Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2013, 15:53   #1
simply the best
Banneling

Standaard Hoe is het in godsnaam mogelijk?!

Enkele dagen geleden las ik hier dat een kleine zelfstandige een boete van 3.000 euro kreeg omdat hij een klant vergat te vermelden op zijn BTW-listing.

En vandaag lees ik in het opiniestuk van Rik Van Cauwelaert in De Tijd dat de bestuurders en de journalisten van dit land te druk bezig waren met de troonsopvolging van koning Philippe om - al dan niet bewust - aandacht te besteden aan het verbijsterend verslag van het Franse Rekenhof over het Dexia debacle.
Het Franse Rekenhof is vernietigend voor de Belgische toezichthouder FSMA, waarvan de voorzitter, dhr Servaes, waarschijnlijk kortelings opnieuw zal benoemd worden door de regering Dir Rupo I.

De conclusies van het Franse Rekenhof zijn keihard. De miljardenfactuur die de Franse en vooral Belgische belastingplichtigen al betalen, is de prijs voor de onbekwaamheid van de Dexia-bestuurders en de toezichthouders.
(er volgt dan een hele opsomming van wat er allemaal werd vastgesteld; te lang om hier te vermelden).
Wel wil ik nog één punt aanhalen, namelijk dat de experts van het Franse Rekenhof bijzonder scherp zijn voor gewezen voorzitter P. Richard en de ontslagen Axel Miller (ik dacht dat die vrijwillig opgestapt was) en voor andere bestuurders die vandaag van vorstelijke opstapvergoedingen en pensioenen genieten.

En een kleine zelfstandige, die dag en nacht moet werken om te overleven, krijgt een boete van 3.000 euro omdat hij een klant vergat op te nemen in de BTW-listing.

En... de Belg zal volgens Koen Geens... langer moeten werken voor minder... Anders zullen waarschijnlijk die vorstelijke pensioenen van de verantwoordleijken van het Dexia schandaal niet verder kunnen betaald worden.

Een mens wordt daar toch zo moe en moedeloos van...

Citaat:
De herbenoeming van Jean-Paul Servais tot FSMA-voorzitter zou een grove belediing zijn van de Belgische belastingbetaler.

Frans Van Cauwelaert - De Tijd 27/07/2013 pag. 11
-----------------------------------------------

Mijn inziens is het duidelijk dat dit land maar één deftige krant meer kent en dat is De Tijd.
simply the best is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2013, 21:52   #2
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simply the best Bekijk bericht
Enkele dagen geleden las ik hier dat een kleine zelfstandige een boete van 3.000 euro kreeg omdat hij een klant vergat te vermelden op zijn BTW-listing.

En vandaag lees ik in het opiniestuk van Rik Van Cauwelaert in De Tijd dat de bestuurders en de journalisten van dit land te druk bezig waren met de troonsopvolging van koning Philippe om - al dan niet bewust - aandacht te besteden aan het verbijsterend verslag van het Franse Rekenhof over het Dexia debacle.
Het Franse Rekenhof is vernietigend voor de Belgische toezichthouder FSMA, waarvan de voorzitter, dhr Servaes, waarschijnlijk kortelings opnieuw zal benoemd worden door de regering Dir Rupo I.

De conclusies van het Franse Rekenhof zijn keihard. De miljardenfactuur die de Franse en vooral Belgische belastingplichtigen al betalen, is de prijs voor de onbekwaamheid van de Dexia-bestuurders en de toezichthouders.
(er volgt dan een hele opsomming van wat er allemaal werd vastgesteld; te lang om hier te vermelden).
Wel wil ik nog één punt aanhalen, namelijk dat de experts van het Franse Rekenhof bijzonder scherp zijn voor gewezen voorzitter P. Richard en de ontslagen Axel Miller (ik dacht dat die vrijwillig opgestapt was) en voor andere bestuurders die vandaag van vorstelijke opstapvergoedingen en pensioenen genieten.

En een kleine zelfstandige, die dag en nacht moet werken om te overleven, krijgt een boete van 3.000 euro omdat hij een klant vergat op te nemen in de BTW-listing.

