Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2013, 18:47   #61
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Of N-VA nu 20 of 50 procent haalt, dat maakt even weinig uit.
Onzin. Met een N-VA die 50% haalt, zullen zelfs de traditionele machtsgeile partijen geen Vlaamse minderheid (van die omvang) meer kunnen goedpraten.

Citaat:
Met VB weten Vlaamsgezinden tenminste al zeker dat die partij niet gaat mee werken aan een of andere Belgische 'herstelregering'. Van PvdA ben ik daar ook vrij zeker van.
Met N-VA ook.

Citaat:
VB doet wel degelijk mee: de zetels die die partij heeft, zijn zetels minder voor de andere partijen.
Vooral voor N-VA dan. Het VB heeft nog haar kern. Kiezers die nu nog naar hen "overlopen", zullen m.i. eerder van N-VA komen dan van de traditionelen.

Citaat:
Eigenlijk is het zelfs mee dankzij VB dat N-VA zo veel paniek veroorzaakt.
Klopt. Dankzij wat het VB in het verleden deed.

Citaat:
Als pakweg PvdA daar ook nog eens een paar zetels van weg pakt, ...
Dan worden ze groot genoeg om te helpen depanneren.

Citaat:
Misschien. Dan zal ik nadien mijn stem herevalueren.
Dan is het te laat.

Citaat:
Toch betwijfel ik het dat PvdA een steunstem zal geven aan een regering die pakweg het soberheidsverdrag goedkeurt. Maar momenteel zijn PvdA en VB de enige opties voor wie consequent tegen het regime wil stemmen.
Onzin. Een stem voor PvdA of VB helpen het regime mee in stand houden. De N-VA is de enige partij die dat regime momenteel kan breken. Niet stemmen voor N-VA is stemmen voor EDR II.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2013, 01:25   #62
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin is dat. je redenering gaat ook omgekeerd op: N-VA pikt zetels weg bij VB. Bovendien, als het VB veel zetels haalt, zijn we tenminste zeker dat die partij niet aan een of andere Belgische "herstelregering" mee doet. .
Precies!
Het VB gaat het federaal regeerakkoord met Di Rupo als premier nooit conform het Vlaams regeerakkoord verklaren zoals N-VA deed!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2013, 14:53   #63
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Onzin. Met een N-VA die 50% haalt, zullen zelfs de traditionele machtsgeile partijen geen Vlaamse minderheid (van die omvang) meer kunnen goedpraten.
Ze moeten dat niet goed praten eh.

Citaat:
Met N-VA ook.
Ik betwijfel het.

Citaat:
Vooral voor N-VA dan. Het VB heeft nog haar kern. Kiezers die nu nog naar hen "overlopen", zullen m.i. eerder van N-VA komen dan van de traditionelen.
Tja, dan ligt dat misschien eerder aan N-VA zelf.

Citaat:
Klopt. Dankzij wat het VB in het verleden deed.
Nog steeds hoor. Het is niet omdat die partij doodgezwegen wordt dat ze daarom vergeten is.

Citaat:
Dan worden ze groot genoeg om te helpen depanneren.
Misschien, maar ik betwijfel het dat PvdA een regering depanneert die fundamenteel tegengestelde dingen doet, zoals pakweg het Soberheidsverdrag.

Citaat:
Dan is het te laat.
Na meerdere Vlaamse regeringen met N-VA ben ik ook gedwongen te herevalueren. Die partij is de mijne niet, ik wil geen GAS-land noch minijobs noch Vlaamse dorpen afgebroken zien worden. Nog een regeringstermijn erbij en dan is het misschien te laat op al die punten.
Drie punten waar PvdA alvast beter op scoort.

Citaat:
Onzin. Een stem voor PvdA of VB helpen het regime mee in stand houden.
Nee hoor, dat zijn zetels minder voor de tripartite.

