Ik was op school dan ook geen uitblinker. Wat op school belangrijk was, was van generlei betekenis thuis. Wel oefende mijn vader behoorlijk veel druk op me uit om "mijn best te doen", maar het bleef voor mij een "opdracht": de kennis interesseerde me niet, ik leerde om "erdoor te zijn", niet omwille van de intrinsieke waarde van die kennis. Toen ik een studiekeuze moest maken, had ik er geen benul van waar al die richtingen voor stonden. Pas vanaf mijn twintigste begon ik überhaupt ergens belangstelling voor te krijgen. Sindsdien heb ik, onttrokken aan de invloed van "thuis", een hele weg afgelegd: een inhaaloperatie die wellicht nooit helemaal voltooid zal zijn.

Ik verwijt mijn ouders uiteraard niets. Ik vertel dit alleen om aan te geven dat de verschillen tussen thuis- en schoolcultuur niet zonder betekenis zijn, ook voor "autochtonen". Het gaat er niet alleen om dat je thuis gestimuleerd worden, maar dat er ook een attitude en levensinstelling heerst die culturele belangstelling en intellectuele nieuwsgierigheid bevordert.

De vraag is dan ook welke maatregelen CD&V verder wil nemen. De "winst" die met een inkorting van de zomervakantie kan worden geboekt, lijkt me eerder beperkt, zeker als die drie weken voor �*lle leerlingen gelden én elders in het jaar gecompenseerd worden. Kunnen ouders op een of andere manier gestimuleerd worden om zelf wat meer "schoolcultuur" in de thuiscultuur op te nemen? Of moeten we de ambitie om 'zwakke' leerlingen te laten bijbenen als een illusie wegzetten en ze in aparte stromen, elk op hun eigen tempo, laten ontwikkelen?

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 4 mei 2013 om 09:51.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 12:04   #75
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Beeksken krijgt ondertussen de volle laag van de scholieren:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...30503_00566750
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2013, 12:15   #76
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Op zich is het goed om na te denken over manieren waarop kinderen die opgroeien in een milieu zonder veel culturele en intellectuele prikkels kunnen worden 'opgelapt'. Prutsen aan schoolvakanties is misschien een hulpmiddel, maar het heeft ook maar zin als die ingreep kadert in een ruimer beleidsplan. Ik ben niet erg optimistisch.

Ik kom zelf uit zo'n 'cultuurarm' milieu. Mijn ouders zijn tot hun zestiende naar school geweest, lazen geen boeken, hadden beperkte interesses, telden geen hooggeschoolden in hun vriendenkring, verkozen strandvakanties boven cultuurtrips, etc. De enige krant die in huis kwam was De Frut op zaterdag. Toen VTM op de buis kwam, werd dat het nieuwe "huis van vertrouwen". En kindje Duikboot werd in die setting als het ware "geculturaliseerd". Terwijl andere leerlingen op hun 18de half Europa hadden gezien, was ik niet verder gekomen dan een paar Costa's en de taaie Ardense hellingen.

Ik was op school dan ook geen uitblinker. Wat op school belangrijk was, was van generlei betekenis thuis. Wel oefende mijn vader behoorlijk veel druk op me uit om "mijn best te doen", maar het bleef voor mij een "opdracht": de kennis interesseerde me niet, ik leerde om "erdoor te zijn", niet omwille van de intrinsieke waarde van die kennis. Toen ik een studiekeuze moest maken, had ik er geen benul van waar al die richtingen voor stonden. Pas vanaf mijn twintigste begon ik überhaupt ergens belangstelling voor te krijgen. Sindsdien heb ik, onttrokken aan de invloed van "thuis", een hele weg afgelegd: een inhaaloperatie die wellicht nooit helemaal voltooid zal zijn.

Ik verwijt mijn ouders uiteraard niets. Ik vertel dit alleen om aan te geven dat de verschillen tussen thuis- en schoolcultuur niet zonder betekenis zijn, ook voor "autochtonen". Het gaat er niet alleen om dat je thuis gestimuleerd worden, maar dat er ook een attitude en levensinstelling heerst die culturele belangstelling en intellectuele nieuwsgierigheid bevordert.

De vraag is dan ook welke maatregelen CD&V verder wil nemen. De "winst" die met een inkorting van de zomervakantie kan worden geboekt, lijkt me eerder beperkt, zeker als die drie weken voor �*lle leerlingen gelden én elders in het jaar gecompenseerd worden. Kunnen ouders op een of andere manier gestimuleerd worden om zelf wat meer "schoolcultuur" in de thuiscultuur op te nemen? Of moeten we de ambitie om 'zwakke' leerlingen te laten bijbenen als een illusie wegzetten en ze in aparte stromen, elk op hun eigen tempo, laten ontwikkelen?
Heel duidelijk geformuleerd Duikboot.

