Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2013, 17:16   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Slavernij bestaat nog altijd hoor. Maar niet bij de blanken.

Paulus.
Dat zal ik zeker niet betwisten. Integendeel.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:17   #62
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die VN trut lijdt aan beroepsmisvorming. Voor zover je kan afleiden uit haar curriculum vitae.
Sinterklaas wordt niet alleen gevierd in Nederland: ook in Belgie, Frankrijk,...
Waarom viseert zij ALLEEN Nederland ???

omdat er in Nederland een antilliaan rondloopt waarbij ze een paar jaar geleden tegen zijn moeder zeiden: kijk, onze zwarte piet is hier terug!

Toen werd mijnheer opgepakt wegens een verkeersboete, maar hij maakte ervan dat het over zijn t-shirt ging waar hij op had geschreven: zwarte piet is racisme.

Uiteindelijk maakten de vrienden van zijn moeder enkel een grapje over zwarte piet en wist mijnheer kwinsie amper waar het over ging.

Hij dacht even dat hij op zijn eentje het eeuwenoude gebruik uit de wereld ging helpen.

ondertussen zijn er reeds 1.150.321 personen die zwarte piet willen behouden. Alle vijf minuten komen er + 3000 likes bij!

Dat mijnheer zeurpiet quincy maar naar een niet-racistisch land vertrekt. Niemand houdt hem tegen.

Heerlijk is dat toch.

Vooral omdat die mijnheer Quincy op zijn blog volgende opmerking had gemaakt:

HOE ZWARTE PIET VAN DE KAART VERDWEEN

Citaat:
De discussie over Zwarte Piet staat nu zelfs in de geschiedenisboeken die kinderen op de middelbare school moeten leren. Met deze ontwikkelingen is het duidelijk dat de discussie nu open en bloot gevoerd wordt. De doelstelling van mijn project was om de discussie uit de luwte te halen en mensen doet inzien dat deze figuur niet meer kan in de 21ste eeuw.
Het project is dus geslaagd omdat het zichzelf overbodig heeft gemaakt. Een serieus gesprek over Zwarte Piet wordt aangejaagd zonder toedoen van het project en mensen komen met elkaar in contact. De solidariteit tussen mensen wordt gesterkt en dat gebeurt allemaal zonder mijn toedoen. De fans en aanhangers van het gedachtegoed mogen het project blijven uitdragen alleen zal er geen officieel nieuwe content meer komen. Dit betekent niet dat we er zijn of dat de discussie niet meer gevoerd moet worden. Verre van zelfs.
Het is nu tijd dat mensen bedrijven aanspreken en blijven aanspreken op hun uitingen, dat scholen naar ouders luisteren en racisme niet meer accepteren, dat politici stelling nemen en dat politie agenten de wet volgen en niet zelf gaan schrijven. Mijn kunstproject is klaar maar het helen van de wonden is nog lang niet afgelopen. Er moeten nog meer discussies gevoerd worden en vanaf nu voer ik die via Roet In Het Eten.
Nou, jammer maar helaas Quincy! De grootste en snelste internethype aller tijden! je project geslaagd? Zwarte Piet is geslaagd ja!

En hoe begon het allemaal volgens Quincy?

Citaat:
Elk verhaal heeft een beginpunt en deze was het moment dat mijn moeder mij op een dag belde en vertelde dat een collega haar Zwarte Piet had genoemd. Zij was even naar buiten gegaan en toen ze binnen kwam zei haar collega ten overstaan van aanwezige klanten: "We vroegen ons al af waar onze Zwarte Piet was en daar ben je dan."
Onthutst, gekwetst en beledigd wist ze er geen raad mee. Na dit incident begon ik in mijn gedichten referenties naar de absurditeit en racisme van Zwarte Piet te stoppen. Het was mijn manier om op onverwachte momenten mensen te laten weten dat het niet langer zo kon in Nederland.
nou nou nou. Misschien eerst even nadenken wat ermee bedoeld werd Quincietje?
Pas NU zullen vele Antillianen als "zeurpiet" worden gecatalogeerd. Uw project is écht wel geslaagd hoor zeurpiet!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 oktober 2013 om 17:18.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:18   #63
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat ik denk. En al die foefjes van: "ja maar Zwarte Piet is zwart omdat hij door de schouw moet kruipen", is larie en apekool. Want vaak werd Zwarte Piet vroeger afgebeeld met negerlippen en kroeshaar.

