Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2013, 14:04   #61
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Prima initiatief.

Bedankt!

Citaat:
Die taal heet tot nader order : Nederlands
Inderdaad, "Vlaams" is het excuus van Franstaligen om geen Nederlands te moeten leren.
Oud 12 november 2013, 14:13   #62
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zouden ook een soort van kaartje moeten hebben met medeforummers die als eerste in een draad scheldwoorden beginnen te gebruiken.

Waarom doe je dat feitelijk ?

.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroo...de_la_Tourette
Oud 12 november 2013, 14:37   #63
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Twee jaar geleden of zo ben ik iets gaan eten op een terras in de Muntstraat in Leuven en de kelner kende het woord 'asbak' niet.
Nu kijk ik eerst wie de bediening doet en hoe de bediening 'klinkt'.

Vorige zomer was ik in een sportzaak in de Diestse winkelstraat in Leuven. Aan de kassa vroeg de (Poolse?) verkoopster mij of ik een zak wilde hebben. Ik zeg ja, en dan rekent ze me 1.70 aan voor de zak. Ik heb haar gezegd dat ze die prijs onmiddellijk had moeten aangeven bij haar voorstel. Ze wuifde het (op z'n Pools zeker?) weg. Die zaak is niet meer wat het was.

Bediend worden in deftig Vlaams is een gat in de markt aan het worden. Voor mijn part mag daar actieve reclame voor gemaakt worden. Er is een vragende partij.
Winkels die bv oudere dames als kooppubliek hebben passen dat toe: Veritas, Damart. Ze nemen geen mensen aan die gebrekkig Nederlands spreken. Bediening in eigen taal maakt deel uit van goede marketing.
Al maar meer staat men mij in hier winkels stomverbaasd aan te kijken als ik een 'tuut' of bv 'zwègelkes' vraag. Nochtans zijn dat woorden uit mijn moedertaal die hier al eeuwenlang in voege zijn.
Waarmee ik wil aanduiden dat taal verandert. Dat het dus mogelijk is dat sommige winkeliers in het Vlaamse gewest kunnen overleven zonder Nederlands te (willen) spreken. Zoals vele handelaars hier zonder problemen overleven zonder de streektaal te kennen.
Het staat natuurlijk iedereen vrij om daar al dan niet te kopen. Maar er is geen enkele wet die een handelaar verplicht gelijk welke taal te spreken in de omgang met zijn klanten.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 november 2013 om 14:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 14:38   #64
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Beste medeforummers,

Aangezien vele handelaars in Vlaanderen het blijkbaar niet de moeite vinden om tot 100 te leren tellen in het Nederlands of vaak zelfs een 'dankuwel' er niet af kan het volgende initiatief;

Onderstaande link leidt u naar een google map met al enkele zulke handelaars aangeduid. Dit initiatief heeft als doel:
- De handelaars in hun portomonnee raken, wat hen hopelijk zal aansporen om Nederlands te leren.
- Het probleem van respectloosheid tov het Nederlands in kaart brengen.
- Om sommige naïeve Vlamingen eens op te feiten te wijzen.
- Omdat ik en anderen graag in het Nederlands bedient worden en dan even deze kaart kunnen checken alvorens te vertrekken.

Dit topic is waarschijnlijk vooral handig voor mensen die in de Vlaamse rand wonen.
Als je nog zulke handelaars kent gelieve de naam van de zaak, het adres en een korte beschrijving van het probleem door te mailen naar [email protected].

Dit is de link:
https://mapsengine.google.com/map/ed...4.kMckDTdSkftM

Brussel volgt misschien later maar we beginnen met Vlaanderen, wat voor ons toch een groter probleem is.
Tja, ik vraag me af of de rand al niet zo erg verfranst is, dat de bediening Frans spreekt omdat het publiek grotendeels Franstalig is.

Het ene werkt het andere in de hand.

Triestige evolutie die m.i. een andere, radicalere oplossing vergt.