En... de Belg zal volgens Koen Geens... langer moeten werken voor minder... Anders zullen waarschijnlijk die vorstelijke pensioenen van de verantwoordleijken van het Dexia schandaal niet verder kunnen betaald worden.

Mijn inziens is het duidelijk dat dit land maar één deftige krant meer kent en dat is De Tijd.
Voor wie zich volledig wil inlichten :
http://www.ccomptes.fr/Publications/...es-persistants
en klikken op de link naar het rapport in pdf-format. Er zijn 236 pagina’s in totaal.

Toegegeven : geen spek voor de bek voor zij die zelfs maar één pagina tekst al te langdradig vinden. Zij kunnen het, niet gestoord door welkdanige kennis van zaken, zoals gewoonlijk beter houden bij wat over-en-weer ad hominem gekrakeel op dit forum, en voor het overige berusten in de slaap der onwetenden.

Voor de anderen die een beetje moed kunnen opbrengen om op de hoogte te zijn van realiteiten die uw regering voor u verborgen houdt : een aanrader !
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 14:52   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik had dit ook al gelezen én in mijn database opgeslagen.

Wedden daat het geen toeval is dat RVC bij Knack werd buitengewerkt en linkse "krachten" zijn plaats innamen?
Oud 28 juli 2013, 15:05   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
en klikken op de link naar het rapport in pdf-format. Er zijn 236 pagina’s in totaal.

Toegegeven : geen spek voor de bek voor zij die zelfs maar één pagina tekst al te langdradig vinden. Zij kunnen het, niet gestoord door welkdanige kennis van zaken, zoals gewoonlijk beter houden bij wat over-en-weer ad hominem gekrakeel op dit forum, en voor het overige berusten in de slaap der onwetenden.

Voor de anderen die een beetje moed kunnen opbrengen om op de hoogte te zijn van realiteiten die uw regering voor u verborgen houdt : een aanrader !
Iemand met twee ons hersens weet ook zonder die 236 pagina's te lezen tot wat de huidige regering in staat is. Rik Van Cauwelaert maakt iedereen die het wil weten dat wel artikel per artikel diets. Het is echter zoals met pedofilie in de kerk, het pedofiele en andere gehoer alsook het moordende koloniale verleden van de koninklijke familie. De "Belgen" die het niet persoonlijk raakt sluiten er liever hun ogen voor dan voor de zekerheid van het "weten" te kiezen. Waarom hun gemoedsrust verstoren als ze toch niets in de pap te brokkelen hebben?
Oud 28 juli 2013, 15:10   #5
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:

