Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2013, 09:36   #61
giserke
Banneling

Standaard

Weet je wat opvalt?
De toon waarmee Demper spreekt over de West-Vlamingen is gelijkaardig met hoe de Francofielen spreken over Vlamingen.
En ik heb een vermoeden dat Demper een gelijkaardige achtergrond heeft van Francofielen.: vergane glorie, geen zelfrespect meer enzo...
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 09:37   #62
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Doomy, ondanks jouw West-Hoekse drift is er wél iets wat je zorgvuldig onder de mat veegt. Met name de houding van West-Vlamingen uit de verschillende sub-regio's tegenover elkaar. Oostendenaars vinden die uit Roeselare gestampte boeren. Bruggelingen vinden die uit Kortrijk ondraaglijke dikkenekken. Die uit De Panne-Adinkerke hebben de Oostendenaars altijd bestempeld als lui stadsvolk. Hoe ver reikt jouw particularisme?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 09:49   #63
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Vergeet ook je unitair Vlaanderen maar, want West-Vlamingen horen er -net zoals de Walen- blijkbaar niet bij. Ik zeg het al lang : in een onafhankelijk Vlaanderen zullen West-Vlamingen en Limburgers de nieuwe Walen worden die als zondebok voor alles zullen worden gebruikt.
Het eeuwige argument der belgicisten. Laat ons nu alles koekjesdozen verzamelen en royalty shows volgen ..
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 09:54   #64
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Doomy, ondanks jouw West-Hoekse drift is er wél iets wat je zorgvuldig onder de mat veegt. Met name de houding van West-Vlamingen uit de verschillende sub-regio's tegenover elkaar. Oostendenaars vinden die uit Roeselare gestampte boeren. Bruggelingen vinden die uit Kortrijk ondraaglijke dikkenekken. Die uit De Panne-Adinkerke hebben de Oostendenaars altijd bestempeld als lui stadsvolk. Hoe ver reikt jouw particularisme?
dat was ook mijn eerste reactie, over welk West-Vlaams hebben ze het dan???
Oud 3 oktober 2013, 10:07   #65
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Indien ik een West-Vlaming zou zijn, zou ik geschokt reageren bij het lezen van zo'n bericht.
Ik vind dit ook maar belachelijk. Het idee dat vreemdelingen in pakweg Antwerpen of Limburg het dialect aangeleerd zouden krijgen is even dom. Als het nu nog zou gaan om een privé initiatief tot daar aan toe, maar moet hier nu weer zoveel publiek geld aan verkwist worden?

Een dialect kan je trouwens niet zomaar aanleren in een paar lessen, dat krijg je mee tijdens je opvoeding of als je ergens lang genoeg woont.
Oud 3 oktober 2013, 10:09   #66
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En zo kunnen we verder en verder blijven doorgaan. Dat Doomy maar een partijtje opstart en dan kunnen we zien hoeveel electorale steun ervoor opgaat (cfr. de NVA of de BUB). Een doodgeboren mus.
Oud 3 oktober 2013, 10:23   #67
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik vind dit ook maar belachelijk. Het idee dat vreemdelingen in pakweg Antwerpen of Limburg het dialect aangeleerd zouden krijgen is even dom. Als het nu nog zou gaan om een privé initiatief tot daar aan toe, maar moet hier nu weer zoveel publiek geld aan verkwist worden?

Een dialect kan je trouwens niet zomaar aanleren in een paar lessen, dat krijg je mee tijdens je opvoeding of als je ergens lang genoeg woont.
Ik Antwerpen krijgen ze ook het lokale dialect aangeleerd, alleen denken de Antwerpenaren verkeerdelijk dat dat AN is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 10:34   #68
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat was ook mijn eerste reactie, over welk West-Vlaams hebben ze het dan???
Alle West-Vlamingen kunnen elkaar perfect verstaan(en dat geldt bij uitbreiding ook voor Frans-Vlaanderen, Frans Vlaams is immers gewoon West-Vlaams), er wordt wel lacherig gedaan over bepaalde verschillen (bvb. de Kortrijkse "sk" in plaats van "ssjch") maar je ziet bvb. in Brussel of Antwerpen dat West-Vlamingen dikwijls samenklitten, ongeacht vanwaar ze komen.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 oktober 2013 om 10:34.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 10:54   #69
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...Ziej-mee.dhtml

Dit is nu een van de talrijke redenen waarom ik West-Vlamingen haat.

Hoe achterlijk zijn die boeren eigenlijk?
Als een West-Vlaming zijn dialect spreekt, lijkt het al sterk op varkensgeluiden.
Hoor je een Afghaan al gebroken West-Vlaams praten?
Een marteling voor de oren.
Die provincialen kennen geen schaamte.
Hoe kun je nu West-Vlamingen haten? Moest je nu nog zeggen Antwerpenaren of Gentenaren, 'k zou het nog een beetje begrijpen, doorgaans zijn die mensen wat meer vol van zichzelf.
Een West-Vlaming gaat zich doorgaans wat onderdaniger opstellen.
Oud 3 oktober 2013, 10:57   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Alle West-Vlamingen kunnen elkaar perfect verstaan(en dat geldt bij uitbreiding ook voor Frans-Vlaanderen, Frans Vlaams is immers gewoon West-Vlaams), er wordt wel lacherig gedaan over bepaalde verschillen (bvb. de Kortrijkse "sk" in plaats van "ssjch") maar je ziet bvb. in Brussel of Antwerpen dat West-Vlamingen dikwijls samenklitten, ongeacht vanwaar ze komen.
op mijn werk hebben we een paar West-Vlamingen en er zijn er toch die andere West-Vlamingen ook niet verstaan als die in dialect spreken.

Mijn indruk is eerder dat echte zuivere dialecten aan het verdwijnen zijn en dat de tussentaal serieus aan het opkomen is. uiteraard blijven de lokale tongvallen overduidelijk, en hier en daar wat hardnekkige woordjes zoals "stutten" en wat andere zaken. maar dat is het ook.
Oud 3 oktober 2013, 11:20   #71
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Overigens is niet Nederlands maar Westvlaams mijn moedertaal. Nederlands is voor mij evengoed een vreemde taal als het Engels (die mijn taal van muziek, techniek en wetenschappen is).
Daar geloof ik niets van. Indien Nederlands voor jou écht een vreemde taal was geweest, was je nooit in staat geweest jezelf er zo fout- en complexloos in uit te drukken als nu het geval is. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je kennis en beheersing van het Engels zich werkelijk op hetzelfde niveau bevindt als die van het Nederlands, dat je woordenschat en grammaticale beheersing even groot is, dat je alle details en fijngevoeligheden van die taal op eenzelfde manier begrijpt...?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 11:32   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch is het onbegrijpelijk dat het West-Vlaams, nog springlevend içn West-Vlaanderen en de moedertaal van de meeste West-Vlamingen, niet officieel erkend wordt, anders dan het Waals in Wallonië (nochtans door veel minder mensen gesproken) of de verschillende streektalen in Nederland.
Neen, West-Vlaams is zwaar op de terugweg in bepaalde streken. Brugs is bijvoorbeeld aan het wegkwijnen. De meeste jongeren kunnen geen dialect meer, in veel gevallen zelfs geen typisch regiolect. Wat hoogstens overblijft, is de bijzonder licht aangeblazen g-klank. De typische eigen dialecten van het Kortrijkse zijn versmolten tot een regiolect. Het typische Kortrijks, Deerlijks, Heuls, enz. is weg. In het Westhoek is het ongetwijfeld anders, maar dat kan men niet uitvergroten tot heel West-Vlaanderen.

