Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2013, 15:13   #61
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

vanuit die optiek had ik het nog niet bekeken, interessant. Maar het blijft voor mij een zeer onwaarschijnlijk scenario. N-VA positioneert zich nu inderdaad steeds maar rechtser en rechtser maar na de verkiezingen en tijdens de coalitiebesprekingen zal het realisme van het haalbare versus het (eigen) ideale het wel halen.
Eigenlijk is het enige dat je nooit kunt meenemen in zo een beredeneerde voorspelling het puur onverwachte, het echt extreme. Maar op regionaal vlak zie ik echt geen zaken waar men de grote ideologische clash voor mag vrezen.
hmm, er zijn toch wat zaken waar men ideologisch wel wat over kan discussiëren.
Wat met onderwijs? dit moet dringend hervormd worden maar de standpunten tussen SPa/CD&V staan mijlenver van die van N-VA. Wat denkt OVLD daarover?

Wat met kinderbijslag? ik kan me inbeelden dat SPa en CD&V daar elkaar wel kunnen vinden. 5 jaar geleden kon met de N-VA daar een zeer linkse maatregel van gemaakt worden, nu is dat zeer onwaarschijnlijk.

wat met de (beperkte) bevoegdheden ivm werkloosheid? heel veel kan er niet gebeuren maar toch kunnen er ideologische clashen komen tussen SPA/ACV/links-liberalen en Dalrymple.

Wat met mobiliteit? het heikele punt van deze huidige Vlaamse regering. Die hebben de hete patat doorgeschoven naar de volgende regering. Dit is niet dringend, dit is niet 5 voor 12, dit is al lang half 3, in de namiddag dan wel te verstaan.

wat met de (alweer véél te beperkte) verhoging van de fiscale autonomie? Ook hier zal er niet veel kunnen gebeuren maar er kan toch iets gebeuren.

Wat met het gedrocht genaamd "Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap"? de Franstaligen gaan dit willen vullen, zo veel mogelijk. de 3 traditionele partijen hebben daar wel oren naar, die regio is voor hun toch verloren, veel kunnen ze daar niet meer verliezen.

je ziet, het kunnen interessante coalitiegesprekken worden. Beginselvastheid kan voor de verkiezingen helpen maar hoedanook gaan er compromissen moeten gemaakt worden die ergens pijn doen. Voor gelijk welke partij.

Citaat:
duizend maal verschoning... ik geef toe dat deze verspreking ernstig is, op het ontoelaatbare af.
ontoelaatbaar idd. Ik stel voor dat je eens de Aalsterse torentjes komt beklimmen als straf.

Citaat:
Dat is voor mij ook een vraag. Het lijkt me onhaalbaar om als christen democratische familie de grootste te worden federaal, dus dat ambt gaan de kaloten nooit kunnen claimen. Vakminister federaal is zeker geen promotie voor hem. Maar langs de andere kant : nu is Geens de ster aan het cd&v firmanent, die heeft crembo voorbijgestoken. Zou het niet kunnen dat Peeters gaat voor een topdepartement en vice-premier ? Lijkt me geen slechte deal. Alternatief scenario ? : Een wissel met Wouter Beke ?
Ik denk dat Peeters daar nu al wakker van ligt. Veel zal ook afhangen van zijn perssonlijke score natuurlijk. Is zijn penetratiegraad relatief gezien hoger dan De Wever, kan nog veel.

Citaat:
Uiteraard niet, in politiek geeft men nooit cadeau's. Coalities maakt men met tijdelijke bondgenoten, dat zijn nooit vrienden of gelijkgestemden.
dat spreekt voor zich. Wie weet wordt het zelf een wit konijn bij de N-VA (ik ben trouwens geen kandidaat).