Is er toevallig ergens een NL/Engelse versie? Franse teksten lezen lukt me doorgaans nog wel redelijk maar ik gebruik mijn Frans zo zelden dat ik onzeker ben dat ik het helemaal vlot zou kunnen lezen. Ik wil mijn Frans wat verbeteren maar dan start ik toch met iets eenvoudiger .
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 15:15   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In hun 236 bladzijden tellende rapport hebben de enquêteurs van het Franse Rekenhof meer naar boven gespit dan de bijzondere commissie van het Belgische federaal parlement die zich eind 2011 over de bankencrisis boog. Tijdens de georkestreerde ondervragingen door de commissieleden mocht voorzitter Jean-Paul Servais van de Commissie voor het Bank-, Financie, en Assurantiewezen (CBFA) zonder enig weerwerk zijn falen achter het beroepsgeheim verschuilen. Nochtans werd als gevolg van zijn gestuntel de CBFA omgedoopt tot FSMA (Financial Services and Markets Authority) en het belangrijkste deel van het bankentoezicht doorgeschoven naar de Nationale Bank van België.
In zijn rapport gaat het Franse Rekenhof dieper in op de verantwoordelijkheid van de CBFA, de hoofdcoördinator van de prudentiële supervisie op Dexia.
Zo stellen de Franse verslaggevers: ‘In werkelijkheid hadden de toezichthouders geen gefundeerd en rigoureus oordeel over de risico’s van de groep. Zij hebben geen sterk alarmsignaal uitgestuurd om de aandacht te trekken op het onevenwicht in de balansstructuur en het gebrekkige interne risicobeheer.’
In 2007 waren de eerste voortekenen van een naderende crisis waarneembaar, zegt het Rekenhof dat daarmee gewezen kaderleden van Dexia bijtreedt. Toch kwam de CBFA van Jean-Paul Servais in een syntheseverslag van 25 juli 2008, enkele maanden voor de financiële kladderadatsch, tot de bevinding dat de situatie bij Dexia ‘bevredigend’ was.
Rapport in de lade
Uit het verslag blijkt nu dat na de crisis van oktober 2008 een gemeenschappelijke commissie van experts, geleid door de Belgische CBFA, een rapport uitwerkte over ‘de zware dysfuncties en nalatigheden in het prudentiële toezicht en in de verplichte interne controle bij Dexia’. Dat verslag was klaar in januari 2009. Onbegrijpelijk genoeg hield de Belgische toezichthouder Jean-Paul Servais het document 14 maanden lang in zijn lade. Hij zou het pas in maart 2010, en dan nog in een voorlopige vorm, overmaken aan de top van Dexia, zonder zijn comité te raadplegen en zonder een antwoord te eisen. Aan het rapport werd geen gevolg gegeven.
‘Dit voorbeeld illustreert dat de toezichthouder op geen enkele manier heeft bijgedragen tot het detecteren van risico’s, noch tot het vaststellen en sanctioneren van nalatigheden’, luidt de pijnlijke conclusie van het Franse Rekenhof.
Wie was op de hoogte van het rapport dat Jean-Paul Servais 14 maanden lang onder zijn pet hield? Werd minister van Financiën Didier Reynders door zijn gewezen kabinetschef Servais ingelicht? Waren de premiers Herman Van Rompuy en Yves Leterme op de hoogte? Werden de aandeelhouders, Gemeentelijke Holding, Ethias en Arco, die in 2011 met de voor hen fatale Dexia-crisis werden geconfronteerd, ooit gewaarschuwd? Kennelijk niet.
Op geen enkel moment werd Jean-Paul Servais door een Belgische instantie tot de orde geroepen voor zijn ondermaatse optreden in de bankencrisis. Sterker: de federale regering wil nu Servais herbenoemen tot FSMA-voorzitter.
Het zou passend zijn mocht minister Koen Geens (CD&V) van Financiën, die elke naschok van het Dexia-schandaal moet opvangen, het rapport van het Franse Rekenhof grondig lezen en exemplaren van dit verbijsterende werkstuk bezorgen aan het kernkabinet dat over de herbenoeming van Servais beslist.
http://www.tijd.be/nieuws/opinie_col...80796-7116.art
Oud 28 juli 2013, 15:43   #7
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Is er toevallig ergens een NL/Engelse versie? Franse teksten lezen lukt me doorgaans nog wel redelijk maar ik gebruik mijn Frans zo zelden dat ik onzeker ben dat ik het helemaal vlot zou kunnen lezen. Ik wil mijn Frans wat verbeteren maar dan start ik toch met iets eenvoudiger .
Het gaat om een rapport van het Franse Cour des Comptes, dus het is uiteraard gesteld in de Franse taal. Het taalgebruik is evenwel helemaal niet ambtelijk of ingewikkeld : u zult geen moeite hebben met het vlot lezen en begrijpen van de tekst.
Oud 28 juli 2013, 17:26   #8
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oorzaak is eenvoudig:
- de kleine man heeft niet de middelen om zich te verdedigen = gemakkelijk doelwit;
- denkwijze Brussel: vele kleintjes maken één groot;
- men heeft in Brussel zéér véél geld nodig om hun eigen onkunde toe te dekken;
- men "schreeuwde" moord en brand bij de sluiting van Ford Genk = 10000 man op straat.
Door het rookverbod zijn er reeds 3000 café's gesloten op 2 jaar. Minimum 1 persoon/café, met voorzichtig gerekend een tweede persoon = minimum 5000 man op straat, en dit in het vooruitzicht van de discriminerende kassa die enkel in de horeca van toepassing is -> voorspelling 1/3 café's failliet of nog eens 10000 man, en meer, op straat binnen . -> En hiervan zegt men niets !!