Toen ik met mijn kinderen op verlof ging was er om de dag een uitstap naar plaatselijke bezienswaardigheden en bovendien, gezien de mondigheid van mijn kinderen (en waarschijnlijk omdat ik dat ook standaard deed) bleken ze ook ideale tolkjes om zich met de andere kinderen te amuseren. Zo herinner ik me een Iers meisje en een Waals meisje die via mijn dochter uitgebreide conversaties hielden. Ik schat dat mijn dochter toen een jaar of 12 was, want ik verbaasde me over haar talent om Engels te spreken terwijl ze dit op school nog niet geleerd had.

De jongste had dan weer een waals vriendinnetje die ook Nederlands leerde. Bedoeling was dat ze om de dag van taal wisselden zodat beiden er voordeel bij hadden. Het Waalse kind hield het echter na een paar dagen voor bekeken, waarna mijn dochter lustig alle dagen haar frans oefende.

Ik denk dat mijn kinderen tijdens hun verlof een pak meer bijleerden dan op school! Zelfs zwemmen.

Toen zij in het eerste studiejaar maar niet voorbij de eerste badmuts geraakte, was ik hoogst verbaasd vermits zij op verlof gewoon in het diepe zwembad zat en liefst van de hoogste springplank duikte.
Ik wou de juf niet dwingen maar na een paar maanden heb ik toch eens gevraagd waarom mijn kind geen hogere graad kreeg terwijl de helft van de klas toch al een eind verder stond, en ik zelf wist dat ze reeds goed kon zwemmen. Tijdens de daaropvolgende weken kon ik elke week een nieuwe badmuts betalen... tot ze de hoogste graad kreeg. Bleek dat het kind nooit opgemerkt was omdat ze ..... steeds onderwater naar de overkant zwom. Wat wel weer veel zegt over de veiligheid van het schoolzwemmen.

Laatst gewijzigd door circe : 4 mei 2013 om 12:24.
Oud 4 mei 2013, 21:54   #77
Boyke
Banneling

Standaard

Ik pluk het van politicsinfo, van de hand van Blauwvoet:

Duur zomervakantie !

Zwitserland : 8 weken.
Zweden : 10 weken
Tsjechië : 2 maand
Slowakije : 2 maand
Slovenie : Dik 2 maanden
Servië : 2,5 maand
Spanje: 2.5 maand
Rusland: 3 maand
Roemenië : 2,5 maand
Portugal : 2,7 maand
Polen : 2 maand
Oostenrijk : 2 maand
Noorwegen: 3 maand
Nederland: 1,5 maand
Luxemburg: 2 maand
Kroatie : 2,5 maand
Italie : 3 maand
Hongarije : 2,5 maand
Griekenland : Dik 2 maanden
Finland : 10/11 weken
Frankrijk : 2 maand
Ierland : 2 maand
Duitsland : 6 weken
Denemarken : 7 weken
Bron: http://www.schoolvakanties-europa.nl/

Awel Beke ?
Aan U makker !

Laatst gewijzigd door Boyke : 4 mei 2013 om 21:55. Reden: Vei doedeloaker te moake !
Oud 4 mei 2013, 21:56   #78
Boyke
Banneling

Standaard

Awel Markske wa paazde ?
Oud 5 mei 2013, 11:57   #79
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik hoorde Mieke Van Heck op de 7de en kan haar volledig bijtreden.

Haar eindopmerking zal er waarschijnlijk worden uitgeknipt :

"kinderen die in heel het verlof geen Nederlands horen of spreken hebben evenveel moeite om terug de draad op te pakken na zes weken als na negen weken". Bon dat weten we dan ondertussen ook weer.

Blijkbaar was er toch niemand bereid om de verantwoordelijkheid van de ouders daarbij even in het zonnetje te zetten?

Oud 5 mei 2013, 12:01   #80
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoorde Mieke Van Heck op de 7de en kan haar volledig bijtreden.

Haar eindopmerking zal er waarschijnlijk worden uitgeknipt :

"kinderen die in heel het verlof geen Nederlands horen of spreken hebben evenveel moeite om terug de draad op te pakken na zes weken als na negen weken". Bon dat weten we dan ondertussen ook weer.

Blijkbaar was er toch niemand bereid om de verantwoordelijkheid van de ouders daarbij even in het zonnetje te zetten?
Inderdaad, dat is de verantwoordelijkheid van ouders, van mij mag die vakantie gewoon blijven, die zomermaanden doet kinderen goed, laat ze er vooral van genieten!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be