Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2004, 21:49   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
De Oostenrijkers zijn hier in onze contreien toevallig wel een tijdlang de baas geweest in de 18de eeuw, dus het "criterium" van "geen Oostenrijks bloed" zou ik maar snel laten vallen als ik jou was.
Vooral bepaalde telgen uit het koninklijk Huis zouden er de dupe van zijn. Of hoe de Blubbers in hun onnadenkendheid hun eigen ruiten ingooien

En ook te weten dat er heel wat oude "Belgische" adel in de 18e eeuw met allerlei edelmannen en -vrouwen is gehuwd uit het Oostenrijkse Rijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 21:51   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Niet van bekomen? Denkt u nu echt dat ik zo redeneer?
Mmmm. Ik denk dat u gewoon niet redeneerde toen u de woorden "geen vermenging met Oostenrijks bloed" neerschreef. Prinses Astrid zal dat graag horen, nietwaar, beste Blubberroyalist...
Oud 6 september 2004, 21:55   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard is het logisch dat Vlamingen meer banden hebben met Walen, dan Vlamingen met Spanjaarden of Zuid-Koreanen. D�*t heeft u zelf bewezen. Als we Waalse ministers opnoemen die het Nederlands goed machtig zijn, dan geeft u daar als verklaring voor dat ze Vlaams bloed hebben. Vlaams + Waals bloed = Belgisch bloed. Snappie?
Blubber Yann schuift eens te meer aan alle kanten door.

Slechts één Waalse minister is van Vlaamsen bloede (van diens grootmoeders kant meer bepaald). Maar dat was geen argument op zich. Wel het feit dat Demotte juist een deel van zijn jeugd bij die grootmoeder heeft doorgebracht en daar het Brakels dialect heeft geleerd.

En de redenering "Vlaams+Waals bloed = Belgisch bloed" is de grootste onzin. Wat krijgen we dan bij de combinaties "Vlaams+Frans bloed"? Of bij "Duits+Vlaams bloed"? Of bij "Nederlands+Frans bloed"? Of bij "Waals+Frans bloed?" Enzovoort...
Oud 6 september 2004, 22:01   #64
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mmmm. Ik denk dat u gewoon niet redeneerde toen u de woorden "geen vermenging met Oostenrijks bloed" neerschreef. Prinses Astrid zal dat graag horen, nietwaar, beste Blubberroyalist...
Nogmaals: denkt u nu echt dat ik zo redeneer?
Oud 6 september 2004, 22:02   #65
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blubber Yann schuift eens te meer aan alle kanten door.

Slechts één Waalse minister is van Vlaamsen bloede (van diens grootmoeders kant meer bepaald). Maar dat was geen argument op zich. Wel het feit dat Demotte juist een deel van zijn jeugd bij die grootmoeder heeft doorgebracht en daar het Brakels dialect heeft geleerd.

En de redenering "Vlaams+Waals bloed = Belgisch bloed" is de grootste onzin. Wat krijgen we dan bij de combinaties "Vlaams+Frans bloed"? Of bij "Duits+Vlaams bloed"? Of bij "Nederlands+Frans bloed"? Of bij "Waals+Frans bloed?" Enzovoort...
Untermenschen!
Oud 6 september 2004, 22:07   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals: denkt u nu echt dat ik zo redeneer?
U redeneerde helemaal niet. Maar dat schreef ik al. Wat een slag in het eigen gezicht trouwens! Geen Oostenrijks bloed, en daarmee een deel van uw geliefde koninklijke familie elimineren! Daar moet je toch het grootste verstand voor bezitten!
Oud 6 september 2004, 22:16   #67
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U redeneerde helemaal niet. Maar dat schreef ik al. Wat een slag in het eigen gezicht trouwens! Geen Oostenrijks bloed, en daarmee een deel van uw geliefde koninklijke familie elimineren! Daar moet je toch het grootste verstand voor bezitten!
Wat baten kaars en bril als Jan van den Berghe niet zien of horen wil.