Had Leuven in '68 de Franstaligen niet buitengegooid, dan was Leuven nu helemaal verfranst en een enclave geworden van Brussel.

Pas op, de tendens dat Leuven aan het verbrusselen is, wordt opnieuw meer en meer zichtbaar. Er is een toestroom van Franstaligen naar Leuven toe. Franstalige migranten die hier werk zoeken. Het VDAB ligt hier net naast het trein- en busstation en de sociale huisvestingsmaatschappij is een entiteit op zich die alsmaar uitbreidt.

Brussel loopt over en in de pers durft men niet te zeggen dat Brussel overloopt van migranten die het Nederlands leren (omdat ze moeten) maar zullen blijven vaststeken in iets elementairs Vlaams. Nuances, eigenheid, finesses... vergeet het. Het is een aantasting van onze cultuur.

Laten we allemaal ons dialect spreken als we in recreatieperiode zitten. Schrik dat we bekeken worden als 'Vlaams boerke'?
Als we niet snel inpikken op een koeterwaals van Nederlands-Engels-Frans-Pools-Arabisch' gaan we dezelfde stempel krijgen.

De Europese Commissie wil alle Europese culturen met de immigratie-invloeden erbij mixen zodat er alleen een Europeaan verrijst. En met Duitsland als boegbeeld ... derde keer goede keer? Met de zoete wraak dat elk Europees land haar eigenheid verliest, haar eigen moppen nog zal kunnen tappen in besloten familie- en vriendenkring. Zal moeten schipperen
met iets fundamenteels als een moedertaal.

Brussel loopt over. Mechelen, Leuven, Tienen krijgen Brusselse allures. Andere grote steden in Europa lopen ook over.
Hoe ver is het platteland nog? Bij ons is dat niet ver vanwege de lintbebouwing.

Ik vind jouw voorstel zeer enfantiel. Je bedoelt het goed en assertiviteit kan nooit kwaad maar ik vrees dat wat hier gebeurt, elders in Europa ook gebeurt en dat werpt dan een volledig ander licht op de zaken.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 12 november 2013 om 14:40.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 14:49   #65
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Ik neem aan dat je 'infantiel' bedoelt. Daar ben ik niet mee akkoord, dit soort initatieven zijn deel van de Vlaamse volwassenwording, lees bewustwording.

Bewustwording van het feit dat het Nederlands geen 2e rangs-taal is en dat we gerust mogen eisen van verkopers dat ze ons in het Nederlands bedienen.

Uw doemscenario zal er op een dag wel zijn maar op dit moment spreekt 75% van de mensen in Vlaanderen nog steeds Nederlands thuis en nog eens 20% kan Nederlands spreken.
Oud 12 november 2013, 15:02   #66
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ik neem aan dat je 'infantiel' bedoelt. Daar ben ik niet mee akkoord, dit soort initatieven zijn deel van de Vlaamse volwassenwording, lees bewustwording.
Neen, dit zijn het soort initiatieven waardoor mensen denken dat nationalisme een achterlijke stroming is die enkel bij de lagere klasse aanhang vindt.

De Vlaamse cultuur (wat is dat überhaupt) gaat niet staan of vallen, met de autenticiteit die men probeert te handhaven in een Italiaans restaurant.

Maak U wat meer zorgen over de EU-superstaat, ipv Uw plaatselijke Chinees.
Oud 12 november 2013, 15:10   #67
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manneken pis Bekijk bericht
Aan u zal het geenszins liggen dat het nog enkele jaren duurt vooraleer heel Vlaanderen verfranst is.
Gij zijt blijven hangen in de vorige eeuw. Terwijl gij met een achterhoedegevecht tegen de verfransing in enkele randgemeenten bezig zijt wordt gans het Vlaamse gewest met reuzenschreden verengelst.
Oud 12 november 2013, 15:15   #68
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij zijt blijven hangen in de vorige eeuw. Terwijl gij met een achterhoedegevecht tegen de verfransing in enkele randgemeenten bezig zijt wordt gans het Vlaamse gewest met reuzenschreden verengelst.
Dat maakt ons niets uit.

