Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2004, 13:10   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is trouwens in hemelsnaam het omgekeerde van een advertentie als deze?
Iedereen kan door die advertentie heenlezen dat men hier specifiek achter marokkanen zoekt die andere marokkanen moeten aanspreken om geld naar marokko te sturen.

Ik kan dus een advertentie plaatsen waarbij ik vlaamse studenten zoek die vlaamse mensen aanspreken om geld aan vlaamse armen te geven?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 14:03   #62
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik kan dus een advertentie plaatsen waarbij ik vlaamse studenten zoek die vlaamse mensen aanspreken om geld aan vlaamse armen te geven?
tuurlijk kan jij dat, dat gebeurt dagelijks in allerlei vormen..
acties voor muco patiënten
acties voor kom op tegen kanker
acties zoals die van Delhaize rond de feestdagen (speciaal voor de behoeftigen bij ons)
enz enz

Waarom zou iemand er iets op zo'n nobel doel op tegen hebben?
Oud 25 augustus 2004, 14:21   #63
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Blij dat te horen Oriana. Je gaat er vanaf nu dan ook geen enkel probleem meer mee hebben dat vb. Moeders voor Moeders (=privé organizatie) enkel nog hulppakketten aan vlaamse armen aanbiedt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 25 augustus 2004, 14:26   #64
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb het niet over vergaderingen, noch over de eis aan werknemers om een bepaalde taal te kunnen spreken. Door de taalwetgeving zijn vreemde bedrijven verplicht om hun werk en veiligheidsprocedures en in feite ALLE correspondentie aan hun eigen werknemers in het NEDERLANDS te voeren. Deze wet is een jaar of 20-25 geleden in voege gekomen.
Ach zo. Dus jij hebt nooit gezegd dat
Citaat:
de taal tussen de verschillende medewerkers VERPLICHT in het Nederlands hoeft te geschieden
.

Citaat:
maar daar gaat deze topic helemaal niet over. Ik vroeg me gewoon af waarom in Vlaanderen studenten Arabisch/Berbers zouden moeten spreken om FOLDERTJES uit te delen.
Dat heeft niks te maken met commerciele contacten in het buitenland etc... enkel hier in de straten foldertjes uitdelen.....

maar zoals uit mijn posting van gisteren blijkt gaat het om een poging om geld naar marokko te laten opsturen.
men zoekt dus specifiek naar marokkaanse studenten (ik veronderstel dat weinig vlaamse studenten het arabisch machtig zijn) die hier in Vlaanderen hun doelgroep in het arabisch of berbers zullen aanspreken.
Ik vroeg me dus gewoon af of - gezien de anti discriminatiewet - zulke advertenties toegelaten zijn.
volgens de meesten hier blijkbaar wel. nou so be it! ik vermoed dat het andersom dan ook toegelaten zal zijn?
Tuurlijk zijn dergelijke advertenties toegelaten! Waarom zou men niet mogen verwachten van z'n werknemers dat ze een bepaalde talenkennis hebben! Zullen het Berbers of Arabieren zijn die de jobs in de wacht slepen hier? Wellicht wel, aangezien het vooral zij zijn die die talen machtig zijn. Hoewel er ook wel vlamingen zijn die Arabisch of Berbers kennen, maar dan wellicht niet zo vlot als iemand die één van die talen als moedertaal heeft geleerd. Als ze iemand zouden zoeken die vloeiend chinees praat, zal het ook wellicht een chinees zijn die de job krijgt, bij gebrek aan Vlaamse kandidaten die even vlot het Chinees spreken.

En wat bedoel je precies met 'andersom'?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 14:27   #65
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Blij dat te horen Oriana. ...Je gaat er vanaf nu dan ook geen enkel probleem meer mee hebben dat vb. Moeders voor Moeders (=privé organizatie) enkel nog hulppakketten aan vlaamse armen aanbiedt?
dat is wel tegen de wet, dat is namelijk discriminatie.

jij mag in de krant een annonce zetten om mensen aan te werven, met als vereiste dat ze nederlands spreken. je kan er niet inzetten dat ze vlaams moeten zijn. komaan circe, dit verschil kan je toch snappen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 14:35   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dat is wel tegen de wet, dat is namelijk discriminatie.

jij mag in de krant een annonce zetten om mensen aan te werven, met als vereiste dat ze nederlands spreken. je kan er niet inzetten dat ze vlaams moeten zijn. komaan circe, dit verschil kan je toch snappen?
inge, je moet beter leren begrijpend lezen.