Conclusie: in Brussel heeft men geen moer om de kleine man !

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 18:00   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Conclusie: in Brussel heeft men geen moer om de kleine man !
Behalve om hem te pluimen.
Oud 28 juli 2013, 18:14   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb wel zin om enkele bladzijden te lezen, maar als het alleen beschikbaar is in het frans, dan ga ik me de moeite niet doen. Dat is voor mij veel te inspannend.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 18:42   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hier steek je ook al heel wat van op, en het is niet eens één bladzijde lang.

Oud 28 juli 2013, 21:31   #12
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hier steek je ook al heel wat van op, en het is niet eens één bladzijde lang.

Die link werkt niet.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 21:39   #13
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand met twee ons hersens weet ook zonder die 236 pagina's te lezen tot wat de huidige regering in staat is. Rik Van Cauwelaert maakt iedereen die het wil weten dat wel artikel per artikel diets. Het is echter zoals met pedofilie in de kerk, het pedofiele en andere gehoer alsook het moordende koloniale verleden van de koninklijke familie. De "Belgen" die het niet persoonlijk raakt sluiten er liever hun ogen voor dan voor de zekerheid van het "weten" te kiezen. Waarom hun gemoedsrust verstoren als ze toch niets in de pap te brokkelen hebben?
Moesten wij ons niet bezig houden met 'Le Tour' en de eedaflegging van 'Phillippe le Dur'?
Oud 28 juli 2013, 21:56   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vreemd. Bij mij wel....

Maar goed. Hier is het volledige artikel van Rik Van Cauwelaert in De Tijd van 27 juli 2013.

Citaat:
De prijs voor onbekwaamheid

PALEIS DER NATIE Rik Van Cauwelaert

De troonwissel en de eedaflegging van koning Filip leidden de aandacht weg van het verbijsterende verslag van het Franse Rekenhof over het Dexia-debacle, ‘een dure ramp, met blijvende risico’s’. De Franse rapporteurs zijn vernietigend voor de Belgische toezichthouder CBFA (nu FSMA). De kernministers, die binnen enkele weken beslissen over de herbenoeming van CBFA/FSMA-voorzitter Jean-Paul Servais, doen hun voordeel met de lectuur van dit rapport.

‘Het omvallen van Dexia heeft de Franse belastingbetaler tot dusver 6,6 miljard euro gekost.’ Zo staat het in het Dexia-rapport van het Franse Rekenhof. In zijn toelichting geeft eerste voorzitter Didier Migaud nog het volgende mee: ‘Het Rekenhof liet zich niet in met de kosten aan Belgische zijde. Die liggen wellicht hoger en wegen ook zwaarder op de Belgische belastingbetaler, aangezien het bruto binnenlands product van België vijf keer kleiner is dan dat van Frankrijk’.

Dat klopt. Binnenskamers wordt de kostprijs van de Dexia-ramp voor de Belgen op ruim 9 miljard euro geraamd. Maar die rekening kan nog oplopen. ‘Een dure ramp, blijvende risico’s’, is niet voor niks de titel boven het Franse verslag.

Eerder deze week liep de teller alweer wat op door het failliet van het Amerikaanse Detroit, waar Dexia een wellicht deels oninbare vordering van zo’n 453 miljoen dollar heeft lopen. Dankzij haar Amerikaanse uitschuifarm Financial Security Assurance (FSA), was Dexia in de Verenigde Staten een grootleverancier van gemeentelijke obligatieleningen. Dexia heeft er ruim 10 miljard euro uitstaan aan leningen bij steden en lokale overheden. Dat is verontrustend. In de Financial Times sloot Meredith Whitney, auteur van Fate of States, niet uit dat het failliet van Detroit een cascade van faillissementen van Amerikaanse grootsteden ontketent.