Engels, ok.
Frans, in geen geval.

En bevalt je dat niet, dan leg je daar je hoofd maar naast.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 12 november 2013 om 15:15.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 15:15   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Een vriendin van me laat ostentatief haar goederen op de kassa-band liggen als blijkt dat de caissière haar niet in het Nederlands kan/wenst te bedienen in het Vlaamse Gewest (Randgebied rond Brussel).

Ikzelf draai met 180° om als ik in het Nederlands iets vraag in een winkel en men antwoordt me zonder verpinken in het Frans! (allochtoon).

Ik verander van terrasje aan de kust als ik "de kaart" vraag en het antwoord is "la carte"?
(hierbij kreeg ik nog de verduidelijking dat de jobstudente "de bruxelles" was, wat me geen reet kon schelen, vermits ik als Vlaming aan de Vlaamse kust op een terrasje iets wou drinken).

We kunnen het wèl doen: consequent onze eigen taal spreken en niet over "dat zijn onze voordelen" als we iedereen maar netjes in het Frans antwoorden. Als hier Senegalezen wonen (azielige economische zoekers) die in Vlaanderen enkel FRANS spreken, dan noem ik het geen "wat een voordeel heb ik zeg" als ik Frans moet spreken om met die mensen te kunnen converseren. Jammer maar helaas. (o ja, ze vonden dat ik racist was omdat ik weigerde hen in het Frans te antwoorden).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 15:15   #70
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Al maar meer staat men mij in hier winkels stomverbaasd aan te kijken als ik een 'tuut' of bv 'zwègelkes' vraag. Nochtans zijn dat woorden uit mijn moedertaal die hier al eeuwenlang in voege zijn.
Waarmee ik wil aanduiden dat taal verandert. Dat het dus mogelijk is dat sommige winkeliers in het Vlaamse gewest kunnen overleven zonder Nederlands te (willen) spreken. Zoals vele handelaars hier zonder problemen overleven zonder de streektaal te kennen.
Het staat natuurlijk iedereen vrij om daar al dan niet te kopen. Maar er is geen enkele wet die een handelaar verplicht gelijk welke taal te spreken in de omgang met zijn klanten.
Je hebt gelijk; winkels die een jonge generatie als kooppubliek hebben, zullen een woord Frans of Engels of wat dan ook niet schuwen.

Maar taal is niet uitsluitend een verzameling van zelfstandige naamwoorden. Het is een communicatiewerktuig dat een cultuurdenken reflecteert.

Een mix van talen laat geen nuances, geen diepzinnigheid toe. Ze beperkt zich tot elementaire communicatie. In mijn ogen is dat een ferme stap achteruit. Ik geef je een voorbeeld: Als ik aan een moslimimmigrant die nauwelijks Nederlands spreekt moet gaan zeggen dat ik het niet fijn vind dat hij het snoeisel van zijn haag aan mijn kant niet heeft opgeruimd, moet ik beginnen met 'Haag -knip-knip- niet goed.' Met gebaren naar het snoeisel op de grond. 'Niet goed' snappen ze.
Vijf jaar later moet ik het nog zo doen. Want sommige mensen stoppen gewoon bij 'niet goed'. Zoiets stoort me. Dus heb ik gewoon een kruis gezet op communicatie van die aard. Ik heb toegang tot de haag aan mijn kant onmogelijk gemaakt met laurierkers e.a. en ik snoei die haag aan mijn kant zelf op mijn manier en wanneer ik het wens. Simpel.

Die vreemde talen drijven de mensen uiteen. Ogenschijnlijk is het plezant, exotisch, verrijkend en weet ik veel, ja, voor een toerist en iemand die eenzaam en verlaten is in een grote stad. Maar eigenlijk is het een verliespost op alle vlakken.

Meertaligheid betekent voor mij nog steeds dat je een taal zodanig onder de knie hebt dat je de nuances, de geest, de finesses van die taal beheerst. Dat je een boek in die taal kan lezen. Al is het een stationsromannetje.