Citaat:
ACW zal zeker beducht zijn voor een machtsontplooing van n-va op vlaams niveau. Maar wat is hun feitelijke (dus informele) macht nog op dit moment ? Ze zijn zelf midden in een crisis dus ik verwacht eerder stilte vanuit hun kant. O-VLD dat is normale politieke profilering en een logisch gevolg aan het feit dat n-va toch al zo een twee jaar de ultra-liberaal aan het uithangen is. Aan dit tempo is een soort thatcherisme niet meer ver weg. N-VA kiest ervoor om het sociale volledig naar de achtergrond te laten gaan. De peilingen geven hun geen ongelijk...
het ACW echt niet onderschatten. hun machtstentakels reiken ver. Er zou nooit een Di Rupo I geweest zijn zonder Dexia, vergeet dat niet.

Citaat:
Hoe SP.A nu bezig is, zullen ze ten hoogste kunnen standhouden. En dan nog... Tobback zijn analyse trekt op geen oude sloef. Het is niet omdat je vakministers goed werk afleveren dat je daarvoor de bonus van de kiezer krijgt. Dat is prietpraat. De man in de straat wil een duidelijke boodschapper, die een duidelijke boodschap uitdraagt.
Wat men politiek niet klaar en duidelijk kan uitleggen in een interview van maximum drie minuten op televisie, is politiek bekeken waardeloos. Het gaat nu eenmaal niet om gelijk hebben, maar om gelijk te krijgen.
Wat PVDA zal doen is maar één zekerheid over : de sp.a verzwakken. Elke zetel die zij (zouden) halen is er eentje die verloren is op het schaakbord van links want daar zal toch niets mee gebeuren. Volgens mij heb jij perfect begrepen dat het voor n-va tactisch gezien een héél goede zaak zou zijn dat pvda een mooi resultaat neerzet. Die gaan heus geen stemmen halen bij andere partijen dan bij sp.a of misschien een beetje bij de groentes.
De strijd op links gaat over procentjes natuurlijk. Maar vooral in Antwerpen kan PVDA wel eens verrassen. Ze staan daar nu al relatief sterk. De strijd gaat daar ook echt hard gevoerd worden en daar kunnen ze misschien van profiteren. Mensen die de traditionele partijen, en dan vooral SPa, beu zijn maar het te rechtse verhaal van de N-VA niet willen, zouden wel eens durven op de out-sider stemmen. Vlamingen houden trouwens van de underdog.....

En dat is goed voor de N-VA, uiteraard.
Oud 4 december 2013, 15:23   #62
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wat met onderwijs? dit moet dringend hervormd worden maar de standpunten tussen SPa/CD&V staan mijlenver van die van N-VA. Wat denkt OVLD daarover?

Wat met kinderbijslag? ik kan me inbeelden dat SPa en CD&V daar elkaar wel kunnen vinden. 5 jaar geleden kon met de N-VA daar een zeer linkse maatregel van gemaakt worden, nu is dat zeer onwaarschijnlijk.

wat met de (beperkte) bevoegdheden ivm werkloosheid? heel veel kan er niet gebeuren maar toch kunnen er ideologische clashen komen tussen SPA/ACV/links-liberalen en Dalrymple.

Wat met mobiliteit? het heikele punt van deze huidige Vlaamse regering. Die hebben de hete patat doorgeschoven naar de volgende regering. Dit is niet dringend, dit is niet 5 voor 12, dit is al lang half 3, in de namiddag dan wel te verstaan.

wat met de (alweer véél te beperkte) verhoging van de fiscale autonomie? Ook hier zal er niet veel kunnen gebeuren maar er kan toch iets gebeuren.

Wat met het gedrocht genaamd "Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap"? de Franstaligen gaan dit willen vullen, zo veel mogelijk. de 3 traditionele partijen hebben daar wel oren naar, die regio is voor hun toch verloren, veel kunnen ze daar niet meer verliezen.

je ziet, het kunnen interessante coalitiegesprekken worden. Beginselvastheid kan voor de verkiezingen helpen maar hoedanook gaan er compromissen moeten gemaakt worden die ergens pijn doen. Voor gelijk welke partij.
Ik vraag me af hoe ge een links/rechts verhaal kunt maken van kinderbijslag. Volgens mij willen alle partijen daar ongeveer hetzelfde. Ge kunt hoogstens mensen méér geven voor het eerste kind ongeacht ideologie. Alle andere opties zijn doodgeboren (pun intended).