Het moeders voor moeders vergelijk verwijst naar de inhoud van de job: nl. geld inzamelen enkel voor marokkanen.

het bepalen dat de studenten arabische/berbers moeten kennen heeft enkel tot doel om enkel marokkaanse studenten aan te werven die marokkanen gaan aanspreken om geld naar andere marokkanen te sturen.

vandaar mijn vergelijking met vlaamse studenten die vlaamse mensen aanspreken om vlaamse armen te steunen.

Het grappige is inderdaad dat we geen enkele bepaling meer kunnen gebruiken om zeker te zijn dat we enkel vlaamse studenten aanspreken (blond haar en blauwe ogen is natuurlijk uitgesloten, nederlands sprekend geeft ook geen 100% zekerheid meer....)
Nu nog zien of we op één of andere manier er zelf nog in kunnen slagen om ENKEL arme vlaamse mensen als doelgroep te hebben!

Oud 25 augustus 2004, 14:36   #67
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Het afkeuren, is nog iets anders dan het willen verbieden. Dit willen verbieden is gewoon onzin.

Wat zou er in hemelsnaam discriminerend zijn aan het feit dat een werkgever een werknemer zoekt die een bepaalde taal spreekt?! Mocht hij iemand zoeken behorende tot een welbepaalde etnie dan had ik uw gedachtengang nog kunnen volgen, maar nu?!
Wat is trouwens in hemelsnaam het omgekeerde van een advertentie als deze?
Van je werknemer verlangen dat hij een welbepaalde taal niet machtig is?!
Ik weet nog zo niet of dit niet discriminerend is : wie van de autochtone bevolking spreekt er arabisch ?? Dus , en dat is wat circe zegt , komt het erop neer dat deze vacature enkel toegankelijk is voor bepaalde etnies.
Laudi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 14:37   #68
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door circe
ik heb het niet over vergaderingen, noch over de eis aan werknemers om een bepaalde taal te kunnen spreken. Door de taalwetgeving zijn vreemde bedrijven verplicht om hun werk en veiligheidsprocedures en in feite ALLE correspondentie aan hun eigen werknemers in het NEDERLANDS te voeren. Deze wet is een jaar of 20-25 geleden in voege gekomen.

Ach zo. Dus jij hebt nooit gezegd dat
Citaat:
de taal tussen de verschillende medewerkers VERPLICHT in het Nederlands hoeft te geschieden
hoe communiceer jij? met handen en voeten?

Oud 25 augustus 2004, 14:46   #69
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Blij dat te horen Oriana. Je gaat er vanaf nu dan ook geen enkel probleem meer mee hebben dat vb. Moeders voor Moeders (=privé organizatie) enkel nog hulppakketten aan vlaamse armen aanbiedt?
Als dat hun keuze is en het is een privé-initiatief, neen heb ik hoegenaamd geen problemen mee, zij zijn vrij om te doen en te laten wat ze willen. Die lijn trek ik absoluut door.
Als er echter morgen een organisatie is die enkel en alleen kansarmen van allochtoonse afkomst willen helpen, hoop ik dat jullie even consequent die lijn doortrekken en daar dan weer geen moord en brand over gaan schreeuwen.
Die keuze heeft die organisatie dan even goed. Akkoord?

Laatst gewijzigd door oriana : 25 augustus 2004 om 14:47.
oriana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 14:49   #70
ingenious

Standaard

Citaat:
inge, ...je moet beter leren begrijpend lezen.

Het moeders voor moeders vergelijk verwijst naar de inhoud van de job: nl. geld inzamelen enkel voor marokkanen.

het bepalen dat de studenten arabische/berbers moeten kennen heeft enkel tot doel om enkel marokkaanse studenten aan te werven die marokkanen gaan aanspreken om geld naar andere marokkanen te sturen.

vandaar mijn vergelijking met vlaamse studenten die vlaamse mensen aanspreken om vlaamse armen te steunen.

