Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2013, 10:36   #61
JongeGentenaar
Vreemdeling

JongeGentenaar's schermafbeelding

Standaard

Is er eigenlijk iets gedaan aan de andere belangrijke verschillen?

Zo hebben arbeiders erg korte proefperioden(1 a 2 weken) en bedienden vaak erg lange(jaar is al niet ongewoon).
JongeGentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:49   #62
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door twitterendwaterding Bekijk bericht
"Concreet verdwijnt vanaf 1 januari 2014 de carensdag - de eerste dag van ziekteafwezigheid die bij vele arbeiders niet vergoed wordt. Vreest minister van Werk Monica De Coninck dat hiervan geprofiteerd zal worden? "Dan moeten ze een goed HR-beleid opzetten en absenteïsme controleren."

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130705_00648436

Nu moeten de kleine ondernemingen ook al een een defig HR-beleid organiseren en het personeel dat 1 dag wegens ziekte afwezig is gaan controleren.

Dat zij het eens probeert!
Alle onderzoeken rond werksfeer en absenteïsme wijzen uit dat juist die kleine ondernemingen het op dat vlak zeer goed doen. Dus daar hoef je niet voor te panikeren.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 10:56   #63
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Alle onderzoeken rond werksfeer en absenteïsme wijzen uit dat juist die kleine ondernemingen het op dat vlak zeer goed doen. Dus daar hoef je niet voor te panikeren.

Waar leef jij?
twitterendwaterding is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 11:00   #64
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Met dank aan de vakbonden.
De interimkantoren wrijven zich in hun handen.

Want veel bedrijven zullen nog slechts een minimum aan vast personeel in dienst nemen en al de rest via interim laten werken.
Veel bedrijven doen dit trouwens nu al, gewoon omdat ze hen dan van de ene op de andere dag kunnen ontslagen zonder enige opzeg.

Andere zullen met tijdelijke contracten werken en na einde contract nieuwe mensen aannemen.

De opzegperiode die op 01/01/2014 in werken treed, is trouwens gelijk aan die van Nederland en Frankrijk. Veel werkgevers zullen trouwens blij zijn met de langere opzegperiode, want het zal het verloop aan personeel bij hen doen verminderen en geeft hen meer tijd nieuwe mensen te zoeken en op te leiden bij ontslag gegeven door een werknemer omdat hij ergens anders 10 euro per maand meer kan verdienen.
Wat is het nu? Zijn ze blij met lange opzegperiodes, of willen ze iedereen via interim willen werken?

Ter info: enkele jaren geleden werd in Duitsland een studie gedaan naar het verschil in performantie tussen bedrijven. Bleek dat (vooral grotere bedrijven, met MBA-stijl managers) zo gauw het wat minder ging werknemers ontsloegen, terwijl andere (vooral KMO's) hun personeel bleven doorbetalen, zelfs als er niet voldoende werk was. Gevolg: de eerste categorie zat met sociale onrust, imagoverlies, ontslagvergoedingen, kosten voor aanwerving en kosten voor opleiding. De tweede categorie had bij het hernemen van de economie loyale en goed opgeleide werknemers in dienst - en deed het op langere termijn een stuk beter.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 11:06   #65
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Wat is het nu? Zijn ze blij met lange opzegperiodes, of willen ze iedereen via interim willen werken?

Ter info: enkele jaren geleden werd in Duitsland een studie gedaan naar het verschil in performantie tussen bedrijven. Bleek dat (vooral grotere bedrijven, met MBA-stijl managers) zo gauw het wat minder ging werknemers ontsloegen, terwijl andere (vooral KMO's) hun personeel bleven doorbetalen, zelfs als er niet voldoende werk was. Gevolg: de eerste categorie zat met sociale onrust, imagoverlies, ontslagvergoedingen, kosten voor aanwerving en kosten voor opleiding. De tweede categorie had bij het hernemen van de economie loyale en goed opgeleide werknemers in dienst - en deed het op langere termijn een stuk beter.
Alles is natuurlijk afhankelijk van de branche.
Oud 6 juli 2013, 11:31   #66
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom er zo'n discriminatie zou moeten blijven bestaan tussen een arbeider en bediende. Dat was gewoon schandalig. En deze regering heeft deze onrechtvaardigheid uit de wereld geholpen. Na BHV, de bevoegdheidsoverdrachten, de electriciteitsmaatschappijen een halt toeroepen, enz... De regering di Rupo wordt hoe langer hoe beter!
Stel je voor dat er niets meer te jammeren of te kankeren is.
Nu nog een Nationale kieskring en de vlaamsnationalisten kunnen voor de PS stemmen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 11:32   #67
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik had liever een begroting in evenwicht, zoals bvb bij de Vlaamse regering.
De arbeiders kunnen u geen ene moer schelen ?