Fiscale autonomie is interessanter. Ik zie N-VA nog wel een belastingsverlaging doorvoeren binnen de ruimte die er komt. SP.a gaat voluit voor de verhoging. Een werkend, sparend of ondernemend mens zal dus voor de N-VA moeten stemmen.

Hoofdstedelijke gemeenschap gaat een artikel 35 blijven.

En mobiliteit ... ik zou voor de N-VA en CD&V gaan, kwestie van te stroomlijnen met Antwerpen. Met N-VA kan eventueel ook de brusselse ring eenzijdig opgeëist worden en structureel aangepakt (cfr. plantentuin Meise)

Ofwel gaat er weinig discussie zijn, ofwel kan N-VA met de betere ideologische oplossing komen. Daarvan kunnen dan in coalitiegesprek de scherpe kanten gevijld worden.

Het wordt alleszins interessant.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 15:41   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
Stel dat Groen, sp.a, open vld en cd&v 52% halen in 2014. Kunnen zij dan een regering vormen zonder VB en NVA?

En wat zal er dan gebeuren?

Ik ben nogal een leek op dit gebied. Ik leer hier iedere dag bij
Deze partijen hebben inderdaad de mogelijkheid om meer dan 52% van de stemmen binnen te halen.

Maar O-VLD zal het vermijden om samen met Groen! een regering te vormen.
Men zal op Vlaams niveau dus samenwerken met de N-VA, waar CD&V, O-VLD en N-VA een liberaal beleid zullen voeren.
Sp.a en Groen! zullen in de federale regering stappen en daar een Vlaamse minderheid vormen.

En dat er door de partijen in die richt word gedacht en men nu al bezig is dit te verhinderen bewijst dit.

Citaat:
Koning Filip heeft sinds zijn aantreden op 21 juli al aan elf veroordeelden gratie verleend. Dat bericht het vtm-magazine 'Royalty'. Het zou vooral om verkeersovertreders gaan. Het BIVV vindt dit alvast geen goed signaal: "Het ondermijnt onze werking." N-VA en Open Vld herhalen dat zij het principe van gratieverlening achterhaald vinden en het dan ook willen afschaffen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...rtreders.dhtml

Om de koninklijke gratieverlening af te schaffen is een grondwetwijziging nodig en daarvoor moet er een 2/3 meerderheid met +50% langst beide kanten van de taalgrens zijn.

Maar we moeten nu eerst de verkiezingen afwachten, want die zijn alles bepalend. Als N-VA 40% van de stemmen kan binnenhalen, hebben ze meer dan 50% van de zetels en moeten ze zelfs geen coalitie vormen met een ander partij om te kunnen besturen in Vlaanderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 15:47   #64
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ontoelaatbaar idd. Ik stel voor dat je eens de Aalsterse torentjes komt beklimmen als straf.

Leuk voorstel. Wel een beetje pikant. Stel dat hij Ilse Uyttersprot tegenkomt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 15:58   #65
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Leuk voorstel. Wel een beetje pikant. Stel dat hij Ilse Uyttersprot tegenkomt.
Ilse zit op Griekse torentjes ... uw politiek inzicht is echt nul he grapje
Oud 4 december 2013, 16:44   #66
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We hebben het daar al tientallen keren over gehad, ik kan enkel nogmaals herhalen wat ik eerder schreef en dat is tijdverspilling. In elk geval ga ik met jouw redenering totaal niet mee en ik vind het van het allergrootste belang om de schutkring 100% intact te houden tot er ooit een publieke knieval komt van de top van het blok dat ze indertijd moreel totaal fout en ethisch totaal abject bezig waren en hun historische fout erkennen. Dit heeft allemaal NIETS te zien met de vlaamse toestanden. Een andere partij (n-va) bekommert zich daarover. Laat het blok maar verder jagen op mocro's en islamieten.
Als democraat, die de vrijheid van meningsuiting als een niet onderhandelbaar eigendom van het menselijke bestaan zie, kan ik me niet verzoenen met politieke uitsluitingen, die erop gestoeld zijn. Vrijheid van vereniging is van dezelfde orde.
Een ander punt is de scheiding der machten. In dit verband ben ik ook sterk gekant tegen de GAS-boeten-beleid. De ontsporingen zien reeds het licht.

