Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2013, 09:03   #61
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja ja, het beeld van de zelfstandige die zijn kinderen naar school brengt in een auto van rond de 75.000 euro en woont in een kast van een villa, terwijl hij officieel maar 1200 euro netto per maand zou verdienen ...
.
Nu zien we dezelfde auto's voor het OCMW en dop kantoor.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 10:04   #62
champerterke
Vreemdeling

champerterke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ja, het beeld van de zelfstandige die zijn kinderen naar school brengt in een auto van rond de 75.000 euro en woont in een kast van een villa, terwijl hij officieel maar 1200 euro netto per maand zou verdienen ...

.
Wat zou VOKA (en dus de N-VA voglens sommigen) van deze opmerking vinden?
champerterke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 10:13   #63
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht

Om eerlijk te zijn heb ik dikke spijt dat ik ooit een bedrijf ben gestart in België:
-Je inkomsten en uitgaven worden extra onder de loep genomen (ze hebben zelfs een lijst van hoeveel een kind per dag kost: eten, drinken, kleding, schoenen,...!)
Is dat niet redelijk 'normaal'. Ik bedoel, door de band genomen is dit het tegenovergestelde principe van werknemer zijn hé. Alles is geweten over werknemers (wat ze verdienen etc), dat geldt niet voor zelfst. ondernemers...dus dat daar een vergrootglas opzit is 'logisch'.

Voor de rest: veel startende zelfstandigen denken dat al wat er in de schuif komt bv, geld is om op te doen. Joepie: en dat kan een heel pak zijn ineens, ze hebben dat nog nooit bijeengezien... Dat draait dan verkeerd uit. Mijn pa zei altijd, 'als ge begint: 5 jaar zwarte sneeuw zien en kamperen' bij wijze van spreken... nadien hebt ge er goed zicht op, je bent vertrokken of je stopt ermee. Tja,,, :-s
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 10:34   #64
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Is dat niet redelijk 'normaal'. Ik bedoel, door de band genomen is dit het tegenovergestelde principe van werknemer zijn hé. Alles is geweten over werknemers (wat ze verdienen etc), dat geldt niet voor zelfst. ondernemers...dus dat daar een vergrootglas opzit is 'logisch'.

Voor de rest: veel startende zelfstandigen denken dat al wat er in de schuif komt bv, geld is om op te doen. Joepie: en dat kan een heel pak zijn ineens, ze hebben dat nog nooit bijeengezien... Dat draait dan verkeerd uit. Mijn pa zei altijd, 'als ge begint: 5 jaar zwarte sneeuw zien en kamperen' bij wijze van spreken... nadien hebt ge er goed zicht op, je bent vertrokken of je stopt ermee. Tja,,, :-s
Geloof je dat echt?
simply the best is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 10:45   #65
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simply the best Bekijk bericht
Geloof je dat echt?
Toch meer dan werknemers, die krijgen nauwelijks belastingcontroles en dergelijke. Alle controles gebeuren bij de werkgever en daar vallen zelfstandigen ook onder.
Oud 26 juli 2013, 11:06   #66
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Geloof je dat echt?
Dat is in 9/10 ook zo: als ze echt willen weten ze gewoon alles - salaris, leningen, aankopen, verzekeringen etc... een belastingsbrief, dat is voor de meeste mensen niet nodig hoor, ze kunnen het zelf invullen, maar ja. Voor ondernemers is dat veel minder transparant, vandaar ook alle reutemeteut (wat meestal goed opbrengt achteraf, want zoals je merkt, niet iedereen is op de hoogte van hoe de vork aan de steel zit etc)
Oud 26 juli 2013, 11:16   #67
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is in 9/10 ook zo: als ze echt willen weten ze gewoon alles - salaris, leningen, aankopen, verzekeringen etc... een belastingsbrief, dat is voor de meeste mensen niet nodig hoor, ze kunnen het zelf invullen, maar ja. Voor ondernemers is dat veel minder transparant, vandaar ook alle reutemeteut (wat meestal goed opbrengt achteraf, want zoals je merkt, niet iedereen is op de hoogte van hoe de vork aan de steel zit etc)
Citaat:
Ik heb in mijn familie slechts 5 personen die actief zijn als leerkracht, onder mijn vrienden zitten er ook slechts een 7 tal.