In de huidige precaire omstandigheden dreigt de restbank Dexia, die nog een kredietlijn van 20 miljard euro heeft bij Belfius, hoe dan ook van de ene sloot in de andere te tuimelen. De recente, mislukte poging om Dexia Asset Management te verkopen tegen de helft van de aanvankelijke vraagprijs van 750 miljoen euro, is zo’n ontgoocheling waar het Franse Rekenhof in zijn rapport voor waarschuwt.

De troonwissel en de eedaflegging van koning Filip op 21 juli leidden de aandacht weg van dit schokkende rapport dat omstandig de verpletterende verantwoordelijkheid en roekeloosheid van de Fransen in kaart brengt - en impliciet ook die van de Belgen.

En de conclusie van het Rekenhof is duidelijk. De miljardenfactuur die de Franse en Belgische belastingplichtigen nu al betalen, is de prijs voor de onbekwaamheid van de Dexia-bestuurders en de toezichthouders.

Bestuurlijke zwakte

Eerste voorzitter Migaud zegt het met zoveel woorden: ‘Dexia is niet het slachtoffer van de financiële crisis. De kwetsbaarheid van het model, de bestuurlijke zwakte, het in gebreke blijven van de regelgeving en het toezicht, verklaren waarom de groep de crisissen van 2008 en 2011 niet overleefde. Bestuurders, aandeelhouders en toezichthouders delen de verantwoordelijkheid voor deze ramp’.

Verderop benadrukt Migaud nog eens: ‘De financiële crisis heeft alleen de extreme zwakte, om niet te zeggen de niet-levensvatbaarheid van het financieringsmodel van Dexia aan het licht gebracht.’

De experts van het Franse Rekenhof zijn bijzonder scherp voor gewezen voorzitter Pierre Richard en de ontslagen CEO Axel Miller, maar ook voor andere bestuurders die vandaag van vorstelijke opstapvergoedingen en pensioenen genieten.

Sommige Franse hoofdverantwoordelijken krijgen deze vergoedingen - ‘retraites chapeaux’ - bovenop hun zo al riante ambtenarenpensioen. Het Rekenhof spoort de overheid en de huidige Dexia-bestuurders dan ook aan om tegen begin 2014 die financiële voordelen ongedaan te maken en maatregelen uit te werken om de herhaling van gelijkaardige wantoestanden te verhinderen.

In hun 236 bladzijden tellende rapport hebben de enquêteurs van het Franse Rekenhof meer naar boven gespit dan de bijzondere commissie van het Belgische federaal parlement die zich eind 2011 over de bankencrisis boog. Tijdens de georkestreerde ondervragingen door de commissieleden mocht voorzitter Jean-Paul Servais van de Commissie voor het Bank-, Financie, en Assurantiewezen (CBFA) zonder enig weerwerk zijn falen achter het beroepsgeheim verschuilen. Nochtans werd als gevolg van zijn gestuntel de CBFA omgedoopt tot FSMA (Financial Services and Markets Authority) en het belangrijkste deel van het bankentoezicht doorgeschoven naar de Nationale Bank van België.

In zijn rapport gaat het Franse Rekenhof dieper in op de verantwoordelijkheid van de CBFA, de hoofdcoördinator van de prudentiële supervisie op Dexia.

Zo stellen de Franse verslaggevers: ‘In werkelijkheid hadden de toezichthouders geen gefundeerd en rigoureus oordeel over de risico’s van de groep. Zij hebben geen sterk alarmsignaal uitgestuurd om de aandacht te trekken op het onevenwicht in de balansstructuur en het gebrekkige interne risicobeheer.’

In 2007 waren de eerste voortekenen van een naderende crisis waarneembaar, zegt het Rekenhof dat daarmee gewezen kaderleden van Dexia bijtreedt. Toch kwam de CBFA van Jean-Paul Servais in een syntheseverslag van 25 juli 2008, enkele maanden voor de financiële kladderadatsch, tot de bevinding dat de situatie bij Dexia ‘bevredigend’ was.