En of u het wilt of niet, de oorsprong van de politieke schutkring lag in franstalig België en was gericht tegen een te onafhankelijke, toen nieuwe Vlaamse partij. Dat zij daarbij geholpen zijn geworden door de collaborerende Vlaamse linksen omdat het hen goed uitkwam blijft een feit.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 18:51   #67
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ilse zit op Griekse torentjes ... uw politiek inzicht is echt nul he grapje
Ilse zit helemaal niet meer op Griekse torentjes. Ilse is namelijk burgemeester af. Als schepen moet Ilse tevreden zijn met de lokale torentjes. Maar ja, je werkt in Duitsland nietwaar? Begrijpelijk dat je politiek inzicht...(grapje)
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 19:06   #68
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
PVDA steunt impliciet de DPRK en dweept openlijk met genocidale maniakken als Mao (en vroeger Stalin). Volgens mij is dat voldoende.
Als dat zo is, dan moet je daar de politieke partijen op aanspreken en hen overtuigen hee ? Ik zou beginnen met de partij van je eigen keuze.
Maar herlees toch maar even om welke redenen men precies een cordon heeft gemaakt, dan zul je zien dat het allemaal niks met Mao, Stalin of Adolf te maken heeft.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 19:07   #69
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan krijgt ge van mij ook een surreëel bier. Wat dacht ge van een heineken
bah... gefermenteerde kamelenpis is nog beter.
Oud 4 december 2013, 19:14   #70
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bah... gefermenteerde kamelenpis is nog beter.
Dan heb je er toch al ervaring mee
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 19:17   #71
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dan heb je er toch al ervaring mee
ja...
Oud 4 december 2013, 19:34   #72
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja...
Is Peter dan toch echt Bert Anciaux?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 19:48   #73
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Pascal Smet heeft daar zowat zijn nek over gebroken. Dit zal de minst gegeerde post worden in de komende vlaamse regering. Het kneusje van dienst zal dat mogen (moeten...) opnemen op bevel van zijn partij.
Er ligt nu een kader klaar, de invulling ligt bij de scholen zelf. Eenmaal het uit politiek vaarwater is kunnen de koepels hun werk doen. Zolang het op de tafel van de politiek ligt is het hopenloos. De sector is altijd en bijna per definitie tegen elke voorgestelde verandering als die vanuit het politieke milieu komt. Visie van de politieke partijen daarop ? Paradoxaal genoeg liggen die niet zo ver uiteen als men doet geloven. Niemand, geen enkele partij dus is voorstander van een nivellering naar beneden toe. Dat zou ook onzinnig zijn. Wel moet er iets aan het watervalsysteem veranderen. Daar mag de politiek van mijn part inderdaad eens ten gronde heel uitvoerig over debateren. Maar aub geen symbooldiscussies over het aantal uren latijn hee, want daarop is heel het dossier de vorige keer al beginnen ontsporen. Er moet pragmatisme in het dossier komen. Ik las vandaag dat het katholieke net nu ook zelf al denkt aan een inperking van het aantal richtingen. Mooi zo !