Jij bent de eerste om te zeggen dat er geen Belgisch volk bestaat. Demotte is daarentegen het bewijs dat het wel bestaat. Hij heeft zowel genetische eigenschappen van Vlamingen als van Walen. De term "bloedverwantschap" heb je dan ook steeds ontweken. Jij vond dat men niet van bloedverwantschap kon spreken in dit geval, omdat er nu eenmaal met verschillende volkeren gehuwd wordt. Maar d�*t is niet voldoende om van bloedverwantschap te kunnen spreken!!! Een Vlaming die met een Spanjaard huwt blijft uiteraard een Vlaming. Maar als zij kinderen hebben (zoals Demotte het kleinkind is van een Vlaamse grootmoeder), dan worden zij BLOEDVERWANT met hun ouders, grootouders, neven, nichten.....
Oud 6 september 2004, 22:28   #68
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat baten kaars en bril als Jan van den Berghe niet zien of horen wil.

Jij bent de eerste om te zeggen dat er geen Belgisch volk bestaat. Demotte is daarentegen het bewijs dat het wel bestaat. Hij heeft zowel genetische eigenschappen van Vlamingen als van Walen. De term "bloedverwantschap" heb je dan ook steeds ontweken. Jij vond dat men niet van bloedverwantschap kon spreken in dit geval, omdat er nu eenmaal met verschillende volkeren gehuwd wordt. Maar d�*t is niet voldoende om van bloedverwantschap te kunnen spreken!!! Een Vlaming die met een Spanjaard huwt blijft uiteraard een Vlaming. Maar als zij kinderen hebben (zoals Demotte het kleinkind is van een Vlaamse grootmoeder), dan worden zij BLOEDVERWANT met hun ouders, grootouders, neven, nichten.....
Dus volgens jou bestaat er niet alleen een Belgisch volk, maar hebben Vlamingen en Walen bovendien ook nog eens eigen genetische eigenschappen?

Dit is toch niet meer serieus, dit forum vandaag????

Beste BUBbels, voor wanneer de naamswijziging naar NSBUB?

Laatst gewijzigd door Koenraad Maesschalck : 6 september 2004 om 22:29.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 22:35   #69
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus volgens jou bestaat er niet alleen een Belgisch volk, maar hebben Vlamingen en Walen bovendien ook nog eens eigen genetische eigenschappen?
Het zijn jullie die van een Vlaams volk spreken, ik niet.
Oud 6 september 2004, 22:39   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent de eerste om te zeggen dat er geen Belgisch volk bestaat. Demotte is daarentegen het bewijs dat het wel bestaat.
Als Demotte een bewijs is dat er een Belgisch volk bestaat (omdat hij van grootmoeders zijde Vlaams bloed heeft), dan mogen we - uw redenering volgend - evengoed concluderen dat Oostenrijkers en Vlamingen hetzelfde volk zijn. Ik ben hiervan het bewijs (volgens uw gedachtegang toch).
Oud 6 september 2004, 22:44   #71
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Demotte een bewijs is dat er een Belgisch volk bestaat (omdat hij van grootmoeders zijde Vlaams bloed heeft), dan mogen we - uw redenering volgend - evengoed concluderen dat Oostenrijkers en Vlamingen hetzelfde volk zijn. Ik ben hiervan het bewijs (volgens uw gedachtegang toch).
Dat heb ik reeds weerlegd. Het is logisch dat mensen die in één zelfde land leven (en dus dicht bij elkaar wonen) makkelijker bloedverwantschap aangaan. Demotte is niet het enigste voorbeeld. Vlamingen en Walen gaan al jaren, ook voor 1830, met elkaar om.

Dat neemt niet weg dat kinderen van een Oostenrijkse moeder en een Vlaamse vader zich meer met Vlaanderen kunnen gebonden voelen, ondanks hun bloedverwantschap.
Oud 6 september 2004, 22:48   #72
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zijn jullie die van een Vlaams volk spreken, ik niet.
Welja inderdaad. Maar een volk is een cultureel gegeven en geen biologische (genetische) kwestie. Dat laatste is het geval voor rassen i.p.v. volkeren.

Of gaat u nog beweren dat er een Belgisch of een Vlaams en een Waals mensenras bestaat?