Rapport in de lade

Uit het verslag blijkt nu dat na de crisis van oktober 2008 een gemeenschappelijke commissie van experts, geleid door de Belgische CBFA, een rapport uitwerkte over ‘de zware dysfuncties en nalatigheden in het prudentiële toezicht en in de verplichte interne controle bij Dexia’. Dat verslag was klaar in januari 2009. Onbegrijpelijk genoeg hield de Belgische toezichthouder Jean-Paul Servais het document 14 maanden lang in zijn lade. Hij zou het pas in maart 2010, en dan nog in een voorlopige vorm, overmaken aan de top van Dexia, zonder zijn comité te raadplegen en zonder een antwoord te eisen. Aan het rapport werd geen gevolg gegeven.

‘Dit voorbeeld illustreert dat de toezichthouder op geen enkele manier heeft bijgedragen tot het detecteren van risico’s, noch tot het vaststellen en sanctioneren van nalatigheden’, luidt de pijnlijke conclusie van het Franse Rekenhof.

Wie was op de hoogte van het rapport dat Jean-Paul Servais 14 maanden lang onder zijn pet hield? Werd minister van Financiën Didier Reynders door zijn gewezen kabinetschef Servais ingelicht? Waren de premiers Herman Van Rompuy en Yves Leterme op de hoogte? Werden de aandeelhouders, Gemeentelijke Holding, Ethias en Arco, die in 2011 met de voor hen fatale Dexia-crisis werden geconfronteerd, ooit gewaarschuwd? Kennelijk niet.

Op geen enkel moment werd Jean-Paul Servais door een Belgische instantie tot de orde geroepen voor zijn ondermaatse optreden in de bankencrisis. Sterker: de federale regering wil nu Servais herbenoemen tot FSMA-voorzitter.

Het zou passend zijn mocht minister Koen Geens (CD&V) van Financiën, die elke naschok van het Dexia-schandaal moet opvangen, het rapport van het Franse Rekenhof grondig lezen en exemplaren van dit verbijsterende werkstuk bezorgen aan het kernkabinet dat over de herbenoeming van Servais beslist.

De herbenoeming van Jean-Paul Servais tot FSMA-voorzitter zou een grove belediging zijn van de Belgische belastingbetaler. Die moet niet alleen de rekening voor de Dexia-ramp betalen, elke belastingplichtige torst straks ook nog eens de komende miljardensanering nodig om de Belgische schuld, die door de bankencrisis naar 104 procent van het bbp klom, terug te drijven naar 60 procent.

Het Franse Rekenhof stuurde een drukproef van het rapport naar de voormalige bestuurders van Dexia. Allen antwoordden, soms met verduidelijkingen of met toevoegingen. Behalve gewezen voorzitter Jean-Luc Dehaene en Axel Miller, die lieten niets van zich horen. Waaruit mag worden besloten dat zij de strenge veroordeling door het Franse Rekenhof aanvaarden.
Dit is dus maar één bladzijde van wat Gwylan bedoelt met "de realiteiten die Di Rupo en zijn bende voor ons verborgen houden".
Oud 28 juli 2013, 21:58   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Moesten wij ons niet bezig houden met 'Le Tour' en de eedaflegging van 'Phillippe le Dur'?
Wat zegt RVC in zijn eerste paragraaf?

Citaat:
De troonwissel en de eedaflegging van koning Filip leidden de aandacht weg van het verbijsterende verslag van het Franse Rekenhof over het Dexia-debacle, ‘een dure ramp, met blijvende risico’s’. De Franse rapporteurs zijn vernietigend voor de Belgische toezichthouder CBFA (nu FSMA).
Oud 28 juli 2013, 22:20   #16
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is verdorie een mooi werkstukje!
Oud 28 juli 2013, 22:22   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zijn Vande Lanotte en Geens die Servaes, de ex.kabinetschef van Reynders, persé willen laten herbenoemen. Dat ruikt naar een politieke deal tussen de rooien, de blauwen.... én de CD&V. De topbenoemingen waarzonder de regering op vakantie vertrok zullen daar wel voor iets tussen zitten.