Tja, die erkenning van het Waals door de Franse Gemeenschap... Mag ik u vragen: wat betekent het in de praktijk? Toch niets?! Een lege doos. Wel met een mooie strip en een mooi inpakpapiertje, maar verder gaat het niet. Oogverblinding voor bepaalde organisaties als bijvoorbeeld de Raad van Europa.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 11:33   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Puur politiek natuurlijk, flaminganten willen Vlaanderen voorstellen als een monolitisch geheel, dikke onzin natuurlijk.
Welneen, niemand beweert dat er geen onderscheiden dialecten worden gesproken binnen Vlaanderen.

Of waar had u dat gelezen?
Oud 3 oktober 2013, 11:35   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is duidelijk dat flaminganten Vlamingen willen voorstellen als een volk met een taal. Hoewel iedereen weet dat dat nonsens is.
Waarom zou dat nonsens zijn? Vormen de Duitsers soms niet een volk, omdat er in Duitsland ook dialecten worden gesproken?
Oud 3 oktober 2013, 11:36   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zo is het, hopelijk worden meer en meer West-Vlamingen (en Limburgers) zich daarvan bewust en stemmen ze niet langer op partijen als NVA en VB.
Waarom zou een Antwerpenaar, Oost-Vlaming of Brabander dan wel voor de N-VA of het VB stemmen als die andere inwoners dat niet horen te doen?
Oud 3 oktober 2013, 11:38   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
. In West-Vlaanderen word je echter slechts als een van hen beschouwd als je West-Vlaams spreekt, ongeacht de huidskleur of afkomst. Als je aan de vistrap in Oostende de beste vis wil aan een goed prijsje, moet je West-Vlaams spreken (liefst met een Oostendse tongval).
Nochtans lukt het mij wel. Ik die plat Waregems kan praten, een dialect dat, alhoewel gesproken in een West-Vlaamse gemeente, een heel sterke Oost-Vlaamse klankkleur heeft.

Wat u schrijft, is onzin natuurlijk. Net alsof West-Vlamingen aan een of ander apartheidssyndroom zouden leiden waarbij ze mensen uitsluiten op basis van de tongval van hun taal. Kortom, u duwt de West-Vlamingen in een heel enge kamer. Niet echt positief.
Oud 3 oktober 2013, 11:39   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Indien ik een West-Vlaming zou zijn, zou ik geschokt reageren bij het lezen van zo'n bericht.
Nieuwkomers die het AN beheersen het plaatselijk dialect aanleren ?
Hoe laag kan je vallen...
Met het AN kan je in het hele Nederlandstalige gebied terecht, behalve in Kortrijk/West-Vlaanderen ??

Het illustreert het AN-gehalte van 'de' West-Vlaming ten volle uit...
Laten we zeggen: het illustreert een bepaalde houding die sommige West-Vlamingen aannemen of die hen van buitenaf wordt opgedrongen.
Oud 3 oktober 2013, 11:46   #78
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Velen hebben zo te lezen niet door waarom dat programma is opgezet.
Blijkbaar is het enkel in West-Vlaanderen dat men bij de bakker, op café, aan de lopende band, in het atelier, in het buurthuis, enz. het dialect gebruikt, niet het A.B.N. ?
Dan zou het inderdaad geen goed idee zijn om het plaatselijk dialect in de rest van VLaanderen (dat daar dus lijkt te zijn uitgestorven) aan te leren aan buitenlanders omdat het ABN volstaat..... Bie de boern' in de West-Vloanders an den andere kant......

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 3 oktober 2013 om 11:47.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 18:24   #79
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
...

Als een West-Vlaming zijn dialect spreekt, lijkt het al sterk op varkensgeluiden...

U bedoelt wellicht zwynelaweit?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2013, 18:27   #80
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Vergeet ook je unitair Vlaanderen maar, want West-Vlamingen horen er - net zoals de Walen - blijkbaar niet bij. Ik zeg het al lang : in een onafhankelijk Vlaanderen zullen West-Vlamingen en Limburgers de nieuwe Walen worden die als zondebok voor alles zullen worden gebruikt...
Jöööj!!!

't Kan nie rap genoeg gaon!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be