![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ken een brave man, intussen 70 plusser, die langs een godverlaten binnenweg in het Westvlaamse landelijke Dentergem woont en dat hele stuk van zo'n twee kilometer zelf regelmatig opkuist. Tegen beter weten in. Na zo'n opkuisbeurt hangt hij dan bordjes "net opgekuist" aan het begin en einde van de weg die hij kan ophalen op het gemeentehuis. Ik geloof hem als hij zegt dat het dweilen is met de kraan open, omdat ik het zelf ook constateer. Iedere week opnieuw liggen er helaas weer enkele PMD-zakken vol. Ik rij dagelijks een kleine 20 kilometer door en een kleine 20 kilometer terug naar en van mijn werk. Geen enkele overheidsdienst kan die grachten brandschoon houden. Persoonlijk vind ik de flessen het hinderlijkst. Klootzakken die hun bierflesjes kapot slaan langs wegen met fietspaden. Ze gooien natuurlijk niet onder hun eigen wielen, maar netjes ernaast, op de fietspaden. Heeft me al menige lekke band gekost. De allochtoon of de Waal heeft daar weinig mee te maken vrees ik.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 24 juli 2013 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Xenophon : 24 juli 2013 om 21:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, dan gaan mensen bijvoorbeeld weer plastic in hun kachel verbranden. Wie alleen denkt vanuit "de vervuiler betaalt", negeert het denken van de meeste mensen. Het systeem werkt niet, omdat het gewoonweg niet aansluit bij het denken van de mensen. Hoeveel sensibiliseringscampagnes je ook voert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hiervoor biedt de gemeente dan de diensten van het recyclage- en containerpark volledig "gratis" aan. Resultaat: mensen hebben niet de indruk dat bij hun bezoek aan het containerpark speciaal moeten betalen, waardoor ze ook veel sneller al hun afval er naartoe zullen brengen. Ga je evenwel tarieven opstellen per afvalsoort, dan krijgt de burger de indruk dat hij dit kan ontwijken. Hij gaat dan zijn bouwafval ergens in een verlaten dreef dumpen, om toch maar niet die zoveel euro per kilo te moeten betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan wat ligt het dan wel? De vuilzakken zijn te duur.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dezelfde remedie. Verhoog je jaarlijkse, forfaitaire belasting en verlaag de prijs van het rolletje vuilzakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat kost de burger toch evenveel, waar zit de stimulans om minder te sluikstorten?
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie dan nog niet naar het containerpark gaat, is gewoon lui of van slechte wil of zit misschien met een culturele achtergrond waar afval op straat gegooid wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Awel, dan gaan mensen sakkeren over die onredelijke belasting, en diegene die ze niet betalen krijgen de deurwaarder aan de deur. maar ondertussen zijn de vuilzakken wel goedkoper en komt er minder zwerfvuil in't milieu.
![]() |
#71 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Bij forfaitaire belastingen kan je mechanismen invoeren, waarbij mensen onder een bepaalde inkomensgrens minder moeten betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mis het gedeelte waarin je uitlegt waarom de mensen minder gaan sluikstorten.
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Ha dus enkel de mensen die werken moeten mee betalen.
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ok, maar dat is weer iets anders, zoeven ging het zeker even duur tot duurder worden, nu zeg je, goedkoper.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is inderdaad misschien niet rechtvaardig, maar het systeem "de vervuiler betaalt" werkt niet. Nu kan men idelogisch daaraan vasthouden, maar als je als gemeente iedere maand weer opnieuw met tonnen vuil langs je wegen wordt geconfronteerd, is het misschien tijd om het geweer van schouder te veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overweging tussen "moeite" en "winst". Gaan dumpen met de kans op dikke boete, of aan de deur zetten zonder die boete gaat sterk meespelen. Want de basiskost die "extra kost voor iedereen" kan je toch niet ontduiken, en om dan te gaan spelen in de marge, met extra moeite en de kans op meer kosten, daar moet je al goed stom voor bezig zijn. Het feit dat het niet eerlijk is, telt in deze verziekte maatschappij niet mee.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 24 juli 2013 om 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |