![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik weet niet of je het zelf beseft, maar je bent ècht belachelijk met je waanbeelden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nog nooit een deftige repliek gekregen. Wat heb jij trouwens tegen Luik?
![]() |
#63 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dankzij De Lijn hebben we nu eindelijk en dit voor de eerste keer sedert de jaren vijftig (na WO II werd de vroegere paardentram afgeschaft die vroeger door het dorp reed) weer openbaar vervoer. Bijna een halve eeuw heeft ons dorp het onder de unitaire Buurtsporenweg zonder bus moeten doen. Nu hebben ze sedert twee jaar eindelijk weer een busverbinding! Bedankt De Lijn! En tussen haakjes: mijn dorp ligt in West-Vlaanderen, ver weg dus van dat boze Antwerpen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ben uiterst tevreden over de lijn, de lijn is juist het voorbeeld van hoe het moet. En ik woon niet in Antwerpen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Uw tweede tekstje is inderdaad flamingantische zever: als u mij ook maar 1 deftige busverbinding in Noord-Limburg kan aanwijzen (of misschien wel kan creëeren), dan zou ik u ongelooflijk dankbaar zijn. P.S.: een deftige treinverbinding is er wel in Noord-Limburg
![]() |
![]() |
#68 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een overheidsbedrijf moet weldegelijk rekening gaan houden met de bedrijfseconomische werkelijkheid. M.a.w. men moet investeren waar het nodig is, de capaciteit opvoeren waar dat noodzakelijk blijkt. Welnu, de NMBS doet dat niet. Vlaanderen heeft het leeuwenaandeel aan reizigers, maar de NMBS heeft in het Vlaamse gedeelte maar 25% van de lijnen tot prioritair uitgeroepen, terwijl men in Wallonië bijna aan 50% prioritaire lijnen zit. Die verhouding beantwoordt niet aan de economische wetmatigheden. Nog enkele jaren van dergelijke wanbeheer en de NMBS gaat een faillissement tegemoet. Dan zullen de ons omringende groten wel het vacuüm opvullen. Is dat de bedoeling van de belgicisten? Splitsing van de uitbating kan redding brengen, doordat dan Vlaamse als Waalse spoorwegbedrijf de eigen prioriteiten kan leggen en eigen investeringen op maat kan inbrengen zonder voortdurend met allerlei politieke wafelijzermechanisme geconfronteerd te worden. Brussel wordt dan in wederzijds overleg beheerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is helemaal geen zever: het is werkelijkheid. Sedert De Lijn het openbaar busvervoer beheert, is het er in onze streek op vooruit gegaan. Om een ander voorbeeld aan te halen. Vroeger reden er bijvoorbeeld van de hoofdgemeente naar de eerst nabijliggende stad welgeteld vijf bussen per dag (twee 's ochtends voor de arbeiders en voor de leerlingen, eentje op de middag en twee 's avonds). De Lijn heeft niet alleen de frequentie opgetrokken (buiten de twee spitsmomenten is er één bus in de voormiddag bijgekomen en twee in de namiddag), maar er wordt voortaan met dubbele bussen gereden zodanig dat heel wat meer scholieren vlugger thuis zijn. Zever, noemt u dat dan? Iedereen is hier heel tevreden over De Lijn. En Limburg? Misschien eens De Lijn bellen i.p.v. hier uw gal uit te spuwen... Al geloof ik eerlijk gezegd maar weinig van uw bewering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar mijn verbinding naar Lanaken is dat al evenmin. Naar Lanaken/Zutendaal is maar om het uur een bus. M.a.w met moet 50 min wachten op een bus, en als de bus dan vol is rijdt ze gewoon door en dan moet men nog es een uur wachten op een nieuwe bus. Rekening houdende met een uur rijden is men dan bijna 3uur verder eer men thuis is. Terwijl een autorit Lanaken - Diepenbeek goed is voor 20 min. Voor een student die vaak in tijdnood zit noem ik dit allesbehalve een goede verbinding. Daarbij nog rekening houden met het feit dat een veevervoersbedrijf meer comfort aan een varken toekent dan de lijn aan een busgebruiker aangezien men als een haring in een ton zit in die bussen. Kortweg is dit een onrechtstreekse manier van het promoten van privévervoer i.p.v openbaar vervoer. Reistijd auto : 20 min in comfort. ( Als er tenminste geen bus voor u rijdt ) Reistijd bus : 110 �* 170 min in een sardienenblik.