Toen men hier oreerde dat de economie belangrijker was dan de staatshervorming bij de formatie was u andere mening toegedaan........
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 11:43   #68
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

De heerschappen die hier weer over ambtenaren zeveren, doen aan off-topic afleidingsmanoeuvre. Dit bewijst dat de regering Di Rupo opnieuw doet wat haar voogangers niet konden.
Oud 6 juli 2013, 12:03   #69
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

"""Vanaf 9 juli 2013 wordt het arrest van het Grondwettelijk Hof (7 juli 2011)over het eenheidsstatuut van kracht. Dit betekent dat ondernemingen geen onderscheid meer mogen maken tussen arbeiders en bedienden, en dit in eerste instantie voor de onbetaalde carensdag en de opzeggingstermijn voor arbeiders.
Op 5 juli hebben de sociale partners en de overheid een akkoord bereikt omtrent de opzeggingstermijnen en de carensdag. Daarnaast is er het engagement om tegen 1 januari 2014 de andere verschilpunten (ondermeer vakantiegeld en aanvullende pensioenen) weg te werken.
Ondanks dit akkoord zal er op 9 juli nog geen aangepaste wetgeving zijn. Concreet blijft de huidige wetgeving dus voorlopig van kracht, ook al is deze door het Hof eigenlijk ongrondwettig verklaard.
De huidige situatie rond het eenheidsstatuut kan vanaf 9 juli dus bij veel ondernemingen nog leiden tot onzekerheid."""
http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-c...FYTItAod3mUA4g
Ik zou toch niet zo hoog van de toren blazen moest ik in hun schoenen staan....

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 6 juli 2013 om 12:05.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 12:05   #70
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
De heerschappen die hier weer over ambtenaren zeveren, doen aan off-topic afleidingsmanoeuvre. Dit bewijst dat de regering Di Rupo opnieuw doet wat haar voogangers niet konden.
Inderdaad. Het is de eerste regering die door de N-VA wordt opgejaagd.
Schrik doet soms wonderen maar die schrik kan natuurlijk niet verhinderen dat ons landje uit twee volkeren bestaat... met tegengestelde behoeften en verwachtingen.
Oud 6 juli 2013, 12:07   #71
twitterendwaterding
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
"""Vanaf 9 juli 2013 wordt het arrest van het Grondwettelijk Hof (7 juli 2011)over het eenheidsstatuut van kracht. Dit betekent dat ondernemingen geen onderscheid meer mogen maken tussen arbeiders en bedienden, en dit in eerste instantie voor de onbetaalde carensdag en de opzeggingstermijn voor arbeiders.
Op 5 juli hebben de sociale partners en de overheid een akkoord bereikt omtrent de opzeggingstermijnen en de carensdag. Daarnaast is er het engagement om tegen 1 januari 2014 de andere verschilpunten (ondermeer vakantiegeld en aanvullende pensioenen) weg te werken.
Ondanks dit akkoord zal er op 9 juli nog geen aangepaste wetgeving zijn. Concreet blijft de huidige wetgeving dus voorlopig van kracht, ook al is deze door het Hof eigenlijk ongrondwettig verklaard.
De huidige situatie rond het eenheidsstatuut kan vanaf 9 juli dus bij veel ondernemingen nog leiden tot onzekerheid."""
Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat de leden van vooral UNIZO dat allemaal zo maar zullen slikken.
Oud 6 juli 2013, 13:59   #72
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Alle pé, vertel, wat geef jij aan de bazen waar je niet voor betaald wordt ?
Pé Stuyck, waarom toch zo geborneerd ? Last van een klein pietje ?