Citaat:
Niets staat herbenoeming Jean-Paul Servais in de weg

23/05/13,

Vicepremier Johan Vande Lanotte (sp.a) en minister van Financiën Koen Geens (CD&V), allebei bevoegd voor de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten), zullen een verlenging van het mandaat van de huidige FSMA-top vragen. Dat vernam De Morgen.

Voorzitter Jean-Paul Servais zal voorgesteld worden voor een tweede mandaat van zes jaar. Net zoals directielid Henk Becquaert en secretaris-generaal Albert Niesten. "De ministers zijn tevreden over de mensen die bij de FSMA zitten en willen hun mandaat verlengen", klinkt het bij een regeringsbron. De formele beslissing moet door de regering genomen worden.

Servais, een oud-kabinetschef van Didier Reynders, heeft een MR-stempel. Hij kwam in april 2007 aan het hoofd van de toenmalige Commissie voor het Bank-, Financien- en Assurantiewezen (CBFA). Tussen 2002 en 2007 was hij er al ondervoorzitter van het directiecomité. Hij kreeg veel kritiek voor zijn rol en die van zijn instelling in de reddingsoperaties van Fortis, Dexia, Ethias en KBC in 2008. Men verweet hem dat hij de crisis niet had zien aankomen.

De regering besliste na de bankencrisis om het toezicht op de banken en verzekeraars weg te halen bij de CBFA en onder te brengen bij de Nationale Bank. De CBFA, die nu als de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) voortwerkt, bleef bevoegd voor het toezicht op de financiële markten.
Drie dagen voor RVC zijn artikel schrijft in De Tijd klinkt het echter zo:

Citaat:
24 mei 2013

Politieke heisa over verlenging mandaat financieel toezichthouder

Er leek eergisteren een akkoord te zijn tussen ministers Koen Geens (CD&V) en Johan Vande Lanotte (sp.a) over de verlenging van het mandaat van Jean-Paul Servais, maar heisa binnen CD&V dreigt daar een stokje voor te steken (zie hierboven). Servais was de voorbije zes jaar voorzitter van de Autoriteit Financiële Diensten en Markten (FSMA).

In 1992 trad Servais, een vat vol ambitie, in dienst van de financieel toezichthouder. Hij werkte zich een weg naar de top. Hij is eerder een doener dan een denker en daarenboven een controlefreak. Een tikje ijdel, en ook een vleier: hij zorgt ervoor op goede voet te staan met zijn voogdijministers. En toen de FSMA eind vorig jaar in Brussel een internationaal congres organiseerde over financiële educatie van jongeren, overtuigde hij prinses Mathilde om die te openen.

Servais is niet ongecontesteerd: als verantwoordelijke voor het bankentoezicht heeft hij in 2008 niet kunnen verhinderen dat drie grote Belgische banken - Fortis, Dexia en KBC - in moeilijkheden kwamen en door de overheid moesten worden gered. Erger nog: hij had de catastrofe zelfs helemaal niet zien aankomen. Officieel is hij daar nooit voor terechtgewezen: in de bijzondere commissie die de bankencrisis onderzocht, ontnam hij de parlementsleden de zin tot kritisch vragen stellen door hen te vermoeien met een ellenlange uiteenzetting over de rol van de toezichthouder. En een grondig onderzoek naar het falen van de toezichthouders is in ons land nooit gevoerd.

Over de rol van Servais in de bankencrisis zijn niettemin kritische geluiden te horen. De informatie-uitwisseling met de Nationale Bank, verantwoordelijk voor de stabiliteit van het financieel systeem, verliep stroef. En ook de samenwerking met de Nederlandse toezichthouder in het Fortis-dossier was verre van optimaal, klinkt het.