ik ken weining mensen die na hun dagtaak niet nog eens ergens anders enkele uren kunnen gaan werken, sommige van die leerkrachten hebben zelfs nog de fut en tijd om meer dan 4 uur te gaan bijklussen en/of in het weekend meer dan 16 uur gaan bijklussen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=192

Ik zou niet de kost willen geven aan alle werknemers die een zwarte bijverdienste hebben.
Jij wel?
(en dan spreek ik nog niet van de steuntrekkers, waarvan de staat eveneens fiscaal de laatste cent kent)
Oud 26 juli 2013, 11:45   #68
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Daar gaat het niet over he (je haalt nb weer leraars aan - of dat klopt laat ik ook in het midden ): fraudeurs, bijklussers etc heb je in alle regionen/lagen vd bevolking...dat is een ander probleem dus. Wat ik bedoelde: De doorsnee mens werkt 8u per dag en is dan afgepeigerd of heeft rust nodig (maw werkt niet meer verder; om geld te verdienen). Dat zijn 8 uren die wél gecontroleerd en dus gekend zijn. Bij de zelfstandige zijn dat alvast 8 uren die sowieso moeten gecontroleerd worden om te weten wat daar tegenover staat.
Oud 26 juli 2013, 11:53   #69
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet over he (je haalt nb weer leraars aan - of dat klopt laat ik ook in het midden ): fraudeurs, bijklussers etc heb je in alle regionen/lagen vd bevolking...dat is een ander probleem dus. Wat ik bedoelde: De doorsnee mens werkt 8u per dag en is dan afgepeigerd of heeft rust nodig (maw werkt niet meer verder; om geld te verdienen). Dat zijn 8 uren die wél gecontroleerd en dus gekend zijn. Bij de zelfstandige zijn dat alvast 8 uren die sowieso moeten gecontroleerd worden om te weten wat daar tegenover staat.
Je vertrekt dus niet automatisch dat zelfstandigen fraudeurs zijn?
(zou men bvb van een zelfstandige verzekeringsagent niet weten hoeveel die exact verdient zonder dat die gecontroleerd wordt?).
Oud 26 juli 2013, 12:05   #70
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(zou men bvb van een zelfstandige verzekeringsagent niet weten hoeveel die exact verdient zonder dat die gecontroleerd wordt?).
toch wel, van den eerste tot de laatste.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 12:30   #71
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Uiteraard ga ik daar niet van uit. Iedereen het voordeel van de twijfel. Op termijn komt altijd alles uit hoor. Met dat soort populistisch gezeik van Zipper bv komt men nergens.
Geen idee hoe het er precies aan toegaat bij een zelfstandig verzekeringsagent... maar ik ken er alvast eentje die ik voor geen haar meer vertrouw
Oud 26 juli 2013, 12:40   #72
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard ga ik daar niet van uit. Iedereen het voordeel van de twijfel. Op termijn komt altijd alles uit hoor. Met dat soort populistisch gezeik van Zipper bv komt men nergens.
Geen idee hoe het er precies aan toegaat bij een zelfstandig verzekeringsagent... maar ik ken er alvast eentje die ik voor geen haar meer vertrouw
jaja, en desnoods brengen de kraaien het uit...............jaaaaaaaaaaaaarenoud is die uitdrukking. En vind mijn "gezeik" voor mijn part maar populistisch, maar ik ben wel niet naïef.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 12:43   #73
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
jaja, en desnoods brengen de kraaien het uit...............jaaaaaaaaaaaaarenoud is die uitdrukking. En vind mijn "gezeik" voor mijn part maar populistisch, maar ik ben wel niet naïef.
De DDR heeft gebeld, ze komen nog een overdreven dosis wantrouwen te kort.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 13:25   #74
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