Nog even jezelf herhalen:

Citaat:
Jij bent de eerste om te zeggen dat er geen Belgisch volk bestaat. Demotte is daarentegen het bewijs dat het wel bestaat. Hij heeft zowel genetische eigenschappen van Vlamingen als van Walen. De term "bloedverwantschap" heb je dan ook steeds ontweken.
Oud 7 september 2004, 11:01   #73
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik reeds weerlegd. Het is logisch dat mensen die in één zelfde land leven (en dus dicht bij elkaar wonen) makkelijker bloedverwantschap aangaan. Demotte is niet het enigste voorbeeld. Vlamingen en Walen gaan al jaren, ook voor 1830, met elkaar om.
Volgens mij komt Rudy Demotte uit de taalgrensgemeente Vloesberg en heeft hij zijn jeugd doorgebracht bij familie aan Vlaamse kant van de grens. Niet echt uitzonderlijk lijkt mij, overal in Europa komen grensoverschrijdende familiebanden voor. Ook aan de Nederlands-Duitse grens is dat zo, terwijl die grens (op Limburg na) al zes, zeven eeuwen oud is. Geen bewijs om van een volk te spreken.

In Wallonië schijnt men dan weer het argument te gebruiken dat veel Vlamingen in de negentiende eeuw in Wallonië zijn komen wonen en dat daardoor de Vlaamse en Waalse bevolking vermengd is. Tja, volgens dezelfde redenering zou de Nederlandse en Franse bevolking dan ook vermengd zijn door de massale instroom van hugenoten. Zijn het Nederlandse en Franse volk daardoor één? En wat te denken van de Duitsers en andere Europeanen die in de mijnen in Zuid-Limburg kwamen werken. Of de Duitse katholieken uit Hannover en omgeving die eind negentiende eeuw de veengebieden in Zuidoost-Drenthe en Noordoost-Overijssel ontgonnen en daar zijn blijven wonen. Zijn het Nederlandse en Duitse volk daardoor één?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:25   #74
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Uiteraard is het logisch dat Vlamingen meer banden hebben met Walen, dan Vlamingen met Spanjaarden of Zuid-Koreanen. D�*t heeft u zelf bewezen. Als we Waalse ministers opnoemen die het Nederlands goed machtig zijn, dan geeft u daar als verklaring voor dat ze Vlaams bloed hebben. Vlaams + Waals bloed = Belgisch bloed. Snappie?
aha ziehier een aanhanger van blut und boden theorie ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:30   #75
Tegendradigaard

Standaard

En nog ne gelover in genetische rassen. Zeker het superieure Belgische genenras dan nogwel ...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 13:02   #76
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
En nog ne gelover in genetische rassen. Zeker het superieure Belgische genenras dan nogwel ...

Er bestaat wel degelijk een Belgisch ras hoor, zie hier! 8)
Oud 7 september 2004, 13:07   #77
Master Yoda
Partijlid

Master Yoda's schermafbeelding

Standaard

Kunnen jullie je bloedvetes ergens anders gaan uitvechten a.u.b ?

In deze topic gaat het over VOETBAL !!!!!
Oud 7 september 2004, 14:09   #78
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Master Yoda
Kunnen jullie je bloedvetes ergens anders gaan uitvechten a.u.b ?

In deze topic gaat het over VOETBAL !!!!!
Ga naar uw Anderlecht-forumke sukkelaar, er is daar plaats genoeg om te zeveren over ballenstamperij! Je bent hier op Politics.be, en meer bepaald in de rubriek communautaire discussies.
Oud 7 september 2004, 14:33   #79
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga naar uw Anderlecht-forumke sukkelaar, er is daar plaats genoeg om te zeveren over ballenstamperij! Je bent hier op Politics.be, en meer bepaald in de rubriek communautaire discussies.
Allez, toi, c'est vrai?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 15:02   #80
Master Yoda
Partijlid

Master Yoda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nog meer bepaald in de topic "Splitsing voetbalbond ?"

Ga in't vervolg eerst eens na in welke topic dat je zit vooraleer je je weer compleet belachelijk maakt !

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be