Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Poll: wie moet eedaflegging Filip verstoren?
Een moedige anarchist zoals vorige keer Van Rossem 14 35,90%
De Vlaamsnationale verkozenen van het VB 6 15,38%
De Vlaamsnationale verkozenen van N-VA 3 7,69%
Niemand 16 41,03%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2013, 23:32   #61
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Er moet geen eedaflegging zijn...
Inderdaad want ze komen hun eed toch niet na.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 23:44   #62
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Zijn voornaam is in het Nederlands toch Filips ... Alhoewel ik vermoed dat hij in het Frans is gedoopt als Philippe. In de koninklijke familie noemen ze hem Philippe , ze spreken nu eenmaal Frans in Laken. Toch vraag ik mij af wat in zijn geboorteakte staat want kan men als Belg door het leven gaan met verschillende voornamen een Franse en een Nederlandse ? Ik zeg wel de officiële voornaam niet de roepnaam.

Voor uw buitenlandse informatie moet u weten dat in Vlaanderen verwarring met voornamen niet ongewoon is. Zo zegt men : "onze Jef" noemen ze Louis maar hij heet Johan. Jef is de roepnaam in de familie, Louis is de roepnaam op straat en Johannes zijn officiële naam. 75 jaar geleden stond dan op zijn identiteitskaart Jean.
Dank voor de verduidelijking, mijnheer Cyrano.

Hoewel, duidelijk is het mij nog altijd niet, eerlijk gezegd.

Over onduidelijkheid met roepnamen en bijnamen zijn we het eens : dat is trouwens, zoals u ongetwijfeld weet, in Frankrijk niet anders dan in België of elders. Ikzelf hoef niet ver te kijken : in mijn eigen familie waar lange en meestal samengestelde voornamen gebruikelijk zijn, hebben wij “voor intern gebruik” allemaal een kortere bijnaam, waarmee we elkaar aanspreken. Eén voorbeeldje : een neef heet voor ons allen Balou, wijl zijn officiële voornaam Jean-Baptiste is. En mijn eigen familiale roepnaam is een nogal vrije fonetische versie van mijn initialen.

Maar voor de buitenwereld, en in ieder geval voor alles wat officiëel is, geldt uiteraard enkel onze officiële voornaam, zoals deze in onze geboorteakte en op onze identiteitskaart voorkomt.

Het verbaast mij dat daar in België voor wat uw (toekomstig) staatshoofd betreft, kennelijk héél los mee wordt omgesprongen, zelfs door de vader van dat toekomstig staatshoofd in een officiële mededeling aan de bevolking.

Het verbaast mij evenzeer dat de Belgen – alvast deze op dit forum, zelfs als het om koningsgezinden gaat – niet blijken te weten welke de enige echte officiële voornaam van hun toekomstig staatshoofd is. Het lijkt wel een staatsgeheim….

Ondanks de kronkelwegen der heel specifieke Belgische "logica" kan ik moeilijk aannemen dat uw officiële voornaam daar in België op welkdanige wijze gewijzigd of aangepast wordt naargelang de bevolkingsgroep tot dewelke u zich richt, of naargelang de plaats waar u zich op een gegeven moment in uw land bevindt. Een officiële voornaam, zoals deze op uw geboorteakte voorkomt, is nu eenmaal een officiële voornaam, nietwaar.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 01:47   #63
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Inderdaad want ze komen hun eed toch niet na.
Als ze hun eed nakomen - 's lands eenheid verdedigen - schreeuwen de separatisten moord en brand.

Hypocrieten.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 05:01   #64
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

zoals bv in Egypte komt men massaal op straat voor 21 juli als men hier géén koning meer wens . Zo niet moet er op de dag zelf ook niet geprotesteerd worden.

De veranderingen moeten democratisch via meerderheid keuze van de bevolking gebeuren.
Niet via wensen van enkelingen met opgedrongen achterpoort politiek. Wat spijtig genoeg hier via de particratie steeds gebeurd.

Feit Is dat de ondemocratische particratie zich schuilhoud onder de koningskroon. De koningskroon als paraplu gebruikt/misbruikt. Om het buitenland wijs te maken dat dit koninkrijk democratisch is.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:17   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De plechtigheid moet niet verstoord worden.
Tegenspraak is op dat ogenblik, om het zo te zeggen, te laat.

Tegenspraak moet in het parlement te horen zijn bij de voorafgaande besprekingen, zoals o.a. bij de commentaar die de fractieleiders mochten geven bij de nieuwsmelding van de troonafvalling.
Tegenspraak in het parlement moet te horen zijn bij diverse andere gelegenheden, vb. bij besprekingen om de grondwet te wijzigen, de dotaties te bepalen enz.