.
En van die 1200 euro netto/maand opeens er 700 euro/maand mag afgeven aan VAA op die bedrijfswagen! Trouwens een zelfstandige die maar 1200 euro/maand heeft zal niet met een wagen van 75.000 euro rond rijden. Een werknemer die in het weekend in het zwart gaat bijklussen en toch nooit wordt gecontroleerd, die rijdt met zulke wagen rond. Ik vind het erg geworden. Een zelfstandige is automatisch een fraudeur. En anders zullen die overbetaalde en jaloerse ambtenaren hem wel zodanig leegplukken dat hij zeker niets meer heeft. James Bond heeft een toelating tot doden en de Belgische ambtenaren hebben een toelating om de zelfstandigen in de goot te duwen.

Als morgen de ondernemers hun deuren sluiten ligt het land plat. En gaan dan die ambtenaren zelf de risico's nemen om iets uit de grond te stampen? Ik denk het niet. Als ik morgen het in België zou afbollen staan er 67 mensen op straat. Mogen die dan bij die ambtenaren gaan logeren?
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 13:53   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door champerterke Bekijk bericht
Wat zou VOKA (en dus de N-VA voglens sommigen) van deze opmerking vinden?
Iedereen tegenwoordig vindt daar hetzelfde van:

die karikatuur heeft bestaan, maar is tegenwoordig wel flink uitgedund.

Maar wat nog altijd zo is:
een iets of wat succesvolle zelfstandige moet hard werken, maar verdient uitermate goed zijn kost;
als hij/zij evenwel een ferme tegenslag te verwerken krijgt (wordt ernstig ziek vb.), dan zit hij/zij echt in het verdomdhoekje.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 13:59   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat tegenwoordig men dat inderdaad wel weet.

De tijd van de ongebreidelde aftrekken is gepasseerd (mijn halve trouwboek was korte tijd zelfstandige ... in die tijd).

Verder: de zelfstandige verzekeringsagenten die ik ken, boeren erg goed. Als universitair ambtenaar kom ik nog niet tot aan hun knieën ...

(en nog anekdotisch: een al lang overleden oom die ook zo'n soort zakenbureau bij deed, werd vaak laattijdig betaald; 't was precies of sommige van die klanten niet van hun geld afkonden. Maar hij ging dan ter plaatse en onderhandelde, waarbij hij zich liet dubbel en dik betalen in natura, vb eiken planken van een houthandelaar. Van zijn geld kon hij niet scheiden, maar die planken gaf hij weg aan groothandelsprijs min zijn verlies ....)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 26 juli 2013 om 14:00.
Oud 26 juli 2013, 14:23   #77
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat tegenwoordig men dat inderdaad wel weet.

De tijd van de ongebreidelde aftrekken is gepasseerd (mijn halve trouwboek was korte tijd zelfstandige ... in die tijd).

Verder: de zelfstandige verzekeringsagenten die ik ken, boeren erg goed. Als universitair ambtenaar kom ik nog niet tot aan hun knieën ...

(en nog anekdotisch: een al lang overleden oom die ook zo'n soort zakenbureau bij deed, werd vaak laattijdig betaald; 't was precies of sommige van die klanten niet van hun geld afkonden. Maar hij ging dan ter plaatse en onderhandelde, waarbij hij zich liet dubbel en dik betalen in natura, vb eiken planken van een houthandelaar. Van zijn geld kon hij niet scheiden, maar die planken gaf hij weg aan groothandelsprijs min zijn verlies ....)

.
Logisch, het grootste probleem bij een handelaar is z'n stock.

