Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2003, 20:12   #61
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Mag de aanklacht tegen de 'trots' van Vlaanderen nu ook eens gehoord worden? Waar in Limburg zijn er deftige busdiensten, antwoord: in Antwerpen!
Aaaaah, daar gaan we weer! Antwerpen, Antwerpen, Antwerpen, en nog eens Antwerpen! Wat moet jij je als kleine Limburger toch slecht voelen tegenover dat grote, boze, egoïstische Antwerpen!.....

Ik weet niet of je het zelf beseft, maar je bent ècht belachelijk met je waanbeelden!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2003, 20:14   #62
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Nog nooit een deftige repliek gekregen. Wat heb jij trouwens tegen Luik?
Oud 10 februari 2003, 20:22   #63
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nog nooit een deftige repliek gekregen.
U wilt een deftige repliek op zulke lachwekkende waanbeelden!?

Citaat:

Wat heb jij trouwens tegen Luik?
Tegen Luik!? Helemaal niks. Waarom?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2003, 20:38   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar de NMBS een staatsbedrijf is, beantwoord zij niet aan economische wetmatigdheden (zelfs niet aan deze van een gereguleerd monopolie).
Kijk eens aan! Het lijkt wel of "Moi" zich nog baadt in de zoete dromen van de communisten in het "volksdemocratische" Oostblok. De NMBS is een staatsbedrijf, dus, zo luidt de redenering, hoeft het bedrijf geen rekening te houden met de economische wetmatigheden. De boodschap aan de NMBS is dus duidelijk: maak maar schulden, streef geen winst na (te kapitalistisch voor een overheidsbedrijf), niemand hoeft zich te verantwoorden (in de privaat sector wordt van managers verantwoording geëist als het slecht gaat met het bedrijf)... Denkt men werkelijk dat er van de NMBS nog iets overeind blijft wanneer ook het monopolie op het spoor binnenkort wordt afgebouwd? Nu al liggen de groten op de loer... De tijd is definitief voorbij dat een overheidsbedrijf geen rekening moet houden met de economische wetmatigheden. Wie de tekenen des tijds niet wil begrijpen, gaat ten onder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2003, 20:41   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... de Lijn is trouwens (al flamingantische zever is onnodig, ik leef ook) het ultieme bewijs van een mislukte, bijna falikant aflopende regionalisatie: wie spreekt er nu over transfers? Mag de aanklacht tegen de 'trots' van Vlaanderen nu ook eens gehoord worden? Waar in Limburg zijn er deftige busdiensten, antwoord: in Antwerpen!
U lult er maar op los.

Dankzij De Lijn hebben we nu eindelijk en dit voor de eerste keer sedert de jaren vijftig (na WO II werd de vroegere paardentram afgeschaft die vroeger door het dorp reed) weer openbaar vervoer. Bijna een halve eeuw heeft ons dorp het onder de unitaire Buurtsporenweg zonder bus moeten doen. Nu hebben ze sedert twee jaar eindelijk weer een busverbinding! Bedankt De Lijn!

En tussen haakjes: mijn dorp ligt in West-Vlaanderen, ver weg dus van dat boze Antwerpen!
Oud 11 februari 2003, 12:49   #66
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Ik ben uiterst tevreden over de lijn, de lijn is juist het voorbeeld van hoe het moet. En ik woon niet in Antwerpen!
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2003, 13:56   #67
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Daar de NMBS een staatsbedrijf is, beantwoord zij niet aan economische wetmatigdheden (zelfs niet aan deze van een gereguleerd monopolie).
Kijk eens aan! Het lijkt wel of "Moi" zich nog baadt in de zoete dromen van de communisten in het "volksdemocratische" Oostblok. De NMBS is een staatsbedrijf, dus, zo luidt de redenering, hoeft het bedrijf geen rekening te houden met de economische wetmatigheden. De boodschap aan de NMBS is dus duidelijk: maak maar schulden, streef geen winst na (te kapitalistisch voor een overheidsbedrijf), niemand hoeft zich te verantwoorden (in de privaat sector wordt van managers verantwoording geëist als het slecht gaat met het bedrijf)... Denkt men werkelijk dat er van de NMBS nog iets overeind blijft wanneer ook het monopolie op het spoor binnenkort wordt afgebouwd? Nu al liggen de groten op de loer... De tijd is definitief voorbij dat een overheidsbedrijf geen rekening moet houden met de economische wetmatigheden. Wie de tekenen des tijds niet wil begrijpen, gaat ten onder.
U begrijpt mij verkeerd: ik bedoel dat de NMBS niet bestuurd wordt zoals een normaal bedrijf: wat u schrijft is gedeeltelijk waar: zij maakt maar schulden, zij streeft geen winst na, en niemand moet er verantwoording afleggen (Schouppe is inderdaad alleen maar ontslagen omdat hij CD&V'er is of dacht u wat anders).