Als die tegenspraak niet geleid heeft tot een vruchtbare meerderheid om de plechtigheid af te zeggen, dan gaat de plechtigheid door, en dan moet ze niet gestoord worden.

Afwezig blijven, is een uitstekend signaal. Als dit past binnen de partijstrategie.
Voor de nva is dit niet het geval. Onze strategie is genuanceerder.
Voor de nva-mandatarissen stel ik de vrije keuze voor; en zou ik liefst hebben dat tenminste enkelen wegblijven.

Ten slotte wat lol: ik zou ook liefst hebben dat een duiveluitdrijving georganiseerd wordt in de gebouwen van het parlement. Liefst in een lokaal zo dicht mogelijk bij het halfrond.

En volledig ten slotte: dat de roi de Laeken een rol speelt bij de formatie, staat niet in de grondwet. Er is dus iets belangrijker dan het verstoren van een plechtigheid, namelijk het ballonnetje dat het Weverke opliet enige tijd geleden. Een kandidaat premier zou kunnen initiatieven nemen buiten het paleis om, en pas "naar de koning stappen" als het ontwerp van de regering kant en klaar af is.
De formatie zoals die gebeurt voor alle "b." deelstaatregeringen, dus de Vlaamse, de Franstalige, de Duitstalige en de Hoofdstedelijke Gewestregering, kan als inspiratie genomen worden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:51   #66
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik merk dat u Philippe schrijft als Philip. Sommige forumdeelnemers blijken het zelfs over ene Filip of Filips te hebben.

Bij mijn weten is het nochtans eenvoudigweg Philippe (Leopold Louis Marie).

Mag ik vragen waarom u en anderen niet de officiële voornaam van betrokkene gebruiken ?

Ik reageerde op post #21 van Max waarin sprake was van de politicus Philip Dewinter. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Filip_Dewinter
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 06:52   #67
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Fluppe zelf of den Albeir.

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 5 juli 2013 om 06:54.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 07:02   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
...
Een officiële voornaam, zoals deze op uw geboorteakte voorkomt, is nu eenmaal een officiële voornaam, nietwaar.
En een Vlaming ligt al wel eens overhoop met zijn overheid (nu de officiële overheid, tot voor kort de mix van kerk en staat, want herinner je dat het de pastoor en de ambtenaar van burgerlijke stand waren, die 'corrigeerden' en 'bepaalden wat mocht en wat niet mocht).

Ik kan maar raden naar de voornaam van de man die met het hoogste politieke overheidsambt mij zal besturen.
En als het Filips zou zijn in het Nederlands, dan lijkt me dat zeer eigenaardig. Waarom schijnen ze dat verborgen te houden ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 07:24   #69
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Dat is nu net het probleem. De N-VA gaat niet wegblijven.
Dat is niet erg consequent. Ik ben wel niet Vlaams-nationalistisch, maar wel republikein en ik zou mijn kop niet durven tonen als volksvertegenwoordiger. Bij Vlaams-nationalisten is er nog een extra dimensie: die zijn niet enkel tegen een erfelijk staatshoofd, maar ook tegen de staat die hij vertegenwoordigt.

En ja, het siert de N-VA dat ze het institutioneel kader aanvaarden tot ze het kunnen veranderen, maar niemand verplicht hen de kroning bij te wonen. Desnoods zijn ze allemaal maar "ziek", je weet wel, slechte leverancier van broodjes préparé de avond tevoren op de fractievergadering...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 08:09   #70
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waarom klagen de Vlaams-nationalisten dan over de andere partijen? Je geeft net zelf aan dat iedereen - van OPEN VLD tot Groen - de N-VA volgt.
Die post was puur sarcasme.... Volg jij eigenlijk wel de actualiteit?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 09:43   #71
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En een Vlaming ligt al wel eens overhoop met zijn overheid (nu de officiële overheid, tot voor kort de mix van kerk en staat, want herinner je dat het de pastoor en de ambtenaar van burgerlijke stand waren, die 'corrigeerden' en 'bepaalden wat mocht en wat niet mocht).

Ik kan maar raden naar de voornaam van de man die met het hoogste politieke overheidsambt mij zal besturen.
En als het Filips zou zijn in het Nederlands, dan lijkt me dat zeer eigenaardig. Waarom schijnen ze dat verborgen te houden ?