Zelfs in onze tijd komt men dicht in de buurt van zo'n clichébeeld:

Een Zwartepiet van de 21ste eeuw.
als je hier niet kunt aarden ga dan weg he zeveraar,in uw cultuur

mogen de kinderen niet blij zijn zeker?
Oud 23 oktober 2013, 17:19   #64
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben hier ooit al een zeer uitgebreide discussie over gehad. En ik blijf bij mijn mening: de knecht van Sinterklaas, 'zwarte Piet', bevestigt wel degelijk het cliché-beeld van de zwarte als helper en knecht van de blanke.
Onder elk bed zit een racist! Het is geen zwarte, geen gele, geen bruine ... nee; het is een witte! Wat had je anders verwacht met ons eenzijdig cultuurrelativisme.
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:19   #65
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die VN trut lijdt aan beroepsmisvorming. Voor zover je kan afleiden uit haar curriculum vitae.
Sinterklaas wordt niet alleen gevierd in Nederland: ook in Belgie, Frankrijk,...

Bovendien lijkt ze niet te beseffen dat de Kerstman pas later gekomen is.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:20   #66
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
als je hier niet kunt aarden ga dan weg he zeveraar,in uw cultuur

mogen de kinderen niet blij zijn zeker?
Natuurlijk mogen de kinderen blij zijn. Maar de kinderen zullen even blij zijn als de Piet niet zwart is.
Oud 23 oktober 2013, 17:21   #67
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk mogen de kinderen blij zijn. Maar de kinderen zullen even blij zijn als de Piet niet zwart is.
Alleen, dan klopt het verhaal van de schoorsteen niet meer. Gans het Sinterklaasverhaal dus.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 23 oktober 2013 om 17:21.
Oud 23 oktober 2013, 17:23   #68
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb niks tegen dat 'zwart' maar wel tegen die 'Piet'. Waarom eigenlijk dat seksisme? Het had toch evengoed 'Kut' kunnen zijn?

Op dat niveau zijn ze nu bezig.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 23 oktober 2013 om 17:24.
Oud 23 oktober 2013, 17:24   #69
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Vermoedelijk een kennis van "Het Oosten".
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:25   #70
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien lijkt ze niet te beseffen dat de Kerstman pas later gekomen is.

Paulus.
De Kerstman is dezelfde sinterklaas als die van ons, maar COCA COLA heeft hem een ander pakje aangemeten rond 1930!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 oktober 2013 om 17:29.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:26   #71
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen, dan klopt het verhaal van de schoorsteen niet meer. Gans het Sinterklaasverhaal dus.

Paulus.
Sinterklaas is een heilige man. Hij kan dus veel en zijn zwarte knecht ook. Daar kan ik moeilijk een uitspraak over doen. Maar ik heb me altijd afgevraagd hoe zwarte Piet dan op menig appartement geschenken brengt. Daar staan vaak geen schoorstenen. Het verhaal klopt dan so wie so niet meer.

Zo, ik heb gezegd wat ik dacht te moeten zeggen. Iedereen heeft hier zijn mening over als ik de radio nu zo hoor. Vooral in Nederland als ik het goed begrijp. Een hevige discussie is nu aan de gang over dit onderwerp. Begrijpelijk: Suriname... de Antillen...

Voor de rest ga ik mijn tijd niet meer verspillen aan deze discussie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 17:35.
Oud 23 oktober 2013, 17:27   #72
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal ik zeker niet betwisten. Integendeel.
Wel, dat de VN en het CVGR hun pijlen daar eens op richten. Dat lijkt me veel urgenter te zijn.

Paulus.
Oud 23 oktober 2013, 17:28   #73
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn slavenopstanden geweest in West-Indië. Maar die werden allemaal zonder veel medelijden en zonder pardon de kop ingedrukt door de Nederlanders. In 1834 schafte Engeland de slavernij af in de buurtkolonie van Suriname. In 1840 konden deze slaven pas volledig vrije mensen zijn.