Citaat:
ik ben hier heeel pessimistisch over... er is duidelijk een soort angst om hierover te communiceren en duidelijke standpunten in te nemen. Niemand durft naar de essentie van de zaak te gaan. Gesponsorde kweek is iets vanuit de vorige eeuw en niet meer van deze tijd. Paradoxaal genoeg zijn het dan nog de nieuwelingen die met hun grote gezinnen hier het meeste profijt uithalen. Zal sp.a durven luidop pleiten voor een inperking ? Ik hoop het, maar twijfel eraan. Van de tsjeven verwacht ik hier zelfs actieve tegenkanting. Katholieke zieltjes, daar mag men geen financiële rem opzetten, nietwaar ? En ik vrees dat in N-VA ook hier de Dalrymple strekking het pleit zal winnen...
Gesubsidieerde broodfok.

Citaat:
Ik denk niet dat op vlaams niveau hier veel kan worden beslist toch ? Wel op vlak van activering, en daar is niks mis mee. De clash hierover zie ik eerder op het federale ontstaan. Als het op iets zal afbreken, zal het hierover zijn ofwel de confederale toestanden.

Citaat:
Hier hebben de liberalen gelijk. Het enige wat de regerin Peeters heeft gedaan is de hete patat voor zich uitschuiven. Het is alsof ze er daar zelfs het urgente niet meer van inzien. Iedereen is nu toch gewoon van dagelijks stil te staan op de ring...
Het zal een groot succes zijn als de eerste spade in de grond gaat voor het einde van de volgende legislatuur.
Citaat:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat...
Citaat:
Een lege doos, die men vooral leeg wil laten. Geen enkele partij gaat daar ook maar iets in willen stoppen. Dat is het groot voordeel van de splitsing achter de rug te hebben. Men kan niet meer dreigen.

Citaat:
je ziet, het kunnen interessante coalitiegesprekken worden. Beginselvastheid kan voor de verkiezingen helpen maar hoedanook gaan er compromissen moeten gemaakt worden die ergens pijn doen. Voor gelijk welke parti
j.

natuurlijk, en dat is maar goed ook.
Citaat:

Citaat:
Ik denk dat Peeters daar nu al wakker van ligt. Veel zal ook afhangen van zijn perssonlijke score natuurlijk. Is zijn penetratiegraad relatief gezien hoger dan De Wever, kan nog veel.
Het kan, maar ik zie hem toch eerder naar het federale vertrekken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat n-va dit ambt zou weggeven na de score die zij zullen hebben.

Citaat:
dat spreekt voor zich. Wie weet wordt het zelf een wit konijn bij de N-VA (ik ben trouwens geen kandidaat).
En zo kan men de traditie voortzetten, ook Peeters was ooit een wit konijn.

Citaat:

het ACW echt niet onderschatten. hun machtstentakels reiken ver. Er zou nooit een Di Rupo I geweest zijn zonder Dexia, vergeet dat niet.
ja, alhoewel die zich nu toch vooral laten vergeten. Afwachten dus.

Citaat:
De strijd op links gaat over procentjes natuurlijk. Maar vooral in Antwerpen kan PVDA wel eens verrassen. Ze staan daar nu al relatief sterk. De strijd gaat daar ook echt hard gevoerd worden en daar kunnen ze misschien van profiteren. Mensen die de traditionele partijen, en dan vooral SPa, beu zijn maar het te rechtse verhaal van de N-VA niet willen, zouden wel eens durven op de out-sider stemmen. Vlamingen houden trouwens van de underdog.....
Het zal voor dat partijtje inderdaad in antwerpen moeten gebeuren. Hopelijk geraken er zo niet te veel stemmen in een nutteloos reservoir. Maar de kiezer doet met zijn stem wat hij wil, uiteraard.

Citaat:
En dat is goed voor de N-VA, uiteraard
Luxe situatie hee voor n-va : bijna alles wat kan mislopen voor de anderen heeft bijna rechtstreeks tot gevolg dat n-va winst kan boeken.
Frustrerend voor de anderen...
Oud 4 december 2013, 19:49   #74
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ilse zit helemaal niet meer op Griekse torentjes. Ilse is namelijk burgemeester af. Als schepen moet Ilse tevreden zijn met de lokale torentjes. Maar ja, je werkt in Duitsland nietwaar? Begrijpelijk dat je politiek inzicht...(grapje)
Ben weer mee. Er stond toch een lokale toren op haar affiche? En inderdaad, ik werk in Duitsland. Hier functioneert de politiek. Inzicht hebt ge niet nodig omdat politiekers doorgaans doen wat nodig is.