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook in onze streek zijn er nog een aantal verbindingen die verre van optimaal zijn (als ik bijvoorbeeld naar Maldegem moet, dan denk ik er heus niet aan de bus te nemen maar neem ik de wagen). Er kan dus nog heel wat verbeterd worden. Maar hadden we hier ooit beweerd dat De Lijn het voorbeeld is van volmaakt management? Neen, wel is het zo dat de Vlaamse vervoersmaatschappij sedert de regionalisering heel wat beter werkt, haar aanbod ruim heeft uitgebreid en, zeer belangrijk, heel wat soepeler en klantvriendelijker is geworden. Regionalisering is een goede zaak gebleken. We zijn op de goede weg, al blijft er ongetwijfeld nog veel werk aan de winkel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Break-even is ook goed. Maar er moet ook nog een openbare dienstverlening zijn voor iedereen. Moest de NMBS enkel de grote lijnen met veel volk openhouden en alle kleine onrendabele sluiten dan zouden ze natuurlijk winst maken. Maar dat zou minder leuk zijn voor de mensen die in een of andere uithoek van België wonen. Indien men zou privatiseren dan telt enkel de winst. Dan kunnen alle kleine stationetjes wel sluiten. Er moet een goede mix gevonden worden tussen rendabiliteit en openbare dienstverlening
![]() |
![]() |
#74 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Privatiseren lijkt me inderdaad de slechtste optie, want dan zal de Lijn waarschijnlijk heel wat onrendabele lijnen moeten overnemen om ze in bedrijf te houden. Aan de andere kant, bussen die niet netjes minimaal eens per uur rijden zijn ook niet alles. Maar ik denk dat het vroeger niet veel beter geweest is? Bij privatisering zal dat ongetwijfeld nog verslechteren. Op het Drentse platteland moet men het in ieder geval normaal vinden dat de bus maar eens in de twee uur rijdt en op werkdagen de laatste om half drie 's middags vertrekt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De enige oplossing is privatiseren of, als privatiseren niet gaat, geen politieke benoemingen meer doen. Dat de Lijn in hetzelfde bedje ziek is, daar kunnen alle flaminganten niks aan verhelpen.
![]() |
![]() |
#76 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
1) N-VA is nog een kleine partij en kan nog gestopt worden door de kiesdrempel (merk het gebruik van het woordje "nog" en "kan"). Het Blok is al veel te groot. De BUB accepteert onbewust hun aanwezigheid in het politieke schandlap en laat dat op deze manier blijken. ![]() 2) Dit is een zuivere provocatie van het laagste allooi om de partij die zich profileert als fatsoenlijk, kordaat en rechtlijnig uit hun tent te lokken als notoire vuilbekken. Nodeloos, want zelfs al waren we gefatsoeneerd krapul, zouden we nog niet ingaan op zo'n kinderachtige provocatie. ![]()
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Ik las dat De Lijn ook gezorgd heeft voor een rechtstreekse verbinding tussen Tongeren en Voeren. Overigens zat ik op de webpagina's van De Lijn eens te kijken bij de buslijnen in Limburg, http://www.delijn.be/frame_reisinformatie.html , en daar vielen mij ook al een aantal grensverbindingen met Nederland op: Stramproy, Eijsden en Maastricht. De dienstregeling Hasselt-Maastricht is haast onbegrijpelijk, met zeer wisselende vertektijden (overal elk uur op dezelfde minuut langskomen zou misschien duidelijker zijn) maar er gaat toch wel minstens eens per uur een bus (die er dan wel ruim een uur over doet).
Toch zouden de grensverbindingen wel verbeterd mogen worden, denk ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Ten eerste liegt u dus al over wat u gezegd hebt en wat niet. Begint al slecht! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Dit onderste is een citaatje van jou uit "Gewoon Vlaanderen onmiddellijk onafhankelijk maken", waarin je je mening geeft over Vlaanderen. Ten eerste liegt u dus al over wat u zogenaamd nooit gezegd zou hebben... Begint al goed! ![]() |
|
![]() |
![]() |