![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dit is een link naar een lezing van Dr Helen De Cruz. Zij , en met haar vele wetenschappers, heeft een interessante kijk op het religieus geloof vanuit een evolutionair standpunt.
http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/676 |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de dag dat die verwondering stopt, dikwijls als gevolg van autoritaire systemen, godsdienstig of niet, die altijd weer de nadruk leggen op gehoorzaamheid en ondergeschiktheid, wat hun macht en hun duurzaamheid, maar duidelijk niet de voortdurende schepping, ten goede komt; die dag is het kind, de evolutie in de mens gedood en doet de verstarde tirannie zijn intrede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo heeft de mens angst voor de duisternis en God is het licht dat in de duisternis schijnt. Hij is de eeuwige en oneindige Geest van het weten en begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Zo ook met het archetypisch godsbeeld. Er is een evolutionair voordeel te verwachten door het gemeenschappelijk doel dat uit het godsbeeld voortvloeit. De samenhang en het collectivisme van de groep zal die groep evolutionair bevoordelen. Ik wil jou mijn eerder geposte link aanbevelen. Is verhelderend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En als zelfs een pessimist als ik verwonderd kan zijn, is er nog hoop voor deze wereld ![]() Dus, niet zo pessimistisch wezen Marie. Het komt mij voor dat jij alleen een wereld, verklaard door en met een supra-natuurlijke of in elk geval spirituele intelligentie, als een garantie voor het succesvol voortbestaan van de mensheid, en bij uitbreiding het heelal, ziet. Ik denk dat het, met of zonder, alle kanten uit kan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als hem dan gevraagd wordt; dat indien de wetenschap onomstootbaar zijn theorie zou kunnen weerleggen, op een zodanige manier dat ook hij er niet omheen kan, hoe hij dan zou reageren; dan reageert hij als volgt: 'Dan zou ik zeggen, dat het heelal niet goed in elkaar steekt'. Zo gek is Harry ...
![]() |
![]() |
#71 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar het mag niet teveel worden hé Harry. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() U verklaart een fictie met een andere fictie, of een tweede optionele fictie, Knap hoor. Deze draad maakt grote kans op de titel meest bespottelijke draad ooit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() Ik heb God als een definitie gebruikt; ik geloof inderdaad dat er in alles en achter alles een diepere kracht schuil gaat die wij nu nog niet kennen, maar die velen van ons al voorvoelen en waarvan wij zelf deel uitmaken en die wij verder moeten onderzoeken en ontwikkelen. Dat is de verdere evolutie van de mensheid die ik zie, van hoofdzakelijk passief geschapenen worden we meer en meer actieve deelnemers aan onze verdere schepping; of de mens zal voor de zoveelste keer opnieuw ten onder gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Meer dan u denkt; het godsbeeld bij de mensheid zou buiten een reactie tegen stervensangst ook wel eens als beschermingsschild tegen overdreven wereldse dwaasheid hebben kunnen dienst doen. Wie zegt u dat ook dat niet een van de archekrachten achter zijn bestaan is? Wie zegt u dat groepen mensen of mensachtigen die zichzelf te zeer als middelpunt van het heelal zagen door hun handelen niet zelden enorme desastreuze gevolgen hebben veroorzaakt ?
Laatst gewijzigd door marie daenen : 29 januari 2014 om 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar het blijft mij allemaal nogal wollig en bijzonder weinig concreet. Het doet me onwillekeurig denken aan de 'love and peace' mantra's van overjaarse hippies. Allemaal wel lekker gezellig en hartverheffend, maar het lost de problemen in concreto niet op. En dan nog es, wat is het verband met deze topic ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() Vreemd; hier is nu eens nergens spraken van fictie maar van onderzoek; dus liever de kop in het zand houden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Voor je me verdenkt van teveel optimisme zal ik jou het antwoord geven en dat is 'Neen'. Toch nog even opmerken dat net dankzij het godsbeeld de stervensangst werd 'overwonnen'. En net dat, heeft heel onfijne gevolgen in termen van wereldse dwaasheid gehad (en nog steeds). Zelfs de godsvrees, de eeuwige straf na de dood, heeft mensen er niet van kunnen weerhouden wereldse dwaasheden te begaan. Kortom en algemeen, ik denk dat de dwaasheden van de mensheid niet exclusief moeten worden verklaard in het al dan niet hebben van een godsbeeld, doodsangst of eeuwige straf. Er zijn wel meer onfrisse menselijke eigenschappen, als evolutionair resultaat of neveneffect, die met of zonder 'god', tot dwaasheid leiden. |
|
![]() |
![]() |