Maar daar zitten de meesten ver, ver vanaf.

Jij zegt dat taal verandert. Ik zeg dat taal verloedert EN voor alle partijen.
De communicatie verloedert ook en wordt iets oppervlakkigs. 't Is kop noch staart. (een uitdrukking die ik best achterwege kan laten waar ik woon). Ik kan ook niet meer zeggen 'ik ga de kat uit de boom kijken.'

ps: wat betekent 'tuut' en 'zwègelkes'? En vanwaar? Gebakjes? Ik geniet van dialectwoorden.
Oud 12 november 2013, 15:36   #71
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Je hebt gelijk; winkels die een jonge generatie als kooppubliek hebben, zullen een woord Frans of Engels of wat dan ook niet schuwen.

Maar taal is niet uitsluitend een verzameling van zelfstandige naamwoorden. Het is een communicatiewerktuig dat een cultuurdenken reflecteert.

Een mix van talen laat geen nuances, geen diepzinnigheid toe. Ze beperkt zich tot elementaire communicatie. In mijn ogen is dat een ferme stap achteruit. Ik geef je een voorbeeld: Als ik aan een moslimimmigrant die nauwelijks Nederlands spreekt moet gaan zeggen dat ik het niet fijn vind dat hij het snoeisel van zijn haag aan mijn kant niet heeft opgeruimd, moet ik beginnen met 'Haag -knip-knip- niet goed.' Met gebaren naar het snoeisel op de grond. 'Niet goed' snappen ze.
Vijf jaar later moet ik het nog zo doen. Want sommige mensen stoppen gewoon bij 'niet goed'. Zoiets stoort me. Dus heb ik gewoon een kruis gezet op communicatie van die aard. Ik heb toegang tot de haag aan mijn kant onmogelijk gemaakt met laurierkers e.a. en ik snoei die haag aan mijn kant zelf op mijn manier en wanneer ik het wens. Simpel.

Die vreemde talen drijven de mensen uiteen. Ogenschijnlijk is het plezant, exotisch, verrijkend en weet ik veel, ja, voor een toerist en iemand die eenzaam en verlaten is in een grote stad. Maar eigenlijk is het een verliespost op alle vlakken.

Meertaligheid betekent voor mij nog steeds dat je een taal zodanig onder de knie hebt dat je de nuances, de geest, de finesses van die taal beheerst. Dat je een boek in die taal kan lezen. Al is het een stationsromannetje.

Maar daar zitten de meesten ver, ver vanaf.

Jij zegt dat taal verandert. Ik zeg dat taal verloedert EN voor alle partijen.
De communicatie verloedert ook en wordt iets oppervlakkigs. 't Is kop noch staart. (een uitdrukking die ik best achterwege kan laten waar ik woon). Ik kan ook niet meer zeggen 'ik ga de kat uit de boom kijken.'

ps: wat betekent 'tuut' en 'zwègelkes'? En vanwaar? Gebakjes? Ik geniet van dialectwoorden.
tuut = zakje (vb winkelzakje)
zwègelkes = lucifers.

Algemeen gebruikte woorden in de Maaskant, zowel aan Bel. Limburgse als Ned. Limburgse zijde.
vb: http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Lanakens

Problemen met taal? enkel dagen geleden nog meegemaakt. Leg aan een Oostblokker maar eens uit hoe hij een verbouwing correct moet uitvoeren.

Mijn mening op lange termijn: wij gaan evolueren naar een strek verenderende(streek-)taal die in de thuisomgeving gesproken wordt. Iets vergelijkbaar met de oude streektalen die bijna naadloos overvloeiden over grenzen heen. En daarnaast een standaardtaal (Engels?) waarmee je over bijna ganse de wereld kan communiceren.
Oud 12 november 2013, 15:37   #72
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

Mijn mening op lange termijn: wij gaan evolueren naar een strek verenderende(streek-)taal die in de thuisomgeving gesproken wordt. Iets vergelijkbaar met de oude streektalen die bijna naadloos overvloeiden over grenzen heen. En daarnaast een standaardtaal (Engels?) waarmee je over bijna ganse de wereld kan communiceren.
Allemaal eender, zolang het maar geen Frans is.
Oud 12 november 2013, 15:38   #73
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Prima initiatief.