Citaat:
De N-VA is de enige partij die dat regime momenteel kan breken. Niet stemmen voor N-VA is stemmen voor EDR II
Wat een onzin, die stoere praat kan je ook alleen maar verkopen omdat er ook een andere partij is die zetels van de regering weg pakt.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2013, 15:07   #64
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog nieuwe overlopers in de n-va rangen geabsorbeerd ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2013, 15:39   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Wat bedoel je precies met geen werkbare meerderheid? We hebben nu toch zogezegd al een brede coalitie? Dus waarom zouden ze niet gewoon voortdoen na 2014? En er is geen enkele reden waarom vld niet met Groen zou regeren bv, dat is in het verleden al gebeurt.
We zien nu al met "het spaarboekje" hoe werkbaar de meerderheid is.

Natuurlijk, met de huidige non-verhouding en verkrachting van het één man is gelijk aan één stem systeem, zit het moeilijk in de kamer.
(check nog eens in de jpg hieronder hoe partijen met een quasi gelijk aantal stemmen, toch een ongelijk aantal zetels veroveren ...)
Dan zijn er nog een paar andere ambtetantigheden mogelijk: het succes van de pvda ?? Een beetje groei van ecolo, met eventueel gevolg dat ze wat inhaliger gaan worden op hun dada's ....

Werkbaar in het Vlaams Parlement: dat is al wat anders ...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  verkiezingsuitslag20100613.JPG‎
Bekeken: 218
Grootte:  65,3 KB
ID: 92265  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2013, 15:41   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nog nieuwe overlopers in de n-va rangen geabsorbeerd ?
Wees gerust, er komt nog minstens één wit konijn, en enkele andere publiciteitsstunts.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 december 2013, 15:48   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
....
Die partij is de mijne niet, ik wil geen GAS-land noch minijobs noch Vlaamse dorpen afgebroken zien worden.
...
Gas-land ?
Ken jij één burgemeester die geen enkele gasboete in zijn gemeentelijk spellement heeft zitten ?

Als de mensen drie keer per halve dag aan zijn/haar oren zagen dat hondenpoep op het voetpad hen enorm stoort, dan ... komt er een gasboete.

(wel spijtig dat de ambtenaren die dat moeten vaststellen dan ook bonnetjes uitschrijven voor een hondenpoep op een veldwegel die naast die hondenstront ook vol met koeienvlaaien ligt ....)

Als de pastoor klaagt dat er kwajongens de trappen van de kerk bevuilden, en zelfs bleven zitten als de huwelijkssuite buiten kwam ... dan komt er een gasboete ....

.

Oud 17 december 2013, 17:03   #68
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zien nu al met "het spaarboekje" hoe werkbaar de meerderheid is.

Natuurlijk, met de huidige non-verhouding en verkrachting van het één man is gelijk aan één stem systeem, zit het moeilijk in de kamer.
(check nog eens in de jpg hieronder hoe partijen met een quasi gelijk aantal stemmen, toch een ongelijk aantal zetels veroveren ...)
Dan zijn er nog een paar andere ambtetantigheden mogelijk: het succes van de pvda ?? Een beetje groei van ecolo, met eventueel gevolg dat ze wat inhaliger gaan worden op hun dada's ....
Ik kan mij eignelijk perfect voorstellen dat PVDA en vld in een regering zouden stappen. Uiteraard zijn die coalities niet werkbaar en is de marge bijzonder klein, maar de traditionele partijen zijn tot heel veel bereid om België te behouden.

Citaat:
Werkbaar in het Vlaams Parlement: dat is al wat anders ...
Hoezo?

..

Eigenlijk is het simpel: N-VA en CD&V zouden de meerderhied in Vlaanderen moeten behalen en dan samen een 'Vlaams programma' naar voor schuiven dat voor de Franstaligen te nemen of te laten is. De kans dat CD&V daartoe bereid zal zijn is miniem. Dan zie ik nog eerder Peeters III met SPA, vld en Groen.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2013, 19:20   #69
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Overigens, nog een sterker argument om eerder op VB of PVDA te stemmen dan op N-VA: de échte machtsoverdrachten zijn gebeurd via de 'verdoezelde' staatshervormingen in de vorm van het Soberheidsverdrag, het verdrag van Lissabon en andere soortgelijke stille staatsgrepen. Machtsoverdrachten niet van België naar Vlaanderen, maar van Vlaanderen en België naar Europa. Zeer fundamentele machtsoverdrachten ook, die bijvoorbeeld op termijn heel de taalwetgeving onderuit halen, en toekomstige Vlaamse regeringen aan de ketting leggen. Wat halfslachtig geblaat over confederalisme moet dat allemaal maskeren, maar de reële staatshervorming werd vorig jaar door het Vlaams parlement (enfin de meerderheidspartijen N-VA, SP.A en CD&V) er raprap door geramd.