Uw tweede tekstje is inderdaad flamingantische zever: als u mij ook maar 1 deftige busverbinding in Noord-Limburg kan aanwijzen (of misschien wel kan creëeren), dan zou ik u ongelooflijk dankbaar zijn.

P.S.: een deftige treinverbinding is er wel in Noord-Limburg
Oud 11 februari 2003, 14:03   #68
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
U begrijpt mij verkeerd: ik bedoel dat de NMBS niet bestuurd wordt zoals een normaal bedrijf: wat u schrijft is gedeeltelijk waar: zij maakt maar schulden, zij streeft geen winst na, en niemand moet er verantwoording afleggen (Schouppe is inderdaad alleen maar ontslagen omdat hij CD&V'er is of dacht u wat anders).

Uw tweede tekstje is inderdaad flamingantische zever: als u mij ook maar 1 deftige busverbinding in Noord-Limburg kan aanwijzen (of misschien wel kan creëeren), dan zou ik u ongelooflijk dankbaar zijn.

P.S.: een deftige treinverbinding is er wel in Noord-Limburg
En u vindt het dus maar normaal dat de NMBS al jaren slecht bestuurd wordt, enorme schulden maakt en aan niemand verantwoording moet afleggen??! Ja over wat discussieren we dan nog, ik hoop dat de rest van de Vlamingen het iets minder normaal vindt dat deze praktijken onbestraft blijven!!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2003, 18:53   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik begrijp u helemaal niet verkeerd. U stelt gewoon dat een overheidsbedrijf als de NMBS niet als een gewoon bedrijf moet bestuurd worden, en dat is juist wat ik aanklaag.

Een overheidsbedrijf moet weldegelijk rekening gaan houden met de bedrijfseconomische werkelijkheid. M.a.w. men moet investeren waar het nodig is, de capaciteit opvoeren waar dat noodzakelijk blijkt. Welnu, de NMBS doet dat niet. Vlaanderen heeft het leeuwenaandeel aan reizigers, maar de NMBS heeft in het Vlaamse gedeelte maar 25% van de lijnen tot prioritair uitgeroepen, terwijl men in Wallonië bijna aan 50% prioritaire lijnen zit. Die verhouding beantwoordt niet aan de economische wetmatigheden.

Nog enkele jaren van dergelijke wanbeheer en de NMBS gaat een faillissement tegemoet. Dan zullen de ons omringende groten wel het vacuüm opvullen. Is dat de bedoeling van de belgicisten?

Splitsing van de uitbating kan redding brengen, doordat dan Vlaamse als Waalse spoorwegbedrijf de eigen prioriteiten kan leggen en eigen investeringen op maat kan inbrengen zonder voortdurend met allerlei politieke wafelijzermechanisme geconfronteerd te worden. Brussel wordt dan in wederzijds overleg beheerd.
Oud 11 februari 2003, 18:59   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo kennen we u: wanneer het u te heet onder de voeten wordt dan roept u het maar uit dat het allemaal "zever" is. Formidabel argument, als u het mij vraagt.

