Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Heeft Verene Shephert recht van spreken?
Ja. 5 14,71%
Neen. 27 79,41%
Geen mening. 2 5,88%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2013, 23:56   #61
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Waarom moet dat meteen een ad hominem worden? Ik heb er zelf geen problemen mee, maar denk wel dat dit een probleem kan vormen in een consequent seculiere maatschappij.

Verder kan dat geen-cadeautjes-probleem opgelost worden met een nieuw figuurtje.
Onze maatschappij hoeft dan ook niet " consequent seculier " te zijn. Enkel barbaarse, idiote en wrede gebruiken willen wij niet, en religie's die die voorschrijven.
Maar een feest waar kinderen snoep en speelgoed krijgen hoort daar niet bij. D�*t mag gerust blijven. Trouwens, de religieuze inhoud is daaruit al lang verdwenen . Zelfs in de aller antiklerikaalste rode nesten word dit gevierd.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2013, 23:57   #62
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Als dat een reactie is op een mijner berichten, kan iemand dan aan Nietzsche duidelijk maken dat hij al enige tijd op mijn negeerlijst staat? En als het geen reactie is op mijn bericht, dan raad ik aan om niet te reageren op zijn trolpogingen, die waarschijnlijk nog steeds even zwak zijn.
Doe uw boodschappen zelf man.
Oud 26 oktober 2013, 00:09   #63
Zondag
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Wat nu? Welke waardige actie moet men ondernemen?
Sommigen van ons, zeer zonnige heer bron, zijn daar al lang mee bezig, elk op zijn/haar manier, en ik denk dat ik u tot deze nog zeldzame sommigen kan rekenen.

Voor gezamenlijke actie heb ik geen voorstel, ja toch, maar daarvoor is het tijden te vroeg: de overheid droogleggen door belastingen te ontwijken (wettig) - ontduiken (onwettig) durf ik er niet aan toe te voegen. Nog niet.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 10:29   #64
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Onze maatschappij hoeft dan ook niet " consequent seculier " te zijn.
Daar is niet iedereen het over eens.
Citaat:
Zelfs in de aller antiklerikaalste rode nesten word dit gevierd.
Ik ken nochtans iemand uit een hevig antiklerikaal gezin dat noch Sinterklaas, noch Kerst, noch Pasen viert.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 10:40   #65
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ken nochtans iemand uit een hevig antiklerikaal gezin dat noch Sinterklaas, noch Kerst, noch Pasen viert.
Zelfs in het gemeenschapsonderwijs vind je kerstversiering rond de kerstperiode.

Bepaalde zeer oude tradities overstijgen gewoon de individuele levensbeschouwing.

En dat is goed, want dat soort tradities zorgen voor eenheid, samenhorigheid en een bevestiging van de culturele identiteit.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 10:47   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

die mensen zijn dan een beetje ongeïnformeerd. Al die jaarlijkse feesten zijn gewoon een voortzetting van de pre-christelijke Keltische jaarfeesten die tijdens de kerstening "node" (de mensen bleven ze toch vieren) met een chistelijk sausje werden overgoten.

Grappig dat in deze periode het Allerzielenfeest (dat hier al lang niet meer gevierd werd) nu ineens via de Amerikaanse settlers terugkeert als "halloween". Tijdens die heilige nacht kwamen de overledenen voor één nacht terug op aarde. Vandaar de kaarsjes in de uitgeholde bieten (pompoenen in de VS) om die geesten voor de woning te leiden.

http://www.teachingsofavalon.com/ind...ksten&Itemid=5

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 11:22   #67
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Al die jaarlijkse feesten zijn gewoon een voortzetting van de pre-christelijke Keltische jaarfeesten die tijdens de kerstening "node" (de mensen bleven ze toch vieren) met een chistelijk sausje werden overgoten.
Je stelt het veel te simplistisch voor. Ten eerste waren de Kelten hier bij ons al lang verdwenen, zoals ik je al vele keren gezegd heb. Ten tweede waren de feesten aangepast aan de Romeinse kalender, en is er dus feitelijk een Germaans sausje overgoten bij de kerstening van onze streken.

Citaat:
Grappig dat in deze periode het Allerzielenfeest (dat hier al lang niet meer gevierd werd)
Dat wordt hier nog wel gevierd, als het niet in de kerk is dan wel buiten de kerk. Tenzij het echt alleen nog eigen is aan mijn regio om wat bloemetjes bij de graven te gaan zetten.
Citaat:
nu ineens via de Amerikaanse settlers terugkeert als "halloween".
Dat heeft niks met Allerzielen te maken, maar met de vooravond van Allerheiligen, All Hallows' Eve.
Citaat:
Vandaar de kaarsjes in de uitgeholde bieten (pompoenen in de VS) om die geesten voor de woning te leiden.
Dat is een broodje aap. Het volledige broodje aap gaat over de Iers-Keltische bietenuitholling, maar daar is gewoonweg geen historische basis voor. Het is, voor zover het losstaat van de wereldwijde (niet-Europese) traditie, een zuiver Amerikaanse innovatie.
En dat is een volledig waardeloze website. Het amateuristische artikel heeft als enige bronnen overigens recente Wicca-boekjes. Zoek liever naar wat echte bronnen.

Wicca is verder het meest wansmakelijke dat er is op vlak van "nieuwe religies. Het is een eclectisch en onrespectvol samenraapsel van allerlei tradities. Op die website is dat ook goed zichtbaar: Kelten, het Angel-Saksische Avalon, Reiki, tarot, ... Het is een slag in het gezicht voor mensen die ofwel de authentieke religies aanhangen, ofwel betrokken zijn in de serieuze reconstructie ervan (e.g. Keltisch Reconstructionisme).