Laatst gewijzigd door BonBon : 26 juli 2013 om 14:24.
Oud 27 juli 2013, 10:26   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De meeste zelfstandigen struikelen in het 3 jaar en zijn het 4 jaar failliet.
Het eerste jaar heb je nog geen belastingen; het 2 jaar doe je de aangifte van het eerste jaar en het 3 jaar betaal je het. Als zelfstandige kan dat makkelijk 50% van dat inkomen bedragen...dus dat is al een heel pak geld binnen de 2 maanden te betalen. Idem met sociale bijdragen 22%. Dat is dus 3/4 van al uw inkomen minstens.
Velen weten dat wel maar denken dat ze het 4 jaar zoveel gaan verdienen dat ze dat allemaal makkelijk zullen kunnen betalen.
Waar ze meestal in mis zijn natuurlijk.

Beste dat je kan doen is jaarlijks de boeken neerleggen voor je een volledig boekjaar hebt en na 3 maand herbeginnen. Of was het nu 6 maand?.

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 juli 2013 om 10:26.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 08:38   #79
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zestien procent zelfstandigen in hoofdberoep leeft in armoede

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...-armoedel.aspx

Er is - blijkbaar - weinig solidariteit onder de zelfstandigen zelf.

Citaat:
Zestien procent van alle zelfstandigen in hoofdberoep verdient minder dan 833 euro per maand, terwijl de armoededrempel op 973 euro ligt.

Dat meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zondag op basis van eigen onderzoek in De Zondag. De ondernemersorganisatie pleit voor een permanente uitbreiding van de faillissementsverzekering, een stopzettingsvergoeding en een betere ondersteuning van startende zelfstandigen.

Het NSZ analyseerde gegevens van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen van de Zelfstandigen (RSVZ). Daaruit blijkt dat bij de 683.519 zelfstandigen in hoofdberoep, 109.917 (zestien procent) minder dan 833 euro per maand verdienen, terwijl de armoededrempel op 973 euro per maand ligt.

Voor het NSZ moeten er dringend een aantal maatregelen getroffen worden. Zo moet de faillissementsregeling voor zelfstandigen permanent uitgebreid worden voor zelfstandigen in moeilijkheden, "meer bepaald zelfstandigen die een gerechtelijke reorganisatie hebben aangevraagd, ondernemers die hun schulden niet meer kunnen afbetalen of zelfstandigen die een faillissement riskeren."

Het NSZ wil ook onder bepaalde voorwaarden een vergoeding voor een ondernemer die zijn zaak stopzet omdat de activiteit niet meer levensvatbaar is. Om te voorkomen dat die vergoeding vaak uitgekeerd wordt, wil de ondernemersorganisatie ook een betere voorbereiding en ondersteuning van startende ondernemers. De ondernemersorganisatie stelt wel dat de hervorming van de betalingswijze van de sociale bijdragen, die ten laatste tegen 2015 ingevoerd zal zijn, de zelfstandigen voor een deel zal helpen.

Oud 1 augustus 2013, 22:43   #80
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

De kleine man MOET eruit.

Copy/paste mijn reactie in topic http://forum.politics.be/showthread.php?t=189672
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Oorzaak is eenvoudig:
- de kleine man heeft niet de middelen om zich te verdedigen = gemakkelijk doelwit;
- denkwijze Brussel: vele kleintjes maken één groot;
- men heeft in Brussel zéér véél geld nodig om hun eigen onkunde toe te dekken;
- men "schreeuwde" moord en brand bij de sluiting van Ford Genk = 10000 man op straat.
Door het rookverbod zijn er reeds 3000 café's gesloten op 2 jaar. Minimum 1 persoon/café, met voorzichtig gerekend een tweede persoon = minimum 5000 man op straat, en dit in het vooruitzicht van de discriminerende kassa die enkel in de horeca van toepassing is -> voorspelling 1/3 café's failliet of nog eens 10000 man, en meer, op straat binnen enkele jren. -> En hiervan zegt men niets !!

Conclusie: in Brussel geeft men geen moer om de kleine man !

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 1 augustus 2013 om 22:44.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be