.
Waarschijnlijk heeft een lakei, met een naam met zes scharnieren, bij het opstellen van de akte de voornaam foutief vertaald uit het Frans. Een orginele Nederlandstalige keuze is het zeker niet. Kijk bij Wiki fr., daar heeft hij zelfs geen Nederlandstalige naam. Nadien heeft men over de jaren gezien dat het Filip moest zijn. Een verbetering zat er niet in. Waarom zou het koningshuis enige medeleven voelen voor het correct gebruik van het Nederlands ? Anderzijds was Filips toen niet belangrijk. Baudouin ging zijn eigen troonopvolger produceren met la Fabiola. Filips zou een onopvallend leventje leiden in de coulissen , uitteraard in 't Frans, als Philippe Duc de Brabant.

Filip is eigenlijk zijn acteursnaam als hij moet optredenvoor een zeer royale gage in het Volkstheater van Laken voor het Vlaamse klootjesvolk.
Oud 5 juli 2013, 10:01   #72
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand. Dat is contraproductief en kinderachtig.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 10:04   #73
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Waarschijnlijk heeft een lakei, met een naam met zes scharnieren, bij het opstellen van de akte de voornaam foutief vertaald uit het Frans. Een orginele Nederlandstalige keuze is het zeker niet. Kijk bij Wiki fr., daar heeft hij zelfs geen Nederlandstalige naam. Nadien heeft men over de jaren gezien dat het Filip moest zijn. Een verbetering zat er niet in. Waarom zou het koningshuis enige medeleven voelen voor het correct gebruik van het Nederlands ? Anderzijds was Filips toen niet belangrijk. Baudouin ging zijn eigen troonopvolger produceren met la Fabiola. Filips zou een onopvallend leventje leiden in de coulissen , uitteraard in 't Frans, als Philippe Duc de Brabant.

Filip is eigenlijk zijn acteursnaam als hij moet optredenvoor een zeer royale gage in het Volkstheater van Laken voor het Vlaamse klootjesvolk.
PS. George VI van Engeland (1936-1952) heette Albert. Hij koos een andere koningsnaam omdat Victoria geen Albert op de troon wou. Filips/Philippe zou dus best een afwijkende koningsnaam kunnen kiezen. n.l. uitsluitend Philippe I.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 5 juli 2013 om 10:05.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 10:31   #74
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet iedereen wegblijven.
Aangezien dat niet zal gebeuren, moet iemand het verstoren.
Dat is ongeveer het slechtste dat een Vlaams-nationalist kan doen tijdens de eed. Hij zet zichzelf en de republikeinse en Vlaams-nationalistische gedachte in de onnozele hoek, terwijl Filip juist steun krijgt. Maar goed, voor iemand met een whitepowerteken als avatar zijn tact en nadenken onbestaande begrippen.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 5 juli 2013 om 10:31.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 10:47   #75
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Pas maar op want de Belgische nationalistische koningsgezinde vlaggenzwaaidertjes zijn geen lieverdjes hoor.
Waar is Lahaut nu...

Quote van Flahaut:

http://www.knack.be/opinie/columns/f...0343596403.htm

Citaat:
Flahaut haalde zijn schouders op en lachte: 'Waar is nu meneer Van Rossem? En waar is nu meneer Lahaut?' Hij trok veelzeggend en een beetje samenzweerderig een wenkbrauw op, zei 'Hé?' (als om retorisch te vragen: weet u waar ze dan zijn, die zielige ordeverstoorders?) en liep dan uit beeld.
Lahaut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Julien_Lahaut

Citaat:
Julien Lahaut (Seraing, 6 september 1884 – aldaar, 18 augustus 1950) was een Belgisch politicus en destijds leider van de Kommunistische Partij van België. Hij werd vermoord nadat Boudewijn op 11 augustus 1950 de eed als koning aflegde. Lahaut zou op de plechtigheid de republikeinse kreet: "Vive la République" hebben geroepen.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 10:49   #76
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Iedereen
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 10:54   #77
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Maar we kunnen natuurlijk ook Leterme op pad sturen. Dan kan hij uit volle borst "La Marseillaise" Zingen.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 11:15   #78
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Gewoon straal negeren.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 11:15   #79
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe het zelf....

Veel blabla maar weinig actie. Te kort aan een stevig paar kloten?
Oud 5 juli 2013, 11:35   #80
fransV
Gouverneur

Standaard familievete

[. Trouwens ook weinig ambras in Limburg met de Turken.[/quote]

Af en toe een dode omwille een familievete
maar wie maalt daarom.........
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be