Laatst gewijzigd door Effect : 4 december 2013 om 19:49.
Oud 4 december 2013, 19:51   #75
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Is Peter dan toch echt Bert Anciaux?
nee, maar ik ben schuldig aan het vergrijp dat ik al Heineken naar binnen hevelde. Niet aan te raden trouwens, het is gewoon slecht.
Oud 4 december 2013, 20:28   #76
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben weer mee. Er stond toch een lokale toren op haar affiche? En inderdaad, ik werk in Duitsland. Hier functioneert de politiek. Inzicht hebt ge niet nodig omdat politiekers doorgaans doen wat nodig is.
Ilse stond in elke deelgemeente met de plaatselijke toren op een affiche, schitterend. Op carnaval was ze verkleed als toren. In Aalst durven ze met zichzelf lachen.
Oud 4 december 2013, 20:40   #77
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ilse stond in elke deelgemeente met de plaatselijke toren op een affiche, schitterend. Op carnaval was ze verkleed als toren. In Aalst durven ze met zichzelf lachen.
Klopt en daarmee was dat incident dan ook gesloten, al lijkt D'Haese mij wel wat serieuzer.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 20:46   #78
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pascal Smet heeft daar zowat zijn nek over gebroken.
Pascal Smet probeerde eenzijdig een hervorming door te voeren die op geen enkele steun van de actoren in het veld kon rekenen. Terwijl dat net een voorwaarde was die zelfs in het regeerakkoord ingeschreven stond. Pascal Smet mag terug naar Brussel. Niet in staat tot collegiaal regeren.
Citaat:
Dit zal de minst gegeerde post worden in de komende vlaamse regering. Het kneusje van dienst zal dat mogen (moeten...) opnemen op bevel van zijn partij.
Waarom? N-VA zal die post zeker claimen om een serieuze hervorming door te voeren. Dat zal niet lekker liggen bij de machtcenakels van de Guimardstraat natuurlijk. Dus verwacht al maar een hoop politieke stakingen om de democratische beslissingen onmogelijk te maken. Reden waarom CD&V er alles aan zal doen om onderwijs voor zich te claimen. Er zal nog om gevochten worden
Citaat:
Er ligt nu een kader klaar, de invulling ligt bij de scholen zelf. Eenmaal het uit politiek vaarwater is kunnen de koepels hun werk doen. Zolang het op de tafel van de politiek ligt is het hopenloos. De sector is altijd en bijna per definitie tegen elke voorgestelde verandering als die vanuit het politieke milieu komt. Visie van de politieke partijen daarop ? Paradoxaal genoeg liggen die niet zo ver uiteen als men doet geloven. Niemand, geen enkele partij dus is voorstander van een nivellering naar beneden toe. Dat zou ook onzinnig zijn.
Nochtans heeft de SP.A niet anders gedaan dan het niveau steeds maar naar onder te nivelleren. De angst voor een Vlaamse elite is te groot bij SP.A.
Ondertussen werden de leraren en directies met steeds meer taken opgezadeld die niets met opvoeding te maken hebben: overbodige administratie, sociale opvang, linkse partijpropaganda verspreiden,...
Citaat:
Wel moet er iets aan het watervalsysteem veranderen.
Daar mag de politiek van mijn part inderdaad eens ten gronde heel uitvoerig over debateren.
Er is geen enkele reden om daar iets aan te veranderen. Opvoeding bestaat vanaf het prilste begin uit vallen en opstaan. ZIjn eigen grenzen en mogelijkheden verkennen. Falen, en daarmee leren omgaan, behoort nu eenmaal bij het opvoedingsproces. We moeten gewoon ophouden daar een drama van te maken. Wat niet wegneemt dat verplichte oriëntatieproeven en ingangsexamens ons veel overbodige kosten kunnen besparen. Het is typsich dat met ooit in de humaniora het maturiteitsexamen afgeschaft heeft, en dat nu terug onder een andere naam wil invoeren. Blijkbaar waren de hervormingen in het verleden niet zo erg productief.