Een van de (potentiele) zegeningen van het internet: consumenteninformatie.

Die taal heet tot nader order : Nederlands

Daar begint het probleem al natuurlijk. Veel mensen die niet eens weten hoe hun eigen taal heet en die deze niet goed weten uit te spreken
(ondertitels!).

Behalve bij de Franstalige ondernemers is er ook bij de Vlaam zelf veel, héél veel, werk te verrichten.
'Deftig Vlaams' is een term die nuanceert en veel verder gaat dan 'Nederlands'. Jij hebt braafkens op school dit en dat geleerd, maar de school is de wereld niet.

Je bevestigt gewoon wat ik in mijn posten zeg. Oppervlakkigheid tiert.
Schrik om een literair boek te lezen? Of kijk je neer op mensen die dialect spreken? Het ene is Chinees voor je en die mensen die dialect spreken verkopen alleen maar nonsens?

Zo kan ik jouw 'Vlaam' lezen met een bepaald gehalte van verachting. Hoe noem jij een persoon van hier zonder dat negatief element? Of beeld ik het me maar in?
Oud 12 november 2013, 15:39   #74
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is een redenering op het niveau van de kleuterklas.
Oud 12 november 2013, 15:41   #75
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een redenering op het niveau van de kleuterklas.
Dat is allemaal eender, zolang het maar geen redenering in het Frans is.
Oud 12 november 2013, 15:56   #76
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat maakt ons niets uit.

Engels, ok.
Frans, in geen geval.

En bevalt je dat niet, dan leg je daar je hoofd maar naast.
²
Oud 12 november 2013, 15:59   #77
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

In Frans-Vlaanderen zijn er heel wat Nederlandsonkundige handelszaken. In Brabant zijn ze gelukkig tweetalig Nederlands-Frans.
Oud 12 november 2013, 16:01   #78
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij de NSDAP waren ook alle Duitsers gelijk zolang het maar geen Joden waren.
Oud 12 november 2013, 16:04   #79
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Bij de NSDAP waren ook alle Duitsers gelijk zolang het maar geen Joden waren.
Wat een onnozele reactie! Jij loopt zeventig jaar achter. Berlijn is reeds lang gevallen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2013, 16:07   #80
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Een vriendin van me laat ostentatief haar goederen op de kassa-band liggen als blijkt dat de caissière haar niet in het Nederlands kan/wenst te bedienen in het Vlaamse Gewest (Randgebied rond Brussel).

Ikzelf draai met 180° om als ik in het Nederlands iets vraag in een winkel en men antwoordt me zonder verpinken in het Frans! (allochtoon).

Ik verander van terrasje aan de kust als ik "de kaart" vraag en het antwoord is "la carte"?
(hierbij kreeg ik nog de verduidelijking dat de jobstudente "de bruxelles" was, wat me geen reet kon schelen, vermits ik als Vlaming aan de Vlaamse kust op een terrasje iets wou drinken).

We kunnen het wèl doen: consequent onze eigen taal spreken en niet over "dat zijn onze voordelen" als we iedereen maar netjes in het Frans antwoorden. Als hier Senegalezen wonen (azielige economische zoekers) die in Vlaanderen enkel FRANS spreken, dan noem ik het geen "wat een voordeel heb ik zeg" als ik Frans moet spreken om met die mensen te kunnen converseren. Jammer maar helaas. (o ja, ze vonden dat ik racist was omdat ik weigerde hen in het Frans te antwoorden).
Er zouden wat meer circes in Vlaanderen en de randgemeenten moeten rondhuppelen. Ik schat zo een 50.000. Binnen één jaar zijn alle taalproblemen opgelost.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be