Het grappige is inderdaad dat we geen enkele bepaling meer kunnen gebruiken om zeker te zijn dat we enkel vlaamse studenten aanspreken (blond haar en blauwe ogen is natuurlijk uitgesloten, nederlands sprekend geeft ook geen 100% zekerheid meer....)
Nu nog zien of we op één of andere manier er zelf nog in kunnen slagen om ENKEL arme vlaamse mensen als doelgroep te hebben!
ik had je wel begrepen hoor. het antwoord blijft, nee dat mag niet, dat is discriminatie. eisen dat iemand een bepaalde taal beheerst, als dit nodig is, is geen discriminatie. iedereen kan immers een taal leren als hij wil. een onderscheid maken voor een job, maar ook als hulporganisatie, obv van afkomst is wel discriminatie.

Citaat:
Oud 25 augustus 2004, 14:52   #71
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Als dat hun keuze is en het is een privé-initiatief, neen heb ik hoegenaamd geen problemen mee, zij zijn vrij om te doen en te laten wat ze willen. Die lijn trek ik absoluut door.
Als er echter morgen een organisatie is die enkel en alleen kansarmen van allochtoonse afkomst willen helpen, hoop ik dat jullie even consequent die lijn doortrekken en daar dan weer geen moord en brand over gaan schreeuwen.
Die keuze heeft die organisatie dan even goed. Akkoord?
haha! ze DOEN niks anders!

ooit al van een allochtone hulporganizatie gehoord die hulp biedt aan arme vlamingen?

Oud 25 augustus 2004, 14:54   #72
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laudi
Ik weet nog zo niet of dit niet discriminerend is : wie van de autochtone bevolking spreekt er arabisch ?? Dus , en dat is wat circe zegt , komt het erop neer dat deze vacature enkel toegankelijk is voor bepaalde etnies.
Tja, en Dell BeNeLux is in Amsterdam en toch heb ik daar op de Belgische afdeling gewerkt, ze wilden VLAAMS sprekenden voor de vlaamse markt, puur omdat een vlaming liever met een vlaming praat dan met een Nederlander.
Op mijn vorig bedrijf in Antwerpen worden native speakers gevraagd in advertenties. Tja, is dat dan discriminatie? Het gaat hier om ALLE talen, er werken dus Nederlanders, Duitsers, Fransen, Engelsen, Spanjaarden, Italianen, Russen, Marrokanen, Turken en sinds kort ook Polen.
Zo'n mix van nationaliteiten kan je moeilijk discriminerend noemen, en toch eisen ze native speakers.
Oud 25 augustus 2004, 14:57   #73
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
haha! ze DOEN niks anders!

ooit al van een allochtone hulporganizatie gehoord die hulp biedt aan arme vlamingen?
ooit al gehoord dat kom op tegen kanker geld gaf aan muco-patientjes of geld besteedde aan aidsmedicatie?
Dus waarom toch weer deze toon als het over allochtonen gaat en vind je alle andere afgebakende hulpinitiatieven zo logisch?
Oud 25 augustus 2004, 15:02   #74
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ach zo. Dus jij hebt nooit gezegd dat .

Tuurlijk zijn dergelijke advertenties toegelaten! Waarom zou men niet mogen verwachten van z'n werknemers dat ze een bepaalde talenkennis hebben! Zullen het Berbers of Arabieren zijn die de jobs in de wacht slepen hier? Wellicht wel, aangezien het vooral zij zijn die die talen machtig zijn. Hoewel er ook wel vlamingen zijn die Arabisch of Berbers kennen, maar dan wellicht niet zo vlot als iemand die één van die talen als moedertaal heeft geleerd. Als ze iemand zouden zoeken die vloeiend chinees praat, zal het ook wellicht een chinees zijn die de job krijgt, bij gebrek aan Vlaamse kandidaten die even vlot het Chinees spreken.

En wat bedoel je precies met 'andersom'?
En hier benaderen we weer de kern van het probleem : ze zullen niet snel op zoek zijn naar zulke functies waarbij chinese taalkennis gevraagd wordt !!!