Bref, doordat er een loonstop is en doordat er inflatie is, stop ik de bazen iedere dag een paar euro's toe. Dit is een gestage en wordt almaar toenemende drainage van mijn portemonnee. Net zoals vele collega's kaderleden, presteer ik overtijd, die net zoals bij voorgemelde collega's niet vergoed wordt. Als klap op de vuurpijl, leverde ik gisteren - als ik de kranten mag geloven met dank aan het egoloze feminiene triumviraat Monica, Yasmine & Eva - bovendien een stevig deel van mijn opzegvergoeding in.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 14:00   #73
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
.. je moest eens weten hoe blij ben dat jij niet in hun schoenen staat ..

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 6 juli 2013 om 14:00.
Oud 6 juli 2013, 14:01   #74
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door twitterendwaterding Bekijk bericht
Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat de leden van vooral UNIZO dat allemaal zo maar zullen slikken.
.. ik beef .. ik schud .. de middenstand dreigt op straat te komen

Oud 6 juli 2013, 14:44   #75
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Stel je voor dat er niets meer te jammeren of te kankeren is.
Nu nog een Nationale kieskring en de vlaamsnationalisten kunnen voor de PS stemmen.
Nu, als we niets meer hebben, dan kunnen we misschien de werkloosheidscijfers eens even bestuderen, met bijzondere aandacht voor de pijlsnelle evolutie naar boven.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 14:45   #76
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. ik beef .. ik schud .. de middenstand dreigt op straat te komen
Dat zal waarschijnlijk niet. Maar dat niemand meer goesting heeft om middenstander te worden, die kans zit er wel in.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 18:00   #77
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. je moest eens weten hoe blij ben dat jij niet in hun schoenen staat ..
'Hoe blij ik (= 4x10E6) ben dat jij (= Klojo) niet in hun schoenen staat' vermoed ik ? En de reden hiervoor is ????
(wonderlijk dat iemand weet wat ik zou doen zonder dat ik ook maar 1 woord daarover heb gezegd/geschreven.... )

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 6 juli 2013 om 18:01.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 20:25   #78
Woordenaar
Burgemeester

Woordenaar's schermafbeelding

Standaard

Woordenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 20:34   #79
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

opgelet: voor de bouwsector geldt dit eenheidsstatuut niet

De Confederatie Bouw is verheugd dat de sociale partners tot een akkoord zijn gekomen in het dossier over het eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden. "Met 175.000 arbeiders is de bouw immers een van de meest betrokken sectoren", laat de Confederatie weten in een persbericht.

"Voor de bouwbedrijven was het ondenkbaar dat de opzeggingstermijnen van de arbeiders te hoog zouden worden opgetrokken. Dat had in de bouw, een sector met 81 procent arbeiders, tot een sociaal en economisch drama geleid. Het is dus goed dat de onderhandelaars gezorgd hebben voor een uitzonderingsregime voor bepaalde activiteiten. Het ziet ernaar uit dat dit voor de activiteiten op bouwplaatsen een verworven feit is", klinkt het.

"Dit akkoord is van groot belang en houdt bovendien rekening met de typische kenmerken van onze sector. Wij behouden zo de aantrekkelijkheid van een vaste job in de bouw", reageert Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.

Dit is toch discriminatie!
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 20:49   #80
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom er zo'n discriminatie zou moeten blijven bestaan tussen een arbeider en bediende. Dat was gewoon schandalig. En deze regering heeft deze onrechtvaardigheid uit de wereld geholpen. Na BHV, de bevoegdheidsoverdrachten, de electriciteitsmaatschappijen een halt toeroepen, enz... De regering di Rupo wordt hoe langer hoe beter!
Het probleem van de discriminatie kon er maar komen omdat de regering hier via de wet allerhande zaken regelt die eigenlijk tot de contractuele vrijheid tussen werkgever en werknemer behoren. In andere landen worden dergelijke zaken gewoon binnen het sociale overleg geregeld zonder teveel overheidsinmengng. Of in geval van hogere bedienden en staf via de individuele contracten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be