De N-VA heeft in alle parlementen waar het zetelt die verdragen goedgekeurd.

Wie dus streeft naar meer Vlaamse autonomie of een onafhankelijke staat, doet er dus best aan zo veel mogelijk eurokritische stemmen naar het parlement te sturen. Zowel op Vlaams als Federaal als Europees niveau. Dus: VB voor de rechtsen onder ons, PvdA of iets soortgelijks voor de linksen. Hoe meer zetels die partijen halen, ook als ze die van N-VA afpikken, hoe meer échte oppositie er in het parlement zit.
Oud 17 december 2013, 23:12   #70
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens, nog een sterker argument om eerder op VB of PVDA te stemmen dan op N-VA: de échte machtsoverdrachten zijn gebeurd via de 'verdoezelde' staatshervormingen in de vorm van het Soberheidsverdrag, het verdrag van Lissabon en andere soortgelijke stille staatsgrepen. Machtsoverdrachten niet van België naar Vlaanderen, maar van Vlaanderen en België naar Europa. Zeer fundamentele machtsoverdrachten ook, die bijvoorbeeld op termijn heel de taalwetgeving onderuit halen, en toekomstige Vlaamse regeringen aan de ketting leggen. Wat halfslachtig geblaat over confederalisme moet dat allemaal maskeren, maar de reële staatshervorming werd vorig jaar door het Vlaams parlement (enfin de meerderheidspartijen N-VA, SP.A en CD&V) er raprap door geramd.

De N-VA heeft in alle parlementen waar het zetelt die verdragen goedgekeurd.

Wie dus streeft naar meer Vlaamse autonomie of een onafhankelijke staat, doet er dus best aan zo veel mogelijk eurokritische stemmen naar het parlement te sturen. Zowel op Vlaams als Federaal als Europees niveau. Dus: VB voor de rechtsen onder ons, PvdA of iets soortgelijks voor de linksen. Hoe meer zetels die partijen halen, ook als ze die van N-VA afpikken, hoe meer échte oppositie er in het parlement zit.
Wie zijn de 'rechtsen' en de 'linksen' ?

PVDA is heel uitgesproken belgicistisch, ik zie niet in waarom iemand die Vlaamsgezind is daar voor zou moeten stemmen.
Oud 18 december 2013, 04:42   #71
blub
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

PVDA is heel uitgesproken belgicistisch, ik zie niet in waarom iemand die Vlaamsgezind is daar voor zou moeten stemmen.
Ik snap zelfs niet waarom PVDA als communistische partij het koningshuis nog maar wil verdedigen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Communism
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 09:16   #72
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Ik snap zelfs niet waarom PVDA als communistische partij het koningshuis nog maar wil verdedigen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Communism
Pvd verdedigt het koningshuis niet.
Oud 18 december 2013, 09:17   #73
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik had het niet zozeer over Vlaamsgezind maar soevereinistisch. Zelfs als belgisch-unitaire partij is PvdA meer soevereinistisch dan N-VA. PvdA zou tenminste tégen het verdrag van Lissabon en het soberheidsverdrag gestemd hebben, N-VA stemt blindelings voor.
Oud 18 december 2013, 10:33   #74
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het niet zozeer over Vlaamsgezind maar soevereinistisch. Zelfs als belgisch-unitaire partij is PvdA meer soevereinistisch dan N-VA. PvdA zou tenminste tégen het verdrag van Lissabon en het soberheidsverdrag gestemd hebben, N-VA stemt blindelings voor.
Belgisch centralisme (allicht met behoud van de pariteiten) is evenmin soevereinistisch.