Citaat:
Maar aub geen symbooldiscussies over het aantal uren latijn hee, want daarop is heel het dossier de vorige keer al beginnen ontsporen. Er moet pragmatisme in het dossier komen. Ik las vandaag dat het katholieke net nu ook zelf al denkt aan een inperking van het aantal richtingen. Mooi zo !
Misschien kan men beginnen met de vrijheid van onderwijs te herstellen? Er is geen enkele reden waarom de overheid zich via massale hoeveelheden omzendbrieven en leertermen tot in de kleinste details met alles en nog wat moet moeien. Het communisme zoals Frank Vandenbroucke dat invoerde in het onderwijs moet opgeruimd worden.
Citaat:
Ik ben hier heeel pessimistisch over... er is duidelijk een soort angst om hierover te communiceren en duidelijke standpunten in te nemen. Niemand durft naar de essentie van de zaak te gaan. Gesponsorde kweek is iets vanuit de vorige eeuw en niet meer van deze tijd. Paradoxaal genoeg zijn het dan nog de nieuwelingen die met hun grote gezinnen hier het meeste profijt uithalen. Zal sp.a durven luidop pleiten voor een inperking ? Ik hoop het, maar twijfel eraan. Van de tsjeven verwacht ik hier zelfs actieve tegenkanting. Katholieke zieltjes, daar mag men geen financiële rem opzetten, nietwaar ? En ik vrees dat in N-VA ook hier de Dalrymple strekking het pleit zal winnen...
Gesubsidieerde broodfok.
Feit is: er zijn geen centen. En twee: het recht op kinderbijslag staat nu in de Grondwet, elke poging om aan het uitkeren van kinderbijslag voorwaarden te koppelen zal onmiddelijk op basis daarvan afgeschoten worden. Er zal dus niets veranderen, behalve dat het gewoon allemaal wat minder zal zijn. Want bespaard zal er worden. En dan is besparen op grote gezinnen het meest voor de hand liggend, behalve voor de linkse partijen die het van geïmporteerd kiesvee moeten hebben. De Vlaming koopt allang geen kindjes genoeg meer en zal een beperking van kindergeld vanaf het derde kind zonder morren aanvaarden.
Citaat:
Ik denk niet dat op vlaams niveau hier veel kan worden beslist toch ? Wel op vlak van activering, en daar is niks mis mee. De clash hierover zie ik eerder op het federale ontstaan. Als het op iets zal afbreken, zal het hierover zijn ofwel de confederale toestanden.
Voorlopig is het simpel: er zal na 2014 geen geld zijn, er zal gesnoeid worden in het aantal ambtenaren, in de investeringen, in de subsidies, in de aftrek van leningen voor woningen. De werkloosheid zal daardoor in Vlaanderen enorm toenemen, zeker in de bouw, maar ook bij lagere bedienden. Daarmee verschuiven de besparingen die men nu naar Vlaanderen verschoven had opnieuw naar de sociale zekerheid op federaal niveau. De 6de staatsmisvorming zal rond de 50.000 banen kosten in Vlaanderen en de sociale zekerheid totaal ondermijnen.
Citaat:
Hier hebben de liberalen gelijk. Het enige wat de regerin Peeters heeft gedaan is de hete patat voor zich uitschuiven. Het is alsof ze er daar zelfs het urgente niet meer van inzien. Iedereen is nu toch gewoon van dagelijks stil te staan op de ring...
Het zal een groot succes zijn als de eerste spade in de grond gaat voor het einde van de volgende legislatuur.