Voordien was reeds de slavenhandel verboden tussen de verschillende Caraïbische gebieden , maar Nederland deed rustig verder. Er verscheen een aanklacht tegen de Nederlanders door een Engelse rechter in de vorm van een sleutelroman: 'Outalisse: a Tale of Dutch Giuana', waarin hij de misstanden in Suriname aan de kaak stelde.

Uiteindelijk zwichtte de Nederlandse regering (Liberalen en antirevolutionairen) en op 1 juli 1863 (!) werd de slavernij in West-Indië opgeheven. Op deze dag werden 33.000 Surinaamse slaven en 12.000
Antiliaanse slaven vrije personen.
Slavernij bestaat nog! 2013

Citaat:
De Arabische slavenhandel concentreerde zich vooral in Westelijk Azië en Noord-Afrika. Tegen het eind van de 19e eeuw bereikte deze een minimum. In het begin van de 20e eeuw, na de Eerste Wereldoorlog, werd slavernij in moslimlanden geleidelijk verboden en onmogelijk gemaakt, voornamelijk onder druk van Westerse mogendheden als Engeland en Frankrijk.[13] Toch is er nog steeds slavernij waarbij men zich op de islam beroept, met name in de Afrikaanse republieken Tsjaad, Mauretanië, Niger, Mali en Soedan.[20][21]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:30   #74
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sinterklaas is een heilige man. Hij kan dus veel en zijn zwarte knecht ook. Daar kan ik moeilijk een uitspraak over doen.

Zo, ik heb gezegd wat ik dacht te moeten zeggen. Iedereen heeft hier zijn mening over als ik de radio nu zo hoor. Voor de rest ga ik mijn tijd niet meer verspillen aan deze discussie.
Jij lijkt me anders niet veel problemen te hebben met uitspraken te doen.

Je kunt net zo goed de reus willen schrappen uit het verhaal van klein duimpje, of de dwergen uit het verhaal van sneeuwwitje enz....

Waar ben jij eigenlijk mee bezig?

Paulus.
Oud 23 oktober 2013, 17:32   #75
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg maar wat ik denk. En al die foefjes van: "ja maar Zwarte Piet is zwart omdat hij door de schouw moet kruipen", is larie en apekool. Want vaak werd Zwarte Piet vroeger afgebeeld met negerlippen en kroeshaar.

Zelfs in onze tijd komt men dicht in de buurt van zo'n clichébeeld:

Een Zwartepiet van de 21ste eeuw.

Dat je hier het cliché-beeld van een zwarte in ziet !
Deze Zwarte Piet is duidelijk van het vrouwelijk geslacht en je moet al verblind zijn om daar de arme negerslaaf in terug te vinden.
Trouwens St Niklaas is geen blanke maar in feite een Turk.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:32   #76
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De Kerstman is dezelfde sinterklaas als die van ons, maar COCA COLA heeft hem een ander pakje aangemeten rond 1930!

Het verhaal is toch wel heel anders hé?! En ouder dan cola me dunkt.

Paulus.
Oud 23 oktober 2013, 17:33   #77
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dikke kus Bekijk bericht
Dankjewel.
Zonder dank.
Oud 23 oktober 2013, 17:41   #78
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Deze Zwarte Piet is duidelijk van het vrouwelijk geslacht en je moet al verblind zijn om daar de arme negerslaaf in terug te vinden.
Lycier, geen Turk.
De Turken zaten toen nog in Turkestan. Lycia zal pas in de 11de of 12de eeuw Turks worden.
Oud 23 oktober 2013, 17:44   #79
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Neen. In die tijd waren er nog geen Turken in deze streken. Toch maar wat geschiedenis bijscholen moest ik in uw plaats zijn.

Zie ook: #34

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 17:47.
Oud 23 oktober 2013, 17:52   #80
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Tot aan de Grieks-Turkse oorlog, na de eerste WO, was er trouwens nog een grote Griekse bevolking in het oude gebied van Lycië. Maar aan het einde van die oorlog was er een bevolkingsuitwisseling van Turkse Grieken naar Griekenland en van Griekse moslims naar Turks grondgebied, en pas dan is het helemaal verturkst dacht ik.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be