Hoe kijkt PVDA tegen de EU aan? Want tegen het Verdrag van Lissabon wil nog niet zeggen tegen een Eur gw tout court..

Laatst gewijzigd door mvd : 18 december 2013 om 10:33.
Oud 18 december 2013, 11:40   #75
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Belgisch centralisme (allicht met behoud van de pariteiten) is evenmin soevereinistisch.
Toch wel. Binnen het Belgisch staatsbestel kan Vlaanderen nog doorwegen (voor tenminste 50 procent), binnen de EU heeft Vlaanderen niks te zeggen. Essentiële bevoegdheden moeten zo dicht mogelijk bij Vlaanderen liggen, dus zelfs België is een betere optie dan de EU. Naderhand belgië opbreken zal ook gemakkelijker gaan dan naderhand alle door Europa aangerichte schade te moeten repareren.
Enfin, van mij mag dat gerust ook op het niveau van de Verenigde Nederlanden hoor

Citaat:
Hoe kijkt PVDA tegen de EU aan? Want tegen het Verdrag van Lissabon wil nog niet zeggen tegen een Eur gw tout court..
Tot nog toe was PvdA, net als het VB trouwens, tegen zo ongeveer alle Europese verdragen van de voorbije decennia.
Oud 18 december 2013, 11:56   #76
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Binnen het Belgisch staatsbestel kan Vlaanderen nog doorwegen (voor tenminste 50 procent), binnen de EU heeft Vlaanderen niks te zeggen. Essentiële bevoegdheden moeten zo dicht mogelijk bij Vlaanderen liggen, dus zelfs België is een betere optie dan de EU. Naderhand belgië opbreken zal ook gemakkelijker gaan dan naderhand alle door Europa aangerichte schade te moeten repareren.
Enfin, van mij mag dat gerust ook op het niveau van de Verenigde Nederlanden hoor
Absoluut mee eens. Ik heb nog liever een unitair België dan een federaal Europa. Maar dan wel een unitair België zonder pariteiten, en ik betwijfel of dat het model van PVDA is. Mijn eerste keus blijft hoe dan ook Vlaamse onafhankelijkheid met op termijn eventueel een unie met Nederland.

Citaat:
Tot nog toe was PvdA, net als het VB trouwens, tegen zo ongeveer alle Europese verdragen van de voorbije decennia.
Maar wat is hun mening ten gronde over de Europese Unie?
Oud 18 december 2013, 21:23   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Absoluut mee eens. Ik heb nog liever een unitair België dan een federaal Europa. Maar dan wel een unitair België zonder pariteiten, en ik betwijfel of dat het model van PVDA is. Mijn eerste keus blijft hoe dan ook Vlaamse onafhankelijkheid met op termijn eventueel een unie met Nederland.
Zelfs Geert van Istendael, toch een volbloed belgicist, heeft kort geleden de voordelen van een unie of confederatie met Nederland opgenoemd op Radio I.
Eén van die voordelen is dat we in de EU iets te zeggen zouden hebben.
Ik heb dat al veel eerder van anderen gehoord. Vlaanderen en Nederland in een statenbond betekent 20 miljoen Nederlandstaligen in plaats van 6 miljoen Vlamingen.
Oud 19 december 2013, 09:18   #78
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zelfs Geert van Istendael, toch een volbloed belgicist, heeft kort geleden de voordelen van een unie of confederatie met Nederland opgenoemd op Radio I.
Eén van die voordelen is dat we in de EU iets te zeggen zouden hebben.
Ik heb dat al veel eerder van anderen gehoord. Vlaanderen en Nederland in een statenbond betekent 20 miljoen Nederlandstaligen in plaats van 6 miljoen Vlamingen.
De keuze voor een 'Vlaams-nationalisme' in plaats van een Nederlandse eenheid is op zich al een knieval tegenover België geweest...
Oud 19 december 2013, 09:18   #79
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 19 december 2013 om 09:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be