Het is helemaal geen zever: het is werkelijkheid. Sedert De Lijn het openbaar busvervoer beheert, is het er in onze streek op vooruit gegaan. Om een ander voorbeeld aan te halen. Vroeger reden er bijvoorbeeld van de hoofdgemeente naar de eerst nabijliggende stad welgeteld vijf bussen per dag (twee 's ochtends voor de arbeiders en voor de leerlingen, eentje op de middag en twee 's avonds). De Lijn heeft niet alleen de frequentie opgetrokken (buiten de twee spitsmomenten is er één bus in de voormiddag bijgekomen en twee in de namiddag), maar er wordt voortaan met dubbele bussen gereden zodanig dat heel wat meer scholieren vlugger thuis zijn. Zever, noemt u dat dan? Iedereen is hier heel tevreden over De Lijn.

En Limburg? Misschien eens De Lijn bellen i.p.v. hier uw gal uit te spuwen... Al geloof ik eerlijk gezegd maar weinig van uw bewering.
Oud 11 februari 2003, 19:19   #71
Juju_La_Terreure
Partijlid

Juju_La_Terreure's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Citaat:
En Limburg? Misschien eens De Lijn bellen i.p.v. hier uw gal uit te spuwen... Al geloof ik eerlijk gezegd maar weinig van uw bewering.
Ik kan zijn bewering alleen maar beamen. De verbindingen in Noord - Limburg zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven.
Maar mijn verbinding naar Lanaken is dat al evenmin.
Naar Lanaken/Zutendaal is maar om het uur een bus.
M.a.w met moet 50 min wachten op een bus, en als de bus dan vol is rijdt ze gewoon door en dan moet men nog es een uur wachten op een nieuwe bus. Rekening houdende met een uur rijden is men dan bijna 3uur verder eer men thuis is. Terwijl een autorit Lanaken - Diepenbeek goed is voor 20 min. Voor een student die vaak in tijdnood zit noem ik dit allesbehalve een goede verbinding. Daarbij nog rekening houden met het feit dat een veevervoersbedrijf meer comfort aan een varken toekent dan de lijn aan een busgebruiker aangezien men als een haring in een ton zit in die bussen. Kortweg is dit een onrechtstreekse manier van het promoten van privévervoer i.p.v openbaar vervoer.
Reistijd auto : 20 min in comfort. ( Als er tenminste geen bus voor u rijdt )
Reistijd bus : 110 �* 170 min in een sardienenblik.

Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2003, 20:44   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
De verbindingen in Noord - Limburg zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven.
Wel, als dat zo is dan wordt het tijd dat De Lijn hieraan werkt. Zo simpel is de zaak. Vraag is trouwens in deze discussie of het met De Lijn slechter is geworden...

Ook in onze streek zijn er nog een aantal verbindingen die verre van optimaal zijn (als ik bijvoorbeeld naar Maldegem moet, dan denk ik er heus niet aan de bus te nemen maar neem ik de wagen). Er kan dus nog heel wat verbeterd worden. Maar hadden we hier ooit beweerd dat De Lijn het voorbeeld is van volmaakt management? Neen, wel is het zo dat de Vlaamse vervoersmaatschappij sedert de regionalisering heel wat beter werkt, haar aanbod ruim heeft uitgebreid en, zeer belangrijk, heel wat soepeler en klantvriendelijker is geworden.

Regionalisering is een goede zaak gebleken. We zijn op de goede weg, al blijft er ongetwijfeld nog veel werk aan de winkel.
Oud 11 februari 2003, 21:08   #73
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De NMBS is een staatsbedrijf, dus, zo luidt de redenering, hoeft het bedrijf geen rekening te houden met de economische wetmatigheden. De boodschap aan de NMBS is dus duidelijk: maak maar schulden, streef geen winst na (te kapitalistisch voor een overheidsbedrijf
Natuurlijk moeten ze proberen om winst te maken.
Break-even is ook goed.

Maar er moet ook nog een openbare dienstverlening zijn voor iedereen.

Moest de NMBS enkel de grote lijnen met veel volk openhouden en alle kleine onrendabele sluiten
dan zouden ze natuurlijk winst maken.

Maar dat zou minder leuk zijn voor de mensen die in een of andere uithoek van België wonen.

Indien men zou privatiseren dan telt enkel de winst.
Dan kunnen alle kleine stationetjes wel sluiten.