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 26 oktober 2013 om 11:35.
Oud 26 oktober 2013, 12:00   #68
Thuleander

Standaard

Citaat:
Je stelt het veel te simplistisch voor. Ten eerste waren de Kelten hier bij ons al lang verdwenen, zoals ik je al vele keren gezegd heb. Ten tweede waren de feesten aangepast aan de Romeinse kalender, en is er dus feitelijk een Germaans sausje overgoten bij de kerstening van onze streken.
Er was in feite helemaal niet zo veel verschil tussen kelten en germanen.
Ze hadden veelal dezelfde goden, enkel de naam verschilde.
Oud 26 oktober 2013, 12:10   #69
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Zo kun je hen ook met de Romeinen gelijkstellen.
Oud 26 oktober 2013, 12:17   #70
Thuleander

Standaard

Citaat:
Zo kun je hen ook met de Romeinen gelijkstellen.
Inderdaad.
Vandaar dat er eigenlijk nooit een religieus conflict is geweest tussen die culturen.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 26 oktober 2013 om 12:18.
Oud 26 oktober 2013, 13:51   #71
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:

Gij zeker ? Extremisten vind men overal.
Ik ben allesbehalve gelovig, maar Sinterklaas, Kerst,& Pasen vier ik gewoon mee. Voor de kinderen en de familie . Samen eens goed eten en lol maken, kadoo's en snoep geven ...Is niets mis mee.
Voor niets nodig om fanatiek al die feesten te verbannen.
Oud 26 oktober 2013, 13:56   #72
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Kelten, Germanen, Romeinen en Slaven hebben de zelfde gemeenschappellijke voorouders, en er zijn zeer veel overeenkomsten tussen hun religie's en hun cultuur. Soms zijn het zelfs gewoon andere namen voor dezelfde goden. Ook de drie functie's vind men terug : arbeider, priester en krijger.
Oud 26 oktober 2013, 14:36   #73
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gij zeker ?
Waarom zou ik dat zijn?
Citaat:
Voor niets nodig om fanatiek al die feesten te verbannen.
En voor sommigen schijnbaar wel. En ik vind dat een interessante discussie die gevoerd moet worden. Zelf ga ik me (nog) niet bij een van beide kampen scharen.
Oud 26 oktober 2013, 20:18   #74
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
En hoe vaak je het drammerig mag herhalen: Europeanen bestaan niet ...
Wat brengt u ertoe om dit te schrijven?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 20:18   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld, maar voor uw ene voorbeeld kunnen we tientallen en tientallen mensen aanhalen die geen voet meer in de kerk zetten maar met hun kinderen of kleinkinderen wel het sinterklaasfeest vieren. Dat geldt trouwens evenzeer voor Kerstmis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 20:20   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die mensen zijn dan een beetje ongeïnformeerd. Al die jaarlijkse feesten zijn gewoon een voortzetting van de pre-christelijke Keltische jaarfeesten die tijdens de kerstening "node" (de mensen bleven ze toch vieren) met een chistelijk sausje werden overgoten.
Wat u schrijft, klopt niet. Het christelijke feest is immers niet ontstaan na de Germaanse missionering, maar wel ervoor. Lang ervoor. Dat er wel bepaalde gebruiken rond het feest van heidense oorsprong zijn, valt niet te ontkennen, maar raken de kern van het feest niet.
Oud 26 oktober 2013, 20:21   #77
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand dwingt jou Sinterklaas te aanbidden hé. Geef je kinderen gewoon geen sjokola en kadootjes, zeg hen dat de sint een dikke zak is, en zwarte piet een arme slaaf, wees lekker gierig, dat mag jij allemaal.
Maar dat feest afschaffen omdat het jou niet bevalt, dat mag jij niet. Dat bestaat hier al heel lang, veel langer als die zagende immigranten hier in onze weg lopen. En zolang er mensen zijn die dat willen vieren, moet dat kunnen.
Dikke vette ²!
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2013, 20:22   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappig dat in deze periode het Allerzielenfeest (dat hier al lang niet meer gevierd werd) nu ineens via de Amerikaanse settlers terugkeert als "halloween". Tijdens die heilige nacht kwamen de overledenen voor één nacht terug op aarde. Vandaar de kaarsjes in de uitgeholde bieten (pompoenen in de VS) om die geesten voor de woning te leiden.
Halloween is geen volksfeest in Vlaanderen. Het blijft iets "van buitenaf". Ga maar eens door het platteland van Vlaanderen rijden. Je zult er nauwelijks iets vinden dat naar Halloween moet verwijzen. Misschien hier en daar een paar pompoenen.

Echter, ga ik binnenkort naar het kerkhof, dan zal ik wel zien dat de meeste onderhouden graven bloemen hebben. Dat is een teken van onze beleving van het Allerzielenfeest.
Oud 26 oktober 2013, 20:30   #79
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een broodje aap. Het volledige broodje aap gaat over de Iers-Keltische bietenuitholling, maar daar is gewoonweg geen historische basis voor. Het is, voor zover het losstaat van de wereldwijde (niet-Europese) traditie, een zuiver Amerikaanse innovatie.
Ik las laatst nog in de rapte iets op de Facebook-pagina van Werkgroep Hagal, die niet te spreken waren over die pompoenen.

Zelfs de heidenen worden kwaad over Amerikaanse kitsch en pop-invloeden.
Oud 26 oktober 2013, 20:31   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik las laatst nog in de rapte iets op de Facebook-pagina van Werkgroep Hagal, die niet te spreken waren over die pompoenen.

Zelfs de heidenen worden kwaad over Amerikaanse kitsch en pop-invloeden.
Dat begrijp ik dan weer niet goed, want diezelfde nieuwheidenen lopen wel hoog op met de mythologie uit... de Noordse landen. In onze streken ging het echter om andere Germanen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be