Daar heb ik zelfs nog een leuke anekdote over : ik ga regelmatig al eens langs bij een afhaalchinees , waar op een gegeven moment een nieuw meisje achter de toog staat ; welnu de eerste maal sprak ze praktisch geen enkel woord en dan nog murmelend tot en met , de tweede maal was ik hoogst verwonderd over de verbeteringen van haar nederlands en de derde maal sprak ze gewoon zeer goed nederlands . Hoed af
Oud 25 augustus 2004, 15:03   #75
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik had je wel begrepen hoor. het antwoord blijft, nee dat mag niet, dat is discriminatie. eisen dat iemand een bepaalde taal beheerst, als dit nodig is, is geen discriminatie. iedereen kan immers een taal leren als hij wil. een onderscheid maken voor een job, maar ook als hulporganisatie, obv van afkomst is wel discriminatie.
Accentloze kennis van plat Antwerps dialect en Gents dialect is een vereiste!
moet kunnen!

Oud 25 augustus 2004, 15:06   #76
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
inge, je moet beter leren begrijpend lezen.

Ging de discussie niet over de vacature, en niet over de jobinhoud?
Oud 25 augustus 2004, 15:09   #77
Laudi
Schepen

Laudi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, en Dell BeNeLux is in Amsterdam en toch heb ik daar op de Belgische afdeling gewerkt, ze wilden VLAAMS sprekenden voor de vlaamse markt, puur omdat een vlaming liever met een vlaming praat dan met een Nederlander.
Ok , maar dit is natuurlijk wel begrijpelijk

Citaat:
Op mijn vorig bedrijf in Antwerpen worden native speakers gevraagd in advertenties. Tja, is dat dan discriminatie? Het gaat hier om ALLE talen, er werken dus Nederlanders, Duitsers, Fransen, Engelsen, Spanjaarden, Italianen, Russen, Marrokanen, Turken en sinds kort ook Polen.
Zo'n mix van nationaliteiten kan je moeilijk discriminerend noemen, en toch eisen ze native speakers.
Native speakers : niks mis mee , er zijn genoeg geintegreerde allochtonen die perfect vlaams spreken en kunnen meedingen naar de job : de job is dus toegankelijk voor alle etnies
Oud 25 augustus 2004, 15:10   #78
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een vriendin van me spreekt Arabisch. Er zaten nog heel wat mensen bij haar in de opleiding Arabisch te leren. Sommigen vinden het een mooie taal hé...

Maar ik snap het al. Als er zich geen autochtoon komt aanbieden op de sollicitaties mogen ze geen allochtoon aanvaarden of zo?
Stel dat er geen enkele allochtoon doctor is in de medische wetenschappen met een specialisatie neurologische beeldtechnieken, is het dan racistisch om toch als bedrijf een vacature te openen met een dergelijk profiel?

Te gek om los te lopen...
Oud 25 augustus 2004, 15:11   #79
ingenious

Standaard

Citaat:
Accentloze kennis van plat Antwerps dialect en Gents dialect is een vereiste!
moet kunnen!
dat zou je kunnen eisen, alhoewel ik me niet direct een job kan indenken waar dit nodig is. indien je dit dus eist terwijl het niet nodig is, doe je dit om een onderscheid te maken, en ben je wederom aan het discrimineren.

Citaat:
Oud 25 augustus 2004, 15:13   #80
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hier benaderen we weer de kern van het probleem : ze zullen niet snel op zoek zijn naar zulke functies waarbij chinese taalkennis gevraagd wordt !!!

Daar heb ik zelfs nog een leuke anekdote over : ik ga regelmatig al eens langs bij een afhaalchinees , waar op een gegeven moment een nieuw meisje achter de toog staat ; welnu de eerste maal sprak ze praktisch geen enkel woord en dan nog murmelend tot en met , de tweede maal was ik hoogst verwonderd over de verbeteringen van haar nederlands en de derde maal sprak ze gewoon zeer goed nederlands . Hoed af
Hoe groter china wordt als economische grootmacht, hoe meer Chinees-sprekenden er zullen gevraagd worden.

Wat je anekdote te maken heeft met taalvereisten voor een job, is mij niet duidelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be