Er moet een goede mix gevonden worden tussen rendabiliteit en openbare dienstverlening

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2003, 21:45   #74
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nog enkele jaren van dergelijke wanbeheer en de NMBS gaat een faillissement tegemoet. Dan zullen de ons omringende groten wel het vacuüm opvullen. Is dat de bedoeling van de belgicisten?
Ik denk dat de NS wel geïnteresseerd zou zijn in een aantal lijnen...

Privatiseren lijkt me inderdaad de slechtste optie, want dan zal de Lijn waarschijnlijk heel wat onrendabele lijnen moeten overnemen om ze in bedrijf te houden. Aan de andere kant, bussen die niet netjes minimaal eens per uur rijden zijn ook niet alles. Maar ik denk dat het vroeger niet veel beter geweest is? Bij privatisering zal dat ongetwijfeld nog verslechteren. Op het Drentse platteland moet men het in ieder geval normaal vinden dat de bus maar eens in de twee uur rijdt en op werkdagen de laatste om half drie 's middags vertrekt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2003, 12:18   #75
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik begrijp u helemaal niet verkeerd. U stelt gewoon dat een overheidsbedrijf als de NMBS niet als een gewoon bedrijf moet bestuurd worden, en dat is juist wat ik aanklaag.
U begrijpt mij dus toch verkeerd: ik stel namelijk dat de NMBS (net zo min als de Lijn trouwens) niet als een gewoon bedrijf bestuurd wordt, wat helemaal iets anders is als zou moeten worden. Natuurlijk zou de NMBS als een gewoon bedrijf bestuurd moeten worden, maar dan moet de politiek er zijn handjes afhouden. Het bestuur overhevelen van de poetsvrouw naar de toiletmadam heeft totaal geen zin.
De enige oplossing is privatiseren of, als privatiseren niet gaat, geen politieke benoemingen meer doen.
Dat de Lijn in hetzelfde bedje ziek is, daar kunnen alle flaminganten niks aan verhelpen.
Oud 12 februari 2003, 17:13   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt mij dus toch verkeerd: ik stel namelijk dat de NMBS (net zo min als de Lijn trouwens) niet als een gewoon bedrijf bestuurd wordt, wat helemaal iets anders is als zou moeten worden. Natuurlijk zou de NMBS als een gewoon bedrijf bestuurd moeten worden, maar dan moet de politiek er zijn handjes afhouden. Het bestuur overhevelen van de poetsvrouw naar de toiletmadam heeft totaal geen zin.
Aha, druk u in het vervolg dan iets duidelijker uit. Maar De Lijn in hetzelfde bedje ziek als de NMBS? Bij mijn weten is er maar weinig overeenkomst tussen deze twee overheidsbedrijven. En eigenlijk is het niet volledig juist wat ik zeg: de NMBS is een overheidsbedrijf, maar De Lijn is dat slechts gedeeltelijk. De werking is totaal anders dan bij de spoorwegen: De Lijn baadt immers het overgrote deel van de busverbindingen zelf niet uit, maar besteedt die uit aan private maatschappijen (na aanbesteding). Ook moet De Lijn een deel van haar werkingsmiddelen zelf ophoesten, in een veel grotere mate dan de NMBS. Slechts op basis van afspraken en beheerscontracten brengt de Vlaamse overheid bij De Lijn in (bijvoorbeeld: de politieke beslissing om de ouden van dagen gratis vervoer aan te bieden brengt met zich mee dat de overheid De Lijn werkingsmiddelen ter beschikking stelt). M.a.w. de financiering gebeurt anders dan bij de NMBS die een totaalpakket ontvangt (met bijhorende verdeelsleutel, die zelden gerespecteerd wordt), maar voor de rest een veel grotere vrijheid heeft om het geld te investeren daar waar men denkt dat het nodig is.

Citaat:
De enige oplossing is privatiseren of, als privatiseren niet gaat, geen politieke benoemingen meer doen.
De Lijn is die weg opgegaan.