Helemaal ongeschonden is Servais dus niet uit de bankencrisis gekomen. Hij moest accepteren dat het toezicht op de banken hem in 2011 ontnomen werd en naar de Nationale Bank verhuisde. Dat is hem veel zwaarder gevallen dan hij laat blijken. Met enthousiasme gooide hij zich op de nieuwe taken die zijn instelling, herdoopt tot FSMA, kreeg toebedeeld: consumentenbescherming en financiële educatie. Interessant allemaal, maar minder prestigieus dan het toezicht op de banken.

Servais kent het politieke spel. Hij is kabinetschef geweest van Didier Reynders (MR) toen die minister van Financiën was. Hij heeft de politiek ook binnengebracht bij de CBFA - de voorloper van de FSMA - toen hij daar in 2007 voorzitter werd, zeggen voormalige medewerkers van de instelling. Hij introduceerde er een presidentieel regime. Servais weet aan welke touwtjes hij moet trekken om resultaten te bereiken: door twee maanden geleden Annemie Rombouts, het hoofd van de juridische dienst van de FSMA, naar het kabinet van Koen Geens af te vaardigen als adjunct-kabinetschef, had hij daar meteen iemand op de goede plek om zijn herbenoeming te verdedigen.
Dankzij het Franse onderzoek blijkt nu dat Servaes wel degelijk wist dat er een crisis zat aan te komen. Hij liet het Franse rapport 14 maanden, en WELBEWUST, in een onderste schuif liggen. Maar wil dat zeggen dat Servaes ook Reynders en Leterme bedotte? En dat ook Geens' neus bloedt?

Ik heb eerder de indruk dat de drie traditionele "Vlaamse" partijen het politieke spel steeds vuiler spelen. We worden in alle geval door hen bedrogen waar we bijstaan.
Oud 28 juli 2013, 23:05   #18
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:

Vreemd. Bij mij wel....

Maar goed. Hier is het volledige artikel van Rik Van Cauwelaert in De Tijd van 27 juli 2013.

Dit is dus maar één bladzijde van wat Gwylan bedoelt met "de realiteiten die Di Rupo en zijn bende voor ons verborgen houden".
Oprechte dank om het voor de forumdeelnemers makkelijker te maken, mevrouw. Al vermoed ik dat sommige blinde nalopers van het Belgisch staatsregime er zullen van uitgaan dat één en ander slechts een zelfverzonnen subversief tekstje is van Van Cauwelaert, en dus de moeite van het lezen niet waard.

Eigenaardig toch dat mensen niet eens de moeite doen om zich grondig in te lichten omtrent het waarom en het hoe van zaken waarvoor zij – en hun kinderen – wellicht voor de rest van hun leven fiscaal schandalig zwaar zullen opdraaien, om dan nadien uit onwetendheid blind voor de regimepartijen te blijven stemmen die hen dat gelapt hebben…
Oud 28 juli 2013, 23:26   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oprechte dank om het voor de forumdeelnemers makkelijker te maken, mevrouw. Al vermoed ik dat sommige blinde nalopers van het Belgisch staatsregime er zullen van uitgaan dat één en ander slechts een zelfverzonnen subversief tekstje is van Van Cauwelaert, en dus de moeite van het lezen niet waard.
Je slaat (zoals altijd trouwens) de nagel op de kop, Gwylan.

Citaat:
Eigenaardig toch dat mensen niet eens de moeite doen om zich grondig in te lichten omtrent het waarom en het hoe van zaken waarvoor zij – en hun kinderen – wellicht voor de rest van hun leven fiscaal schandalig zwaar zullen opdraaien, om dan nadien uit onwetendheid blind voor de regimepartijen te blijven stemmen die hen dat gelapt hebben…
Daar is niets eigenaardigs aan, wetend wie die blinde nalopers en regimeslaven zijn. Alles is voor hen beter dan dat hun geliefde Belgique uiteen valt. Geen prijs is hen te hoog. Uit onwetende verblindheid handelen zij dus zeker niet. Wél uit pretentieus belgisch-nationalisme, en de idee dat ZIJ (ondanks alles) aan de enige, juiste kant staan: Die van de Belgische machthebbers. Dat hun kinderen, kleinkinderen én achterkleinkinderen opdraaien voor hun regimetrouw zal hen worst wezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be