Kris Peeters zal begin volgend jaar moeten bewijzen dat hij effectief kan regeren, door een beslissing over Oosterweel te forceren. Tot hiertoe is Kris Peeters niets anders gebleken dan een goed-weer-profeet die in de gouden tijden van Peeters-I een imago van 'goed bestuur' kreeg aangemeten. Maar Peeters-II heeft nog niets bewezen tot hiertoe. Peeters durft gewoonweg niet tegen de voortdurende blokkeringen van de SP.A ingaan, en ondertussen maakt zijn eigen partij het regeren onmogelijk door voortdurend haar schijtluizen uit te sturen om op regeringspartner N-VA te kakken.
Citaat:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat...
Nieuwe en hogere belastingen natuurlijk. 7,8 miljard van de 6de staatsmisvorming, 7 miljard voor de noodzakelijke investering in mobiliteit en sociale sector. Wie droomde van een lagere fiscaliteit is er aan voor de moeite. Gek genoeg komen de onverantwoordelijken van de Ø-VLD de mensen dan nog wijsmaken dat ze de belastingen met 10 miljard gaan verlagen. Wie gelooft die mensen nog
Citaat:
Een lege doos, die men vooral leeg wil laten. Geen enkele partij gaat daar ook maar iets in willen stoppen. Dat is het groot voordeel van de splitsing achter de rug te hebben. Men kan niet meer dreigen.
Dat beweerde men ook ooit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ondertussen proberen de Brusselse Beulemansen zich zoveel mogelijk bevoegdheden van de Gemeenschappen toe te eigenen. Niet dat ze daar geld voor hebben, maar de Vlaming kan altijd nog een tandje bijsteken nietwaar?
Wees maar gerust dat de doos van Pandora snel zal opengaan.
Citaat:
natuurlijk, en dat is maar goed ook.
Het zal natuurlijk het zwaarst vallen voor die partijen die gekke beloften gedaan hebben, zoals 10 Miljard belastingsverlaging, terwijl er gewoon geen geld zal zijn.
Citaat:
Het kan, maar ik zie hem toch eerder naar het federale vertrekken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat n-va dit ambt zou weggeven na de score die zij zullen hebben.
En zo kan men de traditie voortzetten, ook Peeters was ooit een wit konijn.
Peeters zal verdwijnen zoals hij gekomen is: in het niets.
Citaat:
ja, alhoewel die zich nu toch vooral laten vergeten. Afwachten dus.
Wees maar gerust dat het kakken op de N-VA binnenkort in alle hevigheid zal losbarsten. De haatpreken van de pastoors tegen de Volksunie zullen daartegen in het niets vallen.
Citaat:
Het zal voor dat partijtje inderdaad in antwerpen moeten gebeuren. Hopelijk geraken er zo niet te veel stemmen in een nutteloos reservoir. Maar de kiezer doet met zijn stem wat hij wil, uiteraard.
Het Mertens-effect, ondersteund door de gigantische mediapropaganda voor zijn populistisch vlugschrift over de banken, is ondertussen al lang wzeggeëbd. Het momentum van PVDA is gebroken, zeker nu mensen kunnen vaststellen wat PVDA-beleid betekent in Borgerhout.
Citaat:
Luxe situatie hee voor n-va : bijna alles wat kan mislopen voor de anderen heeft bijna rechtstreeks tot gevolg dat n-va winst kan boeken.
Frustrerend voor de anderen...
Hopelijk heb je genoeg Valium om het nog uit te zingen tot mei 2014
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2013, 21:19   #79
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:

Bart ook hoor! Zelfs zonder carnaval. Showbizz Bart.

http://forum.politics.be/attachment....1&d=1386188358
Bijgevoegde afbeelding(e)

ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2013, 09:51   #80
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
Bart ook hoor! Zelfs zonder carnaval. Showbizz Bart.

http://forum.politics.be/attachment....1&d=1386188358
Inderdaad. In de R&B legde Bartje de bewuste ploat op tijdens een holebifuif. Ik hou wel van die Mitterand-stijl in de politiek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be