Citaat:
Dat de Lijn in hetzelfde bedje ziek is, daar kunnen alle flaminganten niks aan verhelpen.
Dat zegt u wel, maar u geeft daarbij niet de minste staving. En wat de "flaminganten" daarmee te maken hebben, is me echt niet duidelijk. Ik ben de mening toegedaan dat een Vlaamse vervoersmaatschappij als De Lijn voor iedereen openstaat. Het gaat tenslotte om "openbaar" vervoer. Ook denk ik niet dat de "flaminganten" met De Lijn uitpakken als het grote paradepaardje. Er is met De Lijn heel wat verbeterd, maar er kan nog hier en daar aan gesleuteld worden. Wat dat verbeteren betreft, nog een voorbeeldje. Zolang de buurtspoorwegen unitair waren, bestond er geen verbinding tussen Brugge en Zeeuws-Vlaanderen. Sedert De Lijn de zaak in handen heeft, is er wel een lijn geopend. Ook naar Axel kan men nu vanuit Maldegem. Vroeger hadden de unitaire buurtspoorwegen daar geen oog noch oor naar. Hoe men het ook draait of keert, er is veel verbeterd, en "daar kunnen alle belgicisten niks aan verhelpen" (om iemand te parafraseren).
Oud 12 februari 2003, 17:32   #77
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
PS: Ik vind je onderschrift "De N-VA er niet in!" erg zwak. Waarom juist gericht tégen de N-VA? Wat heeft die partij u misdaan?
Dat is heel simpel:

1) N-VA is nog een kleine partij en kan nog gestopt worden door de kiesdrempel (merk het gebruik van het woordje "nog" en "kan"). Het Blok is al veel te groot. De BUB accepteert onbewust hun aanwezigheid in het politieke schandlap en laat dat op deze manier blijken.

2) Dit is een zuivere provocatie van het laagste allooi om de partij die zich profileert als fatsoenlijk, kordaat en rechtlijnig uit hun tent te lokken als notoire vuilbekken. Nodeloos, want zelfs al waren we gefatsoeneerd krapul, zouden we nog niet ingaan op zo'n kinderachtige provocatie.
Oud 12 februari 2003, 17:42   #78
Dimitri

Standaard

Ik las dat De Lijn ook gezorgd heeft voor een rechtstreekse verbinding tussen Tongeren en Voeren. Overigens zat ik op de webpagina's van De Lijn eens te kijken bij de buslijnen in Limburg, http://www.delijn.be/frame_reisinformatie.html , en daar vielen mij ook al een aantal grensverbindingen met Nederland op: Stramproy, Eijsden en Maastricht. De dienstregeling Hasselt-Maastricht is haast onbegrijpelijk, met zeer wisselende vertektijden (overal elk uur op dezelfde minuut langskomen zou misschien duidelijker zijn) maar er gaat toch wel minstens eens per uur een bus (die er dan wel ruim een uur over doet).
Toch zouden de grensverbindingen wel verbeterd mogen worden, denk ik.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2003, 18:21   #79
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Ten eerste heb ik nooit zulke dwaze beweringen gedaan als Vlaanderen fascistenland (bij mijn weten is Vlaanderen nog steeds geen land)
quote]

Dit is een citaatje van je, handelend over Vlaanderen:

"EEN VOLSTREKT ONDEMOCRATISCH IN SE POKKENLAND VOOR EEN VOLK DAT NIET BESTAAT[/b]
"

Ten eerste liegt u dus al over wat u gezegd hebt en wat niet. Begint al slecht!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2003, 18:30   #80
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

Ten eerste heb ik nooit zulke dwaze beweringen gedaan als Vlaanderen fascistenland (bij mijn weten is Vlaanderen nog steeds geen land)
DAN EEN VOLSTREKT ONDEMOCRATISCH IN SE POKKENLAND VOOR EEN VOLK DAT NIET BESTAAT[/quote]

Dit onderste is een citaatje van jou uit "Gewoon Vlaanderen onmiddellijk onafhankelijk maken", waarin je je mening geeft over Vlaanderen.
Ten eerste liegt u dus al over wat u zogenaamd nooit gezegd zou hebben... Begint al goed!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be