Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2013, 09:42   #61
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vader Kabila had een visie, daarom werd hij vermoord. De zoon lijkt geen visie te hebben, en omringt zich met corrupte figuren zoals de israeli Gertler.
idd Dan Gertler behoort tot de inner circle van kabila
Oud 18 september 2013, 09:44   #62
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

De Chinezen zijn een weg aan het bouwen tussen Pointe Noir en Brazzaville in de republiek Congo(of is die al klaar ondertussen?), veel vrachtvervoer zal deze weg nemen in plaats van Matadi heb ik vernomen. De infrastructuur in Congo Brazzaville schijnt stukken beter te zijn dan in Congo, ook grotendeels Chinees.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 09:50   #63
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Uw eerste foto is de brug IN Matadi die naar Boma gaat, enkele km verderop is het een zandweg die gesloten moet worden als het regent.

Uw tweede foto is het begin van de baan Kinshasa richting Matadi, iets verderop hebben ze er iets minder moeite ingestoken en heb je een 4X4 nodig om je te verplaatsen.

Ik zou maar al te graag foto's doorsturen van hoe de baan Kinshasa-Matadi-Boma-Muanda er nu uitziet maar het uploaden hier in kinshasa van foto's is een hel (snelheid)
Ik heb eens op google earth gekeken, ziet er over het algemeen schappelijk uit, beter dan de meeste Keniaanse wegen alvast. Bvb. de weg tussen Nairobi en Kisumu, derde stad van Kenya:
Oud 18 september 2013, 09:53   #64
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Alleszins m'n punt is dat we onze verontwaardiging kunnen uiten over de toestand in Oost-Congo, maar dat zal niemand vooruithelpen.

Er moet eerst orde komen, en dan investeringen, infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg. Kleinschalige projecten hebben geen enkele zin.
Oud 18 september 2013, 10:25   #65
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Alleszins m'n punt is dat we onze verontwaardiging kunnen uiten over de toestand in Oost-Congo, maar dat zal niemand vooruithelpen.

Er moet eerst orde komen, en dan investeringen, infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg. Kleinschalige projecten hebben geen enkele zin.
Die kleinschalige projecten hebben juist wel zin. De kern van de problemen in oost Congo zijn landrechten, politieke rechten en identiteit. Vergeet niet dat de eerste VN opdracht (ONUC) er reeds kwam binnen de maand na de Congolese onafhankelijkheid. Voor orde dus. Op dat moment waren de investeringen en infrastructuur van het koloniale apparaat nog intact.
Uiteindelijk gaan ze het zelf moeten doen. Een constante aanvoer van westerlingen en chinezen gaat daar niets aan veranderen.
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 11:00   #66
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
Die kleinschalige projecten hebben juist wel zin. De kern van de problemen in oost Congo zijn landrechten, politieke rechten en identiteit. Vergeet niet dat de eerste VN opdracht (ONUC) er reeds kwam binnen de maand na de Congolese onafhankelijkheid. Voor orde dus. Op dat moment waren de investeringen en infrastructuur van het koloniale apparaat nog intact.
Uiteindelijk gaan ze het zelf moeten doen. Een constante aanvoer van westerlingen en chinezen gaat daar niets aan veranderen.
Wat hebben de VN daar eigenlijk al bereikt? En de NGO's?

Politieke rechten? Ik denk dat dat wel het laatste is waar Congolezen op zitten te wachten. Waar ze op zitten te wachten zijn wegen zodat ze hun goederen kunnen vervoeren naar de stad, electriciteit, goed onderwijs, goede klinieken, goede zaden, fertilisers, maar natuurlijk boven alles veiligheid.

Die NGO's zie je daar komen met hun jeeps, workshops opzetten met verkrachte vrouwen, misschien ergens een schooltje of ziekenhuis herop bouwen (allemaal goed en wel, maar waarom in een dorp en in een ander niet?). Dat zijn allemaal geen structurele maatregelen, en het draagt vovendien bij tot de bedel cultuur.
Oud 18 september 2013, 11:29   #67
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De NGO's zijn eerder een pest dan dat ze ook maar iets bijdragen aan langdurige structuurverbetering.
Het zijn politieke manifestaties en niet direct bedoeld om op termijn soelaas te bieden voor problemen die besloten liggen in de inprentingsfase van de bevolking.

Zoals een forumlid al opmerkte zullen ze het uiteindelijk zelf moeten doen. Dat dit nog wel een 200 jaar kan duren is weer een ander verhaal. Eerst zal de mentaliteit en stamstructuur moeten veranderen alvorens er iets van een sociale structuur tevoorschijn komt.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 18 september 2013 om 11:29.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 12:09   #68
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De NGO's zijn eerder een pest dan dat ze ook maar iets bijdragen aan langdurige structuurverbetering.
Het zijn politieke manifestaties en niet direct bedoeld om op termijn soelaas te bieden voor problemen die besloten liggen in de inprentingsfase van de bevolking.

Zoals een forumlid al opmerkte zullen ze het uiteindelijk zelf moeten doen. Dat dit nog wel een 200 jaar kan duren is weer een ander verhaal. Eerst zal de mentaliteit en stamstructuur moeten veranderen alvorens er iets van een sociale structuur tevoorschijn komt.
idd ze ZOUDEN het allemaal zelf moeten doen, gezien de natuurlijke rijkdommen die helaas naar de happy few gaan is dit nog niet voor morgen. Bovendien zijn de congolezen zo gewoon om alles in hun schoot geworpen te krijgen (weeral die happy few). Il faut nous aidez is hier de slagzin en partenariat wil volgens de congolezen zeggen, jullie zullen het wel voor ons doen.
Oud 18 september 2013, 12:21   #69
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De Chinezen zijn een weg aan het bouwen tussen Pointe Noir en Brazzaville in de republiek Congo(of is die al klaar ondertussen?), veel vrachtvervoer zal deze weg nemen in plaats van Matadi heb ik vernomen. De infrastructuur in Congo Brazzaville schijnt stukken beter te zijn dan in Congo, ook grotendeels Chinees.
Congo Brazza met RDC vergelijken is erger dan appelen en peren..... Kinshasa (de stad) heeft meer dan 10 miljoen inwoners (volgens mij eerder 12). Congo Brazaville (het land) komt daar zelf niet aan.

Dus meer druk op de infrastructuur (wegen). Bovendien kennen ze in Brazza het woord onderhoud, hier in Kin helemaal niet. Een gezegde "ici �* Brazza on évite les trous, ici �* Kinshasa on a choisi pour les trous"

Structuur is aanwezig in Brazza, in KIN kennen ze dat woord zelfs niet. In Brazza worden de inkomsten gegenereerd uit de exploitatie van olie voor de kust gebruikt voor de aanleg van wegen. De hoofdraadgever van de president van Congo Brazaville is een man die voor ELF (petrol) werkt, er komen geen chinezen aan te pas. In Kin wordt de president bijgestaan door zijn familie en perfide buitenlanders.

RDC congolezen versus de buren=Same hardware, different software

Laatst gewijzigd door (neo)geopolitiek : 18 september 2013 om 12:24.
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 12:22   #70
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht

idd NGO's zijn een industrie die vooral met zichzelf bezig zijn
Oud 18 september 2013, 14:13   #71
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wat hebben de VN daar eigenlijk al bereikt? En de NGO's?

Politieke rechten? Ik denk dat dat wel het laatste is waar Congolezen op zitten te wachten. Waar ze op zitten te wachten zijn wegen zodat ze hun goederen kunnen vervoeren naar de stad, electriciteit, goed onderwijs, goede klinieken, goede zaden, fertilisers, maar natuurlijk boven alles veiligheid.

Die NGO's zie je daar komen met hun jeeps, workshops opzetten met verkrachte vrouwen, misschien ergens een schooltje of ziekenhuis herop bouwen (allemaal goed en wel, maar waarom in een dorp en in een ander niet?). Dat zijn allemaal geen structurele maatregelen, en het draagt vovendien bij tot de bedel cultuur.
Je hebt NGO's en NGO's. Ik spreek niet over multinationals, maar echt over kleinschalige lokale organisaties, denk maar aan Magrivi in het verleden.

Politieke rechten zijn juist zeer belangrijk. Men heeft altijd aangenomen dat Oeganda de grootste financier was voor het FPR. Dat is fout, de congolese banyamulenge was hun grootste financier nadat Mobutu de nationaliteitswetten had verandert. Dan nog op aandringen van een adviseur, die zelf een Tutsi was.

Waar u zelf op zit te wachten was er reeds in 1960 en zelfs daarvoor.
Oud 18 september 2013, 14:16   #72
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
idd ze ZOUDEN het allemaal zelf moeten doen, gezien de natuurlijke rijkdommen die helaas naar de happy few gaan is dit nog niet voor morgen. Bovendien zijn de congolezen zo gewoon om alles in hun schoot geworpen te krijgen (weeral die happy few). Il faut nous aidez is hier de slagzin en partenariat wil volgens de congolezen zeggen, jullie zullen het wel voor ons doen.
Lees dit eens:
Citaat:
Then we have the other 3 fingers pointing back at us and rightly so and by us I mean Africans. Take a cliché example, a trailer trash volunteer white dude shows up at a village meeting in the heart of Africa. You know how our meetings are usually hectic and noisy, well wait until the white dude stands up to speak. The whole room freezes to listen and no matter what he says, chances are most people will agree with his opinion. Sad but true.
http://www.dikaloo.com/africa-and-th...want-to-leave/
Oud 18 september 2013, 14:23   #73
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
duidelijk geen congolees andere software
Oud 18 september 2013, 14:23   #74
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Deze sketch kan er ook nog wel bij....
http://www.dikaloo.com/africa-and-th...want-to-leave/
Oud 18 september 2013, 14:28   #75
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
duidelijk geen congolees andere software
Of zoals buitenstaanders naar het Afrikaanse continent kijken?.
Oud 18 september 2013, 14:35   #76
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Of zoals buitenstaanders naar het Afrikaanse continent kijken?.
Ik zou begot niet weten hoe BUITENSTAANDERS naar het Afrikaanse continent kijken, ik woon in Congo, welk excuus heb jij?
Oud 18 september 2013, 14:39   #77
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik zou begot niet weten hoe BUITENSTAANDERS naar het Afrikaanse continent kijken, ik woon in Congo, welk excuus heb jij?
Misschien omdat ik geen excuses gebruik....
Oud 18 september 2013, 14:42   #78
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Misschien omdat ik geen excuses gebruik....
Ik ook niet ik stel alleen maar vast en heb daar geen quote van een neoliet voor nodig
Oud 18 september 2013, 14:47   #79
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik ook niet ik stel alleen maar vast en heb daar geen quote van een neoliet voor nodig
Uw quote: ik woon in Congo, welk excuus heb jij?

U woont helemaal niet in Congo. U woont in een bepaalde regio van Congo. Dat is een groot verschil.
Oud 18 september 2013, 14:50   #80
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Uw quote: ik woon in Congo, welk excuus heb jij?

U woont helemaal niet in Congo. U woont in een bepaalde regio van Congo. Dat is een groot verschil.
idd ik woon in een bepaalde regio van congo, nl Kinshasa, ik bezoek regelmatig de verschillende provincies, bas-congo, katanga, equateur, bandundu, de beide kivu's en denk wel redelijk op de hoogte te zijn van de